PDA

View Full Version : Verschillende merken van buizen



Dolf
1 februari 2006, 21:06
Hi,

Ik was aan het kijken om een bestellingetje te plaatsen bij webwinkel met onderdelen voor pedalen aangezien ik aan het kijken was om te beginnen met het bouwen van pedaaltjes.

Nu zag ik daar dat ze ook lampen verkopen en ik dacht dat het mss geen slecht idee was om mijn JCM800 (50Watt) en mijn Champ eens van verse lampjes te voorzien en eens zien wat dat geeft. 'k Heb namelijk beide tweedehands gekocht en heb dus niet echt een goed zicht op het feit of ze al aan vervanging toe zijn of niet. Ik zou dus kijken voor 3 preamp lampjes voor de jcm800, 1 paar EL34's en een 6V6. Ik weet dat de preamp tube van de Champ wel nog recent vervangen geweest is.

Ik weet dat ik de EL34's moet biassen en ik heb dit nog nooit gedaan. Ik weet dat ik moet opletten met de hoge spanningen. Ik studeer industriëel ingenieur elektronica en zit in mijn derde jaar, ik denk dat ik dat staan heb in één of andere cursus (natuurlijk niet met lampen maar met transistors). Dus als ik daar ff tijd in steek moet dat wel lukken.

1. Nu is mijn vraag welke merken van lampen goed zijn voor welk doeleind? Ik lees veel goed over JJ's, maar die zullen wel niet in alles het beste zijn zeker?
2. Ook heb ik een vraag over hoe het systeem met gematchte eindlampen gebeurt, als ik mijn EL34's gematcht wil bij banzaieffects moet ik dan gewoon twee gematchte kopen want ik versta niet goed dat je er één enkele gematchte lamp kunt kopen????
3. Ook weet ik niet goed of ik verschillende voorversterker lampen moet kopen, als ik het goed versta moet V1 er ene zijn die een hoge gain heeft, maar zeker ook geen storingen opvangt. Afgaande op de beschrijvingen is dit een goede?: '12AX7 EH GOLD, Matched & Balanced' is van Electro-Harmonix. Voor V2 en V3 doet het er niet zoveel niet meer toe zeker? (aangezien V3 gewoon een phase invertor is...)