PDA

View Full Version : Kersenhout voor elektr. gitaar ?



Theo
6 februari 2006, 16:13
Ik ben van plan om een paar strats te maken. Hiervoor heb ik nog wat essen liggen wat ik ga gebruiken en ik wil de tweede van een andere houtsoort gaan maken.

Nu liep ik tegen een prachtig stuk kersenhout aan, mooi recht, geen onvolkomenheden, mooi droog, mooie tekening etc. Ik vraag mij echter af of kersenhout wel geschikt is om te gebruiken als hout voor de body.

Graag jullie reacties, en mocht iemand van jullie interesse hebben in dit hout verneem ik dik ook graag. Het is nl een stuk van 3,65 mtr lang, 20 cm breed en 5 cm dik. Kost 100,- Euro, en is volgens mij dus niet echt duur, maar ja wat moet ik met zoveel hout.

piezo
6 februari 2006, 17:13
Ik ben ook bezig een gitaar te maken met een kersenhouten body. Kersenhout zou voorzover ik weet qua bouw- en klankeigenschappen vergelijkbaar zijn met elzen. Ik ga het wel merken, hoewel vergelijking moeilijk is als alle andere constructieve eigenschappen anders worden dan bij mijn vergelijkingsmateriaal.

Mattia
6 februari 2006, 17:54
Kersen is prima klankhout, wordt redelijk regelmatig gebruikt voor akoestische gitaren (ik heb zelf een drietal sets liggen). Is vergelijkbaar met elzen (alder), meestal wel iest zwaarder, dus wellicht een iets meer 'heldere' toon, en is ook prima geschikt als halshout (een van de volgende akoestische gitaren wordt cherry back/sides/neck).

Theo
9 februari 2006, 08:43
ok, ik kan dus gewoon dit hout gebruiken. Ik zit echter alleen nog met die gigantische plank waar ik weinig in zie om die te kopen. Ik geloof dat ik dan toch nog maar verder zoek naar een wat kleiner stukje.

Piezo en Mattia in ieder geval bedankt voor jullie reactie.

piezo
9 februari 2006, 11:35
Vergis je niet, uit het door jou genoemde stuk hout kun je "maar" 3 (bas-)gitaarbodies halen. Qua prijs nog steeds een goede deal trouwens, zeker omdat Kersenhout - zoals Mattia aangaf - ook geschikt is voor halzen. Dus als je de bodies zuinig uitzaagt en/of de halzen eventueel 3-delig gelamineerd maakt.....
Tís dat je wat ver uit de buurt woont, anders had ik wel belangstelling.

Mattia
9 februari 2006, 11:54
ok, ik kan dus gewoon dit hout gebruiken. Ik zit echter alleen nog met die gigantische plank waar ik weinig in zie om die te kopen. Ik geloof dat ik dan toch nog maar verder zoek naar een wat kleiner stukje.

Piezo en Mattia in ieder geval bedankt voor jullie reactie.

Is het hout kwartiers? Of perfect dosse gezaagd? Hoe duur? Waar zit je? Ik ben altijd wel op zoek naar neck hout, en als het daar geschikt voor is zou ik best wat af willen nemen.

Theo
10 februari 2006, 09:52
Is het hout kwartiers? Of perfect dosse gezaagd? Hoe duur? Waar zit je? Ik ben altijd wel op zoek naar neck hout, en als het daar geschikt voor is zou ik best wat af willen nemen.

Hallo Mattia,
Het hout is dosse gezaagd, dus voor een neck misschien wat minder fraai (en wellicht wat minder sterk) als kwartiers gezaagd. De hele plank zou 100,- Euro moeten kosten. Ik zit overigens in Emmen.
Ga vandaag ook nog een balkje plataan kopen voor halshout. Dit is mooi kwartiers gezaagd en heeft een prachtige tekening. Zal wel een foto posten als ik het in huis heb.

Gr,
Theo

Theo
10 februari 2006, 17:12
Hier wat foto's van het balkje plataan voor 2 halzen.

http://img400.imageshack.us/img400/8527/afbeelding015a9yw.jpg

http://img149.imageshack.us/img149/4674/afbeelding014a2dn.jpg

Javaca
10 februari 2006, 22:22
Mooi stukkie. :D

Heb je ook een foto van dat stuk kersen?

Waar haal jij je hout?

Theo
10 februari 2006, 23:11
Mooi stukkie. :D

Heb je ook een foto van dat stuk kersen?

Waar haal jij je hout?

Hoi Javaca,

Helaas heb ik van die plank kersen (nog) geen foto. Het is echter een prachtige plank, maar ja om die in m'n eentje te kopen da's ook zo wat. Ik ben het overigens wel met Piezo eens dat je maar 3 of hooguit 4 body's eruit kan halen maar ik heb nog wat essen staan wat ik ook eens wil opmaken. Daarnaast heb ik m'n geld dalijk weer hard zat nodig voor andere componenten hé.

Als ik volgende week ff tijd heb dan zal ik probereren om nog een foto te maken van die plank kersen.

Mijn hout heb ik bij diverse bedrijven vandaan. Van mijn eerste gitaar is het
bodyhout bij de Arnhemse Fijnhouthandel vandaan gekomen, voor de tweede heb ik dit gekocht bij Houthandel van der Horst in Nieuw-Amsterdam (bij Emmen). Eigenlijk is dit een groothandel die alleen of liever hele boomstammen of nog liever hele partijen boomstammen verkoopt. Bij uitzondering heb ik voorm'n tweede gitaar hier essen en esdoorn gekocht. Ik heb hem wat foto's gemaild van mijn tweede Tele en nu is de baas hier ook wat enthousiaster geworden en kan ik hier altijd wel wat kopen. Ik moet er eerlijkheidshalve bij vermelden dat het geen AAA-kwaliteit is. Ik vond bv het hout van de AF mooier en beter, maar ja ook een behoorlijk prijsverschil. En ik moet zeggen, afgezien van het gewicht, hoor ik het verschil niet tussen Swamp-Ash en Europees Essen. Dus ga ik geregeld ff buurten in Nieuw-Amsterdam.

Overigens is de plank Kersen bij een andere leverancier te koop in Coevorden.

Gr,
Theo