PDA

View Full Version : Ranzige gitaar, hoe schoon te maken



Shoarm
2 februari 2006, 20:14
Dag mensen, ben nieuw hier.

Speel nu ongeveer 2 jaar gitaar, mijn gitaar is tweedehands en is sindsdien nooit schoongemaakt en speelt daardoor echt brak merk ik nu pas. Heel langzaam (ook door oude snaren) maar vooral door de aanslag op het fretboard. (zie foto's), en aangezien ik op het moment toch een gebroken snaar heb. Wil ik graag oude snaren eraf halen en het hele fretboard schoonmaken en dan een nieuw setje ernie ball's erop. Echter, hoe kan ik het best al die ranzige shit van mijn fretboard halen en hem er weer netjes uit laten zien?

Foto's
http://i7.photobucket.com/albums/y284/Shoarm/shit/CIMG0003.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y284/Shoarm/shit/CIMG0004.jpg

ijzerbroot1
2 februari 2006, 20:27
Dag mensje, welkom hier

Maarre wat heb je in godsnaam gedaan met die gitaar? Gebruikt als buttplug of zo?
Tering zeg.....


Maar goed, koop een flesje lemon oil, goed insmeren, lekker laten weken en dan poetsen maar.

Shoarm
2 februari 2006, 20:29
Ja dat vraag ik me dus ook af. Soms met bezwete handen gespeeld, ok, maar dat leek me wel erg extreem. Waar koop ik lemon oil? supermarkt gewoon?

Luca P
2 februari 2006, 21:17
Voor mijn gitaren geen olie of wat dan ook. Wat voor effect heeft dat over een jaar of wat. Een lekker sappig fretbordje?
Ik schraapte voorzichtig het spul weg met wat hards, een plectrum ofzo.
Voor de rest poets ik zo nu en dan met een doekje de eerste sporen van "buttplug stain" weg.
Ik heb in de 28 jaar gitaar spelen nooit olie op de hals van mijn gitaar gedaan.
Dat doe je op een Stradavarius volgens mij ook niet.
En als het op zo'n historisch instrument niet werkt, is het vast voor mijn huis tuin en keuken Gibsonnetje ook niet goed.
:p

Shoarm
2 februari 2006, 22:01
ben ermee bezig, 14e fret net gedaan :P dan nieuwe snaren erop en ff fastfret erover heen endan moettie het weer als een tierelier doen.

worst
2 februari 2006, 22:30
ik gebruik weleens teak olie met een heel klein beetje citroen sap :P
dat wrijf ik met een doek over de hals en dat poets ik uit met een andere doek
werkt perfect!!

wietse
2 februari 2006, 22:49
snaren er af en een doekje met heet zeepsop, dan vliegt het vuil er af, dan moet je na de tijd wel even de toets olien, zeepsop ontvet namelijk ook altijd goed.
gebruik altijd gewone meubelolie om de toets te olien dat werkt prima.

Keesz
2 februari 2006, 23:21
gewoon met een klein beetje spuug, en goeie poets doek flink in de weer gaan

chennie
3 februari 2006, 01:02
Voor mijn gitaren geen olie of wat dan ook. Wat voor effect heeft dat over een jaar of wat. Een lekker sappig fretbordje?
Ik schraapte voorzichtig het spul weg met wat hards, een plectrum ofzo.
Voor de rest poets ik zo nu en dan met een doekje de eerste sporen van "buttplug stain" weg.
Ik heb in de 28 jaar gitaar spelen nooit olie op de hals van mijn gitaar gedaan.
Dat doe je op een Stradavarius volgens mij ook niet.
En als het op zo'n historisch instrument niet werkt, is het vast voor mijn huis tuin en keuken Gibsonnetje ook niet goed.
:p

ik weet niet wat voor gitaar je hebt, in het geval je een ongelakte toets hebt, zoals een gibson les paul: olie is juist goed voor hout !

