PDA

View Full Version : Nieuwe buizen zegt dus helemaal niks!!!!



Nocki
3 februari 2006, 08:37
Hoi,

Sinds ik mn Mesa/Boogie Mark IV verkoop krijg ik ook vaak de vraag "hoe oud zijn de buizen?"
Schijnt een beetje standaard vraag te zijn. Natuurlijk is het belangrijk om te weten maar ik ben er achter gekomen dat het niet zo belangrijk is als je zou denken...

Woensdag heb ik mijn Triaxis gehaald.en de sound.... :-) Vreselijk!

de vorige eigenaar had zn buizen van JJ. je weet wel. even mailtje een aan(ik dacht dat hij) Rob (heette) met wat je wilt en hij stuurt de goede op.
dus in V1, V2 en V4 zitten buizen die helemaal naar de specs van de vorige eigenaar uitgezocht zijn. en daar zit dus het probleem. de vorige eigenaar wou de "brown sound" uit zn boogie laten komen... de amp klinkt nu dus nergens naar. gisteren even een 10 minuutjes kunnen rommelen ermee met wat andere buisjes erin. die ik nnog had klinken gaat gelijk de map helemaal open!
erg fijn...

dat waren dus mijn gedachten over buizen... ik denk toch dat je altijd nieuwe erin wilt doen.... :-)

Nocki

Bins
3 februari 2006, 09:38
Ik dacht altijd dat pre-amp buisjes echt jaaaaren mee konden, en dat het juist de powertubes zijn die, afhangkelijk van hoe veel/hard je speelt, om het jaar vervangen moeten worden.
Dus met "hoe oud zijn de buizen" word denk ik powertubes bedoeld. Die zijn ook niet zo goedkoop.

Hoe is die tri-axis verder? Lijkt me een geweldig ding, maar ik zou helemaal duizelig worden van al die features :)

Scali
3 februari 2006, 10:08
Ah, nog iemand die de JJ-buisjes te tam vindt? :)
Wat heb je er nu in gedaan?

Nocki
3 februari 2006, 10:11
Hoi, wat dat betreft heb je gelijk. nu ik de post met jouw ogen nalees zie ik ook dat je kan begrijpen dat ik pre en power buizen door elkaar houdt.

maar de sound van een amp kan je wat wijzigen door diverse type buizen dus vandaar de post. een nieuwe buis hoeft ook niet gelijk goed te zijn voor jou.

Triaxis is een leuk ding. al die opties hoef je nbiet te gebruiken natuurlijk. en ik vind het wel meevallen met de opties... :-)

ik vind het fijn dat ik niet hoef te kijken naar solo volumes enzo en voor diverse bands/projecten ook andere geluiden kan gebruiken.

ik moet m nog echt horen want ik heb de tijd nog niet gehad helaas...

Nocki
3 februari 2006, 10:33
De JJ's vind ik idd veels te tam. en de "brown sound" die de vorige eigenaar erin wilde hebben is echtnis voor me.

ik gooi er wat elektro harmonics in die ik ooit bij dr tube heb besteld. als dat het niet wordt en ik kan het in mn verzameling niet vinden bestel ik gewoon wat nieuwe bij drtube!

Nocki

guhlenn
3 februari 2006, 10:38
In de mesa, ik ehb hem inmiddels gehoord, vind ik JJ ook een beetje tsja, tam is best een goed woord ervoor. Welk merk gebruikt mesa eigenlijk (want die zijn gerelabeld toch?) Vond de oude versleten buisjes van mesa nog altijd beter klinken...

Nocki
3 februari 2006, 10:51
Hoe en wat met mesa buizen kwa naam weet ik niet. maar buizen die lekker helder klinken en niet microfonisch zijn klinken vaak erg goed.
als je dan zorgt dat de eindtrap goed met de lage tonen omgaat komt het helemaal goed.

"heldere" buizen zijn toch altijd wel heel lekker naar mijn gevoel. maar het ligt aan wat je wilt.

zo kan een blues gitarist toch eerder naar warme donkere 12au7 of 12at7 buisjes neigen. ik met wat ik doe ben meer een fan van helder en strak.
de elektro harmonix buizen geven me wel wat ik wil als is hte hele buizen verhaal natuurlijk geen rocketscience en zit er in verhsillende buizedn onder dezelfde naam ook veel verschil. het is allemaal een kwestie van moment en omstandigheden....
Nocki

Scali
3 februari 2006, 10:54
Dat is ook mijn ervaring. De JJ-buisjes voelden echt 'dood' aan. Je kon er wel veel gain in pompen, maar het geluid werd er niet strakker op, en ze bleven relatief ongevoelig voor harmonics en dergelijke.
Met Electro Harmonix komt het geluid gewoon lekker tot leven, harmonics zijn geen probleem meer, en met veel gain is het allemaal net effe wat strakker.

