PDA

View Full Version : Scalloping: hoe duur en wie kan dit goed?



Xeno
2 februari 2006, 16:36
Hoi allemaal,

Ik heb een Vox Humana custom made Strat van 12 jaar oud, ik ben nog altijd gek van het geluid maar niet meer zo blij met de hals (een gelakte full maple). Hij speelde altijd al wat zwaar, ik heb de frets te smal en te laag gekozen, en zo rond de twaalfde positie beginnen ze flink te slijten. Ook wil ik al een tijdje een gescallopte hals.

Ik ben nu op zoek naar een hals die hetzelfde klinkt maar veel lichter speelt. Als ik bij Warmoth op de site kijk kom ik voor een Scalloped, maple strathals op zo'n 500 Euro inclusief lak, jumbo frets en BTW.

Omdat geld voor mij nogal een probleem is ben ik op zoek naar goedkopere opties, zoals mijn huidige hals laten scallopen, herfretten en weer lakken. Maar kan dit werkelijk veel goedkoper, en is de kwaliteit dan vergelijkbaar met zo'n Warmoth-hals?

Zelf doen is wellicht het goedkoopste, maar ik ben niet handig (understatement) en het is mijn enige gitaar dus dan is het afbreekrisico wel erg letterlijk :nervous: , geen optie dus.

Alvast bedankt voor de tips!

Mark

fred dons
2 februari 2006, 17:05
bij The string (amsterdam) ligt nog 1 gelakte scalloped All parts nek voor eur 125,00
is een betere oplossing dan zelf of laten scallopen

ik heb er zelf ook een aantal gekocht en ze hebben de zelfde scallop als mijn malmsteen strat, bij mijn warmoth scallopped nekken is de scallop veel dieper en daar zul je zeker in begin even aan moeten wennen

bert k
2 februari 2006, 17:42
Ligt voor de hand: ga naar Vox Humana (http://www.voxhumana.nl/). Die kunnen die klus voor je klaren.

fred dons
2 februari 2006, 18:01
op zich ligt het misschien voor de hand maar 1. Vox is prijzig en 2. als het niet bevalt kan hij niet meer terug
daarom rade ik de All parts nek aan ;)

Xeno
2 februari 2006, 21:19
Bedankt voor de reacties! Fred, ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar The String.

Over de diepte, ik wil geen toets meer voelen dus ik zou haast zeggen, hoe dieper hoe beter. Maar als ik voor deze prijs een iets minder diepe kan krijgen is dat natuurlijk goed, waarschijnlijk is het toch al diep zat als ie jumbofrets heeft.

Ik dacht dat Malmsteen sowieso al een diepe scallop had? Ziet er op de G3 video voor mijn gevoel net zo diep uit als die foto's bij Warmoth, maar misschien is dat een vertekend beeld.

Over Vox Humana, ik heb al met hen gemaild, maar ik vond dat mijn vragen nogal koel en kortaf werden beantwoord, je verwacht als "oude bekende" gewoon meer, zeker omdat ik 12 jaar geleden juist zo'n vriendelijk informeel contact had. Ook vond ik het duur. Tezamen was dit voor mij in ieder geval reden om eens verder te gaan kijken. Over het vakmanschap ben ik overigens wel tevreden over VH want qua geluid is er gewoon uit gekomen wat ik toen wilde.

turboblues
2 februari 2006, 23:30
Denk nu niet dat het vlotter zal gaan om sneller te spelen met een scallopped fretboard, integendeel! Voor stringbending heb je wel een betere grip!

Orpheo
2 februari 2006, 23:38
inderdaad turboblues, ik heb ook alleen maar nare ervaringen met scallop. t effect van mild kunnen benden en extra vibrato zeg maar van scallop krig ik door de jumbofrets (die onderhand zijn afgesleten tot fretless wonder, maar ok!) van mn lp. maar ook op strats vind ik juist t gevoel van t hout zo lekker, vooral esdoorn :D

ewout
2 februari 2006, 23:42
Over Vox Humana, ik heb al met hen gemaild, maar ik vond dat mijn vragen nogal koel en kortaf werden beantwoord, je verwacht als "oude bekende" gewoon meer, zeker omdat ik 12 jaar geleden juist zo'n vriendelijk informeel contact had. Ook vond ik het duur. Tezamen was dit voor mij in ieder geval reden om eens verder te gaan kijken. Over het vakmanschap ben ik overigens wel tevreden over VH want qua geluid is er gewoon uit gekomen wat ik toen wilde.

