PDA

View Full Version : rondzingende versterker -defect?-



chloortablet
4 februari 2006, 19:07
Dus had ik in de planning om m`n mesa set te verkopen, vandaag nog even alle snoeren en wat niet opnieuw aangesloten om het zaakje weer netjes te maken, doet zich een probleem voor.

Ik heb ongeveer 10 minuten gespeeld toen mijn set -mesa boogie Triaxis + 50/50- onwijs begon rond te zingen. Zeg maar meer fluiten. Het leek wel op max volume te zijn, dus misschien wel een defect in m`n eindversterker? Al heb ik daarvoor nog even alleen op m`n 50/50 gespeeld zonder m`n triaxis en dat ging prima. =/ Triaxis aangesloten en ongeveer 5 minuten daarna het piepen/rondzingen.

Ik controleer altijd m`n buizen of ze niet raar gloeien, en dat was ook nu niet het geval, gewoon mooi rood, geen uitspringers kwa kleur.

Even voor de duidelijkheid: het was niet het rondzingen van m`n gitaar, het kwam absoluut uit de versterker.

Misschien heeft iemand een idee waar ik eens naar moet kijken?

nicoverduin
4 februari 2006, 19:48
klinkt als oscillatie. Lastig probleem altijd. Mogelijk slechte pre-amp buis. Microfonie?

aad
4 februari 2006, 21:25
klinkt als oscillatie. Lastig probleem altijd. Mogelijk slechte pre-amp buis. Microfonie?

microfonie, inderdaad, zeer waarschijnlijk. Tikken tegen de buisjes geeft soms enige indicatie. Of neem 1 nieuw buisje en ga wisselen.

AART
4 februari 2006, 21:34
Had ik ook met mijn Mark IV op hoog volume, nadat er nieuwe buizen in waren gestoken geeft ie zelfs op 10 geen kik, zelfs op lead kanaal slechts lichte ruis(serieus).



Moet je niet per ongeluk het gitaarvolume opendraaien als je hem op 10 zet :o

nicoverduin
4 februari 2006, 21:37
neuh dan wil ie ook wel rondzingen:soul:

chloortablet
4 februari 2006, 22:20
Tja de buizen zitten er al in sinds 1994 en ik heb er redelijk wat op gespeeld. Zijn de buizen het laatste stukje versterking in de voorversterker? Dan zou het inderdaad goed kunnen van die kapotte buis. Ik ben een beetje bang om zo maar buizen te gaan wisselen, ik weet niet of dat misschien schade kan aanrichten?

De configuratie is zo:

V1 or V2 is used as main input tube.
V3 is the tube placed between the programmable master volume and the Dynamic Voice.
V4, which is the tube used for the Lead2 stages.
V5 tube, which is also the main output tube.

Iemand een idee welke ik het best met welke kan swappen zonder schade aan te richten? Ik denk overigens niet dat m`n speakers (en buren!) het waarderen dat ik weer het zaakje laat rondzingen...

AART
4 februari 2006, 23:16
als ze uit 1994 komen is het zeker geen slecht plan er eens een heel setje nieuwe in te steken...

Zowel pre- als eindbuizen kunnen wel een aflossing van de wacht gebruiken op die leeftijd.

AART
4 februari 2006, 23:18
vor de triaxis zal ik je JJ 12ax7 aanraden, zitten ook in mijn Mark IV nu en klinkt zeer lekker.

chloortablet
4 februari 2006, 23:28
Bedankt ik zal meteen een set bestellen om te kijken of dat helpt.