PDA

View Full Version : kabels (Monstercable, Spectraflex, George L's)



maestro_nl
1 november 2001, 21:58
Mijn monstercable type rock, klinkt geweldig.
De verschillende frequenties (bas,mid,hoog,presence) liggen nu a.h.w.
'opelkaar'. Je hoort ze nu tegelijk.
Bij een standaard kabel hoor je eerst het hoog, daarna het laag.

Iemand ervaring met Spectraflex?

poeyerke
2 november 2001, 10:58
uhhm, ik hour door mijn standaard kabels ook alle frequenties tegelijk, gelukkig maar anders zou het een rommeltje worden. :grin:

Maar ik vind het erg overdreven om te zeggen dat je het verschil hoort tussen een goede en een heel goede kabel.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je daar echt (zo veel) veschil tussen hoort. Meestal is het gewoon de gedachte denk ik.

Ik weet dat er veel verschil zit tussen verschillende kabels.
Maar misschien heb ik gewoon hele slechte oren...

maestro_nl
2 november 2001, 11:03
Je reactie kan ik me voorstellen, zou ik ook hebben.

Jij bedoeld in feite dat een goede kabel minder weerstand heeft, dus minder verlies.
M.a.w. beetje presence erbij en je hoort geen verschil. Mee eens.

Ik heb het over fase-correcties!!!!!!
Je weet niet wat je mist...

taylor
2 november 2001, 12:50
ja goeie kabbels scheelt echt een hoop.

dat dimarzio spul is ook erg goed.

Gman
7 november 2001, 22:39
Tja, je kunt wel met een wereld kabel spelen, maar dan moet je ook een wereld gitaar en een wereld versterker hebben. Je kan wel 100 pikolino's uitgeven aan een stuk snoer. Maar als je dan op een kut versterker of een lul gitaar staat te spelen dan hoor je toch mooi helemaal geen verschil. En dan is het nog zonde van je pegels ook. Maar dat er verschil is das een feit. Ik heb een betere kabel gekocht een paar jaar terug voor mijn acoustische gitaar en dat horde ik inderdaad. Dus het kan wel. Maar niet het een wel en dan het andere niet. Dan moeten alle spullen naar de kwaliteit zijn van de kabel die we willen aanschaffen lijkt mij.
Groetsels.

maestro_nl
8 november 2001, 13:14
Hey frusti,

De kabel van 150 gulden is een 0,5% van mijn 2 PRS-en en m'n setup.

anoniem
8 november 2001, 15:56
<knip poep>
<knip nog meer poep>
zijn maar paar dingen echt belangrijk bij kabels; degelijk bevestigde stekkers, goed afgeschermd tegen electrio magnetische velden, en een lagge capaciteit (iwm met verlies hoge frequenties)

het laatste is oviregns niet echt boeiend bij korte kabels

uitleg is nogal natuurkundig ik zal jullie er maar niet mee vervelen

Gman
8 november 2001, 17:34
**Hey frusti,
De kabel van 150 gulden is een 0,5% van mijn 2 PRS-en en m'n setup.**

Tja, dan reageer ik maar niet meer als jij meteen denkt dat ik jou spulen afkraak.

Anavrin
9 november 2001, 12:14
Op 2001-11-08 14:56, schreef anoniem:
<knip poep>
<knip nog meer poep>
zijn maar paar dingen echt belangrijk bij kabels; degelijk bevestigde stekkers, goed afgeschermd tegen electrio magnetische velden, en een lagge capaciteit (iwm met verlies hoge frequenties)

het laatste is oviregns niet echt boeiend bij korte kabels

uitleg is nogal natuurkundig ik zal jullie er maar niet mee vervelen


Goed gemonteerde+ afgeschermde stekkers zijn volgens mij ook het belangrijkste. Waar slaat dat 'poep' op, zit jij draadloos met een laptop op de plee te internetten of zo???

Grooveyard21
13 november 2001, 10:57
Er zit wel degelijk veel verschil in geluid tussen diverse kables, ik heb een aantal kabels getest en ben uiteindelijk uitgekomen bij George L's.

De kwaliteit van de kabel is vooral van belang wanneer je met een true bypass setup speelt

Als je een niet true bypass effect tussen je gitaar en versterker hebt hangen maakt de kwaliteit van de kabel na het effect niet veel meer uit, omdat de het effect er een signaal van maakt met een lage impedantie en lage impedantie is niet gevoelig voor de impedantie (weerstand) van de kabel.

