PDA

View Full Version : titebond bruin of wit



rinaldo
4 februari 2006, 14:20
ik ben onlangs in arnhem geweest om titebond lijm te kopen, en heb me door de verkoper daar de bruine flakon aan laten smeren. maar ik zie op dit forum dat de meeste van jullie witte titebond gebruiken. is de bruine net zo goed als de witte, of moet ik alsnog een fles witte titebond kopen. ik heb hem al gebruikt voor het lijmen van de top en heb daar verder geen problemen mee gehad, maar ik ben nu zover dat ik de toets op de hals ga lijmen en dat moet natuurlijk wel goed vast zitten, zou zonde zijn als met het stellen van de halspen de boel kapot gaat. er staat overigens wel op vermeld dat het geschikt is voor meubelmakers en luthiers dus het zal wel meevallen . toch?

Mattia
4 februari 2006, 15:13
Ik ben redelijk zeker dat Titebond Dark 'gewoon' een getinte versie van Titebond Original is, en dat moet dus wel goed zitten. Als het Titebond Liquid Hide Glue is (ook in een donker flesje) zou ik 'm vooral niet gebruiken op plekken waar je een sterke verbinding wil; zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb tientallen horrorverhalen gehoord, en een 'mja, gaat wel verhaal'. Toch maar niet doen.

rinaldo
4 februari 2006, 15:46
shit, het is inderdaad liquid hide glue. heb ik me weer wat aan laten smeren,
maar als er meer mensen zijn die ervaring hebben met deze lijm, positief of negatief, dan wil ik ze graag horen, wie weet valt het wel mee. tis ook zonde om weg te gooien. dus laat horen die reacties................

Javaca
4 februari 2006, 17:43
Huidenlijm is over het algemeen wat minder hard en gevoelig voor vocht.

Probeer het eens uit met wat afval- en proefstukjes.

Mattia
4 februari 2006, 18:09
Tja :-/

Als je geregistreerd staat bij MIMF.com, zoek naar 'liquid hide glue' in de Library (registratie is gratis, zit enorm veel info, verder). Er zijn een aantal mensen die Franklin's Hide Glue gebruiken voor verbindingen die ooit weer erg makkelijk uit elkaar moeten, vooral bij goedkope viool-familie instrumenten. Ik lees een paar mensen die het gebruiken voor de toets, zonder problemen. Je zou de gok kunnen wagen. Ik begin er niet aan (aan hot hide glue, verse, dat wel), maar toch...je moet wel erg goed letten dat de 'expiry date' die erop zit ruim in de toekomst zit; het is geen lijm die lang goed blijft.

De MIMF mini FAQ zegt er ook over: pro: convenient. con: weaker than fresh-mixed hot hide glue. Not reccomended for lutherie.

Javaca
4 februari 2006, 18:23
Warme huidenlijm is ook niet echt denderend.
De Konijnenhuidenlijm is niet echt sterk

Warme Beenderlijm is sterker en beter.

Visblazenlijm is supersterk maar wel duur

Verder moet je snel(!) werken en stinkt het nogal.

Het is wel makkelijk los te maken (vocht onttrekken met alcohol, verwarmen).

Mattia
4 februari 2006, 21:30
Warme huidenlijm is ook niet echt denderend.
De Konijnenhuidenlijm is niet echt sterk

Warme Beenderlijm is sterker en beter.

Visblazenlijm is supersterk maar wel duur

Verder moet je snel(!) werken en stinkt het nogal.

Het is wel makkelijk los te maken (vocht onttrekken met alcohol, verwarmen).

Is 'hot hide glue', op z'n engels (gram strength 192), de 'standard' voor allerlei gitaar- en vioolbouwdoeleinden, wat wij hier 'beenderlijm' noemen? Over 'fish glue' hoor ik verschillende dingen, maar ik denk dat ik het even doe met m'n kilotje 'hide glue', gemaakt uit koeien (geen rabbit glue). Dacht ik. Verder heeft het juist wat vochttoevoeging nodig, en hitte, voordat het los laat. Voor electrische gitaren hou ik het op titbeond, voor bracing/tops/backs bij m'n akoestische gitaren ga ik voor de beenderlijm.

rinaldo
4 februari 2006, 22:02
dus als ik het goed begrijp is liquid hide glue een soort kant en klare huidenlijm?
wat me inderdaad opgevallen is bij het lijmen van de top is dat het vrij lang duurde voordat de lijm goed uitgehard was. het bleef vrij lang plakkerig, maar als het eenmaal droog is zit het volgens mij wel goed vast. heb verder geen problemen ondervonden bij het frezen van de element gaten en de halspocket. heb ook even gekeken op de site van titebond maar daar word ik ook niet veel wijzer van. ik denk dat ik het maar gewoon probeer, lekker veel erop smeren goed klemmen en niet eerder de klemmen eraf totdat de lijm goed uitgehard is
nja k,moet maar even zien

Javaca
4 februari 2006, 22:34
Is 'hot hide glue', op z'n engels (gram strength 192), de 'standard' voor allerlei gitaar- en vioolbouwdoeleinden, wat wij hier 'beenderlijm' noemen? Over 'fish glue' hoor ik verschillende dingen, maar ik denk dat ik het even doe met m'n kilotje 'hide glue', gemaakt uit koeien (geen rabbit glue). Dacht ik. Verder heeft het juist wat vochttoevoeging nodig, en hitte, voordat het los laat. Voor electrische gitaren hou ik het op titbeond, voor bracing/tops/backs bij m'n akoestische gitaren ga ik voor de beenderlijm.

