PDA

View Full Version : Welke pedalen , voor Pink Floyd



floyd
1 februari 2006, 21:10
Tja ;)

Welke pedaaltjes vinden jullie nou ideaal voor een gilmour sound?

Ik hou zelf ontzettend van het geluid op dark side of the moon , Fuzz en uni-vibe...... Eigenlijk de periode 1970/75 vindt ik prettig.
Nou staat er een hoop nuttige info op het net oa gilmourish.com , waar ik ook al naar gekeken heb.

Nou heb ik al enig tijd een uni vibe (stereo chorus) Maar waarom klinkt dat niet goed in combinatie met veel gain....? voor de amp of in de loop van mijn twintone maakt niet echt verschil.

Gilmour gebruikt ook een uni-vibe in zijn solo's geloof ik.... of pakt hij het anders aan met boosters .......

Graag wat tips en advies , ik ben nogal noob op dit gebied ;)

Rik

E-J
1 februari 2006, 22:02
Ha Floyd,
Hier zit nog een Floyd liefhebber :) Heb je al naar de features afdeling van gilmourish.com gekeken? Stuur Bjorn, de maker van de site, anders een mailtje, aardige vent die je overal mee helpt en er duidelijk verstand van heeft.

drap
1 februari 2006, 22:11
En hier dan nog een Floyd liefhebber ;) Ik denk dat Gilmour's geluid ook vooral van z'n Hiwatt versterker komt. Beetje duur grapje denk ik. Verder gebruikt Gilmour veel delay en reverb. Ik denk dat je het hier ook zeker in moet zoeken. Verder redelijk wat compressie en wellicht een boosterpedaaltje en een strat natuurlijk

Lucky
1 februari 2006, 22:40
en zoek het eerder in veel sustain met weinig vervorming dan bergen gain opengooien. de basis van het gilmour geluid is clean

drap
1 februari 2006, 22:57
en zoek het eerder in veel sustain met weinig vervorming dan bergen gain opengooien. de basis van het gilmour geluid is clean

Erg veel gain is inderdaad niet bevordelijk voor de Gilmour sound. En met een Boss CS-3 compressor/sustainer moet die extra sustain wel lukken denk ik.

gitarist17
1 februari 2006, 22:58
hij schijnt ook gesignaleerd te zijn met een fender hot rod deville (weet niet of het de 4*10 of de 2*12 was)

die zijn volgens mij wel even ietsje betaalbaarder...
groeten erice

drap
1 februari 2006, 23:05
hij schijnt ook gesignaleerd te zijn met een fender hot rod deville (weet niet of het de 4*10 of de 2*12 was)

die zijn volgens mij wel even ietsje betaalbaarder...
groeten erice

Klopt! Maar niet in z'n Floyd periode... :D

mayniac
1 februari 2006, 23:24
Nee, maar naar het schijnt gebruikte hij voor opnames wel vaak Fender Champs en dat soort kleine versterkers. Het is dus niet nodig zijn om meteen een dure Hiwatt aan te schaffen.

floyd
2 februari 2006, 16:48
:) bedankt voor jullie reacties

@ drap. Volgens mij is gilmour niet echt van de reverb (al klinkt dat wel prettig) dealytje heb ik ook , zeer belangrijk!

Maar heb hier en daar ook wel gelezen dat de uni vibe wordt gebruikt in solo's zoals die van het nummer time... Nou zou ik niet weten hoe , als ik hem gebruik met gain klinkt het ronduit kut. Nu zeggen jullie al dat veel gain niet echt goed is voor zijn sound. En nou moet ik ook zeggen dat lucky wel gelijk heeft wat betreft sustain en weinig gain.
Als voorbeeld het solo in time , bestaat volgens mij ook uit uni vibe , Fuzz face en veel compressie/sustain....hoe kan Fuzz dan samen gaan met de uni vibe?

Volgens mij heb ik een beetje een verkeerd beeld van zijn samenstelling.

