PDA

View Full Version : Beetje smerige Fender versterker...



E-J
3 februari 2006, 17:37
Hallo mensen,
Ik ben sinds kort op zoek naar een mooie tweedehandse Fender Blues Deluxe.
Nou viel mijn oog op deze, die er wel een beetje smerig uitziet. De verkoper is gelukkig een aardige vent.

Ik citeer:
Bijgaand nog een paar foto's, hij is niet zo mooi om eerlijk te zijn. De versterker heeft in Israel en Engeland gestaan en is een paar jaar opgeslagen geweest.

De versterker is zo'n 7-8 jaar oud en er zitten nog steeds de originele buizen in.

Is de Fender schoon te maken? En er zullen toch wel nieuwe buizen in moeten of niet?

http://img132.imageshack.us/img132/2074/bluesdeluxe19pt.jpg

http://img441.imageshack.us/img441/7622/bluesdeluxe39wd.jpg

piezo
3 februari 2006, 17:44
Dat is gewoon natuurlijk verweerd. Mooier zo dan schoon. Misschien alleen even laten nakijken door Dr.Tube of een vergelijkbaar iemand.

SimonS
3 februari 2006, 18:23
hij is VET zo :cooler: seriously big pimpin'...
alstie maar niet stinkt is er niets aan de hand...

BartL
3 februari 2006, 18:39
hij is VET zo :cooler: seriously big pimpin'...
alstie maar niet stinkt is er niets aan de hand...
Juistem! +2!

Negative K3 fan
3 februari 2006, 18:48
ik vind hem er zo eerlijk gezegd wel heel mooi uitzien, al is hij technisch ook niet helemaal 100%, wat je zelf al zegt: 7 jaar oude buizen en hij is een paar jaar in opslag geweest, daar houden elco's volgens mij niet zo heel erg van, maar daar hoef je denk ik niet meteen mee naar een technicus, want zelfs onder technici zijn de meningen over elco's en hun levensduur verdeeld.

Rock&Roll
3 februari 2006, 18:53
Mijn blues deville was nog smeriger toen ik hem kocht, biervlekken en allerlei ander vuiel, geen zicht. Maar met een zacht sponsje en wat schoonmaakproduct heb ik hem zelfs redelijk deftig gekregen. Ziet er natuurlijk niet glimmend nieuw uit, maar toch ook niet 'vuil'. Als de versterker technisch helemaal in orde is, dan zou ik niet zo nauw kijken op een smerige buitenkant. extra mojo :cooler:

GuitarMaster
3 februari 2006, 20:27
Gewoon lekker vies laten joh, ziet er wel stoer uit.
Het is trouwens helemaal niet zo dat je na 7-8 jaar de buizen moet vervangen hoor, sommige buizen houden het nog veel langer uit, dat zou je ff moeten beluisteren.

nicoverduin
3 februari 2006, 23:14
ik vind hem er zo eerlijk gezegd wel heel mooi uitzien, al is hij technisch ook niet helemaal 100%, wat je zelf al zegt: 7 jaar oude buizen en hij is een paar jaar in opslag geweest, daar houden elco's volgens mij niet zo heel erg van, maar daar hoef je denk ik niet meteen mee naar een technicus, want zelfs onder technici zijn de meningen over elco's en hun levensduur verdeeld.De grote vraag is meer "waar heeft hij opgeslagen gestaan". Vocht kan meer schade aanrichten. Vwb de buizen, ligt er maar helemaal aan hoe en hoelang ze gedraaid hebben. De elco's zullen wel goed zijn verwacht ik. Tenzij er een hoop oxidatie is aan de binnenkant. En volgens mij zijn de technisci onder ons het redelijk met elkaar eens over de levensduur hoor.
Nico

Negative K3 fan
4 februari 2006, 00:45
als je uitgaat van een gespecificeerde levensduur van 10 jaar voor elco's dan begint een een 8 jaar oude versterker die nb ook enkele jaren 'droog heeft gestaan' toch tegen zijn einde te lopen, al zullen ze vast wel goed zijn.

en veel technici zeggen: het zekere voor het zekere nemen en gewon bij voorbaat eens in de 10/20 jaar elco's vervangen... of heb ik het nu mis? Toch heb ik enkele verhalen gehoord van lui die zeggen dat je goede (NOS?) elco's pas moet vervangen als ze echt naar de tering zijn.

nicoverduin
4 februari 2006, 07:13
Die technici weten ook hoe ze hem moeten repareren,,,,

Fumi SG
4 februari 2006, 09:32
Zo te zien is ie ooit in Doetinchem verkocht!:) (zaak is nu failliet though...)

E-J
4 februari 2006, 10:14
*UPDATE*

De versterker is toch waarschijnlijk eind 1994/ begin 1995 gemaakt. Hij blijkt vrij weinig gebruikt te zijn. Wat zouden jullie doen?

