PDA

View Full Version : probleem met tubedriver



guitartheo
3 februari 2006, 19:51
Hallo , na mijn eerste geslaagde project (bsiab distorsion) ben ik aan een tweede pedaal begonnen nl. de chandler tubedriver die met een buis werkt.
Het pedaal werkt ,alleen er zit een brom in het signaal (waar voor op de site waar ik het schema van heb nl.General guitar gadget al voor gewaarschuwt word)
Nu is mijn vraag als de nul van een wissel spanning voeding(12Vac) verbonden is met de min van het signaal ,kan dit de brom veroorzaken??
de wisselspanning word namelijk gebruikt voor de gloeidraad van de buis
Zoja is er een manier om deze van elkaar te isoleren (via een diode of condensator) het schema staat hier :http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/tube_driver_sc.gif

mischien zit er helemaal naast maar ik pieker me gek

hier het doosje :
http://home.wanadoo.nl/bluetrail/Tube_driver.jpg

Theo

Geronimo
3 februari 2006, 20:03
Je zou de gloeidraadspanning gelijk kunnen richten, en kijken of dat werkt?

Negative K3 fan
3 februari 2006, 20:50
het gelijkrichten van de gloeispanning is nogal wat gedoe en zou ik pas doen als ik eerst alle andere, meervoorkomende dingen zou hebben geprobeerd.

Op wat voor manier zijn de onderdelen geaard? Heb je draden zoals de gloeidraden getwist en zover mogelijk van signaalvoerende draden weggehouden? hoogspanniong uit de buurt van signaaldraden ??

Enterprice
3 februari 2006, 21:21
Ik heb ook iets soortgelijks gebouwd, de shaka tube, en die gebruikt dezelfde voedingsschema (alleen de mijne bromt niet)
Weet je zeker dat je de polariteit van de voedings elco's goed hebt aangesloten, in het bijzonder C13 en C14.
Verder opletten dat de V- los staat van de signaal massa aansluiting.

guitartheo
3 februari 2006, 21:46
De nul van de trafo is nu verbonden met de aarde ,de draden zijn niet getwist en lopen in een bundel van printpl naar buis dus dat zou ik eerst kunnen proberen te veranderen, de afstand van de trafo heb ik geprobeert en is groot genoeg. de behuizing is metaal en geaard .
Ook als hij uit staat (met true bypass) hoor ik een lichte brom.

Theo

guitartheo
3 februari 2006, 21:52
De polariteit van de condensators is goed , de V- staat los van aarding
en ik meet -15v op anode en +15v op plaat dus dat lijkt mij goed
de voeding van de shakatube is iid hetzelfde dus het kan kenelijk wel.
Ik zal de boel nog eens controleren aan de hand van jullie suggesties.

Bedankt iig voor de reacties

chocorookie
4 februari 2006, 02:44
10 tegen 1 dat jouw fillament draad interfereerd met je signaal.
Tip van Neg3K : twisten met die draad, goed strak.
Leg deze zoveel mogelijk aan de rand van het chassie, en zo ver mogelijk weg van de signaal draden totdat je natuurlijk naar je buis moet.

Let op de aardpunten. als je alles tegelijk naar 1 aardpunt hebt gebracht zou het kunnen dat je een aardlus creeerd.
Tip, volg het ingang signaal, de daaraan relaterende aardes moeten zich ook opvolgen tot het einde.
Zie het als een koperen stripje waarop je iedere keer als je verderop in het circuit een aarde tegen komt deze eropvast maakt.
Totdat je bij de nul of aarde komt.
Zo kan je geen lus werking creeeren. Elk circuitje heeft z'n eigen lusje en beinvloed elkander niet.

Deze 2 dingen zijn funest, vooral als er naast DC spanning er AC aan de pas komt.
Dit werkt bij versterkers zo, ik denk dat dit soort pedalen er niet ver naast zal zitten.

Succes!!!

Groetjes Choc

chocorookie
4 februari 2006, 02:57
Haha, en nog iets gebruik een ander aardpunt voor alles wat voeding is, ik zag in jouw schema dat 1 sec.winding zijde aan aarde zit.

Deze is nog niet gefilterd! Alle aardpunten, ook van de elko's hebben een ander aardpunt als jouw signaal circuit, gooi ze niet op een hoop!!
Het liefts., ik hoop dat je dit gedaan hebt een appart voedingskastje bouwen. Geen trafo in de buurt van jouw tube driver.

