PDA

View Full Version : Biasprobleem Engl Sovereign



Arnie
1 februari 2006, 20:42
Hee gasten,

ik heb deze post ook in 'de werkbank' geplaatst, maar hier heb ik denk wat meer lezers ;)

Zoals de titel al verklapt heb ik een probleem met de biasinstelling van m'n versterker.

Ik heb gister m'n nieuw bestelde eindbuizen binnen gekregen. Die heb ik er net ingedaan. Volgens het schema van m'n versterker moet ik tussen de 'ingangspinnen' van de eindtrafo een spanning meten tussen de 3V en 3,8V. Maar als ik aan de bias-stroom potmeter draai kan ik hem niet lager afstellen dan 4,65V.

Weet een van jullie misschien wat het probleem is en wat ik hieraan kan doen?

Wat meer gegevens:
- Engl Sovereign type 360 (dus niet de nieuwe versie)
- Eindbuizen zijn 5881/6L6
- Op oude Engl buizen zit een stickertje "grade 18"
- Nieuwe buizen zijn Svetlana's met daarop geschreven "23,6"
- Besteld bij Tube-Town

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. We gaan binnenkort weer de studio in en dan heb ik dit.......:(

Alvast bedankt, Arnold

Geronimo
1 februari 2006, 21:21
Ingangspinnen? 3V?

Volgens mij bedoel je wat anders, want op de eindtrafo moet iets van 400V staan...

Het is niet echt de manier om te biasen. Je moet de rustroom door de buizen instellen. Dat is afhankelijk van de anodespanning en het vermogen van de versterker. Waarschijnlijk zit er IN de versterker een potmetertje om dat te kunnen doen.
Maar als je niet helemaal weet wat je aan het doen bent kan je dat beter door een tech laten doen. Je kan lelijke klappen krijgen.

En klinkt de versterker slecht nu dan? Het is wel verstandig om de bias te checken maar het hoeft niet altijd.

pjutter
4 februari 2006, 19:27
beetje vreemd wat je zegt.. idd er moet iets van 400V op die trans staan, verder heb je het over bias afstellen en dan noem je een spanningsvoltage. met je bias stel je een stroom af.
wat je volgens mij moet doen is eerst de ruststroom van je versterker bepalen door met een multimeter op pin 3 en pin 8 van je buissocket te meten.
pas op want die spanning kan oplopen tot meer dan 500V. dit is je anodespanning.
Nu moet je weten welke eindbuizen je erin moet zetten. Bijv. 6L6's hebben een vermogen van 30 watt. aangezien P=VxI, kun je nu de I uitrekenen.
Dit is in dit geval dus 30/500=0.06A=60mA. Als je echter je bias afstelt op deze waarde draaien je buizen te 'hot' en slijten erg snel, dus moet je een percentage tussen de 50-70% pakken van deze waarde. Dus stel je neemt iets ertussenin: 60%x60mA=36mA. Dit is nu de biasruststroom die je in moet stellen.

correct me if i'm wrong.

nicoverduin
4 februari 2006, 19:43
Volgens mij had ik je een prima verhaal gegeven hoe te biassen en op de juiste manier. Kennelijk verloren energie?

gerrekat
4 februari 2006, 20:00
beetje vreemd wat je zegt.. idd er moet iets van 400V op die trans staan, verder heb je het over bias afstellen en dan noem je een spanningsvoltage. met je bias stel je een stroom af.
wat je volgens mij moet doen is eerst de ruststroom van je versterker bepalen door met een multimeter op pin 3 en pin 8 van je buissocket te meten.
pas op want die spanning kan oplopen tot meer dan 500V. dit is je anodespanning.
Nu moet je weten welke eindbuizen je erin moet zetten. Bijv. 6L6's hebben een vermogen van 30 watt. aangezien P=VxI, kun je nu de I uitrekenen.
Dit is in dit geval dus 30/500=0.06A=60mA. Als je echter je bias afstelt op deze waarde draaien je buizen te 'hot' en slijten erg snel, dus moet je een percentage tussen de 50-70% pakken van deze waarde. Dus stel je neemt iets ertussenin: 60%x60mA=36mA. Dit is nu de biasruststroom die je in moet stellen.

correct me if i'm wrong.


Helemaal correct, ik zette mijn 6L6 altijd rond de 40 mA vond ik het lekkerste klinken, maar zoals je het hier zegt klopt precies.

nicoverduin
4 februari 2006, 20:07
En hoe meet je dan die ruststroom?

pjutter
4 februari 2006, 20:18
met een biasadapter die je plaatst tussen je buis en je socket en daar een multimeter aanhangen. verdraai je nu je biaspot dan zie je hoe die waarde verandert. je moet die waarde nu naar de streefwaarde draaien (in mijn voorbeeld 36mA). of zie ik dit verkeerd?

nicoverduin
4 februari 2006, 20:21
Je bedoelt dus de gecombineerde stroom van de G2 EN de anode. is dus een benadering van de eerdere redenering.

