PDA

View Full Version : Maatwisseling En Tempo



PROTESTO
6 februari 2006, 15:50
Hoi,

Ben net bezig om het notenschrift een beetje onder de knie te krijgen. En das niet gemakkelijk :sneaky:

Momenteel snap ik niet hoe je met een MAATWISSELING om moet gaan.


Als je bijvoorbeeld in een muziek stuk van 4/4 naar 3/4 gaat blijft de tijdswaarde (duur) van de noten dan hetzelfde?

Het is dan namelijk niet mogelijk om met een metronoom mee te spelen of je moet een andere maatvoering gaan gebruiken dan in de notatie staat.


Of moet je bij een maatwisseling (4/4 naar 3/4) de tijdswaarde van de maat aanhouden en de tijdswaarde van de noten aanpassen?

Het is dan wel mogelijk om met de metronoom door te spelen. Maar is ontzettend moeilijk. Heeft iemand eventueel advies om dit gemakkelijker te maken?


Ik hoop dat zo een beetje helder is. :???:

Bram+
6 februari 2006, 16:04
Volgens mij ligt het aan de situatie. Als het tempo (of BPM o.i.d.) hetzelfde blijft, is het gewoon een kwestie van doortellen. Je zet je metronoom zo dat hij iedere tel aangeeft, en dan tel je op de tikken i.p.v. tot vier gewoon tot drie. Belangrijk is dan de accenten in de gaten houden. Bij 4/4 doorgaans op 1 en 3 en bij 3/4 doorgaans op 1.

Als het tempo ook veranderd, heb je in beginsel niks aan je metronoom, tenzij het tempo bijvoorbeeld driemaal zo snel gaat (dan is één tik een tel in 4/4 en één maat in 3/4).

PROTESTO
6 februari 2006, 17:20
Bedankt voor je snelle reactie :)

Het hangt er dus vanaf. Hoe kan je dat zien in de notatie dan.

Een voorbeeld van maatwisseling is het "Wilhelmus".
Dit stuk meespelen lukt wel.
Als ik het zelfstandig speel lukt het voor geen kant en loop ik stuk op de maatvoering/wisseling. Ook (vooral) als ik de metronoom gebruik. Hoe kan dit.
Ik speel het trouwens van notenschrift.
In het stuk zitten 4/4, 3/4 en 2/4

Kan je dit stuk met de metronoom spelen of niet? Hoe moet het anders?

Wrom begrijp ik niet? :mad:

Roy K.
7 februari 2006, 13:35
Als je metronoom staat ingesteld op 4/4, hoor je een accent op de eerste tik waarschijnlijk? Dat maakt de overgang naar bv. 3/4 lastig, omdat dan het accent eerder komt (ajbwib)...Als je je metronoom tijdens de 3/4 maten in stelt op 3/4 zal er geen probleem zijn, vermoed ik...

Bram+
7 februari 2006, 13:46
Ik heb zo'n ouderwetse metronoom die geen accenten aangeeft.

Roy K.
7 februari 2006, 14:03
http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtml

JoostBaksteen
7 februari 2006, 15:30
http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtml

+1, heel fijn progje :)

PROTESTO
7 februari 2006, 17:06
Waarop stel je de metronoom dan op af????????

Op de maat (maatstreepje) ????
of
op de hele noot???
of
de halve noot???
of
op de kwart noot???
of
op de achtste noot???
of
op de enz

Ik dacht dat je de metronoom (ouderwetse mechanische) op de maat streep moest afstellen. Wat is standaard?

Als ik de metronoom bij het "Wilhelmus" op de kwartnoot afstel lukt het wel.

Hoe zit ut nou?

JoostBaksteen
7 februari 2006, 21:20
Waarop stel je de metronoom dan op af????????

Op de maat (maatstreepje) ????
of
op de hele noot???
of
de halve noot???
of
op de kwart noot???
of
op de achtste noot???
of
op de enz

Ik dacht dat je de metronoom (ouderwetse mechanische) op de maat streep moest afstellen. Wat is standaard?

Als ik de metronoom bij het "Wilhelmus" op de kwartnoot afstel lukt het wel.

Hoe zit ut nou?

Ik zet hem altijd op een kwart noot, waarbij de eerste noot een accent heeft. De metronoom zegt bij 4/4 dus: (1e maat) TIK tik tik tik (2e maat) TIK tik tik tik

Bram+
8 februari 2006, 00:04
Hoe zit ut nou?
Nouja, in dit geval is het dus handig om 'm op de kwartnoot te stellen (bij maatwisselingen zonder tempowisselingen) aangezien die even lang blijven in allebei de maatsoorten.

Ik zet 'm doorgaans ook op één tik per maat, maar het is ook maar een hulpmiddel: doe wat je zelf handig/prettig vindt.