PDA

View Full Version : AARRGGHH!! welke wordt het!! (ENGL, Vox of Brunetti)



FenderBender
7 februari 2006, 17:16
Ik ben al tijden op zoek naar een veelzijdige versterker, minimaal 3 kanalen, het liefst met midi. Maar iedere keer als ik versterkers uitprobeer wordt mijn queste alleen maar moeilijker. Help mij met uwe raad ooh wijze gitaarnet forum bezoekers....

de amp moet een lekker sprankelend gebroken clean, een rokkende (metal) crunch met voldoende gunk, en een mooie transparante edoch zingende lead opzitten.

mijn gegadigden:
- ENGL Souvereign 2x12
- HK Trilogy
- Brunetti EVO

De ENLG vind ik een hele muzikale versterker, maar ik mis wel wat in het laag en vraag me af hoe hij zich in bandsituatie gedraagt. Maar hij klinkt tegek

de HK, op papier leuk maar in de praktijk niet veelzijdig genoeg voor mij (crunch heeft te weinig gain, en de gedeelde EQ voor lead I en II is ook niet echt handig. Eigenlijk deed deze versterker het voor mij net niet.

Brunetti, Super spartaans/geen Bullshit 3 volledig gescheiden kanalen en midi. Hele eerlijke (misschien zelfs iets te eerlijk?) versterker, en alhoewel iets minder muzikaal om op te spelen dan de ENGL, ik weet wel 100% zeker dat deze amp in de mix overeind blijft. En hij heeft (super kikke) een 19 inch uitsparing voor mn G-Major.

Ik weet dat er ook nog ENGL tops met midi zijn, en ik zit toch ook te lonken naar een ad120vtx van Vox (zodat ik voor het resterende geld is eens mn rijbewijs kan gaan halen :-)) maar heb daar nog niet over mogen spelen.

Uw hulp gevraagd waarde gitaristen want ik zie de bomen, en het bos niet meer :-\

vinni
7 februari 2006, 17:24
Nix mis met al die versterkers.
Alleen dat te weinig laag van die ENGL?....dat wil dr bij mij niet in.

Maar wat is er mis met een uitstekende top van Nederlandse bodem?
Ik doel dan op de KOCH versterkers.

E.e.a ook afhankelijk van je budget. Er zijn zoveel merken en mogelijkheden.
Veel testen en veel luisteren. Ga eens naar Jukebox en Feedback dan heb je al een aardig assortiment versterkers te pakken.

Vinni

Wabbie
7 februari 2006, 17:38
Koch powertone misschien? Die kun je alleen niet met midi schakelen. Voor de rest heeft ie wel mooie cleans, goede crunch en een mooie lead.

Dude
7 februari 2006, 17:43
Als ik je verhaal lees valt voor jou de HK zoiezo al af toch ??

AART
7 februari 2006, 17:47
Mesa/Boogie Roadking?

ENGL SE?

Mesa/Boogie Mark IV?

Mesa/Boogie Roadster?

Koch Powertone?

VHT Classic Lead?

VHT Ultra Lead?

Lord Abortion
7 februari 2006, 18:00
Framus Cobra misschien? Dat is volgens mij net wat je nodig hebt. Sprankelend clean, één van de beste crunchkanalen, en een heel mooie leadklank die behoorlijk zwaar kan klinken. Ook nog twee master volumes, en alles te schakelen via midi. De drie kanalen hebben elk conrols voor: gain, presence, volume, bas, mid & treble. Goed af te regelen dus. De amp is ook volledig point-to-point, en alle schakelingen zijn met relais. Heerlijke amp.

LordRiffenstein
7 februari 2006, 18:08
Framus Cobra misschien? De amp is ook volledig point-to-point

Bwahahahahaha :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Lord Abortion
7 februari 2006, 18:15
:o Vergis ik me nu zo? Ik dacht alleszins dat er geen signaal door printplaten passeert ...

ieme
7 februari 2006, 18:19
:o Vergis ik me nu zo? Ik dacht alleszins dat er geen signaal door printplaten passeert ...

widely free-wired wat is dat? de dragon zaten wel printplaten in....

