PDA

View Full Version : '70's Vintage



hansoonk
4 februari 2006, 12:49
Vandaag een '76-er Music Man Stingray op de kop getikt. Samen met mijn '76 Gibson Marauder en mijn Peavey T-60 lijkt dit een mooie start van een heuse USA Vintage '70-er jaren gitaarcollectie.

http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/guitars/DSC02076.jpg

Het zijn stuk voor stuk hele goede gitaren in prima staat en allemaal nog voor een redelijke prijs op de kop getikt. Grappig om te zien dat naturel met wit of zwarte slagplaat in die tijd blijkbaar helemaal in was (in die tijd ook bij Fender). Als iemand suggesties heeft van wat niet in mijn verzameling van ontbreken: welkom!

almarvk
4 februari 2006, 13:12
Mooie set zo!

Luca P
4 februari 2006, 13:19
De meeste butt-ugly gitaren komen wat mij betreft uit the 70's!....:D
Maarre....zijn ze ook goed?
Die Peavey's waren volgens mij goede gitaren?
Ik mis nog een Fender Lead II.

hansoonk
4 februari 2006, 14:36
De meeste butt-ugly gitaren komen wat mij betreft uit the 70's!....:D


Heb je wel gelijk in. Maar mooi en lelijk ligt soms dicht bij elkaar. Vooral toen ik de Marauder voor het eerst zag, wist ik niet of ik hem nou mooi of lelijk vond. Maar op één of andere manier werd-ie voor mij steeds mooier. Ander voorbeeld: ik rij zelf nu in een oude Opel Kadett-B. Dat was 15 jaar geleden zo'n beetje de laatste auto waar ik in gezien wilde worden.


Maarre....zijn ze ook goed?
Die Peavey's waren volgens mij goede gitaren?


Qua hout, hardware-matig en kwa afwerking zijn ze allemaal hoogstaand. De Marauder en de Stingray zitten bijvoorbeeld nog in de nitro-lak. De Marauder is verder ook een prachtige gitaar. Mooie brede lage frets, prachtig geluid in de neck-humbucker en wat ielere single-coil op de brug. De Stingray klinkt ook verschrikkelijk goed (eerste indruk) en heeft actieve electronica. Hierdoor heb je als het ware een aantal regelaars van je versterker op je gitaar zitten en kun je ouput, hoog en laag beter instellen dan normaal. De Peavey T-60 vind ik de minste van de 3, maar dan vooral omdat de andere twee heel goed zijn. Heeft wel een heel grappig systeem om toon te regelen en traploos te schakelen tussen single-coil en humbucker.



Ik mis nog een Fender Lead II.

OK ... goeie tip. Ik zal er eens naar uitkijken. Ze worden met enige regelmaat op marktplaats e.d. aangeboden en zijn volgens mij ook geleverd in naturel met zwarte slagplaat.

robert-gitarist
4 februari 2006, 17:09
Hehe Opel Kadett B zou ik zeeer graag willen hebben :D :) Heb een zwak voor ouwe Opel's :) Vooral Manta _0-

Maare ot: Leuke set gitaren zo!
En inderdaad was toen in die combinaties zo.Mijn oom heeft een Fender 70er strat(orgineel 70'er!!) en die is ook naturel met een zwarte plaat erop ;) Maar ziet er niet verkeerd uit.Ik vind ze best mooi om tezien die drie zo op een rij.Het is niet mijn stijl gitaren maar vind ze wel wat hebben

robert-gitarist
4 februari 2006, 17:18
Ow nog iets: kijk ook eens na een Ibanez Roadstar.Die zijn ook uitgebracht in het naturel en zwart..en er staat er nog een op marktplaats ;) of meedere...weet zo niet uit welk jaar die komt

Jiboom
4 februari 2006, 19:34
Wellicht is een Ibanez Musician iets voor jou? Is ook blank hout, maar wel mahonie. Ziet er wel "seventies" uit naar mijn idee. Er staat er één op gitaarmarkt (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=55523).
Ik heb zelf de (fretloze) basgitaar versie daarvan. Het is eigenlijk een beetje een Alembic kopie. Wel een goed instrument, zeker voor het geld.

BLOK182
4 februari 2006, 22:12
Een Ibanez Artist is ook te gek! Très 70s, vooral met die extra uitgecarfde welving op de top!

hansoonk
26 februari 2006, 13:16
Ibanez heeft begin jaren tachtig mooie gitaren gebouwd. Alleen ik vind ze in de regel wat minder interessant, omdat ze misschien wat te conventoneel zijn. Het zijn gewoon eigen interpretaties (maar vaak hele goede) van de ES-335 (AS-serie), de Les Paul (AR-serie) of de Strat (Roadstar). Ik vind de wat meer experimentele, innovatieve gitaren uit die periode eerlijk gezegd een stuk interessanter. Afgelopen week-end bijvoorbeeld deze begin '80's glamrocker op de kop getikt. Helaas was de set niet compleet, want de krulspelden en de make-up koffer zaten er niet meer bij.

http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/guitars/DSC02290.jpg

Het is een Peavey Mantis, met een paar leuke constructionele details. Zo is de humbucker te splitsen via het Peavey tone-coil split systeem dat ook op de T-60 zit. Hierbij fungeert de toneknop van 1 tot 7 voor het instellen van de tone en schakel je tussen 7 en 10 traploos tussen humbucker en single-coil. Ook de hals is iets aparts. Deze bestaat uit twee helften, tegen elkaar aangelijmd zodat de scheiding van de onderkant tot op het fretboard doorloopt. Zo hou je een beetje het one-piece maple idee van de oude Telecasters, maar door de twee delen hebben ze het geheel waarschijnlijk wat stabieler proberen te maken.

En natuurlijk ook gekocht omdat Mantis associaties oproept met de good old Opel Manta ... ook een voorbeeld van fout seventies, dat zo onderhand weer heel erg goed begint te worden.

Wizz
26 februari 2006, 13:58
Probeer een Ovation Preacher of Breadwinner te scoren, verder de Hallmark Sweptwing, Fender The Strat, Gibson S1, Gibson Invader...
Was die Peavey van je niet loodzwaar ?

:cooler: Wizz :cooler:

hansoonk
26 februari 2006, 18:25
Probeer een Ovation Preacher of Breadwinner te scoren, verder de Hallmark Sweptwing, Fender The Strat, Gibson S1, Gibson Invader...
Was die Peavey van je niet loodzwaar ?

:cooler: Wizz :cooler:

Dank je. De S1 en de the Strat had ik al op mijn lijstje. De rest ga ik eens informatie over verzamelen.

Het gewicht van de Peavey Mantis bedoel je? Valt reuze mee. Zal zo'n 3,5 kg zijn. Het is gelukkig een serieuze gitaar. Ooit eens een Peavey T-15 gehad en die vond ik een stuk minder. Door zijn smalle body, lichte gewicht en short-scale had ik steeds het gevoel een speelgoedgitaar in handen te hebben.