PDA

View Full Version : Help me bij keuze oefengitaar!!! (please? :P)



Kevin-D
5 februari 2006, 14:58
Hey mensen. Ik volg nu muziek op school, en daar moeten we (helaas) onze eigen instrumenten meenemen. Bij de gitaarlessen die ik ga volgen waarschijnlijk ook. Ik en m'n vader hebben besloten niet met onze Les Paul te gaan slepen omdat deze te waardevol is...
Ik ga dus kijken naar een andere gitaar voor erbij!
Budget: 't liefst zo goedkoop mogelijk (nu rond 500 euro!) EDIT
Eisen:
-Goede Hals
-Humbuckers

That's all... Humbuckers voor het geval dat ik ooit eens met distortion ga spelen op school, en die zijn eventueel nog te vervangen... Maar 't liefst dus geen singlecoil in de brug iig.
Een goede hals, ik ben een groot fan van shred, en ben ook bezig met stukjes daarvan te oefenen. Op dit moment speel ik op onze les paul, en dat gaat me erg goed af, maar dit gitaartje zou wel een iets "snellere" hals mogen hebben.

Zelf denk ik aan bv de OLP Axis.

Kan iemand me wat advies geven over welke richting ik op zou moeten gaan?
Ik luister/speel dingen als: Metallica, Children of Bodom etc. De metal kant dus, en snelle riffst en solo's daar houd ik van.

ZIE Pagina 3 voor update!

grayfink
5 februari 2006, 15:02
Dean Evo Xm, klaar voor 99€

Kevin-D
5 februari 2006, 15:27
Jup zat ik ook al naar te kijken, en als andere opties nog ook de Yamaha Pacifica. Vanwege dat iedereen daar wel over te spreken is, en de kwaliteit voor die prijs zeer degelijk schijnt te zijn.

Eerst nog even verder kijken/wachten op commentaar van de heren en dames van dit forum, en dan bepalen waar ik wat ga proberen/eventueel aanschaffen.

Das m'n plan iig ;-)

(het ALLER-hoogste wat eruitgegeven kan worden is rond de 350 euro, maar het liefst een stukkie minder *alleen als het niet anders kan zeg maar*, dus vandaar dat opties als de Dean EVO XM, en Pacifica's van Yamaha erg van pas komen)

drap
5 februari 2006, 15:29
Jup zat ik ook al naar te kijken, en als andere opties nog ook de Yamaha Pacifica. Vanwege dat iedereen daar wel over te spreken is, en de kwaliteit voor die prijs zeer degelijk schijnt te zijn.

Eerst nog even verder kijken/wachten op commentaar van de heren en dames van dit forum, en dan bepalen waar ik wat ga proberen/eventueel aanschaffen.

Das m'n plan iig ;-)

(het ALLER-hoogste wat eruitgegeven kan worden is rond de 350 euro, maar het liefst een stukkie minder *alleen als het niet anders kan zeg maar*, dus vandaar dat opties als de Dean EVO XM, en Pacifica's van Yamaha erg van pas komen)

Die Pacifica's schijnen goeie gitaren te zijn voor het geld, maar het tremolosysteem schijnt niet al te best te zijn

AART
5 februari 2006, 15:29
Voor shred en metal is de Ibanez RG321 MH ook wel ok.

snelle hals, vaste brug, mahonie body.

Kevin-D
5 februari 2006, 15:34
Hmmm... Idd, die Ibanez is wellicht ook de moeite wel waard om uit te proberen.

almarvk
5 februari 2006, 15:39
De Dean is zeker een aanrader!

Van Yamaha heb je ook pacifica's met een vaste brug hoor. Heb ik ook :)

Kevin-D
5 februari 2006, 15:40
Ok, een vaste brug is een +, maar ook al zou de gitaar een normaal tremolo systeem hebben (geen floyd licenced) dan zou ik hem waarschijnlijk niet gebruiken, dus van erge onstemming zou waarschijnlijk (hopelijk) geen sprake zijn. ;-)

Squier4ever
5 februari 2006, 16:03
Jack & danny les Paul modelletje te krijgen bij www.musicstore.com

nielsduursma
5 februari 2006, 16:07
en een richwood les paul? heb je tenminste weer een les paul die niet te duur is om rond te slepen.

SBloke
5 februari 2006, 16:10
een epiphone les paul natuurlijk.....

Kevin-D
5 februari 2006, 16:44
Les Pauls houd ik als optie open, heb ik er immers zelf 1 van, maar ik zou eerst iets in de richting van die Ibanez proberen denk ik, omdat het iets totaal anders is, en de nek van andere ibanezzen mij wel bevielen, is het iig de moeite waard denk ik.

Herman
5 februari 2006, 19:35
Ok, een vaste brug is een +, maar ook al zou de gitaar een normaal tremolo systeem hebben (geen floyd licenced) dan zou ik hem waarschijnlijk niet gebruiken, dus van erge onstemming zou waarschijnlijk (hopelijk) geen sprake zijn. ;-)
ik heb ook n Pacifica met tremolo...is als je echt hard gebruikt wel es n beetje k*t...maar als je hem er uberhaupt niet ophebt merk je er maar weinig van...