Orpheo
7 februari 2006, 18:26
Mesa/Boogie Roadking?

ENGL SE?

Mesa/Boogie Mark IV?

Mesa/Boogie Roadster?

Koch Powertone?

VHT Classic Lead?

VHT Ultra Lead?

de mark 4, is die midi? jij hebt m, en zult t dus wel weten...

verder.... als de topicstarter echt uit zn plaat wilt gaan, zou ik wachten tot koch de supernova uit heeft gebracht... maandje of 2 nog? kost wel 3000 euro helaas. maar dan ehppie ook wat! zie t topic erover.

FenderBender
7 februari 2006, 18:28
Framus Cobra misschien?

Klinkt goed, en ook nog redelijk betaalbaar. zijn er nog echt schokkende verschillen tussen de Cobra en de Dragon?

En ja, de HK valt af. Deze heb ik damen met de andere 2 amps afgelopen zaterdag bij Feedback gecheckt. Is allemaal wel leuk en aardig, maar blijf er toch behoorlijk van balen dat je zulk soort dingen niet lekker in bandsetting kan testen.

Maar iedereen geeft nog meer mogelijkheden aan, terwijl ik hier kwam voor duidelijkheid 8-)

Heeft iemand nog steekhoudende argumenten voor één van de genoemde amps?

gerrekat
7 februari 2006, 18:30
Ik ben al tijden op zoek naar een veelzijdige versterker, minimaal 3 kanalen, het liefst met midi. Maar iedere keer als ik versterkers uitprobeer wordt mijn queste alleen maar moeilijker. Help mij met uwe raad ooh wijze gitaarnet forum bezoekers....

de amp moet een lekker sprankelend gebroken clean, een rokkende (metal) crunch met voldoende gunk, en een mooie transparante edoch zingende lead opzitten.

mijn gegadigden:
- ENGL Souvereign 2x12
- HK Trilogy
- Brunetti EVO

De ENLG vind ik een hele muzikale versterker, maar ik mis wel wat in het laag en vraag me af hoe hij zich in bandsituatie gedraagt. Maar hij klinkt tegek

de HK, op papier leuk maar in de praktijk niet veelzijdig genoeg voor mij (crunch heeft te weinig gain, en de gedeelde EQ voor lead I en II is ook niet echt handig. Eigenlijk deed deze versterker het voor mij net niet.

Brunetti, Super spartaans/geen Bullshit 3 volledig gescheiden kanalen en midi. Hele eerlijke (misschien zelfs iets te eerlijk?) versterker, en alhoewel iets minder muzikaal om op te spelen dan de ENGL, ik weet wel 100% zeker dat deze amp in de mix overeind blijft. En hij heeft (super kikke) een 19 inch uitsparing voor mn G-Major.

Ik weet dat er ook nog ENGL tops met midi zijn, en ik zit toch ook te lonken naar een ad120vtx van Vox (zodat ik voor het resterende geld is eens mn rijbewijs kan gaan halen :-)) maar heb daar nog niet over mogen spelen.

Uw hulp gevraagd waarde gitaristen want ik zie de bomen, en het bos niet meer :-\


ENGL SE heeft ingebouwde midi, de SAVAGE 120 heeft midi functionaliteit met de optionele midi interface, maar er komt een versie uit met een geintegreerde snel!

De Brunetti is een brute bak, was zeker heel erg de moeite toen ik hem laatst testte, maar heeft zeer beperkte midi functionaliteit, en ENGLs tja...blijft het mooiste!

Lord Abortion
7 februari 2006, 18:31
De Cobra is over 't algemeen wat strakker en heeft zwaardere distortion. En er is ook een bright switch op je clean en mid cuts op je crunch en lead. Voor de rest zijn de versterkers redelijk gelijk.

Dragon is meer vintage qua sound, de Cobra is wat moderner.

gerrekat
7 februari 2006, 18:31
Klinkt goed, en ook nog redelijk betaalbaar. zijn er nog echt schokkende verschillen tussen de Cobra en de Dragon?

