PDA

View Full Version : gitaarforum deal: PIMP MY LONDON CITY > veel t000ne weinig €€€



Negative K3 fan
6 februari 2006, 19:02
Ok, zoals een enkeling van jullie weet ben ik bezig met het zelfbouwen van amps en ik heb een deal gesloten met almarkscvsa (weet niet precies hoe die heet) om voor weinig geld zijn (defecte) london city over te kopen.

Deze wil ik gaan verbouwen en ombouwen om zodoende er een t00ne monster van te maken, ik ben alleen al genoeg voorzien van toon monsters en het heeft voor mij geen meerwaarde, ik vind het gewoon leuk om eraan te klussen. Daarom dacht ik: gooi het in de groep! Ik weet zeker dat er hier op het forum zitten die wel interesse hebben in wat ik mogelijk te bieden heb.

Het gaat dus om een versterker gebaseerd vanuit de London City helemaal naar eigen specs voor een habbekrats, voor mij is het hobby en echt een pro ben ik (nog) niet dus in principe doe ik het voor een kratje bier en een beetje erkenning. Hoe ik hem ga pimpen laat ik van degene afhangen die het beste, lijpste en meest tot de verbeelding sprekende idee heeft en ik bepaal dus wie dat is.

Het kosten plaatje hangt helemaal af van de mate waarin hij wordt gepimpt, maar ik kan wel een indicatie geven; het wordt op zn minst 250 euro (minor mods + nieuwe buizen) en als je het zo gek mogelijk maakt binnen mijn voorwaarden (dure trafo('s), kwalitatief uitstekende componenten, veel opties) kom je uit op een uiterst MAXIMUM van 700 euro en dat is nog steeds geen geld.

VOORWAARDEN:
- géén voetschakelbare opties (moet ik met relais enzo gaan werken en daar heb ik geen ervaring mee)
- een 'redelijke eindtrap' met oktale buizen (als je niet weet wat dat zijn maakt het niet uit, maar ga uit van een minimum van 25 watt en el84s zijn uitgesloten)
- 'beperkt' aantal knoppen kwa aantal knoppen zit je vast aan de uiterlijkheden van de london city, ik zal zo wat foto's posten van het voor en achter paneel een roadking wordt het dus niet
- 1 kanaal, met evt. een boost schakelaar (op de versterker) voor serieuze gain reductie

Binnen deze voorwaarden is denk ik nog een heleboel mogelijk en ik (of andere forumaars) kan wel helpen met het uitfigulieren van details en de technische uitwerking ervan.

Post dus je gekste ideeen als je denkt dat je het financieel kunt onderbouwen, ik hoop dat er genoeg animo is en dan zal ik het beste idee uitkiezen om mee aan de slag te gaan.

Als je trouwens zelf nog iets van een london city oid hebt staan, wordt het helemaal een goedkope agelegenheid!

Om deze gaat het dus (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/18392782.html?return=eJwlykEKwyAQheG7BMxSM6bdjEhpb yJJQNHqEAeStPTuNWT1fzyeQ8BvwMFUBH3Dri5unbzxzIRKxUJ Llm%2B3RqbkHFeZk7oukjw99mShn6uNmxifqeS5ZKHvepgCH2J 8cWkzNCRu%2BAQ6uTeePa6WGhp0TxY68%2FsDRLktLA%3D%3D&df=1)

Orpheo
6 februari 2006, 19:12
tof idee lennart! echt cool. jammer dat t voor mij (voorlopig...) geen optie is, in financiele zin.

almarvk
6 februari 2006, 19:45
Tis Almarvk, of gewoon Almar ;)

Ik heb zelf weinig ideeën, ook omdat jezelf geen fan bent van te veel pedalen. 1 was toch al genoeg?! ;)

Miss iets met fx-loop?

AART
6 februari 2006, 20:21
hmm, kt 88 eindtrap, graphic eq erin... :cooler:


hmm, jammer, geen geld :sneaky:

Mr.Bluesbreaker
6 februari 2006, 20:26
Ik ben tegenwoordig na veel amp-hoppen (bestaat dat woord? zoniet, bij deze!) tevreden met mijn spul. Als ik me in zou moeten denken in de denkwwreld van iemand die zo'n LC zou willen aanschaffen zou ik voor het volgende kiezen:

-Half/en of kwart vermogen schakeling. (vast niet erg moelijk)
-inderdaad een effectsloop.
-bright switch.
-vergelijkbare switch voor meer/strakker laag, Koch's speakerdampings idee.

Met dit soort mods zou je zo'n amp een stuk veelzijdiger kunnen maken.
Succes in ieder geval Lennart, zet je ervaringen met het modden vooral op het forum, leuk project!

Negative K3 fan
6 februari 2006, 20:43
-Half/en of kwart vermogen schakeling. (vast niet erg moelijk)
-inderdaad een effectsloop.
-bright switch.
-vergelijkbare switch voor meer/strakker laag, Koch's speakerdampings idee.


Allemaal geen probleem!

Nielsje
6 februari 2006, 20:44
hm.. ik ber niet een nodig.. maarrrr...

25 watt, buizengelijkrichter, voor de bluesy bak :)

eventueel ingebouwd boostpedaal, waarbij je wat hoog kan in/uit schakelen.

Dude
6 februari 2006, 20:56
Spuit hem roze !!


das pas big ol pimpin' style !!

Negative K3 fan
6 februari 2006, 21:04
hm.. ik ber niet een nodig.. maarrrr...

25 watt, buizengelijkrichter, voor de bluesy bak :)
25 watt is te doen... iets met 6v6s?? buziengelijkrichter ga ik er niet in stoppen maar kan wel enigsinds gesimuleerd worden...


eventueel ingebouwd boostpedaal, waarbij je wat hoog kan in/uit schakelen.
geen probleem

Negative K3 fan
6 februari 2006, 23:37
trouwens, het kan allemaal veel gekker, ik weet ongeveer hoe die amp van geronimo in elkaar zit en ik kan er dus ook een brute high gainer van maken...

birt
6 februari 2006, 23:40
pentode/triode switch. uitschakelbare tonestack.
het zijn maar ideeen, kheb geen poen

Tristan
6 februari 2006, 23:55
Waarom wil je er geen buizengelijkrichter inzetten?
Als ik me zou inleven in iemand die de LC wil aanschaffen zou ik sommige opties combineren, dat lijkt me cool.
- (buizengelijkrichter, als dat mogelijk is?)
- single ended klasse A
misschien is een EL84 dan toch mogelijk, of anders een 6L6?
- paralelle effects loop voor pedalen (true bypass)
- een tweede volume knop gekoppeld aan een extra preamp buis, zodat je
een buizen gain boost erin kan draaien? (ik weet niet of dat mogelijk is)
- roze spuiten :)

Als je meer een powerbak wil maken zou je ook kunnen kiezen voor:
- klasse A: 2x 6L6 of 2x EL34

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat voor type amp je wil bouwen.
Marshall / Vox / Fender / Dumble / Boogie / Trainwreck / Hiwatt / Orange: you name it

Tristan
6 februari 2006, 23:58
pentode/triode switch. uitschakelbare tonestack.
het zijn maar ideeen, kheb geen poen

dat is natuurlijk ook een cool idee 8-)

Orpheo
6 februari 2006, 23:58
hoe ik t zou willen zien:

verschillende kleuringsmodes ala mesa (schijnt simpel te zijn, verschillende caps tussen de buizen).

de high input met een megastrakke scheur, compleet onafhankelijk van de low input qua buizen. wel gedeelde tonestack. met 2x 6l6 erin

de low input een zeer extreme variant van bright switch geven. met 2x6550 erin.

een boost, "geldend" voor beide kanalen.

fx loop, parallel (als t past)

pentode/triodeswitch

uhm. meer kan ik niet zo snel omhoog rakelen....

edit: oh ja, en een soort simpel multimeter dingetje bij de uitgangen voor de cabs. kan je meten de weerstand van de kabel. geeft ie een hoge(re) waarde aan, kan t duiden op een kabelbreuk oid.

Tristan
6 februari 2006, 23:59
trouwens, het kan allemaal veel gekker, ik weet ongeveer hoe die amp van geronimo in elkaar zit en ik kan er dus ook een brute high gainer van maken...

Geronimo zegt mij niets, maar bedoel je misschien Germino?
dat zijn van die gemodde plexi Marshall achtige dingen, geloof ik.

Orpheo
7 februari 2006, 00:01
Geronimo zegt mij niets, maar bedoel je misschien Germino?
dat zijn van die gemodde plexi Marshall achtige dingen, geloof ik.

nee, geronimo. das een forumlid. heeft een slo preamp en een 5150 eindtrap nagebouwd. echt megamooi ding, en klinkt supergoed. soundclips "vind" je in de meetingvideo, gepost in offtopic.

Tristan
7 februari 2006, 00:15
Ik had het kunnen weten!
Er was bij de ampmeeting ook al iemand met een eigengebouwde Soldano SLO achtige amp, die was ook cool, misschien was dat dan die amp van Geronimo.
Ik ben zelf niet zo'n gain head, bij de weg, een JCM 800 komt bij mij niet veel verder dan preamp op 6 of 7 en dan misschien soms een boostje ervoor voor sommige lead sounds, dat is zo ongeveer het maximum aan gain dat ik met mijn spel zou kunnen gebruiken.

Orpheo
7 februari 2006, 00:21
Ik had het kunnen weten!
Er was bij de ampmeeting ook al iemand met een eigengebouwde Soldano SLO achtige amp, die was ook cool, misschien was dat dan die amp van Geronimo.
Ik ben zelf niet zo'n gain head, bij de weg, een JCM 800 komt bij mij niet veel verder dan preamp op 6 of 7 en dan misschien soms een boostje ervoor voor sommige lead sounds, dat is zo ongeveer het maximum aan gain dat ik met mijn spel zou kunnen gebruiken.

dat weet ik niet. ik heb de laatste tijd mijn gain ook lager, maar hoog vind ik vaak alsnog wel lekker om de pinches eruit te laten gillen.

Tristan
7 februari 2006, 00:25
Ja, als je pinch harmonics wil, dan heb je gain nodig.
Ik krijg het niet voor mekaar, dus dat zegt wel wat, maar misschien ga ik nu wel een beetje off-topic, het ging tenslotte om de LC!

Negative K3 fan
7 februari 2006, 00:36
Waarom wil je er geen buizengelijkrichter inzetten?
omdat eenb buizengelijkrichter veel stroom nodig heeft en plek inneemt en het effect ook een beetje te simulerem is met een (dikke) weerstand in de b+

Als ik me zou inleven in iemand die de LC wil aanschaffen zou ik sommige opties combineren, dat lijkt me cool.
- (buizengelijkrichter, als dat mogelijk is?)
zie boven, een sag schakelaar zou wel mogelijk zijn, geen echte buizen gelijkrichter, maar iets in de richting EN schakelbaar...

- single ended klasse A
misschien is een EL84 dan toch mogelijk, of anders een 6L6?
ik vind het 'zonde' om met een london city als uitgangspunt een single ended versterker te maken, klasse A in een push pull config is wel het proberen waard...

