PDA

View Full Version : Laatste rolletje ouderwetse soldeertin



chocorookie
4 februari 2006, 23:30
Hallo,


sommigen hebben 't al eens aangekaart. Soldeertin met lood percentage is vanaf 1 januari verboden.

Mijn vraag is hoe jullie ervaringen zijn met de nog huidig verkrijgbare soldeerproducten.
Het electronica concern met de grote C heeft er nog maar een halve pagina aan besteed, hoe is dit spul en moet ik mijn bout op max draaien om alles nog een beetje vloeibaar te krijgen?
Ben aan m'n laatste Stannol Sn60Pb38 Cu2 begonnen. Nog wel 250gr maar die is in no time op.


Groeten
Choc

nicoverduin
4 februari 2006, 23:51
Lood houdend soldeer is pas per 1-7 verboden en wordt al regelmatig op grote schaal gedumpd op marktplaats. Dus nog zat te krijgen en anders gewoon overschakelen.

Speeddemon
5 februari 2006, 14:39
Ik heb 3 weken geleden nog een rol Stannol van 250gr. gekocht.
Was alleen vergeten erbij te zeggen dat ik 1mm dikte wilde, en zit nu met 0.7mm. :mad:

Ik kan nog wel effe vooruit hiermee.

piezo
5 februari 2006, 14:48
Ik ben wel geen grootverbruiker maar zal toch maar een voorraadje aanleggen. Het zal wel weer net zo worden als met al die andere "mensvriendelijke" alternatieve produkten. Dubbel zo veel moeten betalen voor een produkt dat nog niet half zo goed werkt. En "mensvriendelijk" staat tussen aanhalingstekens omdat de !@#$%^&* onvrede over die slechte werking nooit meegewogen wordt.

nicoverduin
5 februari 2006, 15:36
Dat nieuwe soldeert ook prima hoor. Je hebt alleen een hogere temperatuur nodig.
Nico

chocorookie
6 februari 2006, 19:13
Tja, waarom ik dit post dat ik altijd stannol 60/40/Cu2 tin had van Conr.enz.; blader lekker op zoek naar dit spul: foetsie, 1 pag. met tin waarbij je de bout op stand hoogovens moet zetten om het te laten vloeien.

Nico, is dit landelijk, die wet, of ook internationaal?

Choc

PS. op hun website hebben ze het wel weer: morgen postbode: 1000Gr,hop.

chennie
6 februari 2006, 19:43
Dat nieuwe soldeert ook prima hoor. Je hebt alleen een hogere temperatuur nodig.
Nico

hoeveel hoger moet ik dan aan denke ?

nicoverduin
6 februari 2006, 20:27
Jezus ......graadje of 30? Zou het niet eens weten. Heb er stiften voor. Verwend he....Metcal.

chennie
6 februari 2006, 21:02
ik heb er een knopje voor waar ik aan moet draaien enzo, maar die staat bij mij bijna altijd al op max. Vandaar even vragen hoeveel warmer :)

aad
6 februari 2006, 21:40
ik heb er een knopje voor waar ik aan moet draaien enzo, maar die staat bij mij bijna altijd al op max. Vandaar even vragen hoeveel warmer :)

Jij weet dus niet dat dat niet echt goed is? De harskern in je soldeer verbrandt op die manier voordat die goed zijn werk kan doen. Het voordeel van een regelbaar soldeerapparaat is dat die regelbaar is.
Als je van een equaliser alle kanalen plankgas zet kun je net zo goed het ding weghalen en je volumepot harder zetten. ;)

Probeer de beste soldeertemperatuur eens te vinden, waarbij de tin snel genoeg vloeit en je bout niet te heet is. Beter voor je verbindingen.

nicoverduin
6 februari 2006, 21:46
Het nadeel van die "regelbare" soldeer apparaten is dat ze nogal eens varieren wanneer ze goed warm zijn. Ik had er eerst ook een. Moest voluit om soldeer een beetje lekker te laten vloeien...tot ik hem zat was.....ander element erin en werken als een tierelier...totdat die het ook begaf...en toen was ik het echt zat. Ligt nu bij grof vuil...

aad
6 februari 2006, 21:59
Het nadeel van die "regelbare" soldeer apparaten is dat ze nogal eens varieren wanneer ze goed warm zijn. Ik had er eerst ook een. Moest voluit om soldeer een beetje lekker te laten vloeien...tot ik hem zat was.....ander element erin en werken als een tierelier...totdat die het ook begaf...en toen was ik het echt zat. Ligt nu bij grof vuil...

