PDA

View Full Version : tubescreamertje



chennie
3 februari 2006, 16:32
hoi,

ik had gisteren een vrije dag dus had ik maar mn soldeerbout opgewarmd en een tubescreamer iets gebouwd, omdat ik nog enkele 4558 opamps had en 2n3904 wat ik volgens het schema nodig had. Echter ik had weer eens niet alle weerstandjes en condensatoren, na wat kunstingrepen zoals wat weerstandjes parallel of serie zetten of gewoon iets nemen wat maar in de buurt kwam is die toch af. Hetzelfde geldt voor de condensatoren: ik had geen tantumlum dingen en niet alle waardes. Voor de diodes heb ik overigens ledjes gebruikt. En om het nog compleet te maken ik had ook niet alle potmeter waarden =) Oh ik heb ook maar de aan en uit schakelaar weggelaten, wat nou TB, niks bypass ! =)

Het is dus eigenlijk een tubescreamer bij benadering geworden....maar hij doet het! Denk ik, want eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoe een tubescreamer klinkt, ja ik weet hoe die ongeveer moet klinken, want ik heb genoeg mensen mee zien spelen. Maar goed op de clean geeft het een randje, net alsof je je buizen pushed (mocht je op een buizenbak spele)
De tone knop gaat van heel donker naar heel licht en de drive van clean naar een dikke rand. M'n level doet niet zoveel omdat ik daar een kunstingreep moest gebruiken wat niet zoveel werking heeft. Ik denk dat die wel ongeveer zo moet klinken.

HIj ruist nog wel, op de clean is het niet storend, maar als booster onbruikbaar. De ruis wordt keihard meeverrsterkt en gaat nog net niet oscilleren.
Ik denk dat het komt omdat ik voor de ground en de voeding twee lange banen heb getrokken. Misschien kan ik ook nog eens proberen om een kastje erom heen te bouwen wat ook als aarding dient. Misschien maar een pcb voor etsen, dat zou ook nog kunnen helpen. Dat printplaatje wat ik gebruikte was overigens een ramp, die kleine eilandjes lieten telkens los enzo. Daarom zit er ook een beste kwak soldeertin op =)

Nog wat foto's, denken jullie eraan dat het even iets snels tussendoor was ? Het was niet de bedoeling om er een echte tubescreamer kloon te maken of iets.

http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/ts1.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/ts2.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/ts3.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/ts4.jpg

Geronimo
3 februari 2006, 17:32
Leuk tijdverdrijf!

Jammer van die ruis

chennie
3 februari 2006, 21:06
ja die ruis..., ik ben er nog niet mee bezig geweest. Ik heb hier ook geen scope of iets. Zal wel iets simpels zijn..hoop ik :)

Enterprice
3 februari 2006, 21:35
Wanneer het koper losraakt van de print komt dat meestal doordat je de soldeerbout langer op de las houdt dan nodig is of je gebruikt een te zware (grote) soldeerbout.
Wanneer het tin vloeit tel je tot drie en haal je de bout van de las af, doe je dat niet dan worden ook de componenten warmer dan nodig is met alle gevolgen van dien.
Laat je daarentegen de tin niet goed vloeien dan krijg je een zg koude las, het geheel ziet er dan korrelig uit en je hebt dan meestal een slechte elektrische verbindig.

aad
3 februari 2006, 23:50
Neem maar van mij aan dat de reletief lange verbindingen die je hebt gebruikt voor doorverbindingen aan de bovenkant van je printje en van en naar je potmeters en je (input) jack een behoorlijk aandeel van de ruis voor hun rekening nemen.

Over het algemeen zien je solderingen er redelijk netjes uit alhoewel daar nog wel iets oiver te zeggen valt natuurlijk, maar de te lange (onafgeschermde) draden maken het geheel extra stoorgevoelig. Vergeet niet dat met name de diodes (led's) in de tegenkoppeling van de opamp veel ruis kunnen introduceren, vooral als die met lange verbindingen zijn aangesloten.

Veel ruis zul je kwijtraken als je het geheel eenmaal in een alu behuizing hebt gestopt en de massa (- v.d. batt.) aan de behuizing hebt vastgemaakt.

