PDA

View Full Version : Verschillende merken van buizen



Dolf
1 februari 2006, 21:06
Hi,

Ik was aan het kijken om een bestellingetje te plaatsen bij webwinkel met onderdelen voor pedalen aangezien ik aan het kijken was om te beginnen met het bouwen van pedaaltjes.

Nu zag ik daar dat ze ook lampen verkopen en ik dacht dat het mss geen slecht idee was om mijn JCM800 (50Watt) en mijn Champ eens van verse lampjes te voorzien en eens zien wat dat geeft. 'k Heb namelijk beide tweedehands gekocht en heb dus niet echt een goed zicht op het feit of ze al aan vervanging toe zijn of niet. Ik zou dus kijken voor 3 preamp lampjes voor de jcm800, 1 paar EL34's en een 6V6. Ik weet dat de preamp tube van de Champ wel nog recent vervangen geweest is.

Ik weet dat ik de EL34's moet biassen en ik heb dit nog nooit gedaan. Ik weet dat ik moet opletten met de hoge spanningen. Ik studeer industriëel ingenieur elektronica en zit in mijn derde jaar, ik denk dat ik dat staan heb in één of andere cursus (natuurlijk niet met lampen maar met transistors). Dus als ik daar ff tijd in steek moet dat wel lukken.

1. Nu is mijn vraag welke merken van lampen goed zijn voor welk doeleind? Ik lees veel goed over JJ's, maar die zullen wel niet in alles het beste zijn zeker?
2. Ook heb ik een vraag over hoe het systeem met gematchte eindlampen gebeurt, als ik mijn EL34's gematcht wil bij banzaieffects moet ik dan gewoon twee gematchte kopen want ik versta niet goed dat je er één enkele gematchte lamp kunt kopen????
3. Ook weet ik niet goed of ik verschillende voorversterker lampen moet kopen, als ik het goed versta moet V1 er ene zijn die een hoge gain heeft, maar zeker ook geen storingen opvangt. Afgaande op de beschrijvingen is dit een goede?: '12AX7 EH GOLD, Matched & Balanced' is van Electro-Harmonix. Voor V2 en V3 doet het er niet zoveel niet meer toe zeker? (aangezien V3 gewoon een phase invertor is...)
4. Kan een ander soort preamp buisje ook deugd doen voor mijn versterker? Bvb een 12AU7 op V2?

Oh enne, qua geluid hoor ik het liefst zo'n oude vintage overdrive die goed scheurt en ook nog transparant genoeg is (als jullie daar iets aan hebben.. :-))

Groetjes,
Dolf


(ik heb mijn vragen genummerd, dan kunnen jullie zeggen bij welke vraag je antwoordt)

Negative K3 fan
1 februari 2006, 22:47
1. dat is natuurlijk allemaal erg subjectief, voor de 6v6 zou ik een JJ nemen, voor de 12ax7s voor de marshall (voorbuisjes) kun je kijken naar sovtek, JJ, shugaunbgan, electro harmonix etc. gebalanceerd is NIET nodig, ook niet voor de phase invertor, maar je betaalt er wel een hoop geld voor. Een eventuele hi gain geselecteerde buis (V1 oid) is misschien wel leuk om te nemen. Kwa el34s kun je ook veel kanten op
2. in jouw geval wil je een gematcht paar el34s, dus 2 el34s die met elkaar matchen
3. alle voorbuizen maken uit, gebalanceerd of gematcht is niet per sé nodig, hier valt veel mee te experimenteren, je zou bv. een paar buisjes extra van verschillende merken kunnen kopen om daarmee te kijken wat jou het best bevalt
4. ik zou het niet aanraden de versterker is immers ontworpen voor 12ax7s, maar je maakt er ook niets mee kapot, als het je de moeite waard lijkt kun je daarmee ook gaan experimenteren, 12ax7s, 12at7s, 12au7s, 12ay7s en 5751s (alsmede hun ecc varianten) zijn zonder meer uitwisselbaar zonder risico's

Dolf
1 februari 2006, 23:08
Allereerst bedankt voor de reply.