Ja met een WTCP van Weller heb je dat bijvoorbeeld. Die gebruik ik nog maar weinig (alleen in m'n service koffer). Op mijn werkbank staat standaard een Weller WECP-20 en een JBC IB3210. Dat zijn solid-state (IC) geregelde bouten. Dat gaat beter. Ik heb in die WTCP ook al mijn tweede element zitten. Wat je bijv zou kunnen doen is een triac regelingetje in het handvat inbouwen. Dan hoeft de micro-switch van de WTCP niet zo'n grote stroom meer te schakelen.

Die WECP is inmiddels al een jaar of 20 oud. Werkt nog steeds perfect. Ik merk niets van temperatuurschommelingen. Hmmm zou dat aan mij liggen? :eek:

nicoverduin
6 februari 2006, 22:03
Mijn Metcals doe het ook prima. Maar daar wordt de temperatuur bepaald door het type stift die je erin prikt.
Nico

JoostBaksteen
6 februari 2006, 22:07
Ik merk niets van temperatuurschommelingen. Hmmm zou dat aan mij liggen? :eek:

Daar heb ik ook nog nooit wat van gemerkt... ik heb wel gemerkt dat soldeerstations niet tegen stuiteren kunnen.... binnenkort maar weer eens richting Elco :P

chocorookie
6 februari 2006, 22:43
Tja, waarom ik dit post dat ik altijd stannol 60/40/Cu2 tin had van Conr.enz.; blader lekker op zoek naar dit spul: foetsie, 1 pag. met tin waarbij je de bout op stand hoogovens moet zetten om het te laten vloeien.

Nico, is dit landelijk, die wet, of ook internationaal?

Choc

PS. op hun website hebben ze het wel weer: morgen postbode: 1000Gr,hop.

chennie
6 februari 2006, 22:49
Jij weet dus niet dat dat niet echt goed is? De harskern in je soldeer verbrandt op die manier voordat die goed zijn werk kan doen. Het voordeel van een regelbaar soldeerapparaat is dat die regelbaar is.
Als je van een equaliser alle kanalen plankgas zet kun je net zo goed het ding weghalen en je volumepot harder zetten. ;)

Probeer de beste soldeertemperatuur eens te vinden, waarbij de tin snel genoeg vloeit en je bout niet te heet is. Beter voor je verbindingen.


ik geef toe, het is een goedkoop ding, ik zou graag een betere willen. Maar goed die zijn te duur voor mij. Ik weet , investering blah, goed gereedschap blah. Laat ik zeggen het staat op mn verlanglijst, maar mijn verlanglijst is groot =)
Zo warm staat die niet hoor, wat ik dus bijna max noem is niet echt belachelijk warm. Ok, ik ben niet zo'n soldeer wiz als jij, maar ik heb wel door wat té is. Wat ik overigens wil zijn inderdaad die van weller, met die long life tips en de temperatuur is bepaalt door de kop die je erin doet.

chocorookie
6 februari 2006, 23:16
Tja, ik sta ook wel een verlekkerd te kijken naar een bout welke digitaal instelbaar is tot op de graad nauwkeurig/ zelfregelend. Zucht.

Alleen ik denk dat het oude werkpaartje het altijd nog steeds goed doet, nee, te duur voor een amateur als ik.............maar toch.......

PS mijn vorige post was een beetje verlaat, sorry.

nicoverduin
7 februari 2006, 05:23
Tja, waarom ik dit post dat ik altijd stannol 60/40/Cu2 tin had van Conr.enz.; blader lekker op zoek naar dit spul: foetsie, 1 pag. met tin waarbij je de bout op stand hoogovens moet zetten om het te laten vloeien.

Nico, is dit landelijk, die wet, of ook internationaal?

Choc

PS. op hun website hebben ze het wel weer: morgen postbode: 1000Gr,hop.Europese Gemeenschap

Einzeln
7 februari 2006, 09:07
http://www.baco-army-goods.nl/
Ik geloof dat ze hier nog wel hebben.

nicoverduin
7 februari 2006, 19:54
Zeker weten...moet je wel in de buurt van IJmuiden wonen zoals ik en jij kennelijk ook.

Einzeln
9 februari 2006, 00:19
Ik woon bij je om de hoek. Ben geboren Heemskerker.

nicoverduin
9 februari 2006, 07:44
Ik ben een geboren beverwijker.....en je weet het heh.....Wijkers zijn zeikers...:D :D :D :D

Einzeln
9 februari 2006, 09:17
Vandaar dat ik in Beverwijk ben gaan wonen. Ken jij trouwens Dirk van der Mey? Die heeft een prachtige ac30 afstammeling geknutseld, met porceleine voetjes etc. Klinkt erg goed.

nicoverduin
9 februari 2006, 14:18
Ken hem alleen van naam