Rock&Roll
4 februari 2006, 10:20
Waarom niet? Je kan je er toch geen buil aan vallen.

nicoverduin
4 februari 2006, 11:01
mijn idee. Als de prijs goed is? waarom niet.

piezo
4 februari 2006, 12:06
Ze hebben em heus niet voor niets als reissue uitgebracht. Deze en de DeVille versie waren bij het verschijnen best wel een sensatie terwijl de latere HotRod versies gewoon teleurstellend waren.

E-J
4 februari 2006, 20:20
400 euro moet hij gaan kosten...hoeveel kosten nieuwe buizen (drie 12AX7 preamp buizen en twee 6L6 eindbuizen)?

Negative K3 fan
4 februari 2006, 22:52
Die technici weten ook hoe ze hem moeten repareren,,,,

maar is het dan ook niet zo dat kapotte filter elco's andere (duurdere) componenten mee kunnen nemen naar het hiernamaals?

nicoverduin
4 februari 2006, 23:34
Kan,
Daarom gooi ik altijd een zekering in de HV lijn voor de eindpitten. Bij sluiting ligt alles er dan uit. En fikt het uit, dan gooi ik er gewoon wat anders in. Genoeg liggen.....

Negative K3 fan
5 februari 2006, 00:07
dus een zekering in de b+ is een garantie voor dat soort dingen? Misschien wel handig om te weten, want op dit moment heb ik alleen nog een trage zekering voor de primaire kant van mn PT...

nicoverduin
5 februari 2006, 01:17
Garantie heb je nooit. 't is maar net of de zekering het op tijd begreeft. Maar is ook een kwestie van rekenen.

E-J
5 februari 2006, 12:53
Sorry mensen, maar waar hebben jullie het allemaal over? Wat zijn ELCO's?

nicoverduin
5 februari 2006, 14:34
Elco = ELectrolytische COndensator = buffer (soort accu) die in de voeding van de versterker zit. Bestaat uit (simpel uitgedrukt) 2 lagen metaalfolie met daartussen een electrolyt (soort accuzuur maar dan minder heftig...). Nadeel van die dingen is dat ze uitdrogen of gaan lekken. Fabrikanten garanderen een levensduur van meestal 10 jaar, maar 30 jaar is geen uitzondering.

Slijtage is vaak te merken door "Ghost tonen" en modderige klank.

Nico

Negative K3 fan
5 februari 2006, 18:39
maar, dat een versterker ghost note hoeft niet meteen te betekenen dat de elco's op/kapot zijn...

toch?

E-J
5 februari 2006, 18:40
Bij een versterker van 11 jaar oud, en die niet veel is gebruikt, zal dit allemaal toch wel niet voorkomen toch?

nicoverduin
5 februari 2006, 18:43
Denk het niet

Joey Handsome
5 februari 2006, 21:30
Elco = ELectrolytische COndensator = buffer (soort accu) die in de voeding van de versterker zit. Bestaat uit (simpel uitgedrukt) 2 lagen metaalfolie met daartussen een electrolyt (soort accuzuur maar dan minder heftig...). Nadeel van die dingen is dat ze uitdrogen of gaan lekken. Fabrikanten garanderen een levensduur van meestal 10 jaar, maar 30 jaar is geen uitzondering.

Slijtage is vaak te merken door "Ghost tonen" en modderige klank.

Nico


wat zijn ghost tonen?

nicoverduin
5 februari 2006, 21:32
Ghost tonen ontstaan als de versterker wat gepushed wordt en de voeding het eigenlijk niet meer trekt omdat de elco's op zijn. Gevolg is dat 50hz brom zich gaat vermengen met de muziek waardoor de gitaar vals gaat klinken.

Nico

E-J
6 februari 2006, 16:03
Ik ga binnenkort die Fender maar eens checken... 8-)

E-J
6 februari 2006, 20:40
Wat kosten trouwens nou nieuwe buizen (drie 12AX7 preamp buizen en twee 6L6 eindbuizen)?

dejohan
7 februari 2006, 09:49
Wat kosten trouwens nou nieuwe buizen (drie 12AX7 preamp buizen en twee 6L6 eindbuizen)?

Kijk in de online winkel van Nico (in z'n sig denk ik).

Edit: nee hier is ie: http://www.verelec.com/

E-J
7 februari 2006, 16:29
Ik heb zojuist een mailtje van ''Dr. Tube'' gekregen, en een set nieuwe buizen + inbouwen (plus dat ''de versterker eerst moet worden omgebouwd om de ruststroom goed te kunnen instellen omdat er geen bias pot inzit'' :???:) kost me zo'n kleine 120 euro... :o Vind ik toch wel heel veel.

Kan ik dan niet beter voor dat geld extra een ''betere'' tweedehands Blues Deluxe zoeken?