En ja, de HK valt af. Deze heb ik damen met de andere 2 amps afgelopen zaterdag bij Feedback gecheckt. Is allemaal wel leuk en aardig, maar blijf er toch behoorlijk van balen dat je zulk soort dingen niet lekker in bandsetting kan testen.

Maar iedereen geeft nog meer mogelijkheden aan, terwijl ik hier kwam voor duidelijkheid 8-)

Heeft iemand nog steekhoudende argumenten voor één van de genoemde amps?

Cobra vond ik een van de alleminste amps die ik laatst bij Beyers uitgeprobeerd heb, kan je er 10 noemen die ik liever genomen had! klonk erg karton en vreselijk fizzy in het top end, had belachelijk veel volume nodig om enigszins goed te klinken!

gerrekat
7 februari 2006, 18:33
Framus Cobra misschien? Dat is volgens mij net wat je nodig hebt. Sprankelend clean, één van de beste crunchkanalen, en een heel mooie leadklank die behoorlijk zwaar kan klinken. Ook nog twee master volumes, en alles te schakelen via midi. De drie kanalen hebben elk conrols voor: gain, presence, volume, bas, mid & treble. Goed af te regelen dus. De amp is ook volledig point-to-point, en alle schakelingen zijn met relais. Heerlijke amp.

niet waar er zit een dikke print (PCB) in, dus absoluut geen PTP amp!

niet adt het uitmaakt want ook SOLDANO's, DIEZELs en weet ik wat nog meer maken gebruik van PCB techniek!

AART
7 februari 2006, 18:45
de mark 4, is die midi? jij hebt m, en zult t dus wel weten...

verder.... als de topicstarter echt uit zn plaat wilt gaan, zou ik wachten tot koch de supernova uit heeft gebracht... maandje of 2 nog? kost wel 3000 euro helaas. maar dan ehppie ook wat! zie t topic erover.

De Mark IV is niet Midi op de manier zoals modernere amps, maar hij heeft voor de meeste functies een jack ingang op de achterkant, en daarmee kan je hem via een midi switcher midi schakelen, Nocki deed het, dus als je het precies wil weten moet je het hem vragen.

De functies die Midi switchable zijn:

Class A/Simul Class
EQ on/off
FX Loop on/off(2, je kan met een schakelaar op de amp selecteren welke je wil schakelen).
Clean
Crunch
Lead

Komt een eind in de buurt.

Ding heeft btw 102 schakelmogelijkheden, dus het testen kan meerdere dagen/weken in beslag nemen :satisfie:

lleen het Lead Kanaal is al veelzijdiger dan een Marshall TSL :B

FenderBender
7 februari 2006, 19:11
Erg veel langer w88 met de aanschaf wil ik ook weer niet en 3000 Euro is toch wel boven mn budget. Daarom valt mesa boogie met aparte midiswitch ook af.

Ik kom van een rack setup af (TriAxis, mesa 50/50, G-Major, kittyhawk, midilooper + a shitload of bakkies allemaal in één rack gebouwd) maar ik wil weer meer back to basic.
Vette top/combo + G-major (misschien een overdive en een wha ervoor)

Het liefst ook nog een degelijk midiboard waarmee ik effectblokken kan uit en aanschakelen. Daarom zit ik ook te lonken naar die Vox ad120 VTX, omdat die dat alles in een handzame meeneem verpakking heeft. Verkoper bij Feedback wees me ook nog op de HD147 (line6 - nog niet geprobeert)

een al oud problem, Ga ik voor makkelijk/veelzijdig/bescheiden geprijsd en snel op te zetten of voor rugklachten/duur maar bergen toon en broekspijpgewapper.

of voor een tussenoplossing: Vet buizencombo, of de Brunetti, waar ik mn gmajor kan inbouwen.

Ik weet dat veel engls zowel schakelbare reverbs als schakelbare fx loops hebben. G-major eruit, delay-tje in de loop (veel anders gebruik ik niet) en gaan. (heeft de Framus btw reverb en schakelbare fx loop?)