Rik

BillyG
2 februari 2006, 16:54
volgens feedback:
Het onvervalste David Gilmour scheurgeluid komt van de RAT. Volgens velen de beste distortion ooit!
(weet verder niet of dit klopt)

E-J
2 februari 2006, 16:56
Toen ik mijn multieffect nog had, had ik een perfecte instelling voor de solo bij Time. Het effect Uni-vibe had ik niet geprobeerd, maar wat gewoon erg goed klinkt voor die solo is een delay van 310 ms, wat extra bass en natuurlijk de fuzz...een uni-vibe had ik niet nodig, tenzij je natuurlijk PRECIES het geluid wil naboosten.

floyd
2 februari 2006, 16:58
volgens feedback:
Het onvervalste David Gilmour scheurgeluid komt van de RAT. Volgens velen de beste distortion ooit!
(weet verder niet of dit klopt)


lijkt me een beetje simpel gezegd.... voor het animals tijdperk wellicht wel


@ ej nl. ik zoek de sound ook niet exact , maar idd de delay in combinatie met de drive van mijn twintone klinkt ook lekker.. Toch vraag ik mij af waarom een uni vibe niet samen gaat met gain

Fuzz pedaaltje wil ik ook nog een keer

E-J
2 februari 2006, 17:32
volgens feedback:
Het onvervalste David Gilmour scheurgeluid komt van de RAT. Volgens velen de beste distortion ooit!
(weet verder niet of dit klopt)

Gilmour heeft de Rat volgens mij slechts een enkele gebruikt als booster. Gilmour haalt zijn scheurgeluid door een Big Muff te boosten volgens gilmourish.com.

floyd
2 februari 2006, 18:10
Gilmour heeft de Rat volgens mij slechts een enkele gebruikt als booster. Gilmour haalt zijn scheurgeluid door een Big Muff te boosten volgens gilmourish.com.


de latere periodes

drap
2 februari 2006, 21:22
Effecten gebruikt voor het nummer Time tijdens de Division Bell Tour 1994:

Intro; MXR Dynacomp/Ibanez CP-9 compressor/Boss CE-2/TC delay (lange delay)/PCM 70 delay (Binson multi-tap type delay) Graphic B

Couplet; Tube Driver 2/TC delay (lange delay)

Solo; Big Muff/Tube Driver 2/Uni-Vibe/TC delay (lange delay)

Nog meer nummers weten? :D

En inderdaad weinig reverb, daar had je gelijk in :)

drap
2 februari 2006, 21:24
Oh ja, en maar liefst 6 Hiwatt tops... gulp...

E-J
2 februari 2006, 21:34
de latere periodes

En daarvoor gebruikte hij een Fuzzface (tot 1977 geloof ik) 8-)

floyd
3 februari 2006, 17:36
En daarvoor gebruikte hij een Fuzzface (tot 1977 geloof ik) 8-)


:) 69/77 is de periode :P

@ drap vanaf eind jaren 80 tot in de jaren 90 is gilmour zijn sound zo braaf ;) het is wel mooi , maar anders... niet mijn voorkeur om zo te zeggen

drap
3 februari 2006, 17:47
:) 69/77 is de periode :P

@ drap vanaf eind jaren 80 tot in de jaren 90 is gilmour zijn sound zo braaf ;) het is wel mooi , maar anders... niet mijn voorkeur om zo te zeggen

Ja dat kan, dat is ook voorkeur. Ik kan daarentegen wel een strakke plasser krijgen van bijv P.U.L.S.E. :D Maar de pedaaltjes die ik opsomde moet wel wat tussen zitten voor je denk ik

floyd
3 februari 2006, 17:59
Ja dat kan, dat is ook voorkeur. Ik kan daarentegen wel een strakke plasser krijgen van bijv P.U.L.S.E. :D Maar de pedaaltjes die ik opsomde moet wel wat tussen zitten voor je denk ik


Een fuzz en een compressor/sustainer ga ik mij eens in verdiepen

duckman
3 februari 2006, 19:21
lijkt me een beetje simpel gezegd.... voor het animals tijdperk wellicht wel


@ ej nl. ik zoek de sound ook niet exact , maar idd de delay in combinatie met de drive van mijn twintone klinkt ook lekker.. Toch vraag ik mij af waarom een uni vibe niet samen gaat met gain

Fuzz pedaaltje wil ik ook nog een keer

gebruik je de vibe voor je fuzz? Dat vind ik zelf wel beter klinken.