1. dat is natuurlijk allemaal erg subjectief, voor de 6v6 zou ik een JJ nemen, voor de 12ax7s voor de marshall (voorbuisjes) kun je kijken naar sovtek, JJ, shugaunbgan, electro harmonix etc. gebalanceerd is NIET nodig, ook niet voor de phase invertor, maar je betaalt er wel een hoop geld voor. Een eventuele hi gain geselecteerde buis (V1 oid) is misschien wel leuk om te nemen. Kwa el34s kun je ook veel kanten op
En wat is dan juist het verschil tussen al die merken?

2. in jouw geval wil je een gematcht paar el34s, dus 2 el34s die met elkaar matchen
Oké, ik verstond gewoon niet hoe ze dat aangeduid hadden op de site van banzaieffects (die trouwens alleen onder IE draait, is de enige site waarvoor ik internet explorer nog moet gebruiken..:-/). Bij eindbuizen heb je dan met een meerprijs platinum matched buizen, maar die kan je ook per 1 bestellen en dat vond ik raar. Maar ik moet er dus gewoon 2 van deze bestellen. Thx

3. alle voorbuizen maken uit, gebalanceerd of gematcht is niet per sé nodig, hier valt veel mee te experimenteren, je zou bv. een paar buisjes extra van verschillende merken kunnen kopen om daarmee te kijken wat jou het best bevalt
Owkay, maar bij V1 en V2 zou ik toch beter kijken bij de iets duurdere omdat deze het meest mijn klank bepaald? Of heb ik dat mis? En dan daar met een paar verschillende experimentern. En dan in de phase splitter kan gewoon de goedkoopste, of heeft deze wel nog invloed op de klank?

4. ik zou het niet aanraden de versterker is immers ontworpen voor 12ax7s, maar je maakt er ook niets mee kapot, als het je de moeite waard lijkt kun je daarmee ook gaan experimenteren, 12ax7s, 12at7s, 12au7s, 12ay7s en 5751s (alsmede hun ecc varianten) zijn zonder meer uitwisselbaar zonder risico's
Owkay, ik zal daar maar niet mee beginnen dus. 'k Ben niet van plan om elke mogelijke bestaande buis te kopen en te proberen ;-)

Negative K3 fan
1 februari 2006, 23:20
sommige mensen vinden dat de phase splitter netzoveel verschil maakt als de rest en in principe is het ook een versterkende trap, dus ik zou daar niet zomaar de goedkoopste buis in gooien.

het verschil tussen de merken, de volgende dingen zijn slechts generalisaties dus je meot het met een korrel zout nemen:
sovtek = goedkoop, klinken slecht, maar zijn vrij betrouwbaar
JJ = klinken warm
EHX = redelijk veel versterking, enigzins schel??
chinees/shugaung/eigenmerkbuizen = veel versterking, open sound

Ik denk niet dat je fout kunt gaan met enige voorbuis, ik heb laatst zelf een beetje geexperimenteerd met voorbuisjes in mn zelfbouw versterker (gebaseerd op een jcm800) en ik hoorde echt een heel erg minimaal verschil tussen chinees en JJ terwijl dit redelijke tegenpolen moeten zijn.

Vergeet ookniet dat de toleranties bij tegenwoordig geproduceerde buizen erg groot zijn, slechte kwaliteit veel onderlinge variatie etc. Twee buizen van verschillende merken zouden meer hetzelfdekunnen klinken dan 2 heel erg afwijkende buizen van eenzelfde merk.

Dolf
1 februari 2006, 23:44
k, thx

Enneuh, nog een vraagje, als je experimenteert met je preamp buisjes, is het dan nodig om de versterker iedere keer aan en af te leggen?

Negative K3 fan
1 februari 2006, 23:50
je zou op zn minst de versterker in stand by moeten zetten, maar dan kun je hem ook net zo goed eventjes uit kunnen zetten en dan weer aan.

Franc
2 februari 2006, 09:01
Wat betreft buizenmerken, ik heb goede ervaringen met TubeTown buizen (chinees, maar volgens Dirk, de eigenaar, speciaal uitgezocht op geluid :roll:)
maar ook Electro Harmonix. Het ligt erg aan de versterker.

Mijn advies is, neem alle adviezen met een korrel zout.
Wat de een een superbuis vindt, vindt de ander bagger. Het is een kwestie van in de loop van de tijd verschillende buizen uitproberen en je voorkeur ontdekken.