- paralelle effects loop voor pedalen (true bypass)
daar zou ik naar kunnen kijken

- een tweede volume knop gekoppeld aan een extra preamp buis, zodat je
een buizen gain boost erin kan draaien? (ik weet niet of dat mogelijk is)
op een bepaalde manier heel erg mogelijk, alleen op heel veel manieren, details kunnen we nog bekijken...

- roze spuiten :)
mag je mooi zelf doen


Als je meer een powerbak wil maken zou je ook kunnen kiezen voor:
- klasse A: 2x 6L6 of 2x EL34

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat voor type amp je wil bouwen.
Marshall / Vox / Fender / Dumble / Boogie / Trainwreck / Hiwatt / Orange: you name it

dit zijn de betere ideeen! klasse a met 2x6l6 of el34 is natuurlijk interessant, maar dan zou je ook kunnen kijken naar klasse a met twee of vier keer 6v6...

Negative K3 fan
7 februari 2006, 00:41
de high input met een megastrakke scheur, compleet onafhankelijk van de low input qua buizen. wel gedeelde tonestack. met 2x 6l6 erin

de low input een zeer extreme variant van bright switch geven. met 2x6550 erin.

noep, helaasch

Tristan
7 februari 2006, 01:08
dit zijn de betere ideeen! klasse a met 2x6l6 of el34 is natuurlijk interessant, maar dan zou je ook kunnen kijken naar klasse a met twee of vier keer 6v6...
Hierboven staat een quote van NegK3

Ik dacht altijd dat vanuit een audio perspectief 6V6 buizen inferieur waren en dan heb je natuurlijk ook niet zoveel mogelijkheden wat betreft het type versterker: Fender / Boogie / Dumble
EL84 wilde je niet doen toch? Dat is wel heel mooi en nog het meest handzaam qua power in klasse A, vooral als je er maar twee in stopt.

H.Manback
7 februari 2006, 01:24
Push pull pots er in en schakelen maar! Kan je zelfs een extra kanaal inschakelen, alleen met gedeelde eq. Relais zijn niet ingewikkeld trouwens, kwestie van spanning op de spoel gooien en niet vergeten een snubber diode er bij te doen.

almarvk
7 februari 2006, 07:01
Er worden iig al leuke dingen gepost :)

imlikeajungle
7 februari 2006, 07:02
Cool idee!

Ik zou eventueel wel echt geïnteresseerd zijn...
Ik zoek een héél erg goeie clean, zodat ik de 'Pushed' mode op mijn Single Recto kan gebruiken ipv de clean daar, die indien mogelijk naar een warme, volle overdrive gaat, hoeft niet zoveel gain te hebben.

Een 50 of 25W (liefst schakelbaar) Fender-Super-Reverb achtig clean, met ingebouwde spring reverb die dus als je hem opengooit, eventueel met push/pulls, switches, weet ik veel, een romige overdrive geeft. Ik ken niks van technische details, maar ik weet wat ik wil horen...

Zou zijn voor puur studiogebruik, of later in een A/B-setup live, dus t000ne is primair, een schakelaar voor gecompressed laag, voor een boost in het tophoog, zoiets.

Dude
7 februari 2006, 09:14
Maak er de eerste goeie buizenmultieffectbak van, tik een paar mooie pedaaltjes op de kop en "verwerk" die in de top !?

Kaboemba
7 februari 2006, 09:42
Het heeft z'n voordelen om van sommige dingen geen reet te weten, zo hoef ik een versterker alleen maar te beoordelen op z'n geluid en mogelijkheden:rockon:


Ik heb nu in 2 pagina's meer woorden gezien die me niks zeggen dan ooit op het forum :o . Maar goed ben wel benieuwd wat lennie er van maakt en of hij niet gaat roken natuurlijk.

H.Manback
7 februari 2006, 11:59
Da's ook een goeie, 1 push-pull pot voor een rook generator :rockon:

Negative K3 fan
7 februari 2006, 12:24
Ik dacht altijd dat vanuit een audio perspectief 6V6 buizen inferieur waren en dan heb je natuurlijk ook niet zoveel mogelijkheden wat betreft het type versterker: Fender / Boogie / Dumble
EL84 wilde je niet doen toch? Dat is wel heel mooi en nog het meest handzaam qua power in klasse A, vooral als je er maar twee in stopt.

6v6jes zijn prima en je beperkt je dan echt niet tot een bepaald type versterker, el84s ga ik niet gebruiken omdat die gebruik maken van een zgn novale buisvoet en niet tegen zulke hoge anode spanningen kunnen (vooral in klasse a) waardoor ik met zeners in de voeding moet gaat klooien en dat wordt heel veel gedoe.

en ik wil persoonlijk juist niet echt iets handzaams qua power :)

Negative K3 fan
7 februari 2006, 12:35
Waarom wil je er geen buizengelijkrichter inzetten?
Als ik me zou inleven in iemand die de LC wil aanschaffen zou ik sommige opties combineren, dat lijkt me cool.
- (buizengelijkrichter, als dat mogelijk is?)
- single ended klasse A
misschien is een EL84 dan toch mogelijk, of anders een 6L6?
- paralelle effects loop voor pedalen (true bypass)
- een tweede volume knop gekoppeld aan een extra preamp buis, zodat je
een buizen gain boost erin kan draaien? (ik weet niet of dat mogelijk is)
- roze spuiten :)

Als je meer een powerbak wil maken zou je ook kunnen kiezen voor:
- klasse A: 2x 6L6 of 2x EL34

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat voor type amp je wil bouwen.
Marshall / Vox / Fender / Dumble / Boogie / Trainwreck / Hiwatt / Orange: you name it

hey tristan ik heb jouw idee wat verder uitgewerkt, ik zou een versterker kunnen maken gebaseerd op een plexi/jtm45 met vleugjes elementen uit de vox ac30 (daar was je toch ook naar op zoek?) voor een vintage, open en karaktervolle sound met hopelijk genoeg mojo:
-een 'ondervoede' amp (lage capaciteit filter elco's > vox style)
-een sag schakelaar die enigsinds een buizen rectifier benaderd en evt. de spanningen wat omlaag haalt voor een 'brown sound'
-een heel interessant boost circuit wat door middel van een a/b pedaal voetschakelbaar wordt: dit heb ik een beetje afgekeken sovtek, het omhelst een normale input en een boost input. De boost input voegt een extra boost voor de normale input toe die met een potmeter te regelen is tussen een mid/treble boost en een 'fat' boost dmv. parallel zetten van een ecc83, dit zou denk ik heel leuk uit kunnen gaan pakken
-kwa power amp het liefst een 2xel34, 4x6l6 of 4x6v6, waarbij ik met die 6l6/6v6 optie ook veel leuks kan doen, bijvoorbeeld dat de amp zowel 6v6 als 6l6 vreet, eventueel zelfs 2 6v6 en 2 6l6 tegelijkertijd waarbij de 6l6 meer richting klasse A gaan en de 6v6s richting klasse AB
-post phase invertor master volume
-geen marshall style presence, maar een vox style 'cut' knop
-een paar push pull knopjes in de trent van bright switches e.d.

het enige probleem is de (parallele) fx loop, daar moeten gaten voor worden buigeboord en waarschijnlijk ook een extra buis voor worden geplaatst, dit laat ik het liefst achterwege.

lijkt dit al ergens op?

BartL
7 februari 2006, 12:56
OK...mijn idee. De perfecte versterker voor mij:

Controls:
Gain knop
Bass
Mid
Treble
Master vol
Presence

Uiteraard maar 1 kanaal:
Dat kanaal gaat van perfect mooi clean, tot clean met een dikke rand of redelijke crunch bij het opendraaien van de gain knop. Met 2 boost pedalen ervoor krijg ik dan wel een vette scheur eruit. Ik zou het graag op deze manier hebben omdat ik dan gewoon alle pedalen ervoor kan knallen. Effectenlos dus niet nodig, maar het is uiteraard niet erg als die erop zit!

Wattage: Niet heel belangrijk, liefst zo laag mogelijk (tot aan 50 watt als dat mogelijk is). Graag met half of kwart power switch.

Inputs: Misschien een high & low gain input, maar ik denk niet dat ik dat ga gebruiken => Dus 1 input zou ook perfect zijn.

Lijkt me heerlijk om zo een amp te hebben! :D

Dick Wolkendeck
7 februari 2006, 13:12
Heee ik heb ook een London City (SUPER AMP, jajaja :)).

Mijn recept: ik heb alle onderdelen die oud/verlopen waren (elco's en weerstanden die niet meer de juiste waarden hadden, oude potmeters) laten vervangen en het is van binnen nu een Marshall plexi (? in ieder geval zonder master, volgens Marschall schema opgeknapt). Met bloemetjes en een bordje "London City" erop 8) . Als je een toonmonster zoekt... Je moet deze eens clean horen!


Heel leuk op het podium als slave voor de rechterkant van het stereobeeld naast mijn 5150 :rockon:

Negative K3 fan
7 februari 2006, 13:13
jow bart, jouw suggesties zijn voor mij de 'makkelijkste' manier, ten eerste omdat mijn huidige zelfbouw al precies zo in elkaar zit en omdat ik dan weinig tijdsintensief kluswerk aan de amp moet verrichten (je noemt alle huidige london city controls al op). Het lijkt me persoonlijk geinig om jouw idee te verwezenlijken met een 4x6v6 eindtrap voor een beschaafd volume, met natuurlijk een half power schakelaartje etc.

birt
7 februari 2006, 13:31
Da's ook een goeie, 1 push-pull pot voor een rook generator :rockon:


ik ben al een tidjje op zoek naar de mini rookmachines die ik een tidjje geleden op een beurs zag om zo eentje in m'n marshall te zetten. ik heb echter niet onthouden welk bedrijf ze maakt :)

Dick Wolkendeck
7 februari 2006, 13:59
Ik zie de vrijwilligers van een OJC al rennen met de brandblusser :D

H.Manback
7 februari 2006, 14:37
Dit wordt wel een beetje off topic ;) maar rookmachines zou je moeten kunnen vinden bij modelbouw zaken die ook veel trein spullen hebben. M'n oom had er in ieder geval een voor z'n trein set vroeger.

dunnoaname
7 februari 2006, 14:39
wat dacht je van de EQ regeling zoals ze in de drZ route66 zitten, een gelijkrichter imitatie, en EF-86 buizen voorversterker, en KT-66 eindbuizen.

Negative K3 fan
7 februari 2006, 14:44
wat dacht je van de EQ regeling zoals ze in de drZ route66 zitten, een gelijkrichter imitatie, en EF-86 buizen voorversterker, en KT-66 eindbuizen.

ook een goed idee! ik heb hier namelijk nog een aantal NOS phillips en telefunken ef86s liggen die daar mooi bij passen.

