PDA

View Full Version : Vraagie over Fretloze gitaren...



Thijs G
5 februari 2006, 13:57
Kan je er gewone snaren op gebruiken, of moet je speciale aanschaffe?(i.v.m. aanschaf Vigier Excalibur Surfretter)

Mzzl

piezo
5 februari 2006, 14:37
Kun je dat niet gewoon op de site van Vigier vinden of via de links daar op de sites van gebruikers?
Ben overigens zeer benieuwd naar je ervaringen, in verband met het gebruik van zo'n ding voor de aansturing van een gitaarsynth.

hoofd
5 februari 2006, 14:43
Ik zou er sowieso dikke snaren op knallen, op de Vigier site staat dat ze komen met .012-.052, das mooi. En flatwound snaren is wellicht wel handig om bijgeluiden bij het slide met de vingers tegen te gaan.

Jiboom
5 februari 2006, 16:49
Ik heb geen ervaring met fretloze gitaren, maar wel met fretloze bassen. Als je normale snaren op een fretloze bas zet, slijt je toets heel snel. Dat is naar mijn mening sterk af te raden. Het lijkt me dat bij een fretloze gitaar hetzelfde probleem optreedt. Oftewel, om je vraag te beantwoorden: het kan wel, maar ik zou het niet doen.

Daarnaast klinken slides (die je op een fretloze (bas)gitaar natuurlijk vaak gebruikt) gewoon veel lekkerder met flatwounds i.p.v. normale (roundwound) snaren. Dus ik zou er flatwounds opzetten. Ook kun je experimenteren met halfrounds. Die klinken meer als normale snaren, maar zullen minder snel je toets "slopen".