PDA

View Full Version : Nieuwe Koch Studiotone en retube



Punt
5 februari 2006, 16:41
Gisteren heb ik de Koch Studiotone combo na enige aarzeling gekocht en het leek me aardig mijn bevindingen te posten. Wellicht heeft iemand er wat aan :)

De aarzeling kwam voort uit het feit dat ik het karakter van de amp wel kon waarderen, maar toch ook een soort "harshness" hoorde "icepicks". Moeilijk uit te leggen, na een tijdje ging het irriteren.

Nu weet ik wel dat zo'n nieuwe amp (hij was net aangekomen in de winkel) inspeeltijd nodig heeft en dat de speaker en de buizen na een tijdje warmer gaan klinken.

Dus de knoop doorgehakt en de amp meegenomen, direct mee naar een band repetitie om te kijken of 20 watt genoeg is. Dat was n.l. de reden dat ik de amp kocht, ik heb geen zin iedere keer m'n zware head en cab mee te sjouwen en de spullen die standaard in de repitieruimte die wij huren staan voldoen niet helemaal...

Nou 20 Watt is genoeg, ik heb het volume niet boven 1/3 gehad.

Vandaag eens flink verder ingespeeld en aan het experimenteren geslagen met preamp tubes.

Ik had nog wat oude Mullards, RCA, Mazda, Siemens enzo liggen en ook nog wat nieuw spul zoals JJ, EH, ARS en Sovtek.

Na een paar uur (ja zolang) testen, ik heb eerst alle soorten in positie V1 getest en daarna hetzelfde voor V2, zit er nu een RCA op V1 en een Mazda op V2. En het resultaat bevalt me prima. Een lekkere rauwe toon met goede harmonics, dynamiek en detaillering en goede aanslaggevoeligheid.

Aan het eind nog even de stock tubes erin gezet, stel je voor dat je een paar uur bezig bent en er dan achterkomt dat het beter was voor je begon :)

De orginele buizen klinken niet slecht (TAD Highgrade en TAD oem), zelfs beter dan gisteren, ik denk dat het loskomen van de speaker en eindbuizen daar iets mee heeft te maken, maar gelukkig klinken de NOS buizen een stuk beter.

Eigenlijk was de best klinkende buis op V1 een MUllard, maar helaas was die te microfonisch op V1, op V2 werd het iets te veel, vandaar de Mazda die lijkt op een Mullard maar minder 3D klinkt en meer gain heeft (compenseerd mooi de wat mindere gain van de RCA die wel een hele mooie tijke toon geeft).

De eindtrap heeft ook een 12ax7 en 2 EL84's.
Ik ben benieuwd wat een vervanging van die 12ax7 daar doet, maar die is wat lastiger te bereiken en voorlopig ben ik luistermoe, dus dat komt volgende week wel ofzo.

Conclusie: Oude (NOS) tubes zijn nog steeds onverslaanbaar.
Alleen al een goede pre tube op V1 kan al een wereld van verschil maken.
Aan de ongelovigen: Probeer het eens :)
Oja en 20 Watt buizen is hard zat :)

Daniël_san
5 februari 2006, 16:44
is het geen studiotone? Je hebt het over 20 watt.....

Punt
5 februari 2006, 16:45
Ja dat zeg ik :)

Tnx

Anders Destium
5 februari 2006, 17:10
Gefeliciteerd, leuke review ook :)

Het staat een beetje raar in je bericht waar je het wél hebt over een Multitone!

bram123
5 februari 2006, 18:18
Ja dat zeg ik :)

Tnx

je hebt een multitone gekocht staat er.

Ritch
5 februari 2006, 18:48
Oke, gefeliciteerd, maar je hebt geen woord gerept over hoe JIJ nou het beestje vindt klinken. Ja, beter als gisteren omdat je er NOS buizen in hebt geflikkerd. Dus... uh... mijn vraag aan jouw; hóé vind je hem?! :)

Eko
5 februari 2006, 21:30
Punt,
Leuke review. Houdt er rekening mee dat speakers soms een halfjaar echt spelen nodig hebben om ,,in te breken,,. De mijne ( 15 inch in Marble) deed er bijna een jaar over om compleet op tone te komen. Het brekerige , harde ongenuanceerde gaat er dan vanaf.
Hoeft er bij jouw amp niet gebiasd te worden als je buizen wisselt?

