PDA

View Full Version : 19'' racks en heads



Orpheo
5 februari 2006, 17:35
ik vroeg me af, als ik een 19'' preamp heb, kan ik dan een van de outputs gebruiken om m door te lussen naar mn head? via de INPUT van de head, dus niet via de fx loop, want die is er niet. dat je dus een behoorlijk groot OD pedaaltje heb t eigenlijk (pedaal in de vorm van een 19'' rack). zo ja, zou dat mij en een maatje van men flink uit de brand helpen.

t zou er dan dus zo uitzien t schema

gitaar -> 19" preamp-> output naar -> input head

sickpunk
5 februari 2006, 17:39
moet wel naar "power amp in" van je head dan... anders stuur je een veel te hoog signaal je inputs in

EpiCenturiesAWAy
5 februari 2006, 17:53
Ik doe het al een hele tijd met m'n jcm!
Gx 700 dervoor en gaan!

bloodboiler
5 februari 2006, 18:46
Ik doe het al een hele tijd met m'n jcm!
Gx 700 dervoor en gaan!

De GX 700 kan je instellen zodat de output geschikt is als input voor een head.
Ik weet niet of dat met een buizen pre amp ook kan. Gewoon proberen je kan hooguit de pre-amp en head verneuken ;)

EpiCenturiesAWAy
5 februari 2006, 19:15
De GX 700 kan je instellen zodat de output geschikt is als input voor een head.
Ik weet niet of dat met een buizen pre amp ook kan. Gewoon proberen je kan hooguit de pre-amp en head verneuken ;)

Mja, dat kan je regelen :]
Maar ik heb hier op het forum ook nog gelezen van mensen die een mesa boogie V-twin ervoor hingen en dat gaat toch ook dus JA :]

Orpheo
5 februari 2006, 19:53
Mja, dat kan je regelen :]
Maar ik heb hier op het forum ook nog gelezen van mensen die een mesa boogie V-twin ervoor hingen en dat gaat toch ook dus JA :]

je hebt 2 versies van de mesa. de rackmount, en de pedaalvorm. t gaat in dit geval om de rackmount. maar ik ehb eigenlijk al mn antwoord. t pedaal heeft een output "to amp". en t rackding niet.. dus t kan niet.

ruezzz
5 februari 2006, 20:02
Ik momenteel een Marshall JMP-1 pre-amp in een loopswitcher hangen.
Min of meer als 'distortion deluxe' pedaal...
Signaal gaat uiteindelijk stereo naar twee buizen-combo's.
Werkt prima. Alleen het uitgangsniveau goed doseren.

vester86
5 februari 2006, 20:20
output volume hoeft geen probleem te zijn,je kan namelijk óók de FX-send op de input aansluiten, en anders de lineout of de recording out (allebei met andere EQ)
en FXsend is prima te regelen en daarmee zul je je input nooit opblazen...

Orpheo
6 februari 2006, 08:10
ik heb t antwoord al kunnen vinden dus, maar ik vroeg me nog wat af...

stel, je hebt een 19'' preamp, die doe je via de master output naar de fx return van je head (in mijn geval dus mn marshall, maar kan ieder ander zijn) en je gitaarsignaal gaat naar een ab y box, en dat gaat naar de marshall input, en naar de 19'' preamp input. kan je dan ze allebei laten draaien? dus 2 preamps op 1 eindtrap? niet volluit natuurlijk, maar toch. dus heel snel schakelen van de marshall preamp naar de mesa, en tegelijk...

Johannes
6 februari 2006, 10:34
ik heb t antwoord al kunnen vinden dus, maar ik vroeg me nog wat af...

stel, je hebt een 19'' preamp, die doe je via de master output naar de fx return van je head (in mijn geval dus mn marshall, maar kan ieder ander zijn) en je gitaarsignaal gaat naar een ab y box, en dat gaat naar de marshall input, en naar de 19'' preamp input. kan je dan ze allebei laten draaien? dus 2 preamps op 1 eindtrap? niet volluit natuurlijk, maar toch. dus heel snel schakelen van de marshall preamp naar de mesa, en tegelijk...

Ik ben zelf ook met een soortgelijk project bezig. Een Peavey Rockmaster én de pre-amp van een ENGL Powerball beide over de eintrap van de Powerball.

