PDA

View Full Version : Reverb probleempje



rhcp_schipper
2 februari 2006, 17:52
Ik zit een beetje met een probleem, de reverd tank uit mijn marshall 8040, trilt bij bepaalde tonen heel erg mee.

Zou ik gewoon de veren van de reverb tank kunnen weghalen, dit omdat ik de reverb toch nooit gebruik. Of zal dit mijn tone anders maken?

Ik weet echter ook niet hellemaal zeker of de veertjes de boosdoeners zijn, maar de dingetjes aan de zijkant(DIE GELE, MET AL DIE IJZEREN PLAATJES, zie foto)

http://www.vintageradio.me.uk/electronics/type4_reverb/Gibb_Reverb_unit%20003.jpg
Dit is niet mijn reverb uit mijn versterker, maar gewoon een plaatje van google, sit is gewoon een voorbeeld.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

SimonS
2 februari 2006, 17:59
ik ben ook wel benieuwd naar de consequenties van het uitslopen van een reverbtank...

chennie
2 februari 2006, 18:03
Je kan, als je je reverb noit gebruikt, gewoon de tank ontkoppelen. Dat wil zeggen, gewoon de tulp snoertjes die naar en van de tank gaan erui trekken.
Ik heb een tijdlang gespeeld zo, omdat ik moest wachten op een vervangende reverb tank. Ik kan je niet vertellen of het goed is op de lange termijn.

Haal ondergeen beding de veren eruit. Dan is die stuk. =)
Die "gele" dingetjes zijn normaal. Dat hoort zo, ook niet aankomen. Het zijn kleine transformatortjes, wellicht transducenten. Ik heb het even niet meer zo vers in mn hoofd. Sterker nog, haal dat ding gewoon niet open.
Waarom die meetrilt op de hoge tonen begrijp is zo 1 2 3 niet uit je verhaal. Misschien een mechanische resonantie ? Of is er een veer geknapt?

-edit-
Het verandert niets aan je tone. Iig niet bij mij, je hebt gewoon geen reverb, dus je tone verandert in de mate dat je zonder reverb speelt :D

nicoverduin
2 februari 2006, 20:52
versleten veren?

martinuz
2 februari 2006, 21:30
Zou eigenlijk ook wel eens willen weten of je dit kan oplossen, ik heb eigenlijk hetzelfde met mijn blues deville. Alleen vind ik het geen ramp aangezien het bij de hogere volumes toch niet meer te horen is...

Eko
2 februari 2006, 22:10
Nico heeft denk ik gelijk. Als de veren uitgerekt raken gaan ze meer doorhangen. Het komt dan voor dat ze gaan resoneren tegen de tank zelf.
Misschien dat hij nog een complete tank heeft, of dat je hem ergens kunt bestellen.

rhcp_schipper
2 februari 2006, 22:52
Je kan, als je je reverb noit gebruikt, gewoon de tank ontkoppelen. Dat wil zeggen, gewoon de tulp snoertjes die naar en van de tank gaan erui trekken.
Ik heb een tijdlang gespeeld zo, omdat ik moest wachten op een vervangende reverb tank. Ik kan je niet vertellen of het goed is op de lange termijn.

Haal ondergeen beding de veren eruit. Dan is die stuk. =)
Die "gele" dingetjes zijn normaal. Dat hoort zo, ook niet aankomen. Het zijn kleine transformatortjes, wellicht transducenten. Ik heb het even niet meer zo vers in mn hoofd. Sterker nog, haal dat ding gewoon niet open.
Waarom die meetrilt op de hoge tonen begrijp is zo 1 2 3 niet uit je verhaal. Misschien een mechanische resonantie ? Of is er een veer geknapt?

-edit-
Het verandert niets aan je tone. Iig niet bij mij, je hebt gewoon geen reverb, dus je tone verandert in de mate dat je zonder reverb speelt :D


Mijn reverbtank zit niet met tulp stekkers vast, jammer genoeg. Hij zit bij mijn versterker zo op de print gemonteerd!(marshall 8040). Ik gebruik de reverb van mijn amp nooit, maar ik vind dat lawaai(trilling) wel erg vervelend! Versleten veren zouden ook wel kunnen, maar ik zal ze dan ook niet vervangen, omdat ik zoals eerder gezegd heb, mijn reverb echt NOOIT gebruik. Ik wou dat ik het hele reverbgebeuren uit m'n amp kon slopen, maar dan moet ik het van de print afslopen, en dat lijkt me niet een heel erg slim plan.


Iemand nog suggesties?

chennie
2 februari 2006, 22:57
versleten veren lijken mij stug, dat ding is toch niet ouder dan wat pak em beet 5- 10 jaar ?
Eruit slopen hoeft niet, zoals ik al zei kan je de tulp snoertjes eruit halen. Die heb je niet dan moet je de snoertjes lossolderen.

rhcp_schipper
2 februari 2006, 23:02
versleten veren lijken mij stug, dat ding is toch niet ouder dan wat pak em beet 5- 10 jaar ?
Eruit slopen hoeft niet, zoals ik al zei kan je de tulp snoertjes eruit halen. Die heb je niet dan moet je de snoertjes lossolderen.

en dat kan gewoon, zonder enig probleem? Maar als het nu blijft lawaai maken, door de trilling? Wat dan?

chennie
2 februari 2006, 23:11
dan pakken we de hamer :)

maar goed, mooiste is natuurlijk wanneer het eerste probleem op kunnen lossen:
Waarom trilt die op de hoge tonen ? Was dit altijd al zo, of pas kort ?Vesleten zou wel kunne, maar ik twijfel eraan. Laat me er even over nadenken.

rhcp_schipper
2 februari 2006, 23:15
dan pakken we de hamer :)

maar goed, mooiste is natuurlijk wanneer het eerste probleem op kunnen lossen:
Waarom trilt die op de hoge tonen ? Was dit altijd al zo, of pas kort ?Vesleten zou wel kunne, maar ik twijfel eraan. Laat me er even over nadenken.

Het is wel sinds kort zo, volgens mij na een keer vervoeren.

martinuz
3 februari 2006, 09:06
Miss kunt ge der ook gewoon wat moes of iets doek-achtigs tussen stoppen als ge ze toch niet gebruikt, moet ge niks slopen...