PDA

View Full Version : PRS McCarty eigenaren



Wicked Willy
7 februari 2006, 15:37
Ik heb nu al twee jaar een PRS Custom 22 en ik mag wel zeggen dat hij erg goed bevalt, mijn andere gitaren komen nauwelijks uit de koffer. Nu wil ik er graag een PRS bij, maar niet weer een Custom 22. De 24 heb ik uitgeprobeerd, maar die vind ik toch iets te aggressief klinken. Een Singlecut lijkt me ook niks (ik heb al een Les Paul). Nu is mijn oog gevallen op een Mccarty. Ik kan er op het forum alleen erg weinig over vinden. Ik weet wel dat de sound vrij vintage is voor een PRS en werkt met 3-way switch en push pull voor singlecoils. Weet iemand verder waar ze meerdere exemplaren hebben staan voor een goede vergelijking? Ik wil er btw niet meer voor betalen dan 2700 euri (incl vogeltjesbehang).

Anders Destium
7 februari 2006, 16:09
Ik heb een McCarty standard (met palissander nek), je zou kunnen kijken of de grotere zaken wat hebben hangen. Denk aan Dirk Witte, Dijkman (Amsterdam), Purple guitars (Den Haag).

Wie weet helpt de gitaarnet zoekmachine je ook iets verder!


Als je meer wilt weten over de gitaren zelf:

www.birdsandmoons.com (http://www.birdsandmoons.com)

Metfuk
7 februari 2006, 16:23
Waarom wil je eigenlijk een nieuwe als je beweerd dat je andere gitaren bijna niet meer uit hun koffer komen?
Je kan maar 1 gitaar tegelijk bespelen. Het lijkt mij dan dat 1 van je 2 PRS'en ook meestal in zijn koffer zal blijven. Of niet?

Veekeren
7 februari 2006, 16:35
Waarom wil je eigenlijk een nieuwe als je beweerd dat je andere gitaren bijna niet meer uit hun koffer komen?
Je kan maar 1 gitaar tegelijk bespelen. Het lijkt mij dan dat 1 van je 2 PRS'en ook meestal in zijn koffer zal blijven. Of niet?

Poehee, ben je zelf wel gitarist ;)? Het kopen en hebben van gitaren gaat meestal niet om de efficientie... Als iedere gitarist het motto zou hebben "je kan maar 1 gitaar tegelijk bespelen", en daardoor geen andere gitaren zou willen omdat die meestal in de koffer blijven, zouden er een hoop minder gitaren op deze wereld zijn :D

Wicked Willy
7 februari 2006, 17:13
Ik wil mijn backup gitaar (Les Paul) vervangen door een PRS, vooral tijdens optredens wel erg makkelijk om een 2e gitaar te hebben die kan tippen aan je 'main axe' in mijn oren kan mijn LP niet tippen aan mijn PRS vandaar.
Ben vandaag nog even langs mijn gitaarboer geweest en hij kon eventueel wel een afspraak regelen met de importeur die er dan een stuk over 4 mee neemt naar mijn gitaarboer....kijk dat is nu eens service!

EmgMaster
7 februari 2006, 18:05
En je zegt net dat je geen singlecut wil, omdat je al een LP hebt. Maar die gaat dan toch weg, mooie vervanger als je het mij vraagt.

imlikeajungle
7 februari 2006, 18:07
Een McCarthy lijkt meer op een LP dan een SC.

Les Paul
7 februari 2006, 18:56
De McCarty klinkt als een Les Paul, maar speelt en voelt als een PRS. Ik heb naast mijn Cu22 een CE22. Ondanks dat het een goedkopere PRS is, vind ik het een echte aanrader. De CE heeft een heel eigen karakter. Klinkt helderder dan de Cu. De single coil standen klinken ook echt als single coil. De CE heeft geen 10-top, geen vogeltjes, maar puur klank.

De SC klinkt en speelt totaal anders dan een Les Paul. Persoonlijk vind ik de SC te agressief klinken. De SC Trem vind ik lekkerder klinken.

Kijk ook eens naar de nieuwe Satin modellen van PRS. Die hebben een flinterdun laagje nitrocellulose lak. Daar zijn ze vorig jaar mee begonnen en ik heb van meerdere kanten gehoord dat dat de best klinkende PRS-en waren.

Succes, het zal niet makkelijk worden....

Orpheo
7 februari 2006, 19:09
om een een of andere reden vind ik mccarthys idd meer op les pauls lijken dan de singlecuts. de singlecuts zijn veel transparanter, dynamischer, helderder. de mccarthy heeft meer ballen (niet meer of minder KARAKTER...) meer "oompfh" vind ik.

Wicked Willy
7 februari 2006, 20:28
Bedankt voor alle tips alvast.

De SC heb ik een tijdje terug al eens geprobeerd, vond het een prima gitaar, maar niet helemaal mijn ding. Mijn Les Paul heb ik al ongeveer 9 jaar (was mijn eerste 'dure' gitaar), maar ben er een beetje op uitgekeken/geluisterd qua sound, de PRS-en zijn een stuk veelzijdiger, maar hebben ondanks die veelzijdigheid een erg herkenbaar (en mooi) geluid. Bovedien vind ik de halzen heerlijk spelen en zien ze er ook nog eens erg mooi uit en dus viel mijn oog/oor op de McCarty.

