PDA

View Full Version : Hoe krijg ik dát andere geluid?



scholier
2 februari 2006, 17:30
Beste mensen, ik heb "een probleem", ik heb een squier strat, een hughers en kettner 60 watt blue edition, een behringer phase shifter, en boss ds-1 en een electro harmonix english muff'n. Ik vind de scheur op me versterker heel goed, het is een hele ronde mooie scheur, terwijl je wel veel gain houd, helaas vind ik dat bij mijn 2 pedalen niet het geval, weet iemand een pedaal waarbij je die ronde distortion houd, maar wel met veel gain kan werken? ik weet het, ik moet een les paul of een buizenversterker nemen, maar het budget laat dat niet toe en er is vast wel een pedaal wat aan mijn eisen voldoet. Het is een transistor amp voor de duidelijkheid, wil je een beetje een idee van het geluid wat ik zoek? zoek dan ff Stevie Ray Vaughan-Red house, de live versie, ik weet niet hoeveel versies ervan op internet te vinden zijn, maar diegene die ik heb klinkt zo'n beetje zoals ik zou willen, ik weet dat tone in je vingers zit, maar de basis zit in je gear denk ik, ik hoop dat iemand een geschikt pedaal voor me weet.

Tom

Scali
2 februari 2006, 17:36
Je hoeft geen buizenversterker te kopen, want die Edition Blue is een heerlijke, warm en vol klinkende versterker.
Misschien een gitaar met humbuckers wel (speelt SRV het op zijn ES? heb het nummer nog niet opgezocht)... en het juiste distortionpedaal. Maar welke dat is, hangt dus ook af van jouw smaak en gitaar...
Een vriend van mij heeft ook een EB60, en speelt met een Les Paul en een Zoom PowerDrive.

scholier
2 februari 2006, 17:40
hmm, ik wist geeneens dat stevie een ES had(rent schaamend weg) maar tog bedankt voor de tip, maar ik zou eigenlijk vooral nog meer tips willen over een ander pedaal, want ik heb/kan geen les paul kopen, daar heb ik als (13 jarige, ja 13 jah, niet mee spotten:P) scholier geen geld voor nieuwe gitaren, en ikl ben sowieso redelijk tevreden met mijn squier, het is een van de betere squiers vind ik. Maargoed, alle verdere tips zijn welkom:D

Swan
2 februari 2006, 17:40
ik zou eerder t in een andere gitaar (met hums) zoeken dan in een nieuw pedaal.

scholier
2 februari 2006, 17:52
maar ik zou eigenlijk vooral nog meer tips willen over een ander pedaal, want ik heb/kan geen les paul kopen, daar heb ik als (13 jarige, ja 13 jah, niet mee spotten:P) scholier geen geld voor nieuwe gitaren, en ik ben sowieso redelijk tevreden met mijn squier, het is een van de betere squiers vind ik.
lees eerst ff:P

Bram+
2 februari 2006, 18:02
Je zou zeggen dat er wel iets bruikbaars uit dat EHX-pedaaltje te halen moet zijn, hehe. Als je SRV leest, denk je automatisch aan een Tubescreamer-achtige overdrive. Transparant, maar wanneer je 'm opendraait voldoende gain. Ik zou zeggen: kijk of je zoiets ergens kunt proberen, en kijk niet alleen naar de Ibanez Tubescreamers, maar probeer eens een Maxon OD808 of een MI Audio Blues Pro te pakken te krijgen. Volgens sommige mensen zelfs beter dan de tubescreamers waar ze van afgeleid zijn.

Swan
2 februari 2006, 18:03
lees eerst ff:P

ach dan koop je toch lekker nog n pedaaltje :stop:

Scali
2 februari 2006, 18:10
Het 'probleem' bij Tubescreamers en dergelijke is dat ze vooral het signaal versterken zodat je versterker meer gaat oversturen.
Als jij niet dezelfde versterker gebruikt als SRV, dan klinkt het toch anders, ook al heb je hetzelde pedaaltje.
Dat soort pedaaltjes werkt ook het best op een buizenversterker, naar mijn mening. Bij een transistorversterker wordt het gauw nogal fuzzy en ongedefinieerd.

jpb
2 februari 2006, 18:12
hmm, ik wist geeneens dat stevie een ES had[....]
Wist ik ook niet......
Die Squier moet je houden, zeker als je er tevreden mee bent; prima gitaar als je nog 13 bent. daar ligt het niet aan dat je geen goede (SRV) sound hebt. Humbuckers lijkt me ook onzin voor SRV en al helemaal geen Les Paul. Dus dat is lekker goedkoop voor je.
Jouw versterker ken ik niet maar transistor is m.i. altijd minder dan buizen, zeker voor blues. De interactie van een TS (-kloon) met buizen (6L6-Fenders) is de basis voor een goed SRV geluid. Ik dus weet niet of je het probleem oplost met een TS-pedaal.

Bram+
2 februari 2006, 18:14
True, maar hij geeft zelf al aan dat hij geen andere versterker wil halen.

