PDA

View Full Version : Gitaarles in de Django-stijl



Dirtypool
3 februari 2006, 22:09
..in Amersfoort gezocht.
Zit er al heel lang aan te denken
Wie weet iemand?

Grtz Richard

Luca P
4 februari 2006, 09:58
Wandel eens een zigeurenkamp binnen. Wordt er wel les in gegeven op muziekscholen?
En om te beginnen bind je twee vingers van je linkerhand aan elkaar....:D

gertdm
4 februari 2006, 14:05
hm...wat n vreemde opmerking Luca P....waarom?

Verder: de meeste gitaarleraren / essen die bekwaam zijn in jazz, kunnen ook wel wat django riffs aanleren.
Gewoon internet raadplegen zal je wel verder helpen.
Daarnaast: om het goed uit te voeren heb je een macafferigitaar nodig, of een (cheap?) kopie....De stijl van Django / gypsy vraagt om een nylonsnaar gitaar waarbij de snaren wat hoger liggen op de hals....

Eko
4 februari 2006, 15:57
Luca refereert aan het feit dat Django slechts de beschikking had over het gebruik van een beperkt aantal vingers in z`n linkerhand. Eingenlijk gebruikte hij er maar 2. Dit was na een ongeluk. Hij heeft zichzelf opnieuw moeten leren spelen en met succes zullen we maar zeggen.
Op bijna alle muziekscholen kunnen ze denk ik wel les geven in de stijl van je keuze of ze weten er wel iemand.
Van de gitaren zijn wel goedkope kopien verkrijgbaar van o.a. Woodland. Is niet geheel zoals het origineel van de Meccaferri`s maar ze kosten dan ook een sloot minder. Onlangs stond er een Woodland op Marktplaats voor een redelijk bedrag.

Luca P
4 februari 2006, 20:39
Luca refereert aan het feit dat Django slechts de beschikking had over het gebruik van een beperkt aantal vingers in z`n linkerhand. Eingenlijk gebruikte hij er maar 2. Dit was na een ongeluk. Hij heeft zichzelf opnieuw moeten leren spelen en met succes zullen we maar zeggen.
.

Wat heet! Veel stukken die Stochello Rosenberg speelt komen van Django af. En die goede man moest alles met 2 vingers doen. Fenomenaal! Zelfs Klassieke Gitaar God Segovia wilde ooit weten waar hij Django's muziek kon kopen.
"Eh, ik zat maar wat te improviseren...."

Eko
5 februari 2006, 09:53
Luca,
De techniek van het Rosenberg trio is inderdaad fenomenaal. Ik heb de DVD van een optreden uit Frankrijk. Bij vlagen gewoon bizar.

Dirty Pool,
Vraag eens bij Kees Dee in Amersfoort een adres voor les. Hij heeft zoveel klanten en contacten dat er vast een bij zal zitten.

Dirtypool
5 februari 2006, 23:22
De type gitaren ken ik wel, stalensnarig overigens bij mijn weten.
Ik heb inmiddels ook contact met iemand die les wil geven maar de beste man woont in Noord Spanje, te weten Limburg.
Waarschijnlijk zal ik binnenkort eens bij hem gaan kijken maar om de hoek zou practischer zijn.
Kees D is wel een goeie tip aangezien hijzelf Flamencoles volgt.
Wellicht weet zijn leraar(es) wel iemand.

guitartub
6 februari 2006, 19:38
Ik heb de DVD van een optreden uit Frankrijk. Bij vlagen gewoon bizar.



Ik heb die DVD ook evenals de DVD van het Gipsy Project van Birelli Lagrene
(en "friends", waaronder Stochelo, Dorado Schmitt, Angelo Debarre, en Sylvain Luc) Over bizar gesproken...!!

jpb
7 februari 2006, 22:15
http://www.themomi.org/museum/django/images/B_djangoplays.jpg
Overigens, de Maccaferri gitaar van Django had gewoon stalen snaren. Hiet speelt 'ie op een Levin volgens de site. Ik dacht dat het een Gretsch was. Deze foto is, als ik het goed heb in New York genomen. Hij kwam stomdronken veel te laat bij het concert met Duke Ellington. Dat had toen zijn internationale doorbraak moeten worden....

gertdm
8 februari 2006, 15:40
Ik heb begin jaren 80 een korte tijd doorgebracht bij een groep zigeuners in Zuid Frankrijk. Er waren een aantal gitaristen bij en die hadden maccaferi gitaren en nog wat gitaren van onbekend merk. Het was geweldig om ze te zien en horen spelen. En geen tape om de vingers natuurlijk (voor Django was het nu eenmaal anders...) maar wel op nylonsnaren. Zij hebben me toen uitgelegd hoe zij de Djangosound maakten: met nylonsnaren, hoog afdgesteld waardoor ze als het ware iedere toon moeten zoeken....en zie het Rosenberg trio...
Ik geef deze ervaring maar mee als n wetenswaardigheid....

jpb
9 februari 2006, 00:04
Ik heb begin jaren 80 een korte tijd doorgebracht bij een groep zigeuners in Zuid Frankrijk. Er waren een aantal gitaristen bij en die hadden maccaferi gitaren en nog wat gitaren van onbekend merk. Het was geweldig om ze te zien en horen spelen. En geen tape om de vingers natuurlijk (voor Django was het nu eenmaal anders...) maar wel op nylonsnaren. Zij hebben me toen uitgelegd hoe zij de Djangosound maakten: met nylonsnaren, hoog afdgesteld waardoor ze als het ware iedere toon moeten zoeken....en zie het Rosenberg trio...
Ik geef deze ervaring maar mee als n wetenswaardigheid....
Je hebt helemaal gelijk dat het met nylon snaren ook goed gaat. Ik heb lang in een )acoustische) jazz-band gespeeld met gewoon een klassieke Yamaha gitaar en allerlei contact elementen (Dimargio etc.). Dat was vóór de unplugged-rage dus er was niks op het gebied van acoustische versterking. Goede versterking was natuurlijk een groot probleem, maar puur acoustisch klonk het erg goed. Hoge actie v/d snaren is idd belangrijk. Nog niet eens vanwege de toon, maar het vraagt een hele gearticureede techniek (denk aan Eddie Lang!).

Dirtypool
12 februari 2006, 15:46
Nou, ik heb gister mn 1e lesje gehad hoor :-)
In Zuid Limburg wel te verstaan.
Heerlijk speelt die Eimer van hem.
En die Wegen plectrums van 0,5cm dik gaan als een speer!
Nu pielde ik al wat van dit soort muziek dus ik stapte niet op de onderste tree van de ladder maar die accoordjes vallen af en toe niet mee
Je gebruikt nl vaak ook de duim over de hals en met die kleine handjes van mij is dat een hele uitdaging.
Nu ben ik positief ingesteld en fanatiek genoeg om dit alles onder de knie te willen krijgen, dus over 10jaar praten we weer :-)