Anders Destium
8 februari 2006, 00:20
Als je gaat voor een McCarty overweeg dan ook een palissander nek! Qua speelcomfort wat mij betreft ongeėvenaard en hij geeft ook een bite die andere set neck gitaren niet hebben :)

Wicked Willy
21 maart 2006, 15:13
Even een update, heb vandaag 5 PRS-en kunnen uitproberen bij mijn gitaarboer. 2 SC, 1 SC trem Artist, een Custom 24 en een Custom 24 anniversery.

Mijn bevindingen:

Singelecuts: ondanks dat het 2 identieke gitaren zijn (de een Amber, de ander Vintage Sunburst) is er toch een subtiel klank verschil. De Amber klinkt iets moderner en aggresiever, clean is ie sprankelend, ik durf zelfs te zeggen Strat-achtig. Akoestisch idem.

De Vintage Sunburst klinkt akoestisch al meteen steviger, meer bas, meer laag. Ingeplugd (Koch Studiotone) klinkt ie ook heavy-er, maar zelfs met veel oversturing ook gedefineerd, de klank is meer vintage.

Beide gitaren spelen supercomfortabel en wat een sustain!!!

Singlecut Trem: niet te vergelijken met de SC, moderner klinkend en uiteraard meer klankopties door de push-pull mogelijkheid. Vond de 10-top die erop zat (Ruby) niet echt geweldig. De humbucker geluiden zijn modern en aggresief, vind hem clean niet super klinken. Niet mijn gitaar (ook maar heel even uitgeprobeerd).

Custom 24 (anniversery): net als de SC trem een moderne gitaar (volgens PRS zelf de oer-PRS), het HFS element is echt super bij Highgain instellingen, het Vintage element is idd vintage. De singlecoil geluiden zijn fenderachtig, maar het geluid is iets breder. Een allround rockgitaar, van AC/DC tot Metallica, hij kan het allemaal. Het anniversery model zag er fraai uit, maar qua klank nagenoeg hetzelfde als de 'gewone' custom 24.

Conclusie: ik ben op zoek naar een gitaar die mijn Les Paul kan vervangen en gelijkwaardig is aan mijn PRS Custom 22. De 2 SC komen daarvoor in aanmerking, nu nog kiezen dus de twee (Amber en Vintage Sunburst).....lastig....maar wel leuk!

Anders Destium
21 maart 2006, 16:03
Wat je zult hebben gemerkt is dat de SCs een dijk van een geluid hebben maar dat ze inderdaad niet klinken als een LP. Het is daarom jammer dat je (nog) geen McCarty hebt kunnen uitproberen!

Wicked Willy
23 maart 2006, 14:03
En de keuze is gemaakt. De Amber SC viel af (klonk iets te vlakjes en had minder 'oompfff'), dus is het de Vintage Sunburst geworden. Er komen nog dikkere snaren op te zitten (010) en morgen ga ik hem ophalen!

Foto's volgen.

Yiehaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!

Anders Destium
23 maart 2006, 15:51
Gefeliciteerd!


Singlecuts ROCK :rockon:

Helter Skelter
23 maart 2006, 15:58
Als je gaat voor een McCarty overweeg dan ook een palissander nek! Qua speelcomfort wat mij betreft ongeėvenaard en hij geeft ook een bite die andere set neck gitaren niet hebben :)


Ik ben hevig geļnteresseerd in een McCarty, de best klinkende PRS imo...


voorlopig sta ik wat betreft grote(re) aankopen helaas even op non-actief :(

Orpheo
23 maart 2006, 16:39
Er komen nog dikkere snaren op te zitten (010)

010 is nie zo dik toch. wat voor flosdraad zat er dan eerst op??


verder: singlecuts zijn MEESTERLIJK!!

Wicked Willy
23 maart 2006, 16:58
Op de meeste PRS-en zit standaard 009..........elastiek als je het mij vraagt.

010 is voor mij de ideale snaardikte, al had ik op mijn LP altijd 011 zitten (das hard werken!).

Ritch
23 maart 2006, 17:37
Foto'ssssss!!!

Wicked Willy
23 maart 2006, 17:45
Ja ja ja, geduld, hij/zij staat nog bij mijn gitaarboer voor dikkere snaren (en eventueel bijstellen van de gitaar.....ben zelf geen techneut vandaar).

Foto's volgen zsm.

Alain
23 maart 2006, 22:03
proficiat! Ik heb zelf een SC trem waar ik mega tevreden van ben!

Wicked Willy
28 maart 2006, 13:26
En hier de foto's van mijn nieuwe Singlecut en mij oude Custom 22. Wel typisch trouwens de Singlecut is pre-lawsuit en mijn custom is jonger ookal heb ik hem langer.....ach ja boeiend!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=RDR4YFGQ

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=3G6QPRKM

Sorry voor de enorm grote foto's, ik krijg ze hier nooit verkleind op de een of andere manier. Als iemand mijn PRS-en in real life aan het werk wil zijn:

Wicky: donderdag 6 april, MEZZ, Breda

d'oh
28 maart 2006, 14:19
hmm foto's doen het niet, misschien gewoon even de link geven

Wicked Willy
28 maart 2006, 14:21
willemjan.mijnalbums.nl

Daar staat vanalles (gear en foto's van optredens).

Mafkees
28 maart 2006, 14:54
Erg vette gitaar:cooler:

en nu snel weer spelen op dat ding:gitarist: :rockon: