PDA

View Full Version : moeite met stemmen



waikiki
2 februari 2006, 13:47
Ik heb pas een nieuwe gitaar gekocht. het is een spaanse gitaar.
Maar ik ben nu ook een n00b met dit soort dingen. er zitten nylon snaren op (DUH :mad: ) Maare ff straight to the point. Ik heb heel veel moeite met stemmen. Ik heb ook een stem apparaat erbij gekocht(korg GA-30) maar dat ding zegt dat hij steeds goed staat. Maar als ik dan bijvoorbeeld het begin van nothing else mathers wil spelen. klinkt hij valt. en kan i khet liedje niet herkennen. terwijl ik bij een vriend op zijn akoestische gitaar wel dat liedje kan spelen. Iemand nog tips voor het stemmen???

Floris1984
2 februari 2006, 13:53
Het kan zijn dat je topkam veel te hoog staat afgesteld. Als je dan een snaar indrukt, bend je hem eigenlijk al te veel dan en klinkt het vals.

Kijk hier hoe het afgesteld moet worden:
http://www.donhofstee.nl/topkam.htm

waikiki
2 februari 2006, 14:08
damn wat een moeite :o

Is er misschien een ander oplossing voor?

Floris1984
2 februari 2006, 14:24
Je moet dus even kijken dat als je de snaar indrukt op de 2e fret van boven, of er dan veel speling tussen de snaar en de 1e fret zit. Als dit niet het geval is, hoef je niets te doen aan je topkam, dan is het een ander probleem.

waikiki
2 februari 2006, 14:36
Hij geeft afentoe weleens een rare trilling. en die topkam staat trouwens wel heel hoog vergeleken met me vorige (stukke) gitaar.

chris c
2 februari 2006, 16:15
Die beginnoten van Nothing else matters zijn toch open snaren ? Dan zouden ze juist moeten klinken, hoge kam of niet, of je stemapparaat heeft een probleem. Ik geloof wel dat de gitaar in het nummer wat lager is gestemd dan standaard. Misschien dat het daarom anders klinkt ?

gertdm
2 februari 2006, 17:32
stemmen is in deze periode extra moeilijk vanwege de temperatuur. Bovendien hebben nylonsnaren, als ze nieuw zijn, wat tijd nodig. Staalsnaar is meestal een dag of twee van slag voordat ze goed opgerekt zijn.
Nylon snaren iets langer.

Dus als je uberhaupt al moeite hebt met stemmen, dan werkt dit ook nog extra tegen...

Zelf gebruik ik geen stemapparaat maar gewoon mijn oren.

Harald
2 februari 2006, 17:35
Meer ervaren gitarist die ernaar kijkt lijkt me in deze handiger dan antwoord van forum. Misschien een idee om die gitaar eens mee te nemen naar je (gitaar)vriend, en eens te kijken of je vriend hem goed gestemd krijgt, en erop kan spelen.

Controleer ook even octaafzuiverheid. De ingedrukte 12e fret moet hetzelfde klinken als de flageolet op de 12e fret. Mocht dat niet kloppen, kun je stemmen wat je wilt, maar dan zal het hooguit over een klein deel van de hals kloppen. Als octaafzuiverheid niet klopt, kan dat aan de gitaar liggen, maar oude of slechte snaren zijn ook vaak het probleem. Dus altijd eerst kijken of nieuwe snaren het probleem verhelpt.