Choc

guitartheo
5 februari 2006, 15:54
Haha, en nog iets gebruik een ander aardpunt voor alles wat voeding is, ik zag in jouw schema dat 1 sec.winding zijde aan aarde zit.

Deze is nog niet gefilterd! Alle aardpunten, ook van de elko's hebben een ander aardpunt als jouw signaal circuit, gooi ze niet op een hoop!!
Het liefts., ik hoop dat je dit gedaan hebt een appart voedingskastje bouwen. Geen trafo in de buurt van jouw tube driver.

Choc

Oke berading veranderd (getwist omgeleid) scheelt al een stuk ,maar nog steeds een lichte brom (het valt nu iig goed te gebruiken, hij klinkt verder erg goed )
Het probleem is mischien dat alles op een print zit (signaal circuit en gelijkrichting) dus ook een aard punt .
Heb geprobeert de voedings elco's rechstreeks op de nul van de voeding te zetten maar dit werkt niet goed (mijn kennis van electro is helaas te beperkt)
een aparte voeding maken is waarschijnlijk het beste.
Gelijkspanning op de heaterdraden gaf ook geen effect dus daar zit het niet in.
Ik vraag me af hoe dit bij het shaka tube geregeld is ??
Gr. Theo

Swan
5 februari 2006, 18:56
cool doosje! waar heb je die vandaan?

nicoverduin
5 februari 2006, 19:05
Zeker een mooi doosje...

guitartheo
5 februari 2006, 20:14
Zelf gefabriseert van alu en rvs :-)
ik heb er nu een sleufje in gemaakt zo dat je kan zien dat tie met een buisje werkt. :zz:

guitartheo
6 februari 2006, 15:46
Zo probleem eindelijk opgelost - voeding gedeelte van de print gehaald en buitenboord gezet , hij is nu muistil alleen jammer dat ik nu een extra kasje voor de voeding heb .

Bedankt voor julie input


Theo

Enterprice
6 februari 2006, 15:56
Fijn te horen dat het nu goed werkt, bij mijn shaka tube heb ik het appart gebouwde voedings gedeelte door middel van een metalen plaatje afgeschermd van het audio gedeelte.
Het strooiveld van de trafo kan dan niet bij de rest van de schakeling komen en dan mogelijk storing of brom veroorzaken.

nicoverduin
6 februari 2006, 17:47
mogelijk helpt het door de wisselspannings draden te verwisselen

Nico

Geronimo
6 februari 2006, 19:53
Idd mooi kastje! En beter dat je de oorzaak gevonden hebt.

Ik heb laatst een buizen-platenspeler voorversterker gemaakt voor een vriend van mij, met de voeding en versterker in 1 behuizing. Konden we kiezen; of buisies zonder afschermulsjes of met. Zonder ziet er natuurlijk estetisch beter uit. Wat bleek; zonder kappies onwijze brom! Hebben we de hulsjes er maar op gedaan. Weg brom.

Misschien heeft dat bij jou ook zin gehad als je de buis in een afgeschermd gedeelte of een huls had gedaan.

nicoverduin
6 februari 2006, 19:59
Ik vond dat voorstel van de trafo afschermen ook wel een aardige. Goed idee.

guitartheo
6 februari 2006, 20:37
Zo'n hulsje heb ik geprobeert maar hielp niet (genoeg)mischien niet dik genoeg,,
probeer het nog met een plaatje aluminium om de trafo

nicoverduin
6 februari 2006, 20:40
mu metaal? wel duur

DarknessAwaits
8 februari 2006, 23:03
Ik vroeg me ook al waar die behuizing vandaan kwam. Heel vet!

guitartheo
9 februari 2006, 00:06
http://home.wanadoo.nl/bluetrail/TUBEDRIVER.jpg
Ach met een beetje vijlen en zagen kom je een heel eind, ;-)

Enterprice
9 februari 2006, 09:17
http://home.wanadoo.nl/bluetrail/TUBEDRIVER.jpg
Ach met een beetje vijlen en zagen kom je een heel eind, ;-)


Het is anders geen pretje om RVS te bewerken, ik heb een chassis van RVS voor mijn zelfbouw versterkertje maar man o man ,wat een gevecht was dat om daar de gaten voor de buizen in te krijgen, dat spul is echt kei en kei hard.
Maar jouw kastje maar er wezen hoor.