PDA

View Full Version : Dunne halzen



SimonS
3 februari 2006, 23:20
Ey, net een paar weken mn Ibanez RGT42 verkocht en ik gebruik nu een Ibanez AS73. De halsdikte op de laatste geeft me echter kramp in mn linkerhand. ik ben nu dus aan het inventariseren welke (niet al te extreme metal-achtige) gitaren er allemaal een dunne hals hebben (dun = max 19mm op 1ste fret). Prijs van de gitaren: tussen de 400-650 euri.

Tot zover heb ik het volgende:
Ibanez RGxxx (en afgeleide modellen)
Ibanez Sxxx
Jackson Dk2,Dkmg,dxmg

wie helpt mij bij mn zoektocht?

gttz Simon

Anders Destium
3 februari 2006, 23:43
Is dat niet een kwestie van wennen? Ik begrijp dat het nu heel vervelend is maar als je je techniek iets aanpast dan zou je zonder problemen moeten kunnen spelen op een dikkere hals! Zorg dat je niet teveel verkrampt speelt, maar dat is voor een ander natuurlijk makkelijk praten :) Ik heb jaren gespeeld op Ibanez wizard nekken en de overgang naar dikkere nekken ging me in het begin erg lastig af. Maar sinds ik er als het ware "doorheen" was door een aanpassing in mijn techniek (ik ben veel ontspannener gaan spelen door de jaren heen) kan ik op zo'n beetje elke nek goed uit de voeten.

Wat ik je wil meegeven is dat je ook op je techniek moet letten, zorg dat je jezelf niet teveel beperkt door gewoontes die je jezelf hebt aangeleerd!

patricia
3 februari 2006, 23:51
tìs idd een kwestie van tijd en gewenning.

toen mijn ibanez jem555 voor een grondige customizing zo`n 7mnd. weg was
ben ik mijn rg550 weer gaan gebruiken,nou die heeft dus een echt dun halsje.
erg prettig voor mij want ik heb natuurlijk geen grote handen.
nu mijn jem weer thuis is merk ik wat een dikke hals tie heeft.
maar ook daar wen ik wel weer aan....hoewel....niet gemakkelijk hoor.

Scali
4 februari 2006, 00:00
Dikke hals is wel meer tone :)
En natuurlijk meer keus qua gitaren.
Zo zie je maar weer waar klassieke gitaarles goed voor is... met zo'n boomstam met nylon snaren erop leer je tenminste een goede techniek aan waardoor je zelfs niet van die dikke Gibson-halzen schrikt.

Chaos_theory
4 februari 2006, 14:48
Check de Dean Vendetta 4.0 (geloof ik) of hoe dat kreng ook het. Neck thru mahony met trem en 2 EMG HZ humbuckers. Kost geloof ik 500 bij Feedback nieuw, misschien goedkoper. Erg goeie gitaar, lekkere hals ook

SimonS
4 februari 2006, 15:00
wat betreft wennen, ik speel nu ongeveer een half jaar intensief op mn AS73 (dikke hals) en dan komt het op een gegeven moment (na zoveel uur repetitie/optreden) zover dat ik gewoon geen barre akkoord meer kan pakken zo'n pijn doet het. en dat had ik dus nooit met mn RGT42 (die ik ongeveer 2jaar heb gehad). Ik heb even een WideFat neck geprobeerd (santana SE) voor een anderhalf uur achter elkaar en ik kreeg daar ook kramp mee.


Over die Dean, welk halsprofiel heeft Dean op z´n hardtails, evo's en vendetta's zitten?

@Scali: ik ben met klassieke les begonnen. mn techniek qua linkerhand gebruik is standaard: bijna altijd duimpje achter de hals.

Braindead
4 februari 2006, 15:02
Als je een Charvel Model 6 wat vind? Snelle dunne hals...... etc dan p.m. me maar. Ik heb er nog een te koop

oh als dit spam is en niet mag dan hoor ik het wel....... ;-)

Scali
4 februari 2006, 15:22
@Scali: ik ben met klassieke les begonnen. mn techniek qua linkerhand gebruik is standaard: bijna altijd duimpje achter de hals.

Dan zou de dikte weinig uit moeten maken. Maar als ik het zo hoor, speel je nogal krampachtig. Misschien moet je even het 'gevoel' zoeken, vaak hoef je veel minder hard te knijpen dan je denkt, om een zuiver barre akkoord te spelen. Misschien ligt het ook aan de afstelling van de gitaar.
Dunnere snaren zouden kunnen helpen... Brug lager afstellen, of topkam wat verder invijlen.

bram123
4 februari 2006, 16:07
ik krijg kramp van dunne halsjes. speelde dan ook vanaf jongs af aan klasiek akoustisch, dat zijn pas dikke halzen.

Outrage
4 februari 2006, 18:41
Heeft de DK-2 echt zo'n dunne hals? Een andere gitarist die ik ken heeft een Dk-2 en die hals is behoorlijk dik. Ik zou zelfs durven zeggen dikker dan de hals van mijn epiphone LP. De hals speelt wel heel gemakkelijk en de gitaar is al een oudere (van voor de fender overname).

SimonS
4 februari 2006, 22:24
specs van de hals van de DK-2 staan op de jackson site...

anyway, het is nogal debiel dat na het overstappen op een gitaar met dikkere hals mn linkerhand pijn doet, terwijl die dat met een dunne hals níet deed. Dan heb ik voor mezelf de meest voor de hand liggende optie gekozen: gitaar met dunne hals zoeken.

Wie weet er wat van de neck-specs van Deans?

vester86
5 februari 2006, 13:00
ik ben nu dus aan het inventariseren welke (niet al te extreme metal-achtige) gitaren er allemaal een dunne hals hebben (dun = max 19mm op 1ste fret). Prijs van de gitaren: tussen de 400-650 euri.

Tot zover heb ik het volgende:
Ibanez RGxxx (en afgeleide modellen)
Ibanez Sxxx
Jackson Dk2,Dkmg,dxmg

wie helpt mij bij mn zoektocht?

gttz Simon

kijk zeker eens naar een London City Hurricane II, zit precies in jouw budget, kan zelfs nog een elementupgrade vanaf, al is dat niet eens nodig, heeft een dunne hals,maar toch wel net wat dikker dan een RG, speelt heerlijk soepel, vintage trem, PRS uiterlijk

patricia
5 februari 2006, 13:04
jaaaaaa, nou je het zegt!dat zijn pracht plankjes die london city`s.

als er linkshandige in de productie (dit jaar waarschijnlijk) komen ,ga ik er zeker een proberen.

SimonS
6 februari 2006, 15:25
Over die Dean, welk halsprofiel heeft Dean op z´n hardtails, evo's en vendetta's zitten?
ik bump mn Dean vraagje maar es:)