PDA

View Full Version : En maar weer 'es een bias-probleem!



Frits van Mourik
6 februari 2006, 00:43
Hallo vrinden,

Voor mij ligt een japanse versterker, die op z'n zachts gezegd nogal kostenbesparend ontworpen is.
De 100W-balanseindtrap (4x EL34) heeft twee eindtrafo's; één per buizenpaar.
Vervolgens zijn de secundaire windingen van 4 Ohm in serie gezet.
Waarom zou je een nieuwe 100W-trafo bedenken, als je nog een schuur vol 50-Watters hebt liggen, nietwaar?
Ook ontbreekt het fasedraaierbuisje; in plaats daarvan gebruikt men een
trafo, primaire aangestuurd door 'n EL84, secundaire is gebalanceerd.
De in-en uitfase-aansluitingen gaan naar de stuurroosters van de EL34-paren.
De nul van de secundaire ligt aan een negatieve biasspanning.
De schermroosters (g2) van alle 4 de buizen zijn doorverbonden en
liggen met een dikke weerstand van 300 Ohm aan de hoogspanning.

Zo kun je dus alleen de bias van alle 4 de buizen tegelijk regelen.
Onderlinge verschillen in buis dan wel trafo zijn zo niet op te heffen.

Wat te doen?
De boel verherbouwen met koppel-c's na de fasetrafo en dan op
gebruikelijke wijze (instelpotje- weerstand per buis) de bias regelen?
Dan moeten die g2's natuurlijk ook ieder hun eigen weerstand krijgen...
Of: gewoon een matched quad-setje erin proppen en dan god-zegen-de-greep- 't is wel goed zo?

Iedere suggestie is welkom,

GrFr

H.Manback
6 februari 2006, 02:05
Ligt er aan voor wie het is ;)

Ik neig zelf naar niet aan kloten, gewoon nieuwe buizen er in en hopen dat ze goed zijn. Het biasen is toch niet zo ongelofelijk belangrijk als je buizen koopt waarvan je weet dat ze wel aardig hetzelfde zijn toch? En om nou het hele ding om te bouwen alleen om de buizen te vervangen is ook weer zoiets... Hij is ooit zo ontworpen, dat is toch ook weer de charme van het kreng lijkt me.

Als het anders zit (eigenaar ontevreden er over ofzo), dan zou ik nog wel overwegen om wat er aan te knutselen, dan heb je er wel wat werk aan. Ik vraag me echter af of het nog veel (in positieve zin) uitmaakt met zo'n raar ontwerp. Ik neem aan dat als ze zo bezig zijn geweest aan de eindtrap dat de rest ook niet bepaald je van het zal zijn.

nicoverduin
6 februari 2006, 06:14
Een 300 ohmer voor 4 pitten is niet veel. Ik zou daar in ieder geval 4 1Kérs nemen. En de rest lekker laten zitten. Als het werkt. En 4 pitten met een BIAS? De meeste bakken zijn zo. Dus waarom veranderen.
Nico

Negative K3 fan
6 februari 2006, 13:02
het klinkt trouwens wel interessant en een fase draaier gebaseerd rond een trafo lijkt me niet echt kostenbesparend.

nicoverduin
6 februari 2006, 17:54
Is het toch wel als je voor een trafo (alleen maar impedantie trafo) een paar US$ betaald in Azie... Daarnaast krijg je een soort Champ (alleen dan met een EL84) die kan clippen en dan in de eindbuizen pompen.
Nico