PDA

View Full Version : Probleem met 5150.



Anders Destium
5 februari 2006, 12:32
Ik heb de laatste tijd nogal eens het volgende probleem:

Ik zet hem aan op standby, laat hem opwarmen en zet hem na een paar minuten aan. Dat is wat ik altijd al heb gedaan zonder ook maar iets te merken, ook zijn de buizen laatst vervangen en is de hele versterker doorgelopen. Wat opvalt is dat het volume lager is dan normaal als ik hem dan aanzet. Na een tijdje is er opeens flink gekraak en gepiep ongeacht het kanaal en ongeacht of ik hem op standby zet of niet en ongeacht of ik het volume van mijn gitaar wegdraai.

Na het gekraak geeft hij het volume dat hij normaal zou geven en klinkt hij gewoon goed. Het gebeurt niet altijd maar wel regelmatig, soms fluctueert het volume ook een tijdje.

Ik ga er zelf van uit dat het te maken heeft met 1 van de speakers waarvan de contacten niet super zijn, zou het ook een andere oorzaak kunnen hebben?

Alvast bedankt voor de input!

AART
5 februari 2006, 12:34
hmm, dit p[robleem hoor je vaker, was ooit ergens een topic over op het forum, werd alleen geen oplossing gevonden, maar ik hoop dat het bij jou wel weg te krijgen is.

Negative K3 fan
5 februari 2006, 12:35
als hij kraakt enzo terwijl hij nog IN standby mode staat, dan is er wel iets vaags aan de hand en dan is een probleem met de buizen al uitgesloten...

Negative K3 fan
5 februari 2006, 12:36
owja, je zou eens kunnen beginnen bij de fx loop, op 5150s zijn die jacks ervan heel erg slecht, probeer de fx loop eens door te lussen of gewoon een paar keer een jack erin en eruit...

Anders Destium
5 februari 2006, 12:47
Wat er gebeurt is dit:
Ik zet hem op standby, niets aan de hand
Ik zet hem na een paar minuten aan, gewoon geluid alleen duidelijk zachter dan normaal (vandaar dat ik denk dat er op dat moment maar 1 van de 2 speakers werkt).
Na een minuut of 5-10 begint hij ongeveer een halve minuut te rommelen en daarna klinkt hij goed op het normale volume.

Volgens mij heeft Swan ditzelfde probleem ooit gehad, ik weet niet hoe dat toen is opgelost.

Ik heb de FX loop nog nooit gebruikt, maar het kan natuurlijk zijn dat daar stof oid inzit. Waar zou ik contactspray kunnen kopen, en heet dat spul ook echt zo of is er een merknaam voor?

Negative K3 fan
5 februari 2006, 13:01
owja, dan zou mijn eerste gok de fx loop zijn want 5150s zijn daar gewoon ontzettend berucht om/van/door/anaal contact spray is niet nodig, gewoon een paar keer lekker stekkn met je jackplug in die fijne gaatjes.

dat van die speakers is trouwens heel makkelijk te controleren natuurlijk :)

andoni
5 februari 2006, 13:30
Heb een week geleden ongeveer hetzelfde voorgehad met mijn DSL100. Volume zakte tijdens het spelen (soms zelfs tot bijna onhoorbaar) en versterker begon wat meer te ruisen en te brommen. Na een paar minuten spelen kwam het volume weer terug. Ik heb gewoon in (de nog niet gebruikte) FX-loop wat met een jack heen en weer gefrot en nu al een hele week geen last meer van gehad...

Anders Destium
5 februari 2006, 13:50
Het was inderdaad de FX-loop, bedankt voor de snelle reacties en bruikbare tips :)

Stitch
5 februari 2006, 13:53
en toch vind ik het vaag :eek:

Anders Destium
5 februari 2006, 13:58
Ik ook maar ik ben al lang blij dat het niet ernstig is! Het zou best kunnen komen door stof oid, hij is nu in ieder geval weer kraakhelder ;)

Swan
5 februari 2006, 18:34
hey, ja ik heb iets vergelijkbaars gehad...maar is ook gewoon over gegaan om onverklaarbare redenen... gebruik nu trouwens wel de FXloop, misschien dat t idd daar aan ligt

Negative K3 fan
5 februari 2006, 18:35
tja, als je ergens op kunt bezuinigen, dan moet je dat ook doen in onze kapitalistische consumptiemaatschappij en een 5150 heeft in totaal denk ik iets van 5 of 6 jacks, dus tel uit je winst...

vervangen voor neutriks, switchcraft oid is uiteindelijk dus de permanente oplossing.