Het gaat er ongeveer zo uit zien:
- splits het gitaar signaal (dmv een AB-Y achtig iets)
- voorzie beide amps van input
- fx-send van Powerball (=preamp output) naar een (custom) mixertje
- output van Rockmaster naar datzelfde mixertje
- gemixed signaal naar de fx-return van de Powerball

Het grootste probleem wat zich tot nu toe heeft heeft voorgedaan (met een standaard Nobels mixertje) is een fase verschil tussen de pre-amps. Zodra je met flink wat gain speelt, is een fase verschil tussen beide amps hoorbaar. Op het nieuwe mixertje (nog te bouwen) komt een fase schakelaar of knop, die het probleem moet gaan oplossen.
Wat me wel opviel tijdens wat tests met beide amps, is dat de combinatie echt een heel breed en ruimtelijk geluid geeft, een beetje stereo-achtig.
Bovendien beschik je opeens over een fikse hoeveelheid combinaties van de kanalen van de amps. Grunge en clean door elkaar, het ene geluid gescooped en het andere juist veel mid..... het kan allemaal.

Orpheo
6 februari 2006, 12:19
Ik ben zelf ook met een soortgelijk project bezig. Een Peavey Rockmaster én de pre-amp van een ENGL Powerball beide over de eintrap van de Powerball.

Het gaat er ongeveer zo uit zien:
- splits het gitaar signaal (dmv een AB-Y achtig iets)
- voorzie beide amps van input
- fx-send van Powerball (=preamp output) naar een (custom) mixertje
- output van Rockmaster naar datzelfde mixertje
- gemixed signaal naar de fx-return van de Powerball

Het grootste probleem wat zich tot nu toe heeft heeft voorgedaan (met een standaard Nobels mixertje) is een fase verschil tussen de pre-amps. Zodra je met flink wat gain speelt, is een fase verschil tussen beide amps hoorbaar. Op het nieuwe mixertje (nog te bouwen) komt een fase schakelaar of knop, die het probleem moet gaan oplossen.
Wat me wel opviel tijdens wat tests met beide amps, is dat de combinatie echt een heel breed en ruimtelijk geluid geeft, een beetje stereo-achtig.
Bovendien beschik je opeens over een fikse hoeveelheid combinaties van de kanalen van de amps. Grunge en clean door elkaar, het ene geluid gescooped en het andere juist veel mid..... het kan allemaal.

daarom lijkt t me ook zo'n gaaf idee om 2 preamps te kunnen laten draaien op 1 eindtrap. tegelijk. maar dank voor je post! zeer behulpzaam..

SimonS
6 februari 2006, 12:30
hm dat klinkt als een vet idee, een extra preamp!


aaargh nee...must resist...:angry:

Johannes
6 februari 2006, 14:59
Ik houd jullie op de hoogte!

vester86
6 februari 2006, 23:23
het kan nog makkelijker!

de Vtwin heeft een interne FX return. nu weet ik van Orpheo dat hij toch geen effecten gebruikt.

je kunt nu de FX mix op 50% zetten, de FX send van de marshall in de FXreturn van de mesa doen. dan heb je dus 50% marshall en 50% mesa.
als je nu alleen mesa wilt, dan hoef je alleen maar de (schakelbare) FXloop uit te zetten.
en zet je het op 100%, dan schakel je echt tussen marshall of mesa..., maar die van 50% lijkt mij zeker wel vetter!

Orpheo
6 februari 2006, 23:53
het kan nog makkelijker!

de Vtwin heeft een interne FX return. nu weet ik van Orpheo dat hij toch geen effecten gebruikt.

je kunt nu de FX mix op 50% zetten, de FX send van de marshall in de FXreturn van de mesa doen. dan heb je dus 50% marshall en 50% mesa.
als je nu alleen mesa wilt, dan hoef je alleen maar de (schakelbare) FXloop uit te zetten.
en zet je het op 100%, dan schakel je echt tussen marshall of mesa..., maar die van 50% lijkt mij zeker wel vetter!

leuk idee, maar dan moet er in de marshall een fx send en return komen. en of dat makkelijk en haalbaar is...? ik weet t niet. en ik wil eigenlijk ook graag de preamp van de marshall nog kunnen gebruiken. ik zou t dus zelf zo doen.

gitaar in ab boxje. gaat naar marshall input, en mesa input. mesa gaat vanuit fx send naar marshall's fx return. en dan maar uitvogelen hoe je de beste sound krijgtn.