Denk nog even na over de plaatsing van je componenten. Er zijn veel dingen nu aangesloten met draden die rechtstreeks aan de overige componenten hadden kunnen worden gezet geworden geweest gedaan :D (grapje) als je een goed (althans beter) plan had gemaakt.

Speeddemon
4 februari 2006, 00:05
Als je er meer drive uit wilt krijgen, moet je de LEDs met 1N914's of 1N4001's vervangen.

Mocht je iemand zoeken, die printjes maakt; ik weet een hele goeie, die betaalbaar is. Al mijn werk besteed ik aan hem uit.
In 't verleden liet ik m'n MiG*Boost printjes in de Dominicaanse Rep. maken (hoe internationaal kan je zijn, met Duitse behuizingen, componenten uit NL, pots en jacks uit de U.S.A. en 3PDT's uit Israël :cooler: ), maar m'n nieuwe supplier is sneller, iets goedkoper en stukken beter.

chennie
4 februari 2006, 01:51
@ enterprice: begrijp me niet verkeerd, ik heb al heel wat afgesoldeerd. Ik weet hoe het werkt. Dat printplaatje was oud en lag achterin mn la. Het was niet meer in al te beste staat.

@ aad: Ja ik denk ook dat de meeste ruis komt uit de lange verbindingen. Je kan goed zien dat ik ook lange banen heb getrokken met de pootjes van de componenten. Verder heb ik nog uitgelopen tin baantjes wat het vegolg is van teveel tin. Dat zijn dus gewoon antennes voor ruis. Ik denk dit alles oorzaak nummer 1 is van de ruis.
Het tweede is denk ik een alu afdekking/omhulsel ook enige hulp zal verrichten en als derde denk ik een betere verdeling van componenten over het oppervlakte ook kan helpen.
Dat de leds gevoelig waren wist ik niet.

Dat de meeste componenten beter hadden kunnen worden geplaats heb je inderdaad gelijk in! ik was maar lukraak begonnen en aan het eind, na de tweede opamp zat ik een beetje in oppervlakte nood. Heb dus enige componenten moeten verplaatsen naar vrije ruimte en alles met draadjes aan elkaar solderen =). Een beetje jammer is dat...
Meestal maak ik wel een plan of iets voor de dingen die ik doe. Maar dit was een spontane ingeving. Ik moest gewoon wat te doen hebben.


@ speeddemon: bedankt voor het aanbod, maar mn collega studenten (van electrotechniek) maken ook allemaal pcb'tjes voor zeer weinig =) Dat lijkt me makkelijker. Als ik hem ooit nog eens in een bruikbaar model maak, zal ik met de weerstandjes spelen. Je had volgens mij nog een topic, met andere mods. En nu ik je aandacht heb: ik hou totaal niet van pedaaltjes, maar je maakt leuke dingen.

Maar goed, het schema werkt enzo, misschien maak ik het wel opnieuw, maar dan met de ruis in het achterhoofd. Het leuke hieraan is dat het in binnen één dag af kan zijn. Dat integenstelling tot mn vorige zelfbouw projectjes.

hadv
4 februari 2006, 17:24
een 4558 staat natuurlijk niet echt bekend als ruisarm, en ook je torren kunnen een handje meehelpen
en idd die banen en onafgeschermde draden en geen behuizing
ik zou zeggen, doe eerst die draden en die behuizing & kijk wat het resultaat is

chennie
5 februari 2006, 21:29
precies mijn gedachten.
Ik zal even kijken of ik binnenkort er aan toekom. Hebben jullie ook dat je alweer bezig bent met het volgende project voordat de vorige af is? =)

Wilco
6 februari 2006, 21:06
Niks beter dan een dagje lekker solderen. Ik wil ook altijd vier projecten tegelijk doen. Overigens is zelf pcb'tjes etsen ook niet zoveel moeite. De eerste paar keer moet je het een beetje uitvinden, maar daarna is het een eitje (als zelfs ik dat kan leren kan iedereen het). Zorgt ervoor dat ook de wat gecompliceerdere effecten te doen blijven.