Kevin-D
5 februari 2006, 22:02
K das goed nieuws. Pacifica 112, OLP Axis, EVO XM en Ibanez RG 321 staan op m'n uitprobeer lijstje :)

Punt
5 februari 2006, 22:49
Koop een goede extra koffer en neem gewoon de LP mee.
De standaard koffers zijn idd kwetsbaar.
Ga je straks bij optredens ook een bagger gitaar meenemen?
Ik denk dat de situatie bij een muziekschool vergeleken met de doorsnee gig bijzonder veilig is voor een gitaar :)

Kevin-D
6 februari 2006, 12:54
Ja... de muziekschool wel ja :P Maar mijn eigen school? Nope... Absolutely not... (en 't is een leuk excuus voor een tweede gitaartje tegenover mijn ouders ;-) )

pol
14 februari 2006, 09:21
Cort Katana speelt ook wel plezant, en heeft 2 humbuckers en een snelle hals + vaste brug.

Superhero
14 februari 2006, 21:43
Ibanez SA120 is ook een leuke optie. Heb ik zelf ook. Lkkere hals en 2 hummies.

Orion
15 februari 2006, 09:46
SA120 is zeker een leuke gitaar maar ook zijn kleine broertje de GSA60 is erg goed! Kost rond de 250 € en klinkt gewoon goed.
Wel vind ik het vreemd dat je voor muziekles op school een eigen instrument moet aanschaffen! Ik bedoel, een blokfluit gaat nog wel maar een gitaar, basgitaar of keyboard...nou dat kost nogal wat centjes!

almarvk
15 februari 2006, 10:37
Als je een GSA60 koopt, koop 'm dan tweedehands. Dan kosten ze geen drol, maar zijn wel super goed en gaan lang mee voor een starter.

Kevin-D
18 februari 2006, 20:19
Ok kheb in feedback wat gitaren geprobeerd, en m'n budget ligt iets hoger. Rond de 500 euri. Ja het word dus een grotere investering. De gitaren die ik geprobeerd heb zijn:

Jackson PRO Dinky 2
Jackson DXMG
Ibanez S470 (oude serie)
Dean Custom 450

De Jacksons speelde zeer goed, hele dunne, maar ook smalle hals. Onversterkt klonken ze heel erg helder, en de floyd leek goed te werken.
Wat opviel was het SCHITTEREND afgewerkte fretboard en de frets, echt prachtig gewoon.
Ik probeerde daarna de S470, die speelde íets fijner naar mijn mening, het ging zeg maar iets meer vanzelf allemaal. Bredere hals, maar alsnog wel dun. Goed werkende floyd, maar leek een ander type dan de ZR trems van nu. Klonk onversterkt een stuk bassiger, en de veren van de trem zongen mee op sommige noten.
De Dean speelde OK, had de beste fret acces, maar de maple halzen die satin gelakt waren bevielen me beter. Ook soepele trem, en klonk meer als onze les paul dan de andere superstrats. (logisch, mahonie neckthrough, en mahonie body)

De S470 heeft mijn lichte voorkeur tot nu toe. Alleen was dit dus een uit een waarschijnlijk oudere serie. De hals beviel me heel goed, vlák daarachteraan gevolgd door de Jacksons... ook héél goed.
Ik heb de gitaren alleen onversterkt gespeeld, de elementen maak ik me niet druk om, ik check alleen even of ze het doen zeg maar. De onversterkte sound, en speelbaarheid vind ik belangrijker.

Maar goed, de S520EX, en de S470, en de Jackson Dinky 2 en DXMG zal het tussen gaan uiteindelijk denk ik, of hebben jullie nog andere, gelijkwaardige gitaren die in overweging genomen zouden moeten worden?

(tegen het einde van de week ga ik hem halen wat het ook word, ook de goedkopere gitaren gaan nog getest worden)

alvast bedankt!
Kevin

VooDoo
19 februari 2006, 00:30
Ok kheb in feedback wat gitaren geprobeerd, en m'n budget ligt iets hoger. Rond de 500 euri. Ja het word dus een grotere investering. De gitaren die ik geprobeerd heb zijn:

Jackson PRO Dinky 2
Jackson DXMG
Ibanez S470 (oude serie)
Dean Custom 450

De Jacksons speelde zeer goed, hele dunne, maar ook smalle hals. Onversterkt klonken ze heel erg helder, en de floyd leek goed te werken.
Wat opviel was het SCHITTEREND afgewerkte fretboard en de frets, echt prachtig gewoon.
Ik probeerde daarna de S470, die speelde íets fijner naar mijn mening, het ging zeg maar iets meer vanzelf allemaal. Bredere hals, maar alsnog wel dun. Goed werkende floyd, maar leek een ander type dan de ZR trems van nu. Klonk onversterkt een stuk bassiger, en de veren van de trem zongen mee op sommige noten.
De Dean speelde OK, had de beste fret acces, maar de maple halzen die satin gelakt waren bevielen me beter. Ook soepele trem, en klonk meer als onze les paul dan de andere superstrats. (logisch, mahonie neckthrough, en mahonie body)

De S470 heeft mijn lichte voorkeur tot nu toe. Alleen was dit dus een uit een waarschijnlijk oudere serie. De hals beviel me heel goed, vlák daarachteraan gevolgd door de Jacksons... ook héél goed.
Ik heb de gitaren alleen onversterkt gespeeld, de elementen maak ik me niet druk om, ik check alleen even of ze het doen zeg maar. De onversterkte sound, en speelbaarheid vind ik belangrijker.