Beenderlijm:
http://www.dick.biz/isroot/dick/Files/AbbildungGross/450144.jpg

Huidenlijm (blijft elastisch):
http://www.dick.biz/isroot/dick/Files/AbbildungGross/450140.jpg

Konijnenhuidenlijm More viscous than either hide or bone glue. High yield, very elastic.:
http://www.dick.biz/isroot/dick/Files/AbbildungGross/450152.jpg

Visblazenlijm:
http://www.dick.biz/isroot/dick/Files/AbbildungGross/450159.jpg

Mattia
5 februari 2006, 10:09
Ik moet eerlijk zeggen dat die Dick website de enige referentie die ik kan vinden is waar staat dat hide glue 'elastisch' is; alle gebruikersverhalen, alle literatuur die ik erover heb laat blijken dat het juist glashard, wat broos uithard. Makkelijk te schuren. Stukken harder dan titebond en aanverwanten (PVA), met minder 'damping' (het is niet plastisch). Hot hide heeft geen last van 'thermoplastic creep', wat bijna alle andere lijmen hebben, valt uit elkaar een klap hard genoeg is om een breuk te veroorzaken (het is wat broos; wellicht irritant, maar de breuk is schoon, en zo weer in elkaar gelijmd met hot hide, kan met geen andere lijmsoort; een soortgelijke 'hit' bij een PVA joint resulteert dan in gesplintert hout), 'pakt' erg snel/glibbert niet.

Frank Ford on Hot Hide Glue (http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Data/Materials/hideglue.html)

Als 'bone glue' hetzelfde is als 'pearl glue' (plaatje lijkt erop) heb ik er alleen negatieve verhalen over gehoord.

rinaldo
5 februari 2006, 11:57
tja jongens, dat is een heleboel informatie maar nu alles even op een rijtje, is titebond liquid hide glue nu wel of niet geschikt om m,n fingerboard te lijmen. ik wil niet het risico nemen om de boel te ruineren, dus toch maar een nieuwe fles witte titebond bestellen?

Mattia
5 februari 2006, 13:19
Check te verval datum even: Franklin Liquid Hide glue is een soort 'beenderlijm in een flesje' met allerlei toevoegingen, wat het een niet bijzonder sterke lijm maakt. Er zijn verschillende mensen die het gebruiken om o.a. toetsen mee te lijmen, maar nog meer mensen die het never nooit zullen gebruiken; daar ben ik zelf een van. Lijm is te geodkoop om mee te knoeien.

Voor toetsen is het hot hide, titebond original (NIET II of III), of epoxy.

Javaca
5 februari 2006, 13:55
Als 'bone glue' hetzelfde is als 'pearl glue' (plaatje lijkt erop) heb ik er alleen negatieve verhalen over gehoord.

Bij ons noemen ze het 'parellijm', dus idd pearlglue.
Het is gemaakt van gebrandde botten. Wordt vooral gebruikt voor violen, celli e.d.

Mattia
5 februari 2006, 14:57
Bij ons noemen ze het 'parellijm', dus idd pearlglue.
Het is gemaakt van gebrandde botten. Wordt vooral gebruikt voor violen, celli e.d.

Ah. Is dat vanwege de wat langere 'open time' dat dat spul heeft? Het is wat 'zuurder', had ik begrepen, lagere pH dan hide glue. Ik dacht wel dat de meeste vioolbouwers 'gewoon' hide glue gebruikten, maargoed, kan zijn dat ik het compleet mis heb; ik weet daar bijna niets van, vioolbouw.

Javaca
5 februari 2006, 15:25
Ik zal het vandeweek ff precies nakijken in m'n boeken van school.

deloosem
13 februari 2006, 08:59
Waar kopen jullie Hot Hide Glue ? Buiten in US vind ik de lijm niet.

Mattia
14 februari 2006, 15:43
Waar kopen jullie Hot Hide Glue ? Buiten in US vind ik de lijm niet.

Dick GmbH, en zo'n gemiddelde goeie art supply plek/iemand die ook schellac verkoopt heeft het vast ook wel.

Maargoed, ik bestel vaker dingen uit de VS, dus een kilo'tje erbij kan geen kwaad.