Hout is een organisch materiaal wat je moet onderhouden. Regelmatig olien, hoeft niet eens zoveel. Een paar druppels op een doekje en dan inwrijven is voldoende. Zorgt ervoor dat het hout "gezond"blijft. Zonder kan het hout heel erg droog worden. BIj een re-fret beurt bv kunnen dan randjes afbrokkelen.

Vergelijk het met parket, dat moet je ook regelmatig onderhouden. Of de planken vloer van een goede steakhouse, waar je je afgekloven ribbetjes gewoon op de grond mag gooien.

Natuurlijk smeer je het niet in met wasbenzine of slaolie, je hebt er verschillende olieen voor. Oh en een stradivarius onderhoud je wel degelijk door te olieen ;)

Als je een gelakte hals hebt, kan je de lak bv in de wax zetten. Dat zorgt er voor dat de lak mooi blijft maar ook redelijk sterk in de bovenste lagen.

piezo
3 februari 2006, 11:09
Maarre wat heb je in godsnaam gedaan met die gitaar? Gebruikt als buttplug of zo?
Tering zeg.....


PFFRRRR ........... Kletskoek. Zo HOORT een behoorlijk bespeelde toets er uit te zien. Een schone gitaar is muurversiering, geen instrument.....

Niet dat je hem niet af en toe toch met olie schoon moet poetsen maar ook het vet van je handen voorkomt het uitdrogen van de toets. Waar je nooit speelt, dáár moet je wel oliën, vooral bij een ebben toets.

piezo
3 februari 2006, 11:16
snaren er af en een doekje met heet zeepsop, dan vliegt het vuil er af, dan moet je na de tijd wel even de toets olien, zeepsop ontvet namelijk ook altijd goed.
gebruik altijd gewone meubelolie om de toets te olien dat werkt prima.

Bij dikke koeken ga ik nog wel eens extremer te werk, met 50 % verdunde warme ammonia. Meteen naspoelen, laten drogen en weer oliën.
Meubelolie vind ik te plakkerig.

Nagels en creditcards (met 1 scherp hoekje) werken ook goed, als je aan mechanisch verwijderen de voorkeur geeft.

Chaos_theory
3 februari 2006, 11:41
Ik gebruik zelf altijd lemon oil (dunlop) om mijn fretboards schoon te maken, het maakt ze ook wat donkerder en voed het hout. Maar als er zoveel DNA op zit raad ik je aan ff een doekje te pakken, je nagel er goed in te klemmen en langs de frets te gaan met een beetje druk op het doekje. Uiteraard wel eerst een beetje lemon oil erop doen :P

dejohan
3 februari 2006, 12:51
Voor mijn gitaren geen olie of wat dan ook. Wat voor effect heeft dat over een jaar of wat. Een lekker sappig fretbordje?
Ik schraapte voorzichtig het spul weg met wat hards, een plectrum ofzo.
Voor de rest poets ik zo nu en dan met een doekje de eerste sporen van "buttplug stain" weg.
Ik heb in de 28 jaar gitaar spelen nooit olie op de hals van mijn gitaar gedaan.
Dat doe je op een Stradavarius volgens mij ook niet.
En als het op zo'n historisch instrument niet werkt, is het vast voor mijn huis tuin en keuken Gibsonnetje ook niet goed.
:p

Tot je moet herfretten, dan mag je de rosewood ook ineend vervangen omdat die afbrokkelt.

Bij dure accoustische gitaren met ongelakte hals wordt ook expliciet vermeld dat ze geolied moeten worden.

En als ik bij Google Violin Oil intyp kom ik het toch tegen.

ijzerbroot1
3 februari 2006, 17:18
Ach ja zovel mensen zoveel meningen he...ik moet er persoonlijk niet aan denken om met een plectrum of zo op de toets te gaan zitten schrapen. En o ja, Lemon Oil vet niet, maar droogt zelfs in lichte mate het hout uit. Dunlop waarschuwt ook om dat niet op een maple toets te gebruiken. Dus gebruik het als reinigingsmiddel (daar is het ook voor bedoeld).

Dreigt de boel te gaan uitdrogen dan kan die viool olie uitkomst bieden. Maar zoals iemand al zei, als je regelmatig speelt is dat niet nodig. Je bent je eigen smeermiddel zeg maar.