Dinant
4 februari 2006, 00:26
Ik mocht zelf laatst met een band Money coveren (heerlijk nummer, met die 7/8 shuffle-beat)

Ik gebruikte mijn Gibson Les Paul, treble element, beide pots vol open, dit via een Big Muff USSR fuzz naar een GT-6. Voor het gewone gedeelte uiteraard tremolo-effect (die bij mij niet helemaal optimaal klonk, te "soft" anders werdt het een slicer. Voor de solo een lichte clean boost en de Fuzz aan, daarvan sustain flink open, tone op half 2. Als versterker model gebruikte ik Full Range met settings 70, 65, 80. Verder nog een beetje EQ toegevoegd met lichte dip in laag-mi, lichte boost in top-mid en boost in top. Verder zit het geluid in je vingers, veel vibrato, lekker lang laten uitklinken. Werd later meerdere malen gecomplementeerd met mijn Gilmour-toon :0

Dat bewijst maar weer dat je met weinig geld ook een lekker geluid kan hebben. (terzijde, ik plugde de GT-6 in een Behringer versterker.)

drap
4 februari 2006, 00:44
Ik mocht zelf laatst met een band Money coveren (heerlijk nummer, met die 7/8 shuffle-beat)

Ik gebruikte mijn Gibson Les Paul, treble element, beide pots vol open, dit via een Big Muff USSR fuzz naar een GT-6. Voor het gewone gedeelte uiteraard tremolo-effect (die bij mij niet helemaal optimaal klonk, te "soft" anders werdt het een slicer. Voor de solo een lichte clean boost en de Fuzz aan, daarvan sustain flink open, tone op half 2. Als versterker model gebruikte ik Full Range met settings 70, 65, 80. Verder nog een beetje EQ toegevoegd met lichte dip in laag-mi, lichte boost in top-mid en boost in top. Verder zit het geluid in je vingers, veel vibrato, lekker lang laten uitklinken. Werd later meerdere malen gecomplementeerd met mijn Gilmour-toon :0

Dat bewijst maar weer dat je met weinig geld ook een lekker geluid kan hebben. (terzijde, ik plugde de GT-6 in een Behringer versterker.)

Ondanks weinig geld heb je toch een Gibson :o

floyd
4 februari 2006, 15:37
gebruik je de vibe voor je fuzz? Dat vind ik zelf wel beter klinken.


nouja heb nog geen fuzz... maar met een ds-1 ervoor , of in de loop en dan op overdrive kanaal klint niet lekker.

Ik moet denk ik nog een hoop experimenteren

rik

Dinant
4 februari 2006, 20:27
Ondanks weinig geld heb je toch een Gibson :o

Een studio, dat wel, en dat was omdat hij erg in de aanbieding was, en ik de verleiding niet kon weerstaan. Heb daarna een half jaar lang niks kunnen kopen.

drap
4 februari 2006, 20:43
Een studio, dat wel, en dat was omdat hij erg in de aanbieding was, en ik de verleiding niet kon weerstaan. Heb daarna een een half jaar lang niks kunnen kopen.

Maakt nie uit toch, jij hebt wel ff een Gibson. En die studio's zijn echt wel goed

Dinant
5 februari 2006, 15:18
Maakt nie uit toch, jij hebt wel ff een Gibson. En die studio's zijn echt wel goed

Dat dan weer wel :)

Von Trippenhof
24 juli 2006, 23:30
Het zit 'm in de Binson Echorec...

Je hoort het meteen, je gaat ook anders spelen, meert laten klinken, omdat het zo godvergeten mooi klinkt.
De eerste periode is het scheurgeluid eigenlijk maar zo zo, toch? Soms een wat ongelukkige rasp. Alleen het sustain is vaak erg mooi en dat zal wel van de hiwatt op hoog volume komen, om tegen feedback aan te zitten. Het mooie zit hem daar echt in de Echorec, die doet iets met je signaal waar je erg blij van kan worden.

Later vind ik het geluid van de Big Muff door de Electric Mistress ook erg typerend, en ook erg gaaf!

Maar sinds de Echorec niet meer meedoet is de spaeciale magie wel wat minder... meer een mooie relaxte gitaar geworden, ipv: alles wat hij speelt grijpt je aandacht en klinkt prachtig.