BartL
7 februari 2006, 15:12
jow bart, jouw suggesties zijn voor mij de 'makkelijkste' manier, ten eerste omdat mijn huidige zelfbouw al precies zo in elkaar zit en omdat ik dan weinig tijdsintensief kluswerk aan de amp moet verrichten (je noemt alle huidige london city controls al op). Het lijkt me persoonlijk geinig om jouw idee te verwezenlijken met een 4x6v6 eindtrap voor een beschaafd volume, met natuurlijk een half power schakelaartje etc.
Whatever you say... zoalng die opgenoemde dingen erop zitten: "I agree!" :D

-een heel interessant boost circuit wat door middel van een a/b pedaal voetschakelbaar wordt: dit heb ik een beetje afgekeken sovtek, het omhelst een normale input en een boost input. De boost input voegt een extra boost voor de normale input toe die met een potmeter te regelen is tussen een mid/treble boost en een 'fat' boost dmv. parallel zetten van een ecc83, dit zou denk ik heel leuk uit kunnen gaan pakken
-kwa power amp het liefst een 2xel34, 4x6l6 of 4x6v6, waarbij ik met die 6l6/6v6 optie ook veel leuks kan doen, bijvoorbeeld dat de amp zowel 6v6 als 6l6 vreet, eventueel zelfs 2 6v6 en 2 6l6 tegelijkertijd waarbij de 6l6 meer richting klasse A gaan en de 6v6s richting klasse AB
-een paar push pull knopjes in de trent van bright switches e.d.
lijkt dit al ergens op?
Dit lijkt MIJ erg vet idd...

FX-loop niet nodig uiteraard :)

Geronimo
7 februari 2006, 15:50
hmm, kt 88 eindtrap, graphic eq erin... :cooler:

Haha

Heb ooit eens een Mesa Mark-zoveel Graphic EQ gemaakt op een stukje karton met wat draadjes. Werkte onwijs goed! Ligt nu ergens weg te stoffen...

Prop 'm erin kijk wat het doet!

Geronimo
7 februari 2006, 16:24
Leuk idee!
Ik zou het alleen niet te complex maken met al die schakelopties. Ik heb ook een bright switch maar die gebruik ik noooit.

Wel leuk idd als je er een biasswitch oid inzet zodat ie allerlei eindbuizen hapt.

En waar ik al een tijdje mee rondloop als mogelijk nieuw project is de ultieme heavy metal amp: twee kanalen; 1 ultra scheur kanaal en 1 superclean kanaal. Dus een Fender twin idee (suggesties voor iets anders superclean?), en een SLO/Mesa kabaalkanaal oid.
Er zijn zoveel multichannel amps waarvan er maar een kanaal echt goed is. Doe mij er dan twee waarvoor ze bedoelt zijn en die daar ook echt goed in zijn. (bij die van mij is het cleankanaal ook maar zozo...)

Maarja je hebt geen zin om te gaan kloten met relaitjes natuurlijk... Ik kan je vertellen het is makkelijker dan je denkt. Het is alleen moeilijk om ervoor te zorgen dat ie netjes schakelt zonder plopjes en klikjes.

Anders Destium
7 februari 2006, 17:06
Het is inderdaad een cool idee! Leuk initiatief, en als student heb je er ook alle tijd voor 8-)


Ik kan al die tech-praat voor geen meter volgen. Ik zou zeggen: Minder is meer!

Probeer een bestaand ontwerp te verfijnen met aanpassingen waar je vindt dat dat moet. Ingebouwde powersoak of pentode/triode is een erg prettige optie, misschien kun je zelfs proberen om een hoofdtelefoon-uitgang erop te maken.



>Geronimo

Je bent geen fan van het Koch clean of wel? Anders zou je een Powertone als grondvorm kunnen gebruiken en het gain kanaal verder opblaffen. Voor hoe ik het nu kan inschatten zal ik die versterker precies gebruiken op de manier die jij beschrijft (Opeth-achtig, óf helder clean óf brute metal). Tot nog toe is de gain meer dan genoeg, het is meer het karakter waar je van moet houden. Hij is niet zo rauw als de versterkers die jij noemt, dat klopt.

H.Manback
7 februari 2006, 18:06
Ik snap wat je bedoelt Anders, ik neig ook naar minder is meer, maar in dit geval is het PIMP MY AMP!!! :blast:

Negative K3 fan
7 februari 2006, 18:32
Het is inderdaad een cool idee! Leuk initiatief, en als student heb je er ook alle tijd voor 8-)

je bedoelt: als student technische natuurkunde met een gigantische hekel aan wiskunde?

en trouwens: opeth en helder clean? ik weet het niet, maar mijn definitie van helder clean is toch weer net ietsje anders...

birt
7 februari 2006, 19:13
ik heb net een pentode/triode switch in m'n marshall gezet (een uurtje geleden). is wel een leuke optie ;)

Jeanken
7 februari 2006, 19:36
Als je hem twee (of meer) kanalen geeft zou je ook een 'mengoptie' kunnen voorzien, in plaats van schakelen tussen clean/drive kan je dan de aparte kanalen gaan mengen met een pot, komt er bij mij zeker in als ik eentje bouw.

Maar téveel opties zou ik ook niet doen, wel pentode-triode, een fx loopje enzo, maar met allerlei push pull's gaan werken wordt al gauw een beetje onhandig in gebruik, en aangezien jij hem bouwt voor iemand anders wordt hij nog altijd om te gebruiken en niet aan te klussen.

AART
7 februari 2006, 19:51
Haha

Heb ooit eens een Mesa Mark-zoveel Graphic EQ gemaakt op een stukje karton met wat draadjes. Werkte onwijs goed! Ligt nu ergens weg te stoffen...

Prop 'm erin kijk wat het doet!

waarom bouw je at niet in je 5150 kloon?

Maak hem schakelbaar via footswitch, en je hebt echt de ultieme strakke scheur voor riffs. 8-)

AART
7 februari 2006, 19:53
Leuk idee!
Ik zou het alleen niet te complex maken met al die schakelopties. Ik heb ook een bright switch maar die gebruik ik noooit.

Wel leuk idd als je er een biasswitch oid inzet zodat ie allerlei eindbuizen hapt.

En waar ik al een tijdje mee rondloop als mogelijk nieuw project is de ultieme heavy metal amp: twee kanalen; 1 ultra scheur kanaal en 1 superclean kanaal. Dus een Fender twin idee (suggesties voor iets anders superclean?), en een SLO/Mesa kabaalkanaal oid.
Er zijn zoveel multichannel amps waarvan er maar een kanaal echt goed is. Doe mij er dan twee waarvoor ze bedoelt zijn en die daar ook echt goed in zijn. (bij die van mij is het cleankanaal ook maar zozo...)

Maarja je hebt geen zin om te gaan kloten met relaitjes natuurlijk... Ik kan je vertellen het is makkelijker dan je denkt. Het is alleen moeilijk om ervoor te zorgen dat ie netjes schakelt zonder plopjes en klikjes.

Die amp met prachtige clean en nog betre scheur is er al, De mesa Mark IV :p

Clean is het gewoon een fender(met midi kan je zelfs clean met Class A en Lead met Simul Class eindversterkig schakelen met een footswitch), en de scheur is de beste die ik ooit gehoord heb, maar das altijd weer persoonlijk natuurlijk :)

Negative K3 fan
7 februari 2006, 22:19
Als je hem twee (of meer) kanalen geeft zou je ook een 'mengoptie' kunnen voorzien, in plaats van schakelen tussen clean/drive kan je dan de aparte kanalen gaan mengen met een pot, komt er bij mij zeker in als ik eentje bouw.

voor zover ik het eea heb besproken met bartl gaat dat er ook inkomen...

Geronimo
7 februari 2006, 22:56
waarom bouw je at niet in je 5150 kloon?

Maak hem schakelbaar via footswitch, en je hebt echt de ultieme strakke scheur voor riffs. 8-)

Nee daar begin ik niet aan, want dan moet ik in mijn 200 ballen-RVS-chassis gaan zagen en doen... Nee die laat ik zo. Die is af. Moet alleen nog ff tolex omheen.

Nee als ik (ooit.... ben helaas ook student-af...) wat nieuws in elkaar ga flansen ga ik idd voor een Mark idee. Een opgevoerde Fender.

Ben alleen wel een erge fan van het Recto (JCM800 op sterioden) geluid. Heb de Mark-scheur nooit echt goed gehoord. Jammer dat je er niet was Aart, op de meeting.

Maar ik ben benieuwd Lennart of het wat wordt. Heb je al gutshots?


@Anders: Heb wel eens een Powertone gehoord, was wel ok sound. Zeker het onderzoeken waard. Heb alleen nog nooit een schema gezien. (iemand?)

Tristan
8 februari 2006, 00:19
voor zover ik het eea heb besproken met bartl gaat dat er ook inkomen...

Dus je hebt iemand gevonden voor de gepimpte LC?
Cool man, ik ben echt benieuwd wat het gaat worden, want volgens mij hadden BartL en ik wel een beetje dezelfde ideetjes. Jouw laatste ideeen leken mij ook gaaf Lennart, maar uiteindelijk zoek ik toch wel iets handzaams qua power, dus het is gaaf dat je er nu iemand voor gevonden hebt.
Nogmaals, ik ben erg benieuwd!
Ik heb trouwens ook nog een oud Engels handbouw buizencombotje staan met een 12" Fane speaker erin, buizengelijkrichter, twee 6V6 buizen en een paar andere (preamp)buizen waarvan ik absoluut niet weet wat het is (octals ofzo), als je daar nog een keer wat mee wil doen...
Maar eerst moet je ook nog beginnen aan die DR Z / AC30/4 toch?

birt
8 februari 2006, 00:53
Dus je hebt iemand gevonden voor de gepimpte LC?
Cool man, ik ben echt benieuwd wat het gaat worden, want volgens mij hadden BartL en ik wel een beetje dezelfde ideetjes. Jouw laatste ideeen leken mij ook gaaf Lennart, maar uiteindelijk zoek ik toch wel iets handzaams qua power, dus het is gaaf dat je er nu iemand voor gevonden hebt.
Nogmaals, ik ben erg benieuwd!
Ik heb trouwens ook nog een oud Engels handbouw buizencombotje staan met een 12" Fane speaker erin, buizengelijkrichter, twee 6V6 buizen en een paar andere (preamp)buizen waarvan ik absoluut niet weet wat het is (octals ofzo), als je daar nog een keer wat mee wil doen...
Maar eerst moet je ook nog beginnen aan die DR Z / AC30/4 toch?

wat wil je dat er met dat ampje van jou gebeurt? ;)

Anders Destium
8 februari 2006, 11:36
je bedoelt: als student technische natuurkunde met een gigantische hekel aan wiskunde?

en trouwens: opeth en helder clean? ik weet het niet, maar mijn definitie van helder clean is toch weer net ietsje anders...

Wat is jouw definitie dan? Ik vind clean helder als het warm klinkt maar toch veel definitie heeft, geen randje oid.

BartL
8 februari 2006, 22:56
Enne? Is er nog nieuws? :D:D:D

Negative K3 fan
8 februari 2006, 23:15
oke, voor zover het er nu op lijkt gaat ie dus naar jou, heb een beetje weinig tijd gehad de laatste dagen (xbox, practica etc.), maar ik ga zsm bezig met een kosten plaatje, ik moet ook nog even kijken wat voor uitgangstransformator erin kan/gaat....

