PDA

View Full Version : Snaren op/over LP staartstuk



frekie
3 februari 2006, 17:16
Onder het motto je bent nooit te oud om te leren. Ben wat aan het klooien met mijn RW LP. Eerst de snaren achterlangs door het staartstuk, over het SS heen, onderlangs het SS en dan naar het brugzadeltje. Gaf veel sustain maar ontstemde als een gek en het voelde 'strak' aan, hoge snaarspanning. Vervolgens de snaren vanaf het brugelement door het SS, over het SS heen naar het brugzadeltje. Geeft ook veel sustain en voelt veel losser aan, lagere snaarspanning. Heeft wellicht te maken met de hoek die snaren maken tov de brug. En het contact dat de snaren met het SS maken.

Veekeren
3 februari 2006, 17:37
Ja sommigen zweren er bij om het zo te doen he... heb zelf nooit veel verschil gemerkt. Zit wel over die snaarspanning na te denken, hoe dat nou werkt dan. Want in principe is de spanning tussen de topkam en de brug natuurlijk hetzelfde. Zou de hoek dan zorgen voor een grotere spanning omdat een grotere hoek ook voor meer wrijving bij de brug zorgt?

Gitaro
3 februari 2006, 20:09
Dat laatste ga ik ook eens proberen, ben best benieuwd :o

Negative K3 fan
3 februari 2006, 20:23
op die laatste manier leg ik ook altijd de snaren op mn LP en het bevalt me wel...

bram123
4 februari 2006, 16:01
Wil er even iemand het definitive antwoord geven op de suggestie dat de snaarspanning wijzigt bij verschillende manieren om je snaren erop te leggen? In mijn oren klinkt dat namelijk absurd. Als je snaarspanning wijzigt wijzig je de toonhoogte. als twee verschillend bespannen gitaren met dezelfde snaardikte gelijk gestemd zijn dan is de snaarspanning hetzelfde... dat moet toch gewoon/??

piezo
4 februari 2006, 18:08
Klopt, de snaarspanning over het trillende gedeelte van de snaar is natuurlijk gewoon hetzelfde, anders zou inderdaad de frequentie veranderen. De kracht die de snaar uitoefent op het zadeltje wordt wèl groter. Teken maar eens krachtendiagrammen met vectoren, zoals velen van jullie bij natuurkunde hebben geleerd. Die grotere kracht op het zadeltje heeft dan weer gevolgen voor hoe trillingen aan brug en staartstuk worden doorgegeven en dus voor de klank. Het kàn dus zin hebben ermee te experimenteren.

frekie
5 februari 2006, 12:33
Komt misschien ook doordat de effectieve snaarlengte korter wordt. Denk aan het verschil Fender-Gibson, de Fender heeft een langere schaal lengte dus snaarlengte en speelt dus stugger met hetzelfde setje snaren. Ik heb ooit op zo'n Ibanez S gespeeld met een klem trem die het gedeelte vd snaar achter de topkam en achter de brug in feite uitschakelt. Speelde erg soepel met hetzelfde 010 setje. Ik werd wel GEK van dat gedoe met die inbus bouten! :blast:

piezo
5 februari 2006, 14:15
En ik van dat icoontje!

Veekeren
5 februari 2006, 21:42
Klopt, de snaarspanning over het trillende gedeelte van de snaar is natuurlijk gewoon hetzelfde, anders zou inderdaad de frequentie veranderen. De kracht die de snaar uitoefent op het zadeltje wordt wèl groter. Teken maar eens krachtendiagrammen met vectoren, zoals velen van jullie bij natuurkunde hebben geleerd. Die grotere kracht op het zadeltje heeft dan weer gevolgen voor hoe trillingen aan brug en staartstuk worden doorgegeven en dus voor de klank. Het kàn dus zin hebben ermee te experimenteren.

Dit was dus ook wat ik bedoelde... Waar Frekie het over heeft snap ik niet helemaal. Inderdaad hebben Fender en Gibson verschillende schaallengtes, waardoor dezelfde set snaren onder meer of minder spanning moet staan voor dezelfde toonhoogte. Dit lijkt me dan weer minder te maken hebben met de manier waarop je je tailpiece gebruikt, omdat die schaallengte alleen van toepassing is op de afstand van topkam tot brug, die niet wijzigt als je je snaren anders op je tailpiece legt...

Fumi SG
5 februari 2006, 21:50
Ik heb m'n snaren ook al een tijdje over m'n staartstuk liggen. Bevalt ook wel, geen denderend verschil overigens.

Dat de spanning van de snaren hoger wordt is theoretisch gezien logisch. Het gaat niet alleen om het stuk tussen de brug en de topkam, de spanning is in de héle snaar hetzelfde namelijk. Dus ook na de brug en de topkam! Als je je snaar over het staartstuk legt wordt de snaar 'langer' waardoor die strakker moet staan om dezelfde toon te geven. Het scheelt echter niet zoveel dat het heel duidelijk te merken is, helaas...

