PDA

View Full Version : Fender Bandmaster



Dweezman
2 februari 2006, 13:12
Ik speel in een stevige alternatieve rockband, maar wel met liedjes, zeg maar. (mp3's op Monstertux.nl) Momenteel gebruik ik een Koch Multitone. Prachtig ding, maar complex in gebruik. Verder ben ik toch een 'fender-clean' adept.

Ik kan aan een Bandmaster Reverb TFL 5005X komen uit 1969 + bijbehorende cab. Kan ik met die amp meekomen in het bandgeweld, en met de juiste pedalen nog flink rocken? Kan ik switchen tussen de twee kanalen?


bvd dank!

Dweezman
(PeeVee: je PM box zit vol ;-) )

Mr.Jay
2 februari 2006, 16:52
Ik speel in een stevige alternatieve rockband, maar wel met liedjes, zeg maar. (mp3's op Monstertux.nl) Momenteel gebruik ik een Koch Multitone. Prachtig ding, maar complex in gebruik. Verder ben ik toch een 'fender-clean' adept.
Ik kan aan een Bandmaster Reverb TFL 5005X komen uit 1969 + bijbehorende cab. Kan ik met die amp meekomen in het bandgeweld, en met de juiste pedalen nog flink rocken? Kan ik switchen tussen de twee kanalen?
bvd dank!
Dweezman

Kan allemaal wat je daar wil.

JaY

Dweezman
2 februari 2006, 17:31
Kan allemaal wat je daar wil.

JaY

incl switchen van kanalen en op behoorlijk volume blazen?

piezo
2 februari 2006, 17:37
Kanalen switchen kan niet op een Bandmaster Reverb, maar je kunt natuurlijk wel je gitaar signaal via een A/B boxje laten lopen.
Ik neem aan dat je er van op de hoogte bent dat het 2e kanaal geen overdrive kanaal is maar een Tremolo kanaal ("Vibrato" genaamd bij Fenders)

En 40 of 45 W lijkt me wel voldoende om te blazen. Voor scheur een tubescreamer of ander pedaaltje er tussen, voornamelijk als booster en EQ en niet voor de vervorming van het pedaal.

matto
3 februari 2006, 08:54
Met een Bandmaster in technisch goede staat kun je volgens mij het meeste live werk wel aan.
Je kunt al naar gelang de gewenste sound ook nog lekker experimenteren met verschillende luidsprekerkasten.
Een Marshall 4x10 of 4x12 gesloten kast doet het goed met een Bandmaster.

Dweezman
3 februari 2006, 14:08
klinkt goed.

Ik heb een SHO en een Fuzz Factory, daarmee moet ik goed op weg zijn, voor het 'lead' werk, lijkt me.

Blijft ie knap clean op hogere volumes?

Mr.Jay
3 februari 2006, 17:59
klinkt goed.

Ik heb een SHO en een Fuzz Factory, daarmee moet ik goed op weg zijn, voor het 'lead' werk, lijkt me.
Blijft ie knap clean op hogere volumes?

tja..wat is "knap clean" en wat zijn " hogere volumes".
Is helaas geen maatstaf.
Een BMSTREV. Silverface is best een cleane amp binnen de Fender-familie.

JaY

Dweezman
3 februari 2006, 18:08
bedankt voor de replies.

Weet iemand ook waarom BMSF versies 'hogere' amps zijn dan standaard tops? Hij lijkt wat uit verhouding, vind ik. Oudere en nieuwere tops zijn platter.

piezo
3 februari 2006, 18:10
Om ruimte te maken voor de galmveren. Tops hebben meestal geen ingebouwde reverb.

matto
3 februari 2006, 18:11
SFBM zijn volgens mij alleen hoger als ze reverb aan boord hebben.

Dweezman
3 februari 2006, 18:39
ah! (+10 leestekens )

PeeVee
6 februari 2006, 17:51
Verder ben ik toch een 'fender-clean' adept.Als je gaat "blazen" zal ie niet echt clean blijven, dan gaat ie lekker in de crunch, niks mis mee. Als je het clean wilt houden, dan uitkijken naar een Twin Reverb.


Bandmaster Reverb + bijbehorende cab.
Kan ik met die amp meekomen?Dat ligt er een beetje aan hoe groot je auto is hihi ;-)

Cabinet is zo'n rechtopstaand 2 x 12" cabinet, erg groot en lomp. Een Bandmaster Reverb leent zich uitstekend voor ombouw naar Super Reverb specs, is nl. zelfde chassis. Ander OT, faceplate en wat aanpassingen in het circuit et voila. Ik ben daarom dol op Bandmaster Reverb topjes. Ik heb zelf bij gigs tegenwoordig een Super Reverb "top" bij me als backup, scheelt weer gesjouw met tweede SR.


Kan ik switchen tussen de twee kanalen?Met een AB(Y) pedaaltje gaat dat prima ja, heb ik jaren zo gedaan en ga ik denk ik ook weer doen. Speel slag op het vibrato kanaal en solo op het normal kanaal dat een tikkie harder staat. Dat kanaal heb ik overigens wél aangesloten op de reverb en/maar de grotere .047 coupling na de 2e gainstage gewoon laten zitten (bij reverb kanaal is dat .022) waardoor dat kanaal nog wat eerder vastloopt (c.q. de crunch in gaat), erg fijn.

M'n outbox (?!) is weer leeg dus je kunt me PM'en hoor Dweezman (nee ik doe geen mods maar er zijn hier zat mensen die dat wil voor je willen doen, doe een subtiele oproep, laat even weten waar je woont en vraag om reactie per PM, reageert vast wel iemand die je wil helpen).

Dweezman
9 februari 2006, 12:25
goeie info, thanx!