Nico

pjutter
4 februari 2006, 20:56
volgens mij meet je de kathodestroom.. althans je meet met je meter de spannnigsval van de kathodespanning. Echter door de ingebouwde 1 ohm weerstand is deze spanning gelijk aan de kathodestroom. I=V/R.

nicoverduin
4 februari 2006, 21:18
Dat is dus hetzelfde. De stroom loopt door G2 en de Anode. Is samen de kathode stroom (behoudens de enkele uA's van G1). De opgegeven maximale dissipatie van de buis (uit de specificaties) is de maximale anode dissipatie. Vandaar dat het een snelle maar een onjuiste meting van de bias stroom is. De juiste manier van het meten van de Anode stroom was al in de werkbank aangegeven. Daarnaast was al aangegeven hoe hij eventueel de de BIAS spanning minder negatief kon maken.
Nico

pjutter
4 februari 2006, 23:28
ik had mijn manier al op gepost zonder dat ik jouw post in de werkbank had gelezen nico, dus ik wil je hierbij niet voor de voeten lopen.
Maar je zegt dus dat dit niet de juiste manier van meten is? mijn idee is dat dit toch vaak wel toegepast wordt, en idd waarschijnlijk omdat hij vrij eenvoudig en snel is. Verder is mijn vraag of het verschil tussen jouw en mijn methode zo groot dat het problemen gaat geven?

nicoverduin
4 februari 2006, 23:41
Je loopt me niet voor de voeten hoor:D

Je zit altijd te laag (te koud) verder negeer je de stroom door G2, En die weerstanden willen nog wel eens uitfikken met alle gevolgen van dien.

Vaak worden er 1 ohm weerstanden in de versterkers gebouwd omdat ze dan lekker snel kunnen meten en zeggen dat ze de buizen op x mA hebben staan. Maar dat zegt helemaal niets. Het is de combinatie stroom en spanning die bepaald of je binnen de marges van de buis zit. Goed biassen is een geduld kwestie en dat kost geld. De klanten willen dat niet betalen dus gaan ze gauw over op de kathode bias methode. Maar is zeker geen zuivere manier. Eigenlijk is het een beetje benaderen.

Nico

Geronimo
6 februari 2006, 23:16
Je loopt me niet voor de voeten hoor:D

Je zit altijd te laag (te koud) verder negeer je de stroom door G2, En die weerstanden willen nog wel eens uitfikken met alle gevolgen van dien.

Vaak worden er 1 ohm weerstanden in de versterkers gebouwd omdat ze dan lekker snel kunnen meten en zeggen dat ze de buizen op x mA hebben staan. Maar dat zegt helemaal niets. Het is de combinatie stroom en spanning die bepaald of je binnen de marges van de buis zit. Goed biassen is een geduld kwestie en dat kost geld. De klanten willen dat niet betalen dus gaan ze gauw over op de kathode bias methode. Maar is zeker geen zuivere manier. Eigenlijk is het een beetje benaderen.

Nico


Hoeveel stroom scheelt dat dan als je de methode met de kathodeweerstand gebruikt? Ik bedoel hoeveel stroom loopt er door de roosters en hoeveel % zit je er dan naast?
Als het een paar milliampjes scheelt en je zit er dus een beetje naast dan maakt dat toch niet zo heel veel uit?

En hoeveel meer werk is het om het via zo'n weerstand te meten of via de weerstand van de eindtrafo en de anodespanning? Als je twee spanningsmeters tegelijk gebruikt lijkt het me net zoveel gedoe...

Negative K3 fan
6 februari 2006, 23:22
verder is die 70% ook nog eens heel erg relatief/subjectief en er is ook sprake van een bias drift als buizen ouder worden, ik denk dat het allemaal té ongeveer is, als je perfect wil biasen moet je idd de stroom meten door de primaire kant van de OT en een scope eraan hebben hangen... toch???

nicoverduin
7 februari 2006, 05:22
DE scope is de test met een sinus generator. Die komt daarna nog een keer.

Franc
7 februari 2006, 07:28
Heren, heren, sorry hoor, maar willen jullie het nou allemaal niet moeilijker doen voorkomen dan het werkelijk is?

Het enige dat echt belangrijk is, is dat je binnen de marges blijft.
Met de kathodestroommeting blijf je dat in ieder geval, want je zit altijd 'te' koud, maar vervolgenes kun je je amp zo instellen dat ie lekker klinkt.
Het gaat hier om geluid dat je lekker vindt klinken of niet, je moet hier geen abstracte hogere wiskunde van maken.

Ik bias altijd door de kathodestroom te meten en zal de eerste zijn om toe te geven dat het een huis-tuin-en-keuken methode is, maar het kan nooit kwaad voor je amp en zolang je blijft luisteren naar het geluid is het een prima manier.

Geronimo
7 februari 2006, 15:44
Hmm ja maar dan ben ik eigenlijk nog steeds benieuwd naar hoeveel je er dan naast kan zitten. Hoeveel kan dat zijn dan Nico?

Franc
7 februari 2006, 15:47
Hoezo 'ernaast'? Waarnaast? Iedereen doet net alsof er 1 ultiem punt is waar je 'hem' precies op moet zetten....

Negative K3 fan
7 februari 2006, 16:01
Hoezo 'ernaast'? Waarnaast? Iedereen doet net alsof er 1 ultiem punt is waar je 'hem' precies op moet zetten....

ja precies, en dan gaat het ook nog eens om instrument versterkers. Het gaat inderdaad nergens over :)

Geronimo
7 februari 2006, 16:28
Jajah houd is ff op dat weet ik toch ook wel, ik kreeg nota bene het halve forum over me heen laatst omdat ik had geroepen dat biasen niet altijd nodig is en dat je een nieuw setje zonder problemen wel kon proberen zonder te biasen.

Ik vroeg de man alleen wat. Ik ben gewoon benieuwd hoeveel het scheelt.

(kan het ook opzoeken of uitvogelen maar ik ben een beetje druk de laatste tijd. En nu we het er toch over hebben kan ik het net zo goed ff vragen ja toch?