Tristan
8 februari 2006, 23:22
wat wil je dat er met dat ampje van jou gebeurt? ;)

Tsja, ik weet het eigenlijk niet zo goed, want het is echt een heel vreemd ding: er zit zelfs een soort metalen buis in ofzoiets. Je weet wel, met allemaal van die legertaal erop enzo.
Ze heeft trouwens ook maar twee knoppen: een volume en een tone knop en je moet haar dus behoorlijk opendraaien voor er een randje aan het geluid komt. Er zit overigens wel een bright schakelaar op (top boost achtig) en die heb ik altijd aanstaan, anders klinkt ze een beetje dof.
Ik denk dat ik vooral wat meer laag in de amp zou willen hebben en ik zou willen dat ze bij een lager volume zou gaan oversturen, zodat het echt een leuk en handzaam recording ampje wordt.

BartL
8 februari 2006, 23:48
oke, voor zover het er nu op lijkt gaat ie dus naar jou, heb een beetje weinig tijd gehad de laatste dagen (xbox, practica etc.), maar ik ga zsm bezig met een kosten plaatje, ik moet ook nog even kijken wat voor uitgangstransformator erin kan/gaat....
Hmmm...kostenplaatje. Ben benieuwd :D:D

birt
9 februari 2006, 10:54
Tsja, ik weet het eigenlijk niet zo goed, want het is echt een heel vreemd ding: er zit zelfs een soort metalen buis in ofzoiets. Je weet wel, met allemaal van die legertaal erop enzo.
Ze heeft trouwens ook maar twee knoppen: een volume en een tone knop en je moet haar dus behoorlijk opendraaien voor er een randje aan het geluid komt. Er zit overigens wel een bright schakelaar op (top boost achtig) en die heb ik altijd aanstaan, anders klinkt ze een beetje dof.
Ik denk dat ik vooral wat meer laag in de amp zou willen hebben en ik zou willen dat ze bij een lager volume zou gaan oversturen, zodat het echt een leuk en handzaam recording ampje wordt.

lijkt mij een niet zo moeilijk ampje als het zo klein is. ik wil er wel aan werken maar ik denk dat je ebter wat dichter bij huis zoekt. er zijn hier genoeg mensen die je daarmee kunnen helpen ;)

Tristan
10 februari 2006, 01:04
lijkt mij een niet zo moeilijk ampje als het zo klein is. ik wil er wel aan werken maar ik denk dat je ebter wat dichter bij huis zoekt. er zijn hier genoeg mensen die je daarmee kunnen helpen ;)

Zo ver is Mechelen niet bij mij vandaan, ik woon in Breda.
Ik weet eigenlijk nog niet wat ik moet doen met het ampje; verkopen, gewoon zo laten, of laten verbouwen.

birt
10 februari 2006, 01:15
gewoon zoals dit topic al zegt, een beetje pimpen ;)

Punt
10 februari 2006, 23:42
Leuk idee.

Kun je er niet alle overbodige zooi uitslopen en er een lekker pure 1 kanaal high gain amp van maken. Zoiets als die Soldano Savager oid?

Van high gain naar clean gewoon met de gitaarvolume pot regelen enzo.
Pure buizen toon :)

Een aparte volume regeling om van begeleiding naar solo te gaan vind ik wel erg fijn, maar omdat je geen footswitch wilt zou dat naders opgelost moeten worden.

Mogelijk extra gevoelig maken voor de gitaar volumepot?

Zoals je ziet ben ik niet technisch, maar zou zo'n amp wel willen.

Negative K3 fan
11 februari 2006, 18:48
Leuk idee.

Kun je er niet alle overbodige zooi uitslopen en er een lekker pure 1 kanaal high gain amp van maken. Zoiets als die Soldano Savager oid?

Van high gain naar clean gewoon met de gitaarvolume pot regelen enzo.
Pure buizen toon :)

Een aparte volume regeling om van begeleiding naar solo te gaan vind ik wel erg fijn, maar omdat je geen footswitch wilt zou dat naders opgelost moeten worden.

Mogelijk extra gevoelig maken voor de gitaar volumepot?

Zoals je ziet ben ik niet technisch, maar zou zo'n amp wel willen.

is best wel mogelijk, ik kan er bijvoorbeeld een SLO voorversterker schema in zetten., ik ben alleen bang dat deze te veel gain heeft om naar clean te gaan door je gitaarvolume omlaag te draaien. Als dat een vereiste is kan ik bv. ook een circuit met iets minder gain gebruiken waarmee zoiets wel lukt.

Punt
12 februari 2006, 03:18
is best wel mogelijk, ik kan er bijvoorbeeld een SLO voorversterker schema in zetten., ik ben alleen bang dat deze te veel gain heeft om naar clean te gaan door je gitaarvolume omlaag te draaien. Als dat een vereiste is kan ik bv. ook een circuit met iets minder gain gebruiken waarmee zoiets wel lukt.

Clean is niet nodig, van lekker crunch naar volle lead is ok :)

Negative K3 fan
12 februari 2006, 18:28
kan geregeld worden... maar vooralsnog heb ik het een beetje druk gehad ik ga eerst eens aan de slag met een prijsopgaaf voor BartL en het daadwerkelijk kopen van die amp.

BartL
12 februari 2006, 19:03
Hahaha...je hebt hem zelf nog niet eens? :D:D

Negative K3 fan
12 februari 2006, 19:10
nee, ik moet een van mn vrienden overtuigen naar dedemsvaart te rijden en ik moet nog hopen dat almar die amp aan mij verkoopt.

almarvk
12 februari 2006, 20:27
Keb nog niets gehoord van diegene die een bod heeft uitgebracht...Zie dus geen problemen tot nu toe. Of je moet z'n bod overtreffen :P

Negative K3 fan
14 februari 2006, 13:36
update: ik heb vanochtend een schema in elkaar geflanst
voor de liefhebbers:
http://home.zonnet.nl/spit23/londoncity.JPG

hehe lol, ik zie nu pas dat ik de tone stack ben vergeten...

Anders Destium
14 februari 2006, 13:57
Lijkt op een natuurkunde proefje op een schakelbord!
Succes ermee :)

Negative K3 fan
14 februari 2006, 13:59
ahah het zou alleen niet echt verantwoord zijn :)

Anders Destium
14 februari 2006, 14:02
Maar heb je deze twee schakelingen overgenomen van bestaande of echt een eigen schema bedacht? In het eerste geval: welke versterkers heb je als basis genomen?

Negative K3 fan
14 februari 2006, 14:05
ik heb eigenlijk een hele rits versterkers als uitgangspunt genomen...

het tweede kanaal met die twee triodes heb ik 'gebaseerd' op de sovtek mig50, niet helemaal overgenomen, maar wel voor het grootste deel.

het stuk vanaf de ef86 tot en met de phase invertor komt uit een vox ac30/4, maar dan met hier en daar een lichtelijk andere waarde

de PPIMV is de rich variant

de cut knop is vox gebaseerd

de eindtrap is zelfbedacht, maar daar valt niet veel zelf aan te bedenken

de voeding is ook eigen creatie, met inspiratie uit vox versterkers

Anders Destium
14 februari 2006, 15:14
Je hebt er flink werk van gemaakt al! Succes ermee en hopen dat het goed uitpakt :)

Geronimo
14 februari 2006, 15:21
ik heb eigenlijk een hele rits versterkers als uitgangspunt genomen...

het tweede kanaal met die twee triodes heb ik 'gebaseerd' op de sovtek mig50, niet helemaal overgenomen, maar wel voor het grootste deel.

het stuk vanaf de ef86 tot en met de phase invertor komt uit een vox ac30/4, maar dan met hier en daar een lichtelijk andere waarde

de PPIMV is de rich variant

de cut knop is vox gebaseerd

de eindtrap is zelfbedacht, maar daar valt niet veel zelf aan te bedenken

de voeding is ook eigen creatie, met inspiratie uit vox versterkers

Dat gaat wel werken denk, ziet er ok uit. Ben benieuwd hoe het klinken gaat!

Maar waarom geen relaitje tussen de inputs? Met een voetschakelaar en je hebt een channelswitching amp! wel ervoor zorgen dat de losse eindjes geground worden en als ie dan ook nog plopt of klikt heb ik er nog wel wat voor...

Succes iig!

Negative K3 fan
14 februari 2006, 17:00
het kan nu ook met een AB pedaal!

Geronimo
14 februari 2006, 18:54
het kan nu ook met een AB pedaal!

Oja ja dat kan ook nog.

Maarja nu je toch bezig bent...

Geronimo
14 februari 2006, 19:52
Heb je de versterker trouwens al in huis?

almarvk
14 februari 2006, 19:58
Ja, ik wel :P

Geronimo
14 februari 2006, 20:16
Ok. En wanneer gaat ie naar Dr. Frankenstein?

Negative K3 fan
14 februari 2006, 20:31
ik hoop zsm! maar ik moet of een vriend van me laten rijden of mn ouders zover krijgen, ik hoop komende week.

BartL
14 februari 2006, 22:37
...ik hoop 't ook.




:D

Sicky61
14 februari 2006, 23:19
1.een boost MET voetswitch en switch op de amp.
2.een mastervolume.
3.kanalen schakelbaar maken op de amp en met voetswitch.
4. 50 watt is zat
zo werkt mijn LC in ieder geval al een jaar of 12...(bijna feest dus)
suck6 d'r mee

Negative K3 fan
14 februari 2006, 23:25
1.een boost MET voetswitch en switch op de amp.
2.een mastervolume.
3.kanalen schakelbaar maken op de amp en met voetswitch.
4. 50 watt is zat
zo werkt mijn LC in ieder geval al een jaar of 12...(bijna feest dus)
suck6 d'r mee

dat is dus precies wat er nu wordt gemaakt :)

Kaboemba
15 februari 2006, 09:20
Ik weet er dan wel geen flikker van maar wat is er bijzonder aan die opties, die heb 98 van de 100 versterkers ?

Orpheo
15 februari 2006, 10:11
Ik weet er dan wel geen flikker van maar wat is er bijzonder aan die opties, die heb 98 van de 100 versterkers ?

de opties zijn niet bijzonder. hoe het hele gedoe geschakeld wordt, de verschillende componenten, dat is wel redelijk origineel zover ik even alles door gekeken heb.

Kaboemba
15 februari 2006, 10:33
Aha dankbaar.

En ik mag aannemen dat dat zo zijn voordelen heeft (lees goed geluid) ?

Orpheo
15 februari 2006, 13:47
Aha dankbaar.

En ik mag aannemen dat dat zo zijn voordelen heeft (lees goed geluid) ?

van wat ik ervan gezien heb, van t schema, en van wat ik ervan snap (heel belangrijk :D ) lijkt t me wel een toffe amp qua tone. het lijkt me een amp die t midden houd tussen vintage en modern...althans, dat LIJKT me. ik ben niet zo'n expert als nico of lennart en een aantal anderen.