Het hoge impedantie signaal wat van je gitaar afkomt is wel heel gevoelig voor de kwaliteit van de kabel.

Kitaarhiero
13 november 2001, 14:42
Ja joh...gweldig allemaal...

je hebt wel gelijk dat kabels van goede kwaliteit moet zijn, dat hoor je ook en meestal gaan ze ook langer mee ('k heb een kabel die volgens mij al flink wat jaartjes achter de rug heeft)...Het is ook stom om een Prs van 7,000 ballen en een marshall toren van 10,000 pieken verbind met een kabeltje van 5 cent...dat hoor je gewoon...

persoonlijk gebruik ik Dimarzio Planet waves, voor mij net over het randje DUUR!!! heen, maar wel waar voor m'n geld.

anoniem
13 november 2001, 14:48
signaal van maakt met een lage impedantie en lage impedantie is niet gevoelig voor de impedantie (weerstand) van de kabel.

Het hoge impedantie signaal wat van je gitaar afkomt is wel heel gevoelig voor de kwaliteit van de kabel.


de weerstand (impedantie van de kabel is volgens mij uberhaupt niet zol he heel boeiend volgens mij; als het goed is heeft je versterker een behoorlijk hoge ingangsimpedantie, waarbij zelfs de impedantie van de allergoedkoopste kabels weinig signaal verlies oplevert(althans door impedantie spelen natuurlijk ook nog andere dingen een rol)

taylor
13 november 2001, 16:39
nee dat speelt zeker wel 1 rol door hoge impedantie heb je minder geluid verlies.

tis allemaal moeilijk te begrijpen misschien maar het is gewoon waar je kunt zelf thuis 1 testje doen met 1 flut kabel en 1 goeie.

Reverby
19 november 2001, 13:45
Ik gebruik al een jaar of 7 spectraflex kabels. Ze zijn een beetje prijzig maar ze gaan ook erg lang mee! Als je er echter eentje koopt van de vintage serie moet je een beetje oppassen. Het materiaal waar de plug van is gemaakt, heeft nogal snel last van oxydatie. Een vervelende bijkomstigheid is dan dat de plug gaat kraken wanneer je aan het spelen bent. Dit is echter makkelijk te verhelpen door de plug een beetje schoon te houden.
Over het algemeen: Ik speel er nu 7 jaar mee en ik koop niks anders meer!!

anoniem
19 november 2001, 14:33
tis allemaal moeilijk te begrijpen misschien maar het is gewoon waar je kunt zelf thuis 1 testje doen met 1 flut kabel en 1 goeie.


Is helemaal niet moeilijk te begrijpen. De uitgangsimpedantie van de gitaar plus de impedantie van de kabel vormt een spanningsdeler met de ingangsimpedantie van de versterker.
Aangezien je gitaar al een hoge uitgangsimpedantie heeft en je versterker een nog hogere ingansimpedantie, heeft de impedantie van de kabel niet zo heel veel invloed. Dat de ene kabel flut is en de ander niet ligt dus niet aan de impedantie,maar heeft met andere dingen te maken.

taylor
19 november 2001, 14:53
ik bedoel tis misschien moeilijk te begrijpen voor mensen die dit niet snappen.

met 1 flut kabeltje bedoel zo'n gegoten ding bv.

poeyerke
22 november 2001, 14:46
Hai,

Ik moet nieuwe kabels hebben van zo'n 5 meter. Nu wil ik dan ook eens zo'n 'goed' merk proberen.
Waar kopen jullie die? Bij mijn lokale muziekhandel hebben ze alleen goedkope, met gegoten pluggen (die gaan nogal een stuk).

Waar moet ik op rekenen wat kosten betreft?

poeyerke
22 november 2001, 21:41
Ik heb vandaag zo'n Spectraflex kabel gekocht.
Hij was inderdaad duurder, maar toch viel de prijs me mee. Voor een Kabel van +/- 5 meter betaalde ik fl 95,-, dat vond ik erg meevallen. Tis 3x zo duur als de kabel die ik normaal had!

En het is echt de moeite waard, ik kan niet zeggen dat ik echt een verschil hoor in het geluid, maar ik heb zeker veel minder ruis en brom nu. Voor mij voortaan dus ook goede kabels.

anoniem
14 december 2001, 16:05
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten waar die dure kabels te verkrijgen zijn.
Bedankt alvast