Ik ben het met je eens dat ze bij Vox Humana best kortaf en koel kunnen zijn over de mail en telefoon ook. Als ik langskom daar dan is het gelukkig nog steeds compleet het tegenovergestelde en mag ik niet weg voordat ik 100% tevreden ben... Maargoed, ik was er toevallig eergisteren en ze lieten toevallig een gescallopte hals zien en ik was onder de indruk. Erg netjes enzo. Dus als je nog wilt zien hoe die eruit ziet, zou ik binnenkort langsgaan. Dan heb je wat vergelijkingmateriaal zeg maar.

Zelf doen zou ik niet doen tenzij je er echt al wat ervaring mee hebt.

oknarb180
9 februari 2006, 13:21
Hallo Xeno (Mark),

Wat betreft de Scalloped Allparts neck van The String. Dit is een betaalbare hals. Ik heb er vorig jaar eentje gekocht bij The String (nette service en snelle levering!) en het resultaat is dat ik nu een echte Fender Malmsteen heb gekocht.

Ik nu dus een Scalloped neck "over" met orriginele Fender keys en fenderlogo erop. Ook heb ik er een brassnut in laten zetten zoals de echte fender Malmsteen. Het is inmiddels dus een "plug-and-play-hals" (maar dan nog wel ff afstellen!)

Als je intresse in de hals hebt, moet je me maar ff mailen!!!

Wat betreft de scalloping, deze is inderdaad minder diep dan de Echte Malmsteenstrat, maar je krijgt wel het idee of je het lekker vind spelen of niet. Dan maakt het verder niet uit hoe diep de scalloping is. De Japanse Fender Malmsteen is tenslotte ook minder diep dan de USA Fender Malmsteen.
Sterker nog het 1ste USA model is ook minder diep gescalloped dan het huidige model sinds 1998.

Groeten,

Branko

Xeno
9 februari 2006, 16:45
Hoi Branko,

Ik heb je een PM gestuurd.

MVG Mark

Xeno
10 februari 2006, 18:21
De AllParts scalloped neck van The String heb ik inmiddels ontvangen. Ziet er erg goed uit, hij is alleen wat "blanker", blijkbaar heeft mijn oude een iets meer vintage-achtige lak (vind ik wel mooier). De scallop lijkt niet zo diep maar in combinatie met de jumbofrets is dit al een grote stap t.o.v. van mijn oude neck, dus hierover ben ik dik tevreden. Nu nog even wachten tot mijn nieuwe snaren worden geleverd (voor het eerst online besteld, wel goedkoop maar blijkbaar niet erg snel) en dan ga ik de boel overzetten. Ik zal in dit topic dan nog een keer een update plaatsen om wat te zeggen over of het me gelukt is de boel over te zetten, over het speelgevoel en of mijn geluid intact is gebleven.

Iedereen bedankt voor de reacties!

oknarb180
17 februari 2006, 12:58
Hallo Mark,

Heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels een PM terug gestuurd.
Heb je je hals al ontvangen? Ik ben benieuwd hoe je het vind spelen.

vr.gr.

Branko

Xeno
20 februari 2006, 16:44
Nou, de neck zit erop. Moest de gaten voor de mechanieken uitboren en de kam vervangen (de oude was te laag). Dit laatste duurde even want die moest ik bestellen.
Ik speelde er gelijk lekker op weg, van wennen was qua spelen geen sprake. Wel erg verschillend is het gevoel, je hebt veel meer contact met de snaar, en daarmee ook met je geluid, althans, zo voel ik het.
Zoals verwacht is het verschil het grootst bij bends en push-ups, je komt veel gemakkelijker onder de snaar, en dit kost dus minder kracht, ook heb je betere controle. Hammer-ons en pull-offs gaan ook soepeler, en hier gaat het ook meteen sneller en overtuigender qua klank.
Nadelen van het scalloping kan ik niet bedenken, alleen dat ik de eerste dag wat last had van mijn vingertoppen, het contact met de snaren is duidelijk meer, en dat merk je.

Wat wel een beetje jammer is, is dat de nieuwe hals gewoon gelakt is en niet "vintage", zoals de oude. Ook klinkt deze hals iets minder warm. En hij is net zo dik als de oude (standaard Fender) en dit levert dus nog geen maximaal speelgenot op, want ik heb mijn hals liever iets dunner. Wellicht een Warmoth als ik wat geld bij elkaar heb gespaard.

Maar al met al ben ik zeer te spreken over deze nieuwe hals en het scalloping zal ik waarschijnlijk nooit meer willen missen.