Negative K3 fan
15 februari 2006, 15:22
Ik weet er dan wel geen flikker van maar wat is er bijzonder aan die opties, die heb 98 van de 100 versterkers ?

je hebt gelijk, die opties zijn helemaal niets bijzonders en zeggen ook vrij weinig over de versterker vandaar de smiley aan het eind van mijn post :)


En ik mag aannemen dat dat zo zijn voordelen heeft (lees goed geluid) ?

ik hoop het voor bart :D

Negative K3 fan
23 februari 2006, 13:54
beste iedereen, vanavond een retourtje dedemsvaart voor de boeg alwaar ik de befaamde london city zal ophalen, vanaf dan gaat het waarschijnlijk heel hard. Ik ga proberen veel foto's te posten.

almarvk
23 februari 2006, 14:02
Das mooi! Ik zal zorgen dat de koffie en de LC klaar staan :)

Ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Negative K3 fan
23 februari 2006, 23:43
weinig tijd voor koffie, maar heb hem wel thuis en alvast opengehaald... ik kreeg bijna een hartverzakking! Wat een gepruts daar binnen in! ik ben niet 's werelds beste soldeermaniak, maar wat er in die london city zit slaat echt alles!!! die vorige eigenaar heeft er flink in lopen klussen meen ik te hebben gezien.

Geronimo
25 februari 2006, 14:05
dat is dus precies wat er nu wordt gemaakt :)

Je gaat nu dus toch aan de gang met relais?

En post eens wat shots van dat prutswerk dan laat ons eens meegruwelen!

almarvk
25 februari 2006, 16:28
http://www.reflectedmind.nl/almar/LC3.jpg

Dit wordt dus bedoeld...

Negative K3 fan
25 februari 2006, 16:29
geen relais en die foto die geeft npog een erg positief beeld van de ingewanden!

nicoverduin
25 februari 2006, 16:32
http://www.reflectedmind.nl/almar/LC3.jpg

Dit wordt dus bedoeld...Hij is lekker bezig geweest.

Negative K3 fan
25 februari 2006, 16:33
wacht maar tot ik detail foto's kan posten :satisfie:

JoostBaksteen
25 februari 2006, 16:38
Die oude Philips buizen radio's zien er nog 10 keer erger uit :seriousf:

o1251
25 februari 2006, 18:41
Allowa,,
Uhmm....
Vintage zou erg cool zijn :cooler:
Fender Hotrod stijl is mans:P
4x10 speakers
40 wat?

Geronimo
25 februari 2006, 21:03
http://www.reflectedmind.nl/almar/LC3.jpg

Dit wordt dus bedoeld...

Snif snif het ruikt een beetje aangebrand

Rubenios
26 februari 2006, 12:59
20kg soldeer minder mag ook :)

Negative K3 fan
26 februari 2006, 14:55
ik heb net een soldeersessie achter de rug, de london city is nu zo goed al leeg en afgekoppeld. Geen digitale camera in het huis (ouders meegenomen) dus ff geen pics.

ik vond trouwens wel iets heel vreemds... de hele b+ gaat door een choke, dwz, vanaf de gelijkrichter ging er een draad naar de choke/smoorspoel, vandaaruit door een zekering en van daaruit naar de middenaftakking van de OT. Dat kan toch niet goed zijn bij een 100 watter (met een choke van middelmatige afmeting)???

en edit: Dit foto laat alle horror nog niet zien!!1

edit2: wat ik ook nog heb gevonden zijn 2 bloedmooie TAD 50+50 uF caps zgan a 12 euro per stuk nieuw :)

nicoverduin
26 februari 2006, 16:27
Ligt eraan hoeveel henry dat ding is en hoeveel mA hij kan hebben. Eerst meten dan oordelen. Een Choke voor de B+ maakt hem nl erg stil. Zelf bij erge mismatch van de buizen. Hoeveel henry is dat ding eigenlijk?

Negative K3 fan
26 februari 2006, 17:19
dat staat er niet op en ik kan het denk ik ook niet meten, verder ziet het eruit alsof hij bij de rest van de trafo's hoort en dat hij dus eigenlijk bedoeld is om vanaf de schermroosters te filteren. DC weerstand heb ik gemeten en die is ongeveer 50 ohm...

nicoverduin
26 februari 2006, 20:38
Je kan het wel bepalen hoor:

Zet de spoel in serie met een instel potmeter van een k of 5. Zet deze schakeling op een kleine wisselspanning (bijv. de gloeidraad). Stel de potmeter nu zodanig in dat je op het midden van de schakeling precies het midden van de AC spanning hebt. Meet vervolgens de weerstand over de instel potmeter. Dit is tevens de impedantie van de spoel.
De impedantie van een spoel = 2 * PI * f *L (in Henry). f = 50 Hz. Dus kan je L uit rekenen.
Nico

Geronimo
26 februari 2006, 21:11
Je kan het wel bepalen hoor:

Zet de spoel in serie met een instel potmeter van een k of 5. Zet deze schakeling op een kleine wisselspanning (bijv. de gloeidraad). Stel de potmeter nu zodanig in dat je op het midden van de schakeling precies het midden van de AC spanning hebt. Meet vervolgens de weerstand over de instel potmeter. Dit is tevens de impedantie van de spoel.
De impedantie van een spoel = 2 * PI * f *L (in Henry). f = 50 Hz. Dus kan je L uit rekenen.
Nico

Damn slimme manier om de impedantie te bepalen geniaal!
Knap ook dat je al die formules allemaal nog weet en toepast. MTS is bij mij al weer een tijd geleden en de formules zijn niet echt blijven hangen. Ben het boekje ook kwijt waar ze allemaal instonden... jammer.
Ik was nooit echt goed ook in die wiskundeshit en dan had ik ook nog van die aboeiende leraren...

nicoverduin
26 februari 2006, 21:14
Heb ik niet zelf verzonnen hoor. Ooit een of ander artikel gelezen. De formules ken wel uit mijn hoofd. Maar dat kan haast niet anders als je constant bouwt en repareert.

Nico

Geronimo
26 februari 2006, 21:30
De formules ken wel uit mijn hoofd. Maar dat kan haast niet anders als je constant bouwt en repareert.

Nico

Maar dan nog, je moet er wel een bepaalde aanleg voor hebben, voor dat abstracte denken. Ik heb dat helaas niet wat ik altijd erg jammer gevonden heb. Ik heb altijd erg geworsteld met wiskunde, wat me uiteindelijk op de MTS ook de das heeft omgedaan... Ik heb de school uiteindelijk verlaten met een dradentrekkers diploma. Ben daarna maar wat anders gaan doen.
Het aan versterkertjes prutsen gaat nu veelal met trial and error. Het werkt wel maar efficient is anders.

nicoverduin
26 februari 2006, 21:52
Wiskunde en Engels (2e moedertaal) en economie waren mijn sterkste vakken en een sterke interesse voor electronica sinds ik aan jaar of negen was. Dus dat helpt.

Geronimo
26 februari 2006, 21:57
Blijkt maar weer!

Negative K3 fan
27 februari 2006, 19:11
Je kan het wel bepalen hoor:

Zet de spoel in serie met een instel potmeter van een k of 5. Zet deze schakeling op een kleine wisselspanning (bijv. de gloeidraad). Stel de potmeter nu zodanig in dat je op het midden van de schakeling precies het midden van de AC spanning hebt. Meet vervolgens de weerstand over de instel potmeter. Dit is tevens de impedantie van de spoel.
De impedantie van een spoel = 2 * PI * f *L (in Henry). f = 50 Hz. Dus kan je L uit rekenen.
Nico

hehe klinkt als een experiment van mijn opleiding, maar dan met eenvouridigere formules :D maargoed, het is me iets te veel werk om dat na te gaan meten en in die hele amp (met name de voeding etc.) was flink gerotzooid dus ik geloof het wel...

nicoverduin
27 februari 2006, 19:15
het is me iets te veel werk om dat na te gaan meten ..Daar heb jij wel meer last van geloof ik heh?:D :D :D :D

Negative K3 fan
27 februari 2006, 19:43
liever lui dan moe

JoostBaksteen
27 februari 2006, 19:57
liever lui dan moe

:cooler: :hippie:

Negative K3 fan
27 februari 2006, 20:54
ik ben ook maar een puberale stoner :)

Kitchen-Marshall
28 februari 2006, 00:21
...Mijn recept: ik heb alle onderdelen die oud/verlopen waren (elco's en weerstanden die niet meer de juiste waarden hadden, oude potmeters) laten vervangen en het is van binnen nu een Marshall plexi (? in ieder geval zonder master, volgens Marschall schema opgeknapt).

PRECIES!
Volgens mij is dat het meest verstandigste wat je kunt doen!
De Londoncity is een goedkopere Marshallclone, (Lees: gebaseerd op dat circuit) dus haal alle minderwaardige onderdelen eruit, en zet daar kwaliteitsonderdelen voor in de plaats. Je hebt een 100 watter, dus ga natuurlijk voor het 1959slp circuit. Kijk bijvoorbeeld eens hier:

http://www.metroamp.com/store/product_info.php?cPath=23&products_id=187

Kies daar goede transformatoren bij van bijvoorbeeld Heyboer, Marstran, Obsolete electronics of een set axiom trannys van mercury magnetics, ...
(afhankelijk van je budget)

..En je houd een geweldig klinkende met de hand bedrade versterker over die niemand van het podium steelt: er staat Londoncity op! Ook heb je geen extra gaten hoeve te boren, en maak je gebruik van de al aanwezige knoppen op je frontpaneel. Sterker nog: niemand ziet aan de buitenkant wat er in zit...een wolf in schaapskleren zegmaar..

En als je hem dan toch iets praktischer wilt maken, kun je kiezen voor een postphaseinverter master volume.

Koop een paar JJ's buizen en goed biassen...inpluggen...kippevel..Klaar!

Negative K3 fan
28 februari 2006, 00:26
dat zou ik idd hebben overwogen voor mezelf, maar hij wordt voor bartl :)

BartL
28 februari 2006, 17:00
Juistem :D

Het cabinet dat eraan kwam kon 8 (of meer) ohm zijn right?

Negative K3 fan
28 februari 2006, 20:16
8 of minder...

BartL
1 maart 2006, 01:58
...Da's onlogisch :D

Of ben ik nu gek? (Ja, vast wel :))

Edit: Ik zal de vraag anders stellen; Hoeveel ohm heeft de amp nodig?

Negative K3 fan
1 maart 2006, 12:54
8 of 4 of 2 :)

BartL
1 maart 2006, 18:07
Dan begint nu de eeuwige ohm discussie weer :D

Als ik een 8 ohm amp heb (ENGL SCREAMER) kan ik die toch zonder problemen aansluiten op een 16 ohm cab? (1960)

Is bij mij nooit fout gegaan in ieder geval. Dat betekent dus dat die amp ook op een 16 ohm cab zou moeten kunnen werken right? Niet dat het een probleem zou zijn als hij het niet kan...maar goed :D

Geronimo
1 maart 2006, 19:22
Dat kan wel, maar het is niet aan te raden. Hoe hoger de belasting, hoe slechter het is voor de eindtrafo. 16 Ohm gaat idd nog wel, maar hoger wordt gevaarlijk (gelukkig gaan de meeste cabs niet hoger dan 16, maar je zou er natuurlijk 4 ofzo in serie kunnen schakelen).