Dirk_Hendrik
2 februari 2006, 18:22
Simpele vraag,

Wat voor dikte snaren speel je nu?
Van Vaughan was het bekend dat een groot gedeelte van die spierballensound uit z'n dikke (in zijn geval 012) snaren kwam.

scholier
2 februari 2006, 18:35
Even voor de duidelijkheid, ik wil zeker niet het geluid van SRV kopieren, ik noemde alleen ff een nummer zodat je een idee krijgt wat ik zoek.

Rock&Roll
2 februari 2006, 18:39
Even voor de duidelijkheid, ik wil zeker niet het geluid van SRV kopieren, ik noemde alleen ff een nummer zodat je een idee krijgt wat ik zoek.
Evengoed kan dikkere snaren dan liggen aan de basis van een rondere sound!

scholier
2 februari 2006, 18:49
hmm..ja dat is waar, maar ik vind 0.10 eigenlijk net genoeg voor me tedere puberhandjes:D

Punt
2 februari 2006, 19:10
Een pedaal op een transistorversterker .....
Probeer eens een pedaal met een buis, mogelijk dat het dan wat echter klinkt

Bram+
2 februari 2006, 19:13
Een pedaal op een transistorversterker .....
Probeer eens een pedaal met een buis, mogelijk dat het dan wat echter klinkt
Zat er geen buisje in die EHX english muff'n? Ik kan het verkeerd hebben hoor.
Hoe was het nou trouwens met oversturen? Je overstuurt je eindbuizen toch? Dus dan heb je niet zoveel aan een buisje nog vóór je voorversterker toch?

Scali
2 februari 2006, 19:47
Hoe was het nou trouwens met oversturen? Je overstuurt je eindbuizen toch? Dus dan heb je niet zoveel aan een buisje nog vóór je voorversterker toch?

In het geval van SRV worden dus ook de voorversterkerbuizen overstuurd door de Tubescreamer. Geluiden met veel distortion (hardrock/metal) zijn meestal voornamelijk voorversterker-distortion.
Eindbuizen kunnen daar nog bij komen, als je je buizenversterker hard zet. Maar dat zul je met een transistorversterker dus niet kunnen doen.
Een pedaaltje met buizen voor je voorversterker kun je dus wel gebruiken om een goede buizen-distortion te krijgen. Eindbuisvervorming over een transistorversterker wordt lastig. Kun je alleen benaderen met bepaalde modelers, zoals de Vox Tonelab.

scholier
2 februari 2006, 20:26
Ja er zitten buizen in de electro harmonix, maar ik weet niet, het is een andere distortion dan ik echt wil, het is te euh, te treble ten eerste, maar ook te, jah, ik weet niet hoe je dat kan uitleggen:P maar toch bedankt voor de tips alvast.

Bram+
2 februari 2006, 20:31
Oja, stom ook trouwens:
Heb je een equalizerpedaaltje? Probeer dat eens voor de gein (die dingen zijn sowieso nooit weg). Kan een wereld van verschil maken met een distortion.

drap
2 februari 2006, 22:37
Ja er zitten buizen in de electro harmonix, maar ik weet niet, het is een andere distortion dan ik echt wil, het is te euh, te treble ten eerste, maar ook te, jah, ik weet niet hoe je dat kan uitleggen:P maar toch bedankt voor de tips alvast.
Jaja, ik had al gelezen dat je geen nieuwe gitaar wil en het zoekt in een pedaal :) maar dat "te treble" heeft wel degelijk te maken met je gitaar en niet zo zeer met je English Muffin. Singlecoils hebben per definitie meer treble en klinken wat dunner. Een pedaaltje die ik je zeker kan aanraden is een Digitech DF-7 Distortion Factory. Dat is een distortion/overdrive modeller in een pedaal. Zitten de meest populaire distortions/overdrives in verwerkt die je ook nog es meer kan aanpassen aan jouw smaak dan het echte werk. Ik weet niet meer hoeveel ik er voor betaald heb, maar dat kan nooit veel zijn gezien ik een budget-gitarist ben

Rock&Roll
2 februari 2006, 23:07
Ik speel exclusief met single coils en ik heb nog geen enkel probleem gehad om een warme, ronde sound te krijgen! Niets dun en treble-ig hier, en naar mijn mening met geen enkele (goede) strat, zolang je alles goed instelt. :hippie:

dunnoaname
3 februari 2006, 16:05
toonpot dicht draaien, brug element en dan raggen maar met dikke snaren en plectra. dat is hoe ik een dikke sound zou probere te maken

drap
3 februari 2006, 17:00
Ik speel exclusief met single coils en ik heb nog geen enkel probleem gehad om een warme, ronde sound te krijgen! Niets dun en treble-ig hier, en naar mijn mening met geen enkele (goede) strat, zolang je alles goed instelt. :hippie:

Tuurlijk kom je met de instelling van je versterker tot een geluid met minder treble, maar het is een gegeven dat singlecoils meer treble fabriceren als humbuckers. En dat van dat dunne is ook geen kritiek ofzo, maar humbuckers hebben nou eenmaal een voller geluid. Mijn voorkeur ligt trouwens ook meer bij singlecoils, omdat die dingen sprankelender klinken als humbuckers