Veekeren
5 februari 2006, 22:18
Ik heb m'n snaren ook al een tijdje over m'n staartstuk liggen. Bevalt ook wel, geen denderend verschil overigens.

Dat de spanning van de snaren hoger wordt is theoretisch gezien logisch. Het gaat niet alleen om het stuk tussen de brug en de topkam, de spanning is in de héle snaar hetzelfde namelijk. Dus ook na de brug en de topkam! Als je je snaar over het staartstuk legt wordt de snaar 'langer' waardoor die strakker moet staan om dezelfde toon te geven. Het scheelt echter niet zoveel dat het heel duidelijk te merken is, helaas...

Ik denk toch dat je niet gelijk hebt, en dus ook theoretisch gezien niet logisch. Volgens mij heb je gelijk dat over de hele snaar de spanning gelijk is, dus het stuk van topkam naar brug staat onder dezelfde spanning als het stuk van brug naar tailpiece. Als je de snaar dan over het staartstuk legt en dan de snaar langer maakt, wordt hij niet strakker volgens mij, want de verlenging van de snaar heeft alleen gevolg voor het stuk van brug naar tailpiece. Dit zou je kunnen merken door te luisteren naar de toonhoogte dat je hoort als je het stuk van brug naar tailpiece aanslaat. Als je dit langer maakt, wordt de toon als het goed is lager...

Punt
5 februari 2006, 22:54
Als je de snaar indrukt, of beter nog, tonebend, dan rekt het deel na de brug mee.
Bij topwrapping is de snaar na de brug langer daarom voelt het wat soepeler aan.
Als de hoek van de snaar ten opzichte van de zadels stijl is is de druk op de zadels hoger en zal de snaar daar minder makkelijk overheen schuiven bij het rekken, dat geeft het stuggere gevoel.

Fumi SG
5 februari 2006, 22:59
Ik denk toch dat je niet gelijk hebt, en dus ook theoretisch gezien niet logisch. Volgens mij heb je gelijk dat over de hele snaar de spanning gelijk is, dus het stuk van topkam naar brug staat onder dezelfde spanning als het stuk van brug naar tailpiece. Als je de snaar dan over het staartstuk legt en dan de snaar langer maakt, wordt hij niet strakker volgens mij, want de verlenging van de snaar heeft alleen gevolg voor het stuk van brug naar tailpiece. Dit zou je kunnen merken door te luisteren naar de toonhoogte dat je hoort als je het stuk van brug naar tailpiece aanslaat. Als je dit langer maakt, wordt de toon als het goed is lager...

Jij spreekt jezelf nu tegen. Zoals je zegt wordt de toon lager als je de snaar langer maakt (oftewel, de spanning daalt). Doordat je toch die bepaalde toon wilt hebben voer je de spanning op tot je de gewenste toon hebt, je snaar staat zo dus strakker.

@Punt, dat klopt. Je kunt makkelijker en soepeler benden, staat tegenover dat al je bends wel iets verder moeten om de gewenste toon te krijgen.

Veekeren
5 februari 2006, 23:00
Als je de snaar indrukt, of beter nog, tonebend, dan rekt het deel na de brug mee.
Bij topwrapping is de snaar na de brug langer daarom voelt het wat soepeler aan.

Dat klinkt inderdaad ook wel logisch, omdat het deel na de brug langer is, en je met een bend de hele snaar rekt, gaat het soepeler omdat je een langere snaar hebt om de druk over te verdelen...

Veekeren
5 februari 2006, 23:04
Jij spreekt jezelf nu tegen. Zoals je zegt wordt de toon lager als je de snaar langer maakt (oftewel, de spanning daalt). Doordat je toch die bepaalde toon wilt hebben voer je de spanning op tot je de gewenste toon hebt, je snaar staat zo dus strakker.


Hmm ja ik ga op geen enkele manier interpreteren dat ik er verstand van heb in ieder geval :D Maar ik probeer het slechts door te krijgen. Ik ben nog steeds niet helemaal van je punt overtuigd. Stel dat het stuk na de brug 2 meter lang zou zijn, wat zou dat dan volgens jou voor effect hebben op het stuk tussen de topkam en brug?

Fumi SG
5 februari 2006, 23:09
Dan zou ofwel de toon een stúk lager zijn, of de snaar zou erg strak staan om de goede toon te krijgen.

Veekeren
5 februari 2006, 23:15
Er van uitgaande dat de stemming tussen topkam en brug precies hetzelfde is, zou bij een afstand tussen de brug en tailpiece van 2 meter, volgens jou dus eigenlijk de spanning zo hoog moeten zijn dat je hem haast niet in kan drukken.

Kan het me nog steeds moeilijk voorstellen... Maar affijn, wie kan me nog meer hier van overtuigen, als ik het uiteindelijk fout heb ben ik ook niet te beroerd dat toe te durven geven :D

Veekeren
5 februari 2006, 23:29
Als je de snaar indrukt, of beter nog, tonebend, dan rekt het deel na de brug mee.
Bij topwrapping is de snaar na de brug langer daarom voelt het wat soepeler aan.