Maar goed, de S520EX, en de S470, en de Jackson Dinky 2 en DXMG zal het tussen gaan uiteindelijk denk ik, of hebben jullie nog andere, gelijkwaardige gitaren die in overweging genomen zouden moeten worden?

(tegen het einde van de week ga ik hem halen wat het ook word, ook de goedkopere gitaren gaan nog getest worden)

alvast bedankt!
Kevin


Ik zit zelf ook onwijs te geilen op de S470 maar dan wel met ZR trem(andere heb ik daar niet gezien?)

je hebt dan wel een veelzijdige gitaar, die jacksons zijn wat zwaarder(heb ik me laten vertellen:p)

Als je de S470 iceblue haalt, wel foto's posten he:p kan nergens goeie foto's van vinden, maarja heb er effe op gespeeld

(waarschijnlijk ga ik em over een maandje of 2 halen:))

grayfink
19 februari 2006, 07:41
Wat een onzin allemaal, jij hebt ze getest en wij moeten je dan vertellen welke van de 4? Pff....:roll: :roll:

Kevin-D
19 februari 2006, 10:01
Herlees m'n post nog maar eens fijn meneertje onzin :P Vooral ergens aan het einde, waar ik vraag of jullie nog andere in die stijl redelijk gelijkwaardige gitaren kennen.
Ik snap dat je dat zegt, ik zou hetzelfde gezegd hebben denk ik in deze thread als ik jou was ;-)
En plus ik wil wel eens weten hoe het zit met mensen die deze gitaren zelf hebben, hoe die bevallen etc.
Daar gaat het me meer om eigenlijk, zo zou ik heel graag nog een keer een Maverick F-1/X-1 proberen, maar waar kan je die in godsnaam vinden? :-|
En eventueel nog andere suggesties?

grayfink
19 februari 2006, 13:02
Mijn punt is dat JIJ die dingen met elkaar hebt vergeleken en dat JIJ alleen een afweging kunt maken welke voor JOU het beste is. Je vraagt of anderen suggesties hebben, dat zullen ze best. Maar: je koopt toch geen gitaar x omdat persoon y er blij mee is? Ik denk dat je zelf wel al een keus in gedachten hebt, en je hier een bevestiging zoekt. Dat is je goed recht natuurlijk.
Hoe dan ook: succes en veel speelplezier met welke gitaar het dan ook wordt.

Kevin-D
19 februari 2006, 14:02
Mijn punt is dat JIJ die dingen met elkaar hebt vergeleken en dat JIJ alleen een afweging kunt maken welke voor JOU het beste is. Je vraagt of anderen suggesties hebben, dat zullen ze best. Maar: je koopt toch geen gitaar x omdat persoon y er blij mee is? Ik denk dat je zelf wel al een keus in gedachten hebt, en je hier een bevestiging zoekt. Dat is je goed recht natuurlijk.
Hoe dan ook: succes en veel speelplezier met welke gitaar het dan ook wordt.
Daar heb je helemaal gelijk in :)
En bedankt :) 't Zal vast wel lukken.

Nova
19 februari 2006, 18:11
Maverick X1.. heb ik ongeveer een half jaartje gehad. Probleem na probleem.. steeds terug naar de winkel en uiteindelijk naar de leverancier. Zij "maakten" hem dan weer.. maar een paar weken later was het weer raak. Op zich was het best een fijn ding, maar ik heb hem verkocht.. ik wil betrouwbaarheid.
Dit hoeft natuurlijk niet met alle Maverick's te gebeuren, maar ach.. Ik weet ook niet waarom ik dit hier vertel :p

Kevin-D
19 februari 2006, 18:27
Gewoon jou ervaring delen, is niets mis mee toch? Ik vind het iig altijd interessant om te lezen :)

LPplayer
20 februari 2006, 00:21
Wat voor Les paul heb je dan?

Les pauls hebben idd niet zulke snelle halzen.
Moet je idd bij Ibanez wezen.


Les Pauls houd ik als optie open, heb ik er immers zelf 1 van, maar ik zou eerst iets in de richting van die Ibanez proberen denk ik, omdat het iets totaal anders is, en de nek van andere ibanezzen mij wel bevielen, is het iig de moeite waard denk ik.

Kevin-D
20 februari 2006, 12:09
Heritage H150CM Ultra. (kwaliteit is over het algemeen vergelijkbaar met die van Gibson, alleen ons exeplaar heeft meer 'foutjes', helaas)
Dat is de Les Paul die ik bezit (samen met m'n pa dan hoor :P ).