Bij een transistorversterker is het juist andersom, die gaan juist kapot bij te lage belastingen. Vaak worden de twee verhalen ook door elkaar gehaald. Maar als je het een keertje verkeerd doet vergeet je het noooit meer haha!

Negative K3 fan
1 maart 2006, 19:26
als het even kan gewoon matchen en dus gewoon een 8 ohmer nemen bart!

ik zag trouwens net het schema van een matchless DC30 en die komt kwa principe wel ernstig dicht in de buurt bij wat ik ga proberen te maken! telepathie!

Geronimo
1 maart 2006, 19:43
als het even kan gewoon matchen en dus gewoon een 8 ohmer nemen bart!

Idd. Het klinkt ook nog het best.

BartL
4 maart 2006, 10:44
als het even kan gewoon matchen en dus gewoon een 8 ohmer nemen bart!

ik zag trouwens net het schema van een matchless DC30 en die komt kwa principe wel ernstig dicht in de buurt bij wat ik ga proberen te maken! telepathie!
Nice!

Dus als hij gaat oversturen, gaat het niet grof & korrelig worden als bij de ENGL die ik nu heb? :D

Zou erg mooi zijn :cheerup:

Negative K3 fan
7 maart 2006, 15:45
vandaag onderdelen binnengekregen, zoals altijd weer een fuckup van tubetown, maar ben al bezig geweest met solderen, boren etc. ik zie het wel zitten :D

ook wat foto's gemaakt, maar heb thuis geen internet dus daar zul je op moeten wachten.

BartL
7 maart 2006, 22:55
Donderdag mijn ENGL de deur uit :D :cooler:

jacky
8 maart 2006, 23:31
k zou er een LC van maken :-)

Negative K3 fan
9 maart 2006, 12:45
solderen sizo verslavend, in 1,5 dag solderen (vrijwel nonstop ehehe) had ik hem in elkaar, het was wat lastig om rond die klodders soldeer te werken hij oogt van binnen niet wonderschoon, maar het zit allemaal wel heel erg stevig (heb ik extra aandacht aan besteed). Het werken met teflon draad is me ook bijzonder goed bevallen al kon mijn draadstriptang er niet goedmee overweg.

Het wachten is nu op de zener diodes en op de juiste uitgangstrafo; tube town had de verkeerde geleverd en kan de goede niet meerleveren, dus ik moet naar fns of nico, gaat helaas nog wel eventjes duren... Maar ondertussen kan ik mooi beginnen met mn eigen versterker die er veel op lijkt, die kunnen we tzt mooi vergelijken.

BartL
9 maart 2006, 14:56
Al een idee wanneer hij ongeveer af zou kunnen zijn? :cooler:



Eindelijk mijn ENGL WEG!!! :cheerup:

Negative K3 fan
10 maart 2006, 12:47
vanavond is hij af van binnen, er moet dan alleen nog een uitgangstrafo binnenkomen en dat is 5 minuten montage werk, dan nog troubleshooten> volgende week kun je hem waarschijnlijk komen ophalen.

almarvk
10 maart 2006, 13:38
Waar blijven de pics?? ;)

BartL
10 maart 2006, 19:42
volgende week kun je hem waarschijnlijk komen ophalen.
Are you Motherf*cking serious? :rockon:


Ik was al naar een tussendoor ampje aan het zoeken...maar dat laat ik dan maar even achterwegen.

Zit alleen nog te twijfelen of ik met de trein of met de auto moet komen. Auto is weer een dikke 60 euro erbij voor de benize hè...:)

Edit: Met de trein zou het echt een hel worden...in wat voor 'n gat woon je?!?! :D:D

JoostBaksteen
10 maart 2006, 19:56
Edit: Met de trein zou het echt een hel worden...in wat voor 'n gat woon je?!?! :D:D


Staat onder zijn naam: Haaksbergen :p

BartL
10 maart 2006, 23:17
Lekker bijdehand Joost ;)

Mjah, dan wordt het maar 2 x 3,5 in de trein/bus zitten. Heb geen auto en heb genoeg te lezen :D

...nu alleen nog een cabinet nodig dus :o

BartL
13 maart 2006, 22:25
...nog nieuws? :cooler:

Negative K3 fan
14 maart 2006, 16:53
yeah vandaag de trafo binnen dus vanavond zit hij helemaal in elkaar, dan nog een double en triple check van de bedrading, daarna kijken wat ie doet als ik er spanningen op zet, dan het troubleshooten inventariseren en een afspraak maken over wanneer je hem komt ophalen!

ik heb trouwens uiteindelijk gekozen voor een hammond 1650N trafo, ik heb er weinig twijfels over dat hij goed gaat klinken.

BartL
14 maart 2006, 18:07
Ik geloof je :D

ieme
14 maart 2006, 18:26
ben wel heel benieuwd naar t resultaat! misschien als ik nog es zo'n amp op de kop tik dat ik dan er es 1 bij jou breng lenny!

BartL
14 maart 2006, 22:54
Ik heb via mijn Fender advertentie in contact gekomen met iemand die vroeg of je iets in de richting van een Vibro King wilde maken. Ik had hem beloofd dit even te melden :cooler:

Negative K3 fan
14 maart 2006, 23:03
alles is wired up en hij heeft nu zn eerste paar minuutjes aangestaan, wel droog (zonder buizen) natuurlijk :)

eerste indruk is goed... morgen wordt het spannend

BartL
14 maart 2006, 23:17
LoLLie :D:D


Ik zou best al langs kunnen komen morgen denk ik
woehahahaa! :cooler:

Negative K3 fan
14 maart 2006, 23:20
van mij mag het, of je hem dan al meekrijgt is een goede tweede

BartL
14 maart 2006, 23:32
Dan wacht ik nog fftjes met 2x 4,5 uur in het OV zitten:D

Negative K3 fan
15 maart 2006, 22:26
En jahoor, er komt geluid uit :D

ik denk dat dat boost gedeelte voor jou redelijk ten overvloede heeft, want ook zonder de boost is een rand goed in zicht... het boost gedeelte werkt ook nog niet helemaal lekker, daarvoor wijk ik uit naar de werkbank, maar het lijkt allemaal goed te gaan en hij klinkt, ondanks dat ie nog niet gebiast is, al best goed!

BartL
16 maart 2006, 00:14
Ben nogsteeds zwaar benieuwd. Heb ff wat gelezen op de werkbank, maar snap geen kont van die termen die verder gaan dan de buitenkant van de versterker :)

Spannend :cooler:

Negative K3 fan
22 maart 2006, 15:28
Jaaaa, hij is af en bart komt hem morgen halen!

ik ben benieuwd wat hij ervan vind, ik vind hem persoonlijk echt geweldig, betere clean dan mn vox en zonder dat er een toonregeling op zit ontzettend veelzijdig in te stellen

almarvk
22 maart 2006, 15:29
Mooi werk! Is het toch allemaal goed gekomen met mijn oude LC :) Ook snel gedaan zeg!

Maar waar blijven de foto's?? ;)

Negative K3 fan
22 maart 2006, 15:41
deze nieuwe computer heeft verneukte usb poorten en ik moet de foto's dus via de oude computer naar deze computer krijgen om te uploaden maar door de verhuizing is die oude niet aangesloten...

foto's zal dus een tijdje op moeten worden gewacht.

van de london city is alleen vrij weinig meer over, ik heb alleen een handvol onderdeeltjes (recto, speaker jacks etc.), het chassis met buisvoeten, de PT en de choke gebruikt, de rest is allemaal gloedjenieuw.

JoostBaksteen
22 maart 2006, 15:45
Jammer dat er geen pics zijn :(

Maar feli met het goede resultaat :) weer een amp gebouwd zonder dood te gaan :rockon:

Negative K3 fan
22 maart 2006, 15:46
zelfs geen schokje gehad en hij werkte eigenlijk ook in 1 keer, ging gladder dan verwacht :)

almarvk
22 maart 2006, 16:03
Is de witte behuizing intact gebleven of is dat er zelfs niet meer van over?? ;)

Negative K3 fan
22 maart 2006, 16:04
hopelijk gaat bart die onder handen nemen, want hij ziet er echt niet uit :)

almarvk
22 maart 2006, 16:13
hopelijk gaat bart die onder handen nemen, want hij ziet er echt niet uit :)

Dat hoop ik ook voor 'm :)
Valt iig wel behoorlijk op als je zo'n lelijke top hebt. Mijn witte Conquest is dan wel weer gaaf met de rode afwerking.

BartL
22 maart 2006, 22:38
Jammer dat er geen pics zijn :(
Gelukkig heeft BartL een hele mooie Kodak cx7430 ;)







Ik zit eraan te denken om hem helemaal in te tapen met Pattex ofzo :D
Kan er helaas niet te veel tijd in gaan steken. Zat er ook aan te denken om de hele buitenkant te bekleden met laminaat ofzo :cooler:

Mjah, heb zo weinig tijd hè.

Maaruhm, wat kost fatsoenlijke tolex? En is dat een beetje zelf te doen?

vester86
22 maart 2006, 22:42
fineer laag voorop doen :) dat lijkt mij wel heel erg kicken en is eens wat anders

JoostBaksteen
22 maart 2006, 22:59
Gelukkig heeft BartL een hele mooie Kodak cx7430 ;)

Maaruhm, wat kost fatsoenlijke tolex? En is dat een beetje zelf te doen?


Jeej \o/

Tolex.... paar tientjes, lijm is ook niet gratis... en een hoop tijd :D Met 50 euro kom je wel een eind denk ik.

BartL
22 maart 2006, 23:14
Nevermind, heb niet zoveel zin om er veel tijd/geld in te gaan steken. Ik zie nog wel.

BartL
23 maart 2006, 18:31
Vanmorgen vertrokken om 10 uur vanuit heerlen. Om 18 uur weer terug in heerlen met een nieuwe amp :D Klinkt geweldig vet.

Ik ga hem zodadelijk zelf beluisteren thuis (op mijn Bag End s12d)...eerst ff de 'handleiding' nog eens goed doorlezen!

Negative K3 fan
23 maart 2006, 18:36
en knoppen erop schroeven (of heb je die nog niet besteld?)

BartL
23 maart 2006, 19:02
Heb nog niks besteld :)

Moet nog eens kijken hoe dat zit met die diktes... Zijn er standaard maten?

Negative K3 fan
23 maart 2006, 19:05
ja standaard maten, als je chickenheads bestelt bijvoorbeeld bij nico klopt dat sowieso, wat betreft de anderen vormen moet je even bij hem informeren.

en hoe klinkt die over jouw bag end???