Mr Punt, zou het volgens jou dan zou zijn dat een gitaar met een brug-tailpiece afstand van 2 meter juist een stuk soepeler is, in plaats van ondoenlijk strak zoals Mr Fumi zegt?

Veekeren
6 februari 2006, 14:40
Zo, laat ik dan maar zelf deze topic levend houden :D

Ik sprak vandaag Richard Heeres, van Heeres Gitaarbouw (zie het subforum "volg het bouwproces"). Ik legde hem de kwestie voor, en hij bevestigde mijn vermoedens; de afstand van de brug naar tailpiece maakt voor de stugheid van de snaar van topkam naar brug NIETS uit.

Hij verteld over Robert Benedetto, die een boek heeft gemaakt "Making an Archtop Guitar". Deze beste man had een proefopstelling gemaakt met 2 dezelfde snaren, die natuurlijk ook even hoog gestemd waren. De ene had een brug-tailpiece afstand van 2 cm, de ander van 50. Er was GEEN verschil in stugheid. Richard vertelde dit zelf ook eens geprobeerd te hebben, en hij kwam tot dezelfde conclusie. Er gebeurde echter wel "rare" dingen met de boventonen, maar das een ander verhaal...

Fumi SG
6 februari 2006, 17:39
hmz... en toch lijkt het me raar!:sneaky: Iemand die het uit kan leggen?:stop:

Veekeren
6 februari 2006, 20:45
Hmmm... ja, ik heb het geprobeerd... maar ik ben dan ook geen leraar natuurkunde :D

Droffie
7 februari 2006, 15:43
Als je de snaar indrukt, of beter nog, tonebend, dan rekt het deel na de brug mee.
Bij topwrapping is de snaar na de brug langer daarom voelt het wat soepeler aan.
Als de hoek van de snaar ten opzichte van de zadels stijl is is de druk op de zadels hoger en zal de snaar daar minder makkelijk overheen schuiven bij het rekken, dat geeft het stuggere gevoel.


Bingo!

Punt is de enige die hier gelijk heeft. De zogenaamde microbends achter de brug maken het verschil.
Je kan dit vrij makkelijk testen door een willekeurige snaar op te drukken en die snaar achter de topkam aan te slaan. Dan hoor je dat die daar ook mee bend. Dat gebeurt bij LP's ook achter de brug als je het staartstuk omhoog zet of een wrap over doet.

Veekeren
7 februari 2006, 16:22
Bingo!

Punt is de enige die hier gelijk heeft. De zogenaamde microbends achter de brug maken het verschil.
Je kan dit vrij makkelijk testen door een willekeurige snaar op te drukken en die snaar achter de topkam aan te slaan. Dan hoor je dat die daar ook mee bend. Dat gebeurt bij LP's ook achter de brug als je het staartstuk omhoog zet of een wrap over doet.

Nou doe je net alsof ik niet gelijk heb :D Affijn, volgens mij mag de conclusie zijn:
- Een snaar voelt soepeler als de brug-tailpiece afstand langer is, omdat er dan meer snaarlengte is voor de "microbends achter de brug", het deel achter de brug wat meerekt.
-Een snaar voelt strakker als de hoek na de brug richting het tailpiece groter is, omdat er dan meer wrijving is op de zadels, wat slechter is voor de "microbends achter de brug" omdat het deel achter de brug minder kan meerekken.
- Er komt niet meer spanning op de snaar in het deel tussen topkam en brug an sich als de brug-tailpiece afstand langer wordt.

Droffie
7 februari 2006, 16:28
Nou doe je net alsof ik niet gelijk heb :D Affijn, volgens mij mag de conclusie zijn:
- Een snaar voelt soepeler als de brug-tailpiece afstand langer is, omdat er dan meer snaarlengte is voor de "microbends achter de brug", het deel achter de brug wat meerekt.
-Een snaar voelt strakker als de hoek na de brug richting het tailpiece groter is, omdat er dan meer wrijving is op de zadels, wat slechter is voor de "microbends achter de brug" omdat het deel achter de brug minder kan meerekken.
- Er komt niet meer spanning op de snaar in het deel tussen topkam en brug an sich als de brug-tailpiece afstand langer wordt.


Juist!

Je verlengt in feite de snaar door een wrap over zonder de mensuur te veranderen. De hele lengte van de snaar rekt mee in bends. Het is en blijft een interessant onderwerp. Er zijn genoeg discussies over geweest op het LesPaulforum. Mocht je nog om leeswerk verlegen zitten...:D

glacius
7 februari 2006, 22:52
theoretisch gezien kan de spanning niet verschillen aangezien je qwa snaarlengte een bepaalde spanning nodig hebt voor je intonatie...

dit is al een langlopende discussie,

je kan natuurlijk ook gewoon je staartstuk omhoog schroeven, wat gibson in de fabriek gedaan word ...

eroverheen leggen vind ik er niet uit zien en geef nou toe, er zitten niet voor nix stelbouten op je tailpiece