PDA

View Full Version : Waarom oversized cab?



Hell's Engl
6 februari 2006, 18:44
Ik vroeg met af waarom men een oversized 2x12 cab beter vind.
Ik heb me bij Jukebox in Boekel laten vertellen dat de speaker in een "gewone" 2x12 te weinig ruimte heeft.

Dit vraag ik me af omdat ik in het bezit ben van een oude staande Mesa 2x12 (nog met dat ijzere gaas) en daar eigenlijk vanaf wil. Niet omdat ie slecht klinkt, maar omdat bijna net zo groot is als 4x12.

Met vriendelijke groet,

Joost

AART
6 februari 2006, 18:47
mm, die mesa kasten met dat gaas zijn volgens mij best zeldzaam, dat zijn toch kasten uit de Mark serie?

Hell's Engl
6 februari 2006, 18:55
Dat kan kloppen.... Ze zijn nog uit de pre-Recto tijdperk.
Kan er ook geen afbeeldingen meer van vinden....

AART
6 februari 2006, 19:00
die kasten hebben toch ook c90 black shadows ipv 30's?

Zo'n 4x12 lijkt me echt vet, alleen jammer dat mesa zo veel kost :sneaky:

AART
6 februari 2006, 19:02
http://www.larkstreet.com/list/pict/boogicab.jpg

zoiets dus.

Hell's Engl
6 februari 2006, 19:07
Om eerlijk te zijn, weet ik dat eigenlijk niet. Zag 'm staan, heb 'm geprobeerd en heb 'm meegenomen...
Het zou kunnen hoor, ik heb altijd gedacht dat er EV's in zaten...
Hoe kan ik dat eigenlijk zien? De kast is half open (en niet duur...) en heb achterin gekeken, maar kan niets vinden...


MAAARUUHHHHH............ that's him!!! (voor de helft dan...)

Negative K3 fan
6 februari 2006, 19:10
EVs schijnen nogal zwaar te zijn, makkelijk te controleren dus of ze erin zitten :)

Hell's Engl
6 februari 2006, 19:11
EVs schijnen nogal zwaar te zijn, makkelijk te controleren dus of ze erin zitten :)

hmmm.... ik ben nogal sterk... dus weet ik 't nog niet....

Thijssie
6 februari 2006, 19:16
Het zou kunnen hoor, ik heb altijd gedacht dat er EV's in zaten...
Hoe kan ik dat eigenlijk zien? De kast is half open (en niet duur...) en heb achterin gekeken, maar kan niets vinden...

EV's hebben een gegoten chassis en Celestion geperst. De magneet van een EV is ook veel groter....

Maar er staat me iets bij dat die cabs ook zijn gemaakt met een combi van een EV en een CL

Hell's Engl
6 februari 2006, 19:28
Heb net weer even gekeken...ennuh....... Ik heb er 2 verschillende speakers in zitten!!!! Boven een EV onder een CL (als ik het goed heb).
De magneet van de bovenste is ook samen met de ring om de speaker, lichter van kleur....


Maaruhhhh.......... Kan iemand mij ondertussen een uitleg geven over die oversized cabs?

chennie
6 februari 2006, 19:33
als vuistregel kan je vaak zeggen dat oversized iets bassiger zijn, meer boom. De normale groottes hebben meet een strakkere articulatie. Denk aan moderne metal en heavy muziek met de oversized en ouderwets oude iron maiden met de oude normale groote kasten.

Dit is wel een beetje kort door de bocht hoor. Het verschilt ook nog per speaker, materialen, constructie etc.

Thijssie
6 februari 2006, 19:42
Maaruhhhh.......... Kan iemand mij ondertussen een uitleg geven over die oversized cabs?

Een grotere kast geeft meer laag....