PDA

View Full Version : Scalloping wat heeft het voor nut??



Archenemy
6 februari 2006, 12:56
Nou de titel zegt al genoeg lijkt me , wat heeft het voor nut je laatste frets te scallopen , speelt het moeilijker etc...

Vertel het me maar

worst
6 februari 2006, 13:05
et speelt juist veel makkelijker,

benden gaat heel soeper en je hoeft bijna niet te drukken...

hansies
6 februari 2006, 13:13
et speelt juist veel makkelijker,

benden gaat heel soeper en je hoeft bijna niet te drukken...


is een nutteloos snufje .......vindt ik

Orpheo
6 februari 2006, 13:17
is een nutteloos snufje .......vindt ik

mee eens. het is smaak of je scallop lekker vindt. ik walg ervan.

overigens, hansies: VIND IK. niet vindT ik. 1e pers. enkelvoud krijgt geen T.

Veekeren
6 februari 2006, 15:50
overigens, hansies: VIND IK. niet vindT ik. 1e pers. enkelvoud krijgt geen T.

Hahaha, de spelling-gestapo :D Zou er soms ook wel lit van willen wordten..

Orpheo
6 februari 2006, 17:23
Hahaha, de spelling-gestapo :D Zou er soms ook wel lit van willen wordten..

ach, vent, stik ook :seriousf: ik kan gewoon niet tegen zulke debiele fouten.

bert k
6 februari 2006, 17:33
Is er ook iemand die weet waarom het een nutteloos kunstje is?

Anders Destium
6 februari 2006, 17:45
Het gaat alleen om de laatste frets zoals bij een JEM. Ik heb zelf een JEM gehad, het is wennen maar als je het gewend bent kun je heel makkelijk lichte vibrato's spelen. Nadeel is dat je snel geneigd bent teveel kracht te zetten zodat je vals gaat spelen.

Je hebt er IMO pas echt wat aan als je je hele toetst scalopt ala Malmsteen of Blackmore, een YJM strat zie ik zelf best zitten :cooler:

Veekeren
6 februari 2006, 18:05
ach, vent, stik ook :seriousf: ik kan gewoon niet tegen zulke debiele fouten.

:D ;).....

grayfink
6 februari 2006, 21:21
Bechint hed gesijk weer??
Get a life....

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=67677&page=1&pp=10

grayfink
6 februari 2006, 21:25
En on topic: scalloping is helemaal niet nutteloos als je er tenminste goed gebruik van maakt, zoals Ritchie Blackmore deed bij Deep Purple en Rainbow. Werkelijk fantastische solo's. Misschien heeft hij het niet uitgevonden, maar hij was wel de eerste bekende gitarist die op scalloped halzen speelde.

Stratman70
6 februari 2006, 21:31
En de enige reden waarom hij dat heeft gedaan is dat hij anders van de snaren afgleed tijdens het opdrukken. Door de gescallopte hals heb je veel meer grip als je opdrukt.

Over 'werkelijk fantastische solo's' van Blackmore gesproken: hij heeft met zijn huidige band "Blackmore's Night" een nieuwe versie van Child In Time opgenomen...


Kippevel!

grayfink
6 februari 2006, 21:34
Die versie ken ik niet, maar Blackmore's Night wel. Ik vind het helemaal niks. 20 jaar geleden was hij geweldig, dat nieuwe repertoire is niet mijn smaak.

artnaz
16 september 2006, 19:08
Ja, Blackmore's Night kun je niet vergelijken met Deep Purple of Rainbow, maar het is o zo geniaal! En o zo uniek!

Kortst gezegd wat her voordeel is van scalloping: meer controle.

Anders Destium
16 september 2006, 19:13
Ik dacht al: is dit nu een gebumpt topic of wat :)




Het gaat alleen om de laatste frets zoals bij een JEM. Ik heb zelf een JEM gehad, het is wennen maar als je het gewend bent kun je heel makkelijk lichte vibrato's spelen. Nadeel is dat je snel geneigd bent teveel kracht te zetten zodat je vals gaat spelen.

Je hebt er IMO pas echt wat aan als je je hele toetst scalopt ala Malmsteen of Blackmore, een YJM strat zie ik zelf best zitten :cooler:

Het heeft een half jaartje geduurd, maar hij is er :rockon:

sjoerd5
16 september 2006, 19:36
Over 'werkelijk fantastische solo's' van Blackmore gesproken: hij heeft met zijn huidige band "Blackmore's Night" een nieuwe versie van Child In Time opgenomen...


Kippevel!

http://www.youtube.com/watch?v=CW2xQW25epM

vulvasonic
16 september 2006, 20:18
Nou de titel zegt al genoeg lijkt me , wat heeft het voor nut je laatste frets te scallopen , speelt het moeilijker etc...

Vertel het me maar

Je kunt je frets beter niet laten scallopen. Het beter om dat te doen met de ruimte TUSSEN de frets in!
Veel effectiever. :satisfie:

sjoerd5
16 september 2006, 20:21
Je kunt je frets beter niet laten scallopen. Het beter om dat te doen met de ruimte TUSSEN de frets in!
Veel effectiever. :satisfie:

mahahaha

+1

amen

Stratman70
17 september 2006, 12:54
Ja, Blackmore's Night kun je niet vergelijken met Deep Purple of Rainbow.

Niet met Deep Purple, maar zeker wel met Rainbow. Een aantal Blackmore's Night nummers zijn gewoon Rainbownummers op akoestische gitaar.
Had Blackmore het nummer "Storm" (van het album Fires At Midnight) op electrisch gespeeld en had Dio het gzongen, dan had Rainbow er zeker weer een klassieker à la Stargazer en Kill The King bij!

artnaz
17 september 2006, 14:46
Niet met Deep Purple, maar zeker wel met Rainbow. Een aantal Blackmore's Night nummers zijn gewoon Rainbownummers op akoestische gitaar.
Had Blackmore het nummer "Storm" (van het album Fires At Midnight) op electrisch gespeeld en had Dio het gzongen, dan had Rainbow er zeker weer een klassieker à la Stargazer en Kill The King bij!

Dat geldt niet voor alle nummers van Blackmore's Night vind ik. Wat toevallig dat je The Storm en Dio noemt, ik had precies hetzelfde gezegd in een andere topic :-D!

Stratman70
17 september 2006, 16:11
Dat geldt niet voor alle nummers van Blackmore's Night vind ik. Wat toevallig dat je The Storm en Dio noemt, ik had precies hetzelfde gezegd in een andere topic :-D!
Inderdaad geldt dat niet voor alle nummers, maar ik zei ook "een aantal". ;)
Grappig dat we ieder hetzelfde voorbeeld aangaven (The Storm en Dio).

bert k
17 september 2006, 16:23
Heren, graag on topic blijven, dit hoort hier helemaal niet thuis.