Nocki
3 februari 2006, 10:55
Precies! mooi gezecht!

+1

AART
3 februari 2006, 10:55
Ik heb nu 4 x JJ 12ax7 en 1 x JJ 12at7 (mark IV A) in mijn boogie zitten en ik vind hem geweldig klinken, niks tam...

taylor
3 februari 2006, 10:58
hoe oud ze zijn eindbuizen dat maakt niet zo veel uit natuurlijk wat je eigenlijk wil weten of ze veel branduren hebben toch?

ja veder of het nou echt zoveel uit maakt preamp buisjes ik weet niet vind het wel echt een verhaal van nu tig jaar geleden had niemand het daar ooit over vanwege weinig keuze ook...

maar om nou te zeggen dat al je tone in die dingen zit da's wel erg kortzichtig lijkt me,zo van ik ga van brown sound terug na mesa sound door preamp buisjes dat vind ik knap.

Nocki
3 februari 2006, 11:20
Ik zei ook dat het genuanceerder ligt. maar ik heb wel degelijk verschil gehoord in de paar minuten die ik heb gespeeld.

de leukste test was eigenlijk met de quad die ik ooit gehad heb. daar zaten buizen in die door eurotubes waren uit gezocht (die gast moet steenrijk zijn door ons...) die ha dik eruit gehaald en lukraak 12ax7 buizen terug geplaatst van andere merken.. dus 12ax7 voor 12ax7 de quad bleek daar erg gevoelig voor te zijn en hij klonk nergens meer naar. klonk heel erg goedkoop en oversuring was er niet uit te halen...

dus ik kan e redenering begrijpen maar helaas heb ik al teveel verschil gehoor. maar ik denk dat het ook een beetje mn gehoor is. ik ben vroeger voor gek verklaard toen ik zei dat de g-major mn tone verziekte.


Nocki

Bins
3 februari 2006, 11:24
Ik heb nu 4 x JJ 12ax7 en 1 x JJ 12at7 (mark IV A) in mijn boogie zitten en ik vind hem geweldig klinken, niks tam...

Same here (in een .50+ dan). Ik heb de "high gain" variant van eurotubes... Geen klachten. "Tam" is iig geen term die ik in de mond zou nemen bij het beschrijven van mijn tone :)

crrrN
3 februari 2006, 11:37
Ik heb er 2 JJ ECC803 is zitten, ook niet tam. Ieder z'n ding denk ik dan maar he.

guhlenn
3 februari 2006, 11:56
ik ben ook trots erop dat iedereen me een zeikwijf vind :) ik hoor het. en da;s voor mij voldoende.

En elke digitaal aparaat szuigt toon. ook daarover word ik regelmatig uitgelachen. we kunenn handen schudden :)

Nocki
3 februari 2006, 13:23
:-)


we moeten uitkijken dat het geen topic wordt van JJ is tam JJ is helder... vershillende buizen kunnen het zelfde labeltje krijgen. vandaar ook dat bv eurotubes zo lekker aan ons kan verdienen natuurlijk!

Bino
3 februari 2006, 14:20
Ik vind dat de leeftijd van de eindbuizen er weldegelijk toe doet, als je een amp koopt en de eind tubes zijn zowat versleten en je kunt 8 tubes ( in mijn geval ) gaan vervangen kun je nog eens zo'n 200 euro bij de aankoop prijs bijtellen.

Bij pre-amp tubes is de leeftijd idd van veel minder belang en pre-amp tubes kunnen inderdaad een bepalende factor beteken voor je sound van de pre-amp. Toen ik de standaard tubes van de triaxis eruit flikkerde en ze heb vervangen met tubes naar m'n smaak zijn er héél wat registers van de triaxis opengetrokken, turned into a real war machine.

Nocki
3 februari 2006, 15:22
natuurlijk is leeftijd weten fijn. maar in principe kan je altijd buizen lopen verwisselen omdat het je smaak niet is.

heb nog maar 1 keer een buizen amp gekocht waar ik geen buizen hoefde te vervangen. dat was omdat degene die m had ge her buisd. (raar woord) dezelfde smaak als ik had.