BartL
23 maart 2006, 23:06
Nou...daar komt 'ie dan. Korte review:

Begonnen met spelen met alleen de versterker. Beetje zitten spelen met de knoppen, ff kijken wat alles doet.

Eerst maar eens begonnen met het cleane kanaal (bovenste input). Hier heb ik een paar minuten op zitten spelen en er is met mijn 3 gitaren (Strat, LP & Charvel) een prima sound uit te halen. Dikke + !!

Het boost kanaal breekt inderdaad wat eerder open en heeft wat meer ballen. Makelijker clean met een dikke rand te krijgen. Het moet (zoals Lennart me had verteld) wel blijven tot clean met een randje. Als hij te veel gaat oversturen word het geluid vies en krasserig, maar da's uiteraard geen probleem. De half/power switch op de achterkant geeft de versterker net wat meer warmte, maar uiteraard wel een redelijk stuk minder volume, ik ben benieuwd hoe dit bij de band gaat klinken.

Wat mijn cabinet betreft (BagEnd S12D closed back) denk ik dat Lennart gelijk had. Hij vertelde me dat de versterker het allerbeste tot zijn recht zou komen met een half open of open back cabinet. Al geeft die BagEnd natuurlijk wel een gruwelijk lekker bass :cooler:

Probleempje
Toen ik een tijdje aan het spelen was op het boost kanaal begon de versterker een beetje vreemd te doen. Beetje volume drops/gekraak. Even omgeplugd naar cleane kanaal, geen probleem. Toen weer terug: Ging weer ff goed, maar opeens: helemaal geen geluid meer uit het boost kanaal! Beetje vreemd dus...Ik denk dat er bij de input van het boost kanaal iets los is getrild, omdat voor de rest alles werkt.

Maar hier gaat het om
Dat clean...hmmmm, lekker. Lekker warm, lekker vol. Zowel met mijn Fender, met mijn LP Studio als met mijn Model 6 een heerlijke sound, zonder aan de knoppen van de versterker te draaien.

Heb overigens meteen wat pedalen getest:
H&K Tubefactor (3x)
Ibanez TK999 Tubeking
Boss OD-3
Boss CS-2
Marshall Drivemaster
Tech21 Killer Wail WahWah

Op de CS-2 en één van de TF's word alles weer verkocht (Dus...mocht je interesse hebben, check markplaats straks :D). De CS-2 geeft op het clean kanaal een lekkere boost en zorgt voor een lekkere, doch lichte gain boost op kanaal 2 van de TF...heerlijk :D

De TK999 is denk ik net niet mijn ding...of ik zou moeten afwachten tot ik misschien eens een nieuwe cabinet ga aanschaffen, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in.

De OD-3 is een geweldige boost. Maar ik wil zoveel mogelijk met zo min mogelijk pedalen...dus heb ik de CS-2 zo ingesteld dat hij aan allebei mijn boost-behoeften voldoet.

De Drivemaster...hmmm, weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Klinkt niet echt heel erg vol als stand alone (ivm de TF en TK999). Boosten doet hij beter, maarja, daar had ik de CS-2 dus al voor.

De Killer Wail is misschien toch nog wel leuk om te houden...lekkere wah, vooral op het cleane kanaal. Overdrive + WahWah heb ik altijd een beetje problemen mee. Ik weet ook niet waarom. Misschien heb ik juist steeds de verkeerde geprobeerd (rmc1, Vox v847 & Killer wail).

...dat was het dan, kort dus :)

BartL
23 maart 2006, 23:26
http://student.infonomics.nl/students/b.loog/amp.JPG

almarvk
24 maart 2006, 09:33
Mooi ding zeg! Wat gaaf! :p


We willen natuurlijk pics van de binnenkant en soundclips!! ;)

BartL
24 maart 2006, 11:10
Foto's van de binnenkant komen nog wel. Soundclips niet, want heb geen mic :D


Moet eens kijken of ik een mic van de band mee naar huis kan nemen.

BartL
24 maart 2006, 12:13
Probleempje
Toen ik een tijdje aan het spelen was op het boost kanaal begon de versterker een beetje vreemd te doen. Beetje volume drops/gekraak. Even omgeplugd naar cleane kanaal, geen probleem. Toen weer terug: Ging weer ff goed, maar opeens: helemaal geen geluid meer uit het boost kanaal! Beetje vreemd dus...Ik denk dat er bij de input van het boost kanaal iets los is getrild, omdat voor de rest alles werkt.

Zojuist weer ff gespeeld...en begin toch die veelzijdigheid een beetje missen, omdat hij nu moeilijker op helder clean is in te stellen.

Maargoed, sowieso eens rondkijken voor een ander cabje denk ik :)

BartL
24 maart 2006, 12:29
...zo ander cabinetje is onderweg :D

Een oude bluesbreaker combo, maar dan alleen met de 65 watt speakers. Ze zijn 2x 15 ohm, dus ik ga ze omsolderen tot 30 ohm (want 7,5 is te weinig). Weet alleen nog niet precies hoe ik dat ga doen...

Negative K3 fan
24 maart 2006, 15:55
...zo ander cabinetje is onderweg :D

Een oude bluesbreaker combo, maar dan alleen met de 65 watt speakers. Ze zijn 2x 15 ohm, dus ik ga ze omsolderen tot 30 ohm (want 7,5 is te weinig). Weet alleen nog niet precies hoe ik dat ga doen...

7,5 ohm is prima hoor... in ieder geval een stuk gezonder dan 30!

Negative K3 fan
24 maart 2006, 15:57
Probleempje
Toen ik een tijdje aan het spelen was op het boost kanaal begon de versterker een beetje vreemd te doen. Beetje volume drops/gekraak. Even omgeplugd naar cleane kanaal, geen probleem. Toen weer terug: Ging weer ff goed, maar opeens: helemaal geen geluid meer uit het boost kanaal! Beetje vreemd dus...Ik denk dat er bij de input van het boost kanaal iets los is getrild, omdat voor de rest alles werkt.

dat is heel erg vreemd... hoor je nog wel ruis en een verandering in ruis als je aan de knoppen van de 2e input draait?

als je in het 2e kanaal plugt, haal je dan wel de plug uit de eerste (anders krijg je idd helemaal geen geluid). Probeer dan eens een paar keer in en uit te pluggen in beide jacks...

als het dat niet is, ligt het misschien aan het buisje van dat kanaal en anders ,moet hij open voor een controle naar losse verbindingen (wat me vrij erg sterk lijkt want ik heb daar extra op gelet)

BartL
24 maart 2006, 16:40
7,5 ohm is prima hoor... in ieder geval een stuk gezonder dan 30!
Maaruhm, dan is mijn amp 8 ohm en het cabinet 7,5. Niet goed toch?

Negative K3 fan
24 maart 2006, 16:41
ideaal, het gaat toch om impedanties, 30 ohm is sowieso veel te hoog daarmee help je hem snel naar het hiernamaals

BartL
24 maart 2006, 16:57
Tweede input werkt gewoon. Misschien snapte ik de 2 linkse knopjes nog niet genoeg denk ik, stonden misschien niet genoeg open...geen idee :D

Is er aan dat cabinet dan niet iets te doen om er een beetje extra weerstand in te krijgen? :???: Ben een beetje bang dat het toch fout gaat. Ik heb zovaak gelezen dat je amp gelijk of minder moet zijn dat het cabinet... :(

Negative K3 fan
24 maart 2006, 17:29
nee, bij buizenversterkers is het juist zo dat de speaker lading lager mag zijn, maar hoger desastreus kan zijn.

Dit is op het forum al genoeg besproken en het heeft denk ik weinig nut er heel technisch over te gaan lullen, maar 7,5 Ohm is echt perfect en de london city heeft genoeg capacateit om een 100% afwijking aan te kunnen...

wat betreft dat tweede kanaal is het misschien handig als je er knoppen op zet want dan kun je tenminste zien hoe hard aales staaat en hoeft het niet op de tast :)

BartL
24 maart 2006, 17:54
Klopt, maar heb er voorlopig even puntjes op gezet met viltstift. Prima te zien. Ik ga morgen ff langs de muziekwinkel hierin de buurt, kijken of ze nog chickenheads hebben liggen.

Na wat pielen heb ik een heerlijke clean-instelling gevonden (met LP en strat). Probleem is dus dat ik nu met mijn pedalen NIET het geluid krijg dat ik wil... :(

Waar ben ik aan begonnen :D:D

Negative K3 fan
24 maart 2006, 18:02
mja dat is verneukt, uit ervaring weet ik dat 'bright caps' geen goede combinatie vormen met pedaaltjes, je moet dus van het tweede kanaal de mix knop zoveel mogelijk naar de 'warme' kant draaien, je kunt dan ook de bovenste linker knop verder opendraaien zonder te veel vervorming, ik gok dat dat gaat helpen...

het is een bitch om in te stellen, maar heel veelzijdig :)

BartL
24 maart 2006, 18:04
Inderdaad :D

Maaruhm...dat van die cabs had ik dus hieruit:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=30056&highlight=matchen+impedantie

Negative K3 fan
24 maart 2006, 20:20
das het verkeerde topci dus, er was ooit een behoorlijk lang topic ergens waarin alle bekende technische mensen van dit forum hun zegje hebben gedaan en waar uiteindelijk is geconcludeerd dat het het beste is om te matchen en dat je beter een lagere belasting dan een hogere kunt aansluiten en ikhad gehoopt dat daarmee de kous af was, mooi niet dus.

Mitch
24 maart 2006, 20:21
30 ohm ? DUDE !!!!!!!!!!!!! Laat dat ! Een verschil van 1/2 ohm te 'weinig' lijkt je erger dan 22ohm teveel ?!?!?!

Hoe dan ook, gefeliciteerd met je mooie top !
En welkom in het land van "Hoera, nieuwe versterker ! Kut, nu werken mijn pedalen niet zoals ik het gewend was !"
Irritant hè ? Was voor mij ook een reden om uiteindelijk niet voor een Vox te kiezen. Mijn favoriete fuzz was er waardeloos op :stop:

vester86
24 maart 2006, 20:38
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68809&highlight=impedantie+buizen


goei topic ;-)

gefeliciteerd bart!

BartL
24 maart 2006, 23:32
Dank dank. Inderdaad Mitch. Echt zo van: Het clean is geweldig, alleen met de pedalen erop, is het "net niet". Maargoed, er komt dus een ander cabinet aan en dan ga ik het nog eens proberen; zou veel kunnen schelen.

Als ik jullie foto's van de bekabeling laat zien, kunnen jullie me dan vertellen of hij op 30 of op 7,5 is bedraad?

vester86
25 maart 2006, 00:32
als het een beetje duidelijke foto is wel hoor :)

nicoverduin
25 maart 2006, 08:36
meter erop zetten

BartL
1 juni 2006, 15:12
Zo...voor de mensen die nog soundfiles wilden horen:
http://student.infonomics.nl/students/b.loog/Sample%20Les%20Paul%20&%20Amp.mp3

:D

Eerst hoor je clean (met/zonder delay)
Dan met een gemodde MS-10
Dan met MS-10 & Boss CS-2
Daarna de crunch van de versterker alleen! (Klinkt toch wel erg lekker AC/DC achtig...volgens het idee achter de versterker zou hij lelijk moeten openbreken, maar ik vind dit zeer acceptabel :rockon: )

Edit: Een jankende, gladgestreken geluid is er met mijn huidige pedalen niet uit te halen. Met mijn OD-3 en TK-999 ging dat prima, maar die zijn de deur uit :)

JoostBaksteen
1 juni 2006, 15:23
Waarom verkoop je hem?

