PDA

View Full Version : net nieuwe buizen,nu al kapot?



roelof66
4 februari 2006, 19:14
ik heb mn Multitone 3 maanden geleden laten voorzien van nieuwe
eindbuizen ,is er nu al eentje kapot?
eerst was er niets aan de hand maar sinds een paar weken heb ik last
van een brom (hoofdzakelijk op het highgain kanaal ) terwijl ik hier
eerst geen last van had
als ik met een potloodje tegen de buizen aan tik ,hoor ik bij 1 van de
buizen de tik terug via de speaker
bij de andere buizen hoor ik niets
is deze buis nu al kapot,of is er iets anders aan de hand ?

help my out please

pjutter
4 februari 2006, 19:43
komt vaak door voorversterkerbuis die kapot is.. dit kun je checken door ze een voor een te verwisselen met een goede voorsterkerbuis en telkens te kijken of de brom er nog is.. doe dit dus 1 voor 1.
mocht het een eindbuis zijn, dan kun je eens proberen om de buitenste 2 eruit te halen en dan te kijken of de brom weg is.. Zo ja, dan ligt het aan 1 van die 2 buizen. Zo niet, dan stop je ze terug en haal je de binnenste twee eruit en herhaal je de procedure.
Let wel op dit geldt voor class A/B pull-push versterkers (meest voorkomend) en dan praat ik over een versterker met 4 eindbuizen. Verder moet je er rekening mee houden dat je uitgangs-ohmage halveert wanneer je op 2 'pitten' draait ipv op 4. Dus draai je normaal op 8 ohm met 4 eindbuizen, dan moet je nu op 4 ohm inpluggen met 2 eindbuizen.

nicoverduin
4 februari 2006, 19:45
Wat dacht j ervan om hem even na te laten kijken....voordat er echt iets kapot is?

Anders Destium
4 februari 2006, 19:47
Het is met buizen net als met andere gloeilampen, je kunt er geen pijl op trekken hoe lang ze meegaan. Dat kan 3 weken zijn maar ook 30 jaar. Het is dus vervelend maar er is weinig aan te doen!

Ik was laatst bij A-design en daar vertelde Anton dat een flink percentage van de buizen die je in een winkel koopt het niet goed doen, en daar krijg je geen garantie op....Dat is de reden dat ik mijn oude buizen altijd hou als ik mijn buizen vervang.