Punt
5 februari 2006, 21:40
Oke, gefeliciteerd, maar je hebt geen woord gerept over hoe JIJ nou het beestje vindt klinken. Ja, beter als gisteren omdat je er NOS buizen in hebt geflikkerd. Dus... uh... mijn vraag aan jouw; hóé vind je hem?! :)

Hoe je iets waardeert hangt af van de eisen die je stelt..

1. Ik zocht een amp die makkelijk mee te nemen is naar de repetitieruimte of naar kleine gigs. Voor optredens gebruik ik een Shiva head en 2 x 12 cab en die zijn loodzwaar.
2. Meer kanalen of een OD boost zou wel fijn zijn om solo's te boosten.
3. Een mogelijkheid om de amp door te verbinden met een mengtafel zou aardig zijn.
4. Opties om opnames te maken is meegenomen.

Toen ik een Hiwatt transistorcombo probeerde in de winkel leek dat aardig. Eenmaal thuis was ik er na 15 minuten spelen al achter dat ik nog een hele belangrijke eis stel:

5. Toon.

De Hiwatt meteen teruggebracht.Verschillende amps getest als Brunetti, ENGL, Fender, Marshall etc etc.
De Koch head op een Brunetti 1 x 12 cab voldeed het best (toon en gewicht), ik had de combo niet ter beschikking om te testen. Alleen voldeed de top + cab niet aan mijn wens qua portabiliteit.

Toen ik gisteren de combo kon testen bleek dat de sound van de speaker meer op het middengebied gefocussed was dan de Brunetti cab. Zo in de testruimte klonk de Brunetti voller en warmer. Toch heb ik voor de combo gekozen omdat de toon toch goed genoeg was en de speaker nog niet ingespeeld dus dat biedt perspectief. De combo is ook handiger te vervoeren. Daarnaast denk ik dat de toon van de standaard combo het beter doet dat de warme toon van de Brunetti als er een bas en drum etc bij komt. Het bekende mix verhaal :)

Kortom:
1 De combo weegt 15 kg en dat voldoet helemaal
2 Een clean, OD en OD+ (boost van OD) voldoet (jammer dat de OD+ geen eigen volume heeft)
3 Een legio aan mogelijkheden wat betreft output (mentafel, DI, andere amp) voldoet boven verwachting
4 Zie 3
5 Toon is veelbelovend voor een amp van deze prijs. Daar kan ik pas echt iets over zeggen als ik er wat langer mee aan de gang ben. De feel is echt goed, zeer direct en hij reageert goed op de nieuwe tubes.

Kortom ik denk een zeer goede prijs/kwaliteit als je iets dergelijks zoekt.
Zoals hij nu is is hij prima bruikbaar. Ik ben echt benieuwd hoe hij klinkt na zo'n 100 speeluren, dat is de echte test :)

Punt
5 februari 2006, 21:41
Punt,
Hoeft er bij jouw amp niet gebiasd te worden als je buizen wisselt?

Ik heb alleen de preamp tubes gewisseld. Alleen de eindtrap moet gebiasd worden.

iam
6 februari 2006, 07:58
je verliest wel je garantie als je er andere buizen inzet (lees maar eens de manual!)

Ritch
6 februari 2006, 10:36
Bedankt voor je second part, leuk! (goede beargumentatie)

Orpheo
6 februari 2006, 13:16
je verliest wel je garantie als je er andere buizen inzet (lees maar eens de manual!)

en als er wat misgaat, hoe bewijzen ze t dan als je de ouwe buizen er weer inzet......

Punt
6 februari 2006, 19:15
je verliest wel je garantie als je er andere buizen inzet (lees maar eens de manual!)

Ach, ik heb inderdaad de oude buizen nog.
En pre amp buizen verwisselen is niets bijzonders dat moet gewoon kunnen.

Punt
15 februari 2006, 22:13
We zijn 10 dagen verder en de toon is nu al losser geworden.
Het OD kanaal reageert goed op volume veranderingen van de gitaar gaat van behoorlijke rock sound naar clean met een randje.
Aanslaggevoeligheid is groots, bij zachte aanslag bijna clean naar behoorlijke OD bij raggen.
Zeer goed voor zo'n kleine amp, repeteren gaat prima (met bas en drum en keyboard). Ik ben Koch fan :)