E-J
4 februari 2006, 11:46
Ach ja zovel mensen zoveel meningen he...ik moet er persoonlijk niet aan denken om met een plectrum of zo op de toets te gaan zitten schrapen. En o ja, Lemon Oil vet niet, maar droogt zelfs in lichte mate het hout uit. Dunlop waarschuwt ook om dat niet op een maple toets te gebruiken. Dus gebruik het als reinigingsmiddel (daar is het ook voor bedoeld).

Dreigt de boel te gaan uitdrogen dan kan die viool olie uitkomst bieden. Maar zoals iemand al zei, als je regelmatig speelt is dat niet nodig. Je bent je eigen smeermiddel zeg maar.

Ik heb een maple (esdoorn) toets, hoe moet ik die dan goed schoonkrijgen? Ik gebruik nu GHS Fast Fret...

ijzerbroot1
4 februari 2006, 13:47
Dat spul heb ik ook staan. Werkt niet zo denderend als lemon oil, maar ik dacht dat het geen probleem was om het op een esdoorn toets te gebruiken. Wat ook wel eens wil helpen is zo'n microvezel doekje. Alleen met warm water nat maken en schrobben maar.

Ik denk trouwens dat die lemon oil alleen schadelijk is als je het overmatig gebruikt. Die amerikanen kennende raden ze al iets af als er een kans is van 1 op 1.000.000 dat het fout kan gaan, stel je voor dat iemand ze een rechtszaak aandoet.
Bij gebrek aan beter heb ik ook wel eens pledge gebruikt en dat werkte ook hoor.

wietse
4 februari 2006, 14:34
Ik heb een maple (esdoorn) toets, hoe moet ik die dan goed schoonkrijgen? Ik gebruik nu GHS Fast Fret...

die kan je toch zo afvegen?
maple toetsen zijn namelijk altijd gelakt.

ijzerbroot1
4 februari 2006, 16:42
die kan je toch zo afvegen?
maple toetsen zijn namelijk altijd gelakt.

O? Ik heb anders een Squier Custom Tele gehad, en die hals was niet gelakt. Misschien dat het geen maple was, dat kan wezen hoor. Zou ik het even moeten opzoeken maar daar ben ik nu te lui voor:)

matto
4 februari 2006, 20:11
Als ik zo'n smerige toets moet schoonmaken dan gebruik ik altijd ovenreiniger .

Dit is te koop in spuitbussen en het werkt echt hartstikke goed! echt waar.
Gewoon bus goed schudden dun laagje schuim op de toets spuiten en een paar minuutjes in laten werken.
Je ziet dan de schuimlaag gewoon bruin van het vuil worden.
Met papieren keukendoekjes de zooi verwijderen en daarna een klein beetje lemon/teak olie op de toets en het ziet en voelt weer als nieuw.
Op een gelakte toets werkt dit ook heel goed.

deeltje
5 februari 2006, 02:57
Bah je hebt em niet schoongemaakt toen je em gekocht had? Dat betekent dat in je over andermans oude huid aan et schrapen bent, want dat das wat je ziet, das puur afgeschraapte huid (hetzelfde gebeurt ook bij veelvuldig gebruik van je toetsenbord of muis, oude huid verzamelt zich in je zweet en doordat je over je snaren/fretboard/hals heen gaat schraap je die oude huid eraf en in combinatie met zweet nestelt zich dat op je hout.

Ik heb zelf enorm last van zweetpoten en maak mijn gitaar altijd helemaal schoon zodra ik er nieuwe snaren op zet, idd met speciale olieen die daar voor bedoeld zijn.

Mijn 1e reactie na je verhaaltje was iig, BAH andermans huid/zweet :)

Shoarm
13 februari 2006, 22:57
Ja nou dat boeit me dus voor geen meter ;).

Kheb nu alles eraf geschraapt + nieuw setje Ernie Balls + fast fret en hij klinkt en speelt weer als een tiet (Y).

Danke.