PDA

View Full Version : Rokkomann



STW
2 februari 2006, 15:36
hey, ik zag dat wytse Rokkomann noemde
nu heb ik zelf een rokkomann, een heel fijn ding vind ik (voor zover ik er verstand van heb)
ik heb via google wat speurwerk verricht naar rokkomann en het is.. mysterieus allemaal.
Zo is in 'de' aardbeving in kobe al het archiefmateriaal verloren gegaan, verder wat japanse sites waar ik niets van snap en op een frans forum werd gezegd dat rokkomann wel goed spul is.
Ook kwam ik wat foto's van les paul kopieen tegen, maar zelf heb ik een strat kopie en daar kan ik niets over vinden.
Wat ik weet is dat ie vrij oud is (70s dacht men in de muziekwinkel), het is een kopie van de bekende hendrix strat volgens mij (brede kop met zwarte letters, trussrod-schroef ding bij de body) en Rokkomann is/was een importeur. En het is dus een fijn ding :)

Kan iemand me misschien meer info verschaffen?

plaatjes:
http://stw.herejezus.nl/beats/rokko1.jpg

http://stw.herejezus.nl/beats/rokko2.jpg
(stemknoppen zijn niet origineel)

hminkema
6 februari 2006, 02:50
Kan iemand me misschien meer info verschaffen?
Slechts een beetje meer info, en misschien ook niet de info waar je op zit te wachten. Ik kocht in 1981 bij Alphenaar in Haarlem een 12-snarige flat-top van het merk Rokkomann (Deluxe, net zoals op jouw logo). Prachtige gitaar, destijds 795 gulden. Massief sparren bovenblad, zijkant, achterkant en toets van palissander (dat zie je niet vaak), hals van een mij onbekende houtsoort. Erg mooi geluid, veel 'belletjes' in het hoog en gelijkmatige toonbalans. Goed speelbaar, mede door prima afstelbaarheid van de truss-rod. Verstemt nauwelijks. Ik heb er een benen zadeltje en benen topkam in gezet, en verder eigenlijk nooit onderhoud hoeven plegen. Als ik alleen op deze gitaar af ga, kan het merk Rokkomann voor mij niet meer stuk.

En dat terwijl ik de naam 'Rokkomann' nogal lelijk vindt. Mengeling van 'Rock' en 'Zimmermann', zeg maar blits & cool willen zijn en tegelijk Duitse degelijkheid willen uitstralen.

Maar wat dondert dat. De gitaar klinkt en speelt heerlijk, en daar gaat het om.

Natuurlijk heb ik geregeld gezocht naar informatie over Rokkomann, en ik ben weinig meer te weten gekomen dan wat jij al schreef. Het is in Japan een tamelijk gerenommeerd merk, dat al wat langer op de markt is. Een paar jaar geleden gaven zoekmachines nog maar zo'n twintig, dertig treffers op 'Rokkomann', tegenwoordig heeft Google er al bijna 15.000. Schiet lekker op dus, die informatie! Nog even en we hebben 'Kobe' weer terug... ;-)

Hannes Minkema

iwamoto
6 februari 2006, 02:54
he jongens, ga eens gauw slapen, morgen weer vroeg op, denk maar zo, ik ga nu ook, truste!

STW
9 februari 2006, 18:31
ik kan er niet veel mee, maar toch leuk om te lezen
bedankt!

andy
9 februari 2006, 19:08
Nou dan maar een negatief verhaal. :satisfie:
De Rokkoman was mijn eerste electrische gitaar.
Les Paul model. Zware body, slechte hals. Opsommige plekken op de hals viel de gitaar helemaal dood. Speelde zwaar, het geluid was matig. de zware houtsoort was gekozen om de gitaar toch wat sustain te geven.
Maar ja, het ding kostte maar 75 gulden en nadat ik een betje had leren spelen ben ik maar snel over gestapt op een Fender lead 1.
Maar voor Rokkoman zal wel gelden zoals zoveel goedkope Les Paul en Strat kopieen uit die tijd (jaren 80): Je had er goede bijzitten, maar het grootste deel kon zo de open haard in.