BartL
1 juni 2006, 15:42
Ik ga hem (waarschijnlijk) verkopen omdat ik maandag als het goed is een Marshall LM6101 krijg. Toch weer alles wat distortion betreft uit de amp zelf.

Geronimo
1 juni 2006, 16:36
Hmm klinkt goed hoor vind ik, beetje weinig scheur voor mijn stijl, maar het klinkt zekers goed.

En als je een 6101 hebt zal je waarschijnlijk toch weer je pedalen nodig hebben om het geluid eruit te halen wat je zoekt denk ik. Ik ben ieder geval nog nooit een versterker tegengekomen die mijn geluid al zelf zonder hulpmiddelen voortbrengt.

EpiCenturiesAWAy
1 juni 2006, 16:42
Soundclipje klinkt zeer goed!
Ja wel weinig scheur.. maar toch heeft het z'n charmes..

BartL
1 juni 2006, 17:39
Inderdaad... *pieker pieker*

Normaal gesproken gebruik ik alleen overdrive van versterker ALS deze erin zit (Mesa, Engl, Rivera, Marshall tot nu toe) en beviel altijd wel gewoon goed. Ben niet zo ontzettend veeleisend misschien, maar toch weer wel.

Snappen jullie me nog? Ik ook niet...

Negative K3 fan
1 juni 2006, 17:46
hey bart, is dat stukje vanaf 2:15 van de versterker zelf?

en is het trouwens het boost of normale kanaal?

BartL
1 juni 2006, 17:51
Van 2:20 is inderdaad de amp zelf. Dikke sound :rockon:

Gewone kanaal met gain helemaal open. Master op 1/3 en presence op 2/3.

Ik ga eens wat experimenteren met deze setting (ook met terugdraaien volumeknop gitaar voor clean).

Negative K3 fan
1 juni 2006, 18:00
ja die sound van de amp zelf is een stuk voller dan met pedaaltjes.

BartL
1 juni 2006, 23:34
Zojuist besloten dat ik toch de versterker een klein beetje onder handen neem. De tolex gaat van de top af (mag iemand komen halen als hij wil :D) en zowel de kast als de top worden in de beits gezet :cheerup: Heb nu een week vrij, ben benieuwd :)

BartL
2 juni 2006, 00:53
Tolex is van de top af...


WAT EEN PRUTSWERK ZEG, SJEEEZ! :evil:


Nou, de top zelf word denk ik bewerkt met een dikke laag verf...maar dat zien we nog wel :)


Morgen in ieder geval het cabinet in de beits.

rickert
8 oktober 2007, 15:29
Heuh waarom doen die soundsamples het niet meer:p? Vanaf 18 november is deze top van mij!

BartL
8 oktober 2007, 15:44
Oei...ben bang dat ik die soundfile helemaal niet meer heb!

rickert
8 oktober 2007, 15:48
verdorie :sneaky: :p

Negative K3 fan
8 oktober 2007, 20:15
ik heb ze vast nog wel ergens... als ik weer in enschede ben zoek ik ze op.

die amp vna mij wordt wel een beetje een forum hoer

JvD.
8 oktober 2007, 20:47
ik heb ze vast nog wel ergens... als ik weer in enschede ben zoek ik ze op.

die amp vna mij wordt wel een beetje een forum hoer
dus tijd om nog een amp te bouwen !

Negative K3 fan
8 oktober 2007, 22:09
heb ik iets meer aanmoediging voor nodig -> 32425327*

voor het laatste getal mag u mij bellen op 064639344*

voor het laatste getal daarvan emailen naar *_spit@hotmail.com

en voor de eerste letter daarvan een pm aub.

JvD.
8 oktober 2007, 22:15
heb ik iets meer aanmoediging voor nodig -> 32425327*

voor het laatste getal mag u mij bellen op 064639344*

voor het laatste getal daarvan emailen naar *_spit@hotmail.com

en voor de eerste letter daarvan een pm aub.
mja, hallo! maak er dan een raatsel van!
dan heb ik nog enige voldoening. want mijn amp idee vind je toch te saai.

Negative K3 fan
8 oktober 2007, 22:16
wat is jouw idee van een amp dan?

een marshall superbass clone, 30 jaar ge aged, met afwijkende grid stoppers aan de inputs, inferieure componenten en krakende potmeters?

hendrix2
8 oktober 2007, 22:19
voor het laatste getal daarvan emailen naar *_spit@hotmail.com

en voor de eerste letter daarvan een pm aub.
haal die "L" dan even weg uit je profiel ;)

happynjitram
8 oktober 2007, 22:21
haal die "L" dan even weg uit je profiel ;)

owned :satisfie:

JvD.
8 oktober 2007, 22:22
wat is jouw idee van een amp dan?

een marshall superbass clone, 30 jaar ge aged, met afwijkende grid stoppers aan de inputs, inferieure componenten en krakende potmeters?

neuj, een buizen top met:
input | volume | bass | mid | treble | on/off | stand by
die goed met pedaaltjes is, en die goed door de mix komt in een band.
en die zo klein mogelijk is.

Negative K3 fan
8 oktober 2007, 22:31
is dat zo moeilijk te vinden dan?

BartL
8 oktober 2007, 22:32
neuj, een buizen top met:
input | volume | bass | mid | treble | on/off | stand by
die goed met pedaaltjes is, en die goed door de mix komt in een band.
en die zo klein mogelijk is.
Kijk, dat lijkt me nou ook wel wat.



...om het hem dan toch weer weg te doen omdat ik er niet mee berijk wat ik wil, hetgeen mij nooit zal lukken :)

JvD.
8 oktober 2007, 22:43
is dat zo moeilijk te vinden dan?

Absoluut... bijna elke amp heeft meerdere kanalen, of allemaal dingen die ik toch niet gebruik en wel voor betaal. Daar komt bij dat die dingen altijd gigantisch groot zijn.

Enige wat me een klein beetje aanspreekt is de JCM800.. maar ik snap niet dat zo’n, voor deze tijd ‘uitgeklede’ amp, zo duur is. 1600voor de top!

Als ik de knowhow had zou ik zelf aan de slag gaan, ik kan goed solderen en ben best handig. Maar als ik een schema na maak en het werkt niet, heb ik geen idee wat ik zou moeten doen.

Ik heb nu een ashdown transistor bass versterker, met een 15" speaker die het schelle hoog mooi uit mijn distortion haalt. Helaas raak ik er op uitgekeken sinds ik op meerdere amps gespeeld heb in ontzettend veel verschillende oefen hokken..

rickert
9 oktober 2007, 01:27
Thanks lennert dat je die sample wil zoeken!

charlie45
9 oktober 2007, 08:37
neuj, een buizen top met:
input | volume | bass | mid | treble | on/off | stand by
die goed met pedaaltjes is, en die goed door de mix komt in een band.
en die zo klein mogelijk is.

je wilt dus een matchless.. (helaas wel kostbaar)

Jimwoud
9 oktober 2007, 08:52
Kijk eens naar een Sovtek Mig50 zelfde idee als bv een oude Marshall of LC. Zonder MV dus. Dit zijn hele kleine lieve topjes. Of een Tube Midget Mig 50 van Sovtek die heb ik, is nog kleiner(Staat erggens op een van de eerste paginas van het laat je versterker zien topic) alleen heeft wel een MV.

Voor de rest kun je kijken naar een 18 watt met TMB van ceriatone.com bijvoorbeeld. Dat is helemaal wat je zoekt. En zijn niet zo groot.

a darker shade of grey
9 oktober 2007, 08:55
Hmmm....ik heb niet zoveel verstand van de technische aspecten van een amp...

Maar wat dacht je van 5 of 6 12AX7 preamp buizen, met een eindtrap van EL34 buizen, zo voor 100 watt ongeveer. Gain-knop, presence-knop, bass, low-middle,high-middle, treble, gain voicing (gewoon om de attack een beetje te veranderen zeg maar), speaker dampening switch...
Dan nog voor de eindtrap een Deepknop (voor de hoeveelheid bas in de eindtrap).

Dan aan de achterkant twee of drie effectloops (niet voetschakelbaar dus :p), waarvan eentje speciaal ontworpen voor preamps. In de headshell nog een 19" plek (net als Brunetti).
Als ik er even vanuit mag gaan dat het ontwerp van de headshell ook bedacht mag worden, dan zeg ik zwarte headshell, met een plexiglas bedekking waar normaal grillcloth zit. Daar mag je dan fijn in mooie letters je naam op zetten, daar kun je dan achter mooi de buizen zien gloeien. Als je wilt kun je dr nog een paar mooie ledjes achter knallen voor het Engl-effect.

Nou hier een lekkere 412 V30 cab onder en ik ben tevreden (als ik hem kan AB-en met een goede clean bak :P)

Sorry, maar voor dit wilde idee kon ik echt niet met minder knoppen ;)

Negative K3 fan
9 oktober 2007, 15:56
dat idee is nog best uitvoerbaar hoor (darker shade of grey)... waarvoor trouwens die 3 fx loops?

@jvd. je noemt wel veel features op, maar wat wil je kwa klank? Denk dat die ceriatone dingen interessant zijn voor jou om naar te kijken, zo'n 18- of 20-watter bijvoorbeeld. Franc houdt zich hier mee bezig, website is vernet.com

a darker shade of grey
9 oktober 2007, 16:21
dat idee is nog best uitvoerbaar hoor (darker shade of grey)... waarvoor trouwens die 3 fx loops?

@jvd. je noemt wel veel features op, maar wat wil je kwa klank? Denk dat die ceriatone dingen interessant zijn voor jou om naar te kijken, zo'n 18- of 20-watter bijvoorbeeld. Franc houdt zich hier mee bezig, website is vernet.com

Jah die drie fx-loops is eigenlijk alleen handig als ze wel voetschakelbaar zijn eigenlijk. Dat idee heb ik altijd al gehad, meeste versterkers hebben 1 loop ofzo, maar ik wil graag ook een preamp kunnen aansluiten, dan is twee loops wel handig in verband met het aansluiten van andere pedalen.
Maar hou het dan maar op twee loops, waarvan er dus eentje zo is gemaakt dat je een preamp door de eindtrap kan jagen (dus alleen een return ofzo? zodat je kan ab-en met de preamp?).

Negative K3 fan
9 oktober 2007, 16:40
Maar hou het dan maar op twee loops, waarvan er dus eentje zo is gemaakt dat je een preamp door de eindtrap kan jagen (dus alleen een return ofzo? zodat je kan ab-en met de preamp?).

geen probleem lijkt me zo, kost alleen wel een redelijke bult duiten.