E-J
8 februari 2006, 18:25
Niemand? Komop zeg 8-)

Tupelo
8 februari 2006, 23:10
Blues Deville 60 watter, 4*10; 6 à 7 honderd euro redelijke prijs mits de versterker in goede staat is.. Moet zelf ff de balans opmaken of je het 't risico waard vind.

Dude
9 februari 2006, 00:42
Ed

als je een tweedehands amp koopt dan is het ZEER meer dan regelmatig zo dat de buizen gewoon opzijn

120 euro voor een retube + beurtje (want dat geeft dr tube) is niet duur,

echt niet, en als je een duurdere koopt heb je geen garantie dat de buizen wel goed zijn

Koop dat ding en gooi er een mooi setje buisjes in, en als je 120 euro veel vind kan je beter een goeie transistor bak kopen want die 120 euro moet je toch om de 2 a 3 jaartjes uitgeven aan dat ding

piezo
9 februari 2006, 13:14
En met de goede naam die Dr.Tube in de laatste jaren heeft opgebouwd, issie dat geld blijkbaar dubbel en dwars waard.

E-J
9 februari 2006, 16:08
Ik kan ook voor 550 euro aan een USA Blues Deville komen...alleen weet ik hier niet hoe het met de buizen staat :)

Firebird
9 februari 2006, 16:22
Als ik jou was zou ik gewoon die Blues Deville eens gaan proberen die je in eerste instantie hebt gevonden.
Zoals Dude al aangaf, het komt gewoon heel vaak voor dat de buizen aan vervanging toe zijn op het moment dat een buizenversterker te koop staat.

Ik heb eens uitgerekend... 120 euro voor splinternieuwe buizen + een beurt is volgens mij wel netjes te noemen. Volgens mij ben ik net wat meer kwijt aan een van mn Fenders (pff... laat staan alle 2)... en dan heb ik dat beurtje er nog niet eens bij.

Probeer m eens uit zou ik zeggen!! Succes

E-J
9 februari 2006, 17:22
Als ik jou was zou ik gewoon die Blues Deville eens gaan proberen die je in eerste instantie hebt gevonden.
Zoals Dude al aangaf, het komt gewoon heel vaak voor dat de buizen aan vervanging toe zijn op het moment dat een buizenversterker te koop staat.

Ik heb eens uitgerekend... 120 euro voor splinternieuwe buizen + een beurt is volgens mij wel netjes te noemen. Volgens mij ben ik net wat meer kwijt aan een van mn Fenders (pff... laat staan alle 2)... en dan heb ik dat beurtje er nog niet eens bij.

Probeer m eens uit zou ik zeggen!! Succes

Die eerste is alleen een Blues Deluxe, en die ik voor 550 euro kan kopen is een 4x10 Deville...

Tupelo
9 februari 2006, 19:14
4*10 Deville inclusief opknapbeurt voor 670 is normaal, geen koopje ofzo, maar ook niet te duur.

E-J
11 februari 2006, 15:41
Ik heb net een Z.G.A.N. Fender Blues Deluxe gekocht :D geweldig warm geluid.

Kostte me 300 euro :cooler:

nicoverduin
11 februari 2006, 15:46
Koopje. Gefeliciteerd.

waayer
11 februari 2006, 17:06
Dus mijn blues deville is niet meer nodig begrijp ik tss een beetje pm bieden
en vervolgens niks meer laten horen, niet netjes.

Tupelo
11 februari 2006, 17:23
Dus mijn blues deville is niet meer nodig begrijp ik tss een beetje pm bieden
en vervolgens niks meer laten horen, niet netjes.
Wil je er nu alweer vanaf dan? Kan me nog herinneren dat je er x maand geleden zelf één zocht.. :confused:

Die van mij is inmiddels overleden; ben er vanaf door overmacht zeg maar.. :D
Gelukkig heeft Wessing hem terug genomen en heb ik een nieuwe amp kunnen kopen.

E-J
11 februari 2006, 17:28
Dus mijn blues deville is niet meer nodig begrijp ik tss een beetje pm bieden
en vervolgens niks meer laten horen, niet netjes.

Ik begrijp het niet? :???:

waayer
12 februari 2006, 01:14
Wil je er nu alweer vanaf dan? Kan me nog herinneren dat je er x maand geleden zelf één zocht.. :confused:

Die van mij is inmiddels overleden; ben er vanaf door overmacht zeg maar.. :D
Gelukkig heeft Wessing hem terug genomen en heb ik een nieuwe amp kunnen kopen.

Klopt en wil nu iets anders kopen.

waayer
12 februari 2006, 01:18
Ik begrijp het niet? :???:

Ik heb je gister toch een berg foto's gemaild?

Laat maar Emiel, gefeliciteerd met je aankoop.