Nocki

ieme
3 februari 2006, 15:57
vervang jij je autobanden ook met oude banden?

Scali
3 februari 2006, 16:02
Ik had het over de ECC83S in ieder geval. De ECC803 van JJ schijnt wat feller te zijn, en meer gain. Maar die wordt afgeraden in combo's vanwege microfonie, dus ik heb hem nog maar niet geprobeerd.

Punt
3 februari 2006, 18:56
vervang jij je autobanden ook met oude banden?

Ik vervang nieuwe buizen door gebruikte oude inderdaad.
Er gaat niets boven oude Mullards, Telefunken, Mazda en noem maar op.
De nieuwe buizen worden wel steeds beter, maar nog niet zo goed als de oude. NOS is helaas niet meer te betalen.

Ik tune mijn versterkers naar smaak.
Ik heb een verzameling 12ax7's liggen van verschillende merken en klooi net zo lang tot ik de goede combinatie heb.

Dus allemaal JJ's of wat voor merk dan ook is te simpel :)
Per positie de beste buis zoeken....

Een variant op de het onderwerp:
Nieuwe buizen zijn dus helemaal niets :)

Negative K3 fan
3 februari 2006, 19:02
Ik vervang nieuwe buizen door gebruikte oude inderdaad.
Er gaat niets boven oude Mullards, Telefunken, Mazda en noem maar op.
De nieuwe buizen worden wel steeds beter, maar nog niet zo goed als de oude. NOS is helaas niet meer te betalen.

Ik tune mijn versterkers naar smaak.
Ik heb een verzameling 12ax7's liggen van verschillende merken en klooi net zo lang tot ik de goede combinatie heb.

Dus allemaal JJ's of wat voor merk dan ook is te simpel :)
Per positie de beste buis zoeken....

Een variant op de het onderwerp:
Nieuwe buizen zijn dus helemaal niets :)

hmm ik heb wel betere dingen te doen met mn tijd :) zoals gitaarforummen :D

Geronimo
3 februari 2006, 19:48
Ik vervang nieuwe buizen door gebruikte oude inderdaad.
Er gaat niets boven oude Mullards, Telefunken, Mazda en noem maar op.
De nieuwe buizen worden wel steeds beter, maar nog niet zo goed als de oude. NOS is helaas niet meer te betalen.

Ik tune mijn versterkers naar smaak.
Ik heb een verzameling 12ax7's liggen van verschillende merken en klooi net zo lang tot ik de goede combinatie heb.

Dus allemaal JJ's of wat voor merk dan ook is te simpel :)
Per positie de beste buis zoeken....

Een variant op de het onderwerp:
Nieuwe buizen zijn dus helemaal niets :)

Even een vraagje; ik heb nog een hele hoop gebruikte Philips Miniwatt's ECC83's liggen. De meeste uit orgels en radio's.
Wat vind jij daarvan? Gebruik je die ook?

In mijn SLO apparaat vind ik er niet zoveel aan. Het scheurt niet zo lekker als mijn Mesa Sovteks...

Geronimo
3 februari 2006, 19:49
hmm ik heb wel betere dingen te doen met mn tijd :) zoals gitaarforummen :D

Het begint bij mij op een verslaving te lijken. Vind het ook soms zonde van mijn tijd maarja dat heb je met verslavingen dammed!

Negative K3 fan
3 februari 2006, 20:24
Het begint bij mij op een verslaving te lijken. Vind het ook soms zonde van mijn tijd maarja dat heb je met verslavingen dammed!

nu pas??????

AART
3 februari 2006, 22:19
Ik vervang nieuwe buizen door gebruikte oude inderdaad.
Er gaat niets boven oude Mullards, Telefunken, Mazda en noem maar op.
De nieuwe buizen worden wel steeds beter, maar nog niet zo goed als de oude. NOS is helaas niet meer te betalen.

Ik tune mijn versterkers naar smaak.
Ik heb een verzameling 12ax7's liggen van verschillende merken en klooi net zo lang tot ik de goede combinatie heb.

Dus allemaal JJ's of wat voor merk dan ook is te simpel :)
Per positie de beste buis zoeken....

Een variant op de het onderwerp:
Nieuwe buizen zijn dus helemaal niets :)

Nou, ik weet zeker dat met die prachtige oude mullards en philips dingen mijn Mark IV op het lead kanaal zou piepen als een speenvarken op hoog volume....