Nee, versterker voorpret is leuk, maar ik zit ondertussen nog steeds met de spreekwoordelijke handen in het haar.

minas
7 februari 2006, 19:42
Ik ben zelf in bezit van een Brunetti Evo en ik vind het een super versterker, met (naar mijn idee) een van de mooiste cleans die ik gehoord heb op een Highgain versterker. Ik ben zelf ook van plan om een g-major aan te schaffen voor er in te bouwen.

avalanche
7 februari 2006, 20:55
Je kan elke amp midicompatibel maken dankzij een midiswitcher zoals de Engl Z11 of de Axess GFX-4. De mensen van Axess maken zelfs speciaal een kabel voor jou zodat je alle functies die je met je footswitch kan bedienen ook met je midiswitcher kan bedienen. Als de versterker voor elke functie een jack heeft achteraan om die te besturen heb je zelfs die kabel niet nodig.

Op deze manier kies je je versterker van je dromen, midi of niet, en maak je hem achteraf midicompatibel.

Je kan natuurlijk ook eventjes wachten op de Hughes&Kettner Switchblade...

FenderBender
8 februari 2006, 01:02
Je kan natuurlijk ook eventjes wachten op de Hughes&Kettner Switchblade...

Ja, maar die ga ik winnen :-) heb een maandje geleden zo'n enquete ingevuld, en uit de inzendingen gaan ze een winnaar trekken.
Ik verwacht m volgende week 8-)

maar t lijkt me wel een aardig ding. Zeker qua flexibiliteit.

FenderBender
8 februari 2006, 10:50
@minas, wat zijn de midi mogelijkheden van de EVO? Alleen kanaal switchen? of nog meer?

FenderBender
10 februari 2006, 14:06
OK, I did a bit of 'soul searching'en ik heb besloten dat ik toch voor de Top ga. Hoe makkelijk Valvetronix of line6 spul ook is, over 5 jaar is er toch weer een volledig nieuw systeem, en is je moddeling gear nog maar de helft waard.
Ook heb ik nog een ART 8080 (kent iemand deze? volgens mij heb ik de enige in Nederland staan), waar ik nog een 1x12 bij ga scoren voor de kleine/cover gigs. Heb nog nagedacht over de ENGL Soevereign, die waanzinnig klinken maar door hun gewicht erg onhandelbaar zijn.

Dus het wordt een top. mn budget gaat ongeveer tot 2000 Euro.
Gegadigden zijn op dit moment:
- ENGL Savage
- ENGL Powerball
- Brunetti EVO (al geprobeert - goed, maar wel erg netjes)
- Framus Cobra
- Framus Dragon
- H&K TriAmp (de trilogy vondt ik niet veel, maar deze misschien wel)

Nu heeft ENGL de manual van de Savage eraf gehaald. Heeft dze standaard al een midi interface, of moet die er los bijgehaald worden? Bij de andere amps vraag ik me ook af wat de midi 'bestuurbaarheid' is.

en als laatste; heb ik nu een beetje alle gegadigde tops, of zijn er nog meer?
Alvast bedankt iedereen.

FenderBender
28 februari 2006, 16:51
Fuk, ik heb nog steeds geen keus kunnen maken. Weet iemand een muziekzaak waar ik de Framus Dragon/Cobra en/of de ENGL Savage 120/SE kan uitproberen? (het liefst in Z-Holland en nog liever rond leiden)

Dit zijn de laatste versterkers die ik nog wil checken voor ik mn definetieve keuze maak.

Josdevos
28 februari 2006, 18:00
Savage SE is iig discontinued... Bijna niet te krijgen, denk dat Beyers nog wel een paar demo's heeft staan.

De Savage 120 krijgt ook een rework en zal ook niet lang meer beschikbaaar zijn in z'n huidige vorm. Daarna zal ie wsch ook een pak meer kosten.

Ik heb beiden... ja mag ze komen testen in Antwerpen... :)

O ja Savage SE en Savage 120 hebben de Z7 nodig om met midi geschakeld te worden...

FenderBender
28 februari 2006, 21:09
Thanx.... Helaas is Antwerpen wat ver voor iemand zonder auto (en rijbewijs :-\).

iig thanx voor de info. ik wist t van de savage midischakelbaarheid (leuk scrabblewoord) idd niet zeker.