PDA

View Full Version : Action van je gitaar



strat58
6 februari 2006, 17:56
Hoi hier ben ik echt benieuwd naar hoe hoog staan je snaren ?
Bij mij is het zo op Gibson gitaren gemeten bij de 12 fret bassnaren 2mm en
hoge snaren 1,5 mm. bij Fender gitaren staat het bij mij 2mm of hoger bas en 2mm hoge snaren. Persoonlijk vind ik het niet fijn als mijn gitaar rammelt.
Mijn idee is als hij rammelt kost mijn dat toon en sustain, maar ik kan het natuurlijk ook fout hebben. Nou ben benieuwd.
Peace Strat58

patricia
6 februari 2006, 20:37
klopt helemaal,een te lage actie gaat zeker ten kosten van je sustain.

bij mij staan ze erg scherp afgesteld...ze gaan NET niet rammelen.
en.........een recht hals.daardoor zijn mijn jem en rg550 opgevuld met shimmetjes in de neck-pocket.

chennie
6 februari 2006, 20:41
rammelende snare ?> dan heb je zowieso een te lage action.
Ik had vroeger altijd een hele hoge action, maar dat is steeds lager geworden zodat die iets sneller wordt. Hij staat nog redelijk een beetje hoog, maar les pauls hebben hem ze zowieso hoger staan vind ik, vergeleken met veel andere gitaren

Scali
6 februari 2006, 20:41
bij mij staan ze erg scherp afgesteld...ze gaan NET niet rammelen.

Dat is ook afhankelijk van je speelstijl.
Als je wat harder aanslaat, gaan snaren ook wat eerder rammelen. Vooral als je aanslag ook niet helemaal evenwijdig aan de toets is. Want snaren trillen voornamelijk in de richting van de aanslag.
Ik probeer altijd zo 'zuinig' mogelijk te spelen, zodat ik ook met lage actie een goede tone en sustain heb.

jozum
6 februari 2006, 20:43
een recht hals.daardoor zijn mijn jem en rg550 opgevuld met shimmetjes in de neck-pocket.

wat bedoel je hier mee? ben ik de enige die nooit van shimmetjes heeft gehoord?

jozum

Scali
6 februari 2006, 20:45
"spietjes" is de Nederlandse term, volgens mij.
Gewoon dunne stukjes karton of hout, die je tussen de hals en body kunt stoppen om zo de hoek iets aan te passen.

drap
6 februari 2006, 20:51
Een hoge actie duwt ook makkelijker op en kenners zeggen, maar dit weet ik zelf niet zeker, een betere toon met meer sustain. Ik heb zelf een redelijk hoge actie omdat ik dat prettiger vind bij akkoordenwerk

patricia
6 februari 2006, 20:57
"spietjes" is de Nederlandse term, volgens mij.
Gewoon dunne stukjes karton of hout, die je tussen de hals en body kunt stoppen om zo de hoek iets aan te passen.

yep,in mijn geval een reepje flinterdun hardhout.

Luca P
6 februari 2006, 21:53
Mijn band genoot heeft een Fender met superlage action. Man dat glibbert alle kanten op! Die van mij is een stukkie hoger met nog eens 011 ook.
Bij de 12e fret op de E snaar is hij 4 mm meet ik nu. (voor het eerst in 27 jaar:cheerup: )
Ik ben altijd wel tevreden met de snaarhoogte op mijn gitaren.