PDA

View Full Version : Finish(sealer filler)



Gerrit
2 februari 2006, 00:31
Hallo mede bouwers , ik heb wat finish vragen aan jullie.
Ik heb zo hier en der al wat gezocht en gelezen op het forum, maar werd het mij toch niet duidelijk wat ik nou het beste kan doen.

Ik ben bezig met die jazz bas, die van swamp ash is gemaakt.
De hele body moet een bijts krijgen, daar ga ik gewoon een waterbeitsje voor gebruiken.
Beitsen heb ik al meerdere malen gedaan dus dat komt goed.
Het spuiten op zich is geen probleem, dat heb ik ook al vaker gedaan.
De gitaren die ik tot nu toe gespoten heb waren van hout met een fijne van structuur, die heb ik dus enkel met cellulose lak gespoten zonder sealen of vullen etc.
Ik heb daar ook maar een soort lak voor gebuikt, cellulose hoogglans van nicolaas.
Niet eerst cellulose grondlak en daarna cellulose aflak, ik wist niet dat dat er was?
Ik heb wel de eerste lagen waterdun gemengd en gespoten., en de laatste lagen wat dikker.

Nu vraag ik me dus af wat het verschil is tussen de cellulose grondlak en aflak, en wat er mis kan gaan als je alleen af lak gebruikt?

Die body voor die jazz bas is de eerste die ik maak van swamp ash, en loop ik nu tegen de problemen van de grove en poreuze struktuur op.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen.

1. Makkelijk.
Stain -> epoxy -> laquer.

Dicht smeren met epoxy, uitschuren en aflakken met cellulose.

Deze manier vind ik toch jammer, omdat er toch een stukje van de klank verloren gaat, ik hoor het helaas(gelukkig). Wel erg makkelijk en super snel.

2. ????

(Filler) stainen. sealen

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En wat moet ik voor producten gebruiken,
Het moet dus een transparante lak woorden met een beitsje er onder.

Voor filler zou ik houtpasta kunnen gebruiken, die moet dan wel meekleurend zijn met de beits, zodat je er niets van ziet?
En sealen zou kunnen met schellak?

Iemand met ervaring tips, graag.

fred dons
2 februari 2006, 07:11
je zou clou of titebond houtvuller kunnen gebruiken als filler aangezien beiden mee kleuren met de waterbeits maar omdat je bij swampash meestal de nerf naar voren wilt halen gebruiken de meeste spuiters een donkere houtvuller (bijvoorbeeld mahonie kleurig)
ik gebruik hier die van Stew Mac (dit was op een korina body)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=1785293&i_pos=12&page=2&ktw=52dc2c739b6aec1306a638f0fe9c7b6b
omdat deze al donker is hoeft hij dus niet mee te kleuren met de kleurbeits (in dit geval kun je dus ook vullers van andere merken gebruiken)

voor sealer kun je schellac gebruiken maar het is een beetje afhankelijk of je een burst of een enkele kleur gaat gebruiken, omdat je schellac met de hand opbrengt bestaat het risico dat je de waterbeits weer een beetje oplost en uitwrijft en met name bij een burst de kleuren een beetje door elkaar gaan lopen
als ik swampash spuit gebruik ik meestal geen sealer maar breng ik wat meer eindlagen lak op, omdat ik toch (voorzichtig) tussen iedere laag schuur is de totale dikte van de lak toch beperkt (en cellulose krimpt ook nog bij het uitharden
als je een transparante cellulose grondlaag kunt opspuiten (meestal wat dikker van structuur) dan zul je uiteindelijk wat minder aflak hoeven te gebruiken maar het gaat ook prima met alleen de aflak

Raytheman
2 februari 2006, 17:20
@Gerrit
Je schrijft:
"Ik heb wel de eerste lagen waterdun gemengd en gespoten., en de laatste lagen wat dikker."

Dat zou ik liever andersom doen. Eerst wat dikker om te vullen ( daarna schuur je het weer egaal)
Daarna steeds dunner gaan werken omdat- zoals Fred al zegt- cellulose krimpt bij het drogen

Succes,
Ray

Gerrit
2 februari 2006, 17:36
Dank voor jullie reacties.
Ik ga denk ik die houtpasta van clou proberen.
En als het goed is kan je die schellak ook in spuitbussen kopen, dan is dat ook geen probleem meer.

Gr Gerrit