PDA

View Full Version : Hoe stem ik met een Floyd Rose?



ibbie
1 februari 2006, 18:40
Hé mensen, ik heb vandaag mijn nieuwe gitaar gekocht, een Ibanez rg 1550 Prestige!
Maar er is een probleem ik heb mijn nieuwe snaren er thuis op proberen te zetten, maar ik kom er niet uit om hem goed gestemd te krijgen... Ik ben er ondertussen uit dat de trekkracht overal gelijk moet zijn, maar is er een truukje om een zwevende brug te stemmen? Moet je in het midden beginnen ofzo? Erg hinderlijk als je niet je gitaar gestemd krijgt, terwijl je wel aardig lang speelt al haha...
I

X-Rated
1 februari 2006, 18:54
Ik neem aan dat je je snaren snaar voor snaar hebt vervangen. Als je alles tegelijk eraf haalt kan dat ten koste van de veerspanning gaan. (denk ik)

Bram+
1 februari 2006, 18:59
Bij EADGBe: Globaal op spanning proberen te krijgen, dan E en A, weer E en A en dan D erbij, dan E, A, D, G, dan E, A, D, G, B, dan E, A, D, G B, e. En dan maar hopen dat je floyd recht uitkomt. Drie weken lang iedere dag dat ding weer stemmen totdat hij stabiel is.

Tupelo
1 februari 2006, 19:15
Moet je wachten tot je gaat intoneren, wordt het vast helemaal leuk! :D

Nickname
1 februari 2006, 19:17
....Drie weken lang iedere dag dat ding weer stemmen totdat hij stabiel is.

Dit is dus totaal niet nodig, gewoon snaar per snaar vervangen.. zorgen dat je ze goed oprekt en dan eerst globaal stemmen, doe dit tot de verschillen nihil zijn (je kan best 5 of meer keer opnieuw stemmen). Dan vervolgens de locking nut vast en dan gaan fijnstemmen op dezelfde manier :)

Edit: Zorg wel dat je dezelfde dikte snaren gebruikt dan die er op lagen.. anders zal het je niet lukken. 0.09 is voor de RG met floyd standaard :satisfie:

Bram+
1 februari 2006, 19:19
Dit is dus totaal niet nodig, gewoon snaar per snaar vervangen.. zorgen dat je ze goed oprekt en dan eerst globaal stemmen, doe dit tot de verschillen nihil zijn (je kan best 5 of meer keer opnieuw stemmen). Dan vervolgens de locking nut vast en dan gaan fijnstemmen op dezelfde manier :)
Was ook lichtelijk overdreven natuurlijk, maar ervanuitgaande dat hij dat níet gedaan had, zei ik maar even dat het voorlopig nog wel even stemmen is.

Wat zijn tremolo's toch klote-dingen, hehe.

iwamoto
1 februari 2006, 19:23
ik verwissel mijn snaren altijd om de beurt, en mijn trucje is gewoon om telkens die nieuw opgelegde snaar even lichtjes bij te stemmen.
je hebt neem ik aan gewoon de ball-ends eraf geknipt, of hoeft dat bij jou edge pro niet meer? :P i ik vind het zo spijtig, vroeger had ik een lange video waarin het super goed werd uitgelegd door een technicus van charvel, maar ik heb m volgens mij gewist, anyway, op internet zijn flink wat guides te vinden, sterkte :D

Ratdawg
1 februari 2006, 21:20
Floyd eerst blokken dan nieuwe snaren rekken en stemmen. Blokje weg en dan veerspannig bijregelen (eventueel intoneren). Eens alles goed afgesteld is en je niet van stemming verandert of dikkere of in sommige gevallen zelf van merk snaren verandert, blijft alles normaal gezien op zijn plaats en gestemd voor een hele poos.

De "miserie" is eigen aan floyds. Superdingen, maar een pain in the bum als je iets verandert. Eens je er goed mee weg bent, doe je het in een handomdraai, hoor. Niet mee inzitten.

Orpheo
1 februari 2006, 22:06
nu weet ik weer waarom ik geen floyd wil!!!!!! dat ding zwabbert, palm muten is een ramp (vooral als je een LP gewend bent, want dan wil je wat voelen prikken in je hand, en doe je dat op een floyd, ontstemt de zaak. WEER), flink knijpen in de snaren met je superjumbofrets lukt ook niet, want dan ontstemt ie (zoals lennart mooi demonstreert in t videootje van de meeting :D en das niet lullig bedoelt tegen lennart, maar eerder als vloek tegen de floyd) en heb je een jengelarm op je gitaar zitten, zuigt dat ding alle tone op, omdat je geen reet meer doet met je vingers voor dynameik, en de dynamiek regelt met je floyd. althans, bij mij.

kortom: ik ben les paul speler (A)

Nickname
1 februari 2006, 22:48
nu weet ik weer waarom ik geen floyd wil!!!!!! dat ding zwabbert, palm muten is een ramp (vooral als je een LP gewend bent, want dan wil je wat voelen prikken in je hand, en doe je dat op een floyd, ontstemt de zaak. WEER), flink knijpen in de snaren met je superjumbofrets lukt ook niet, want dan ontstemt ie (zoals lennart mooi demonstreert in t videootje van de meeting :D en das niet lullig bedoelt tegen lennart, maar eerder als vloek tegen de floyd) en heb je een jengelarm op je gitaar zitten, zuigt dat ding alle tone op, omdat je geen reet meer doet met je vingers voor dynameik, en de dynamiek regelt met je floyd. althans, bij mij.

kortom: ik ben les paul speler (A)

Ik wist het.. de les paul is voor lompe boeren :seriousf: Gitaar spelen doe je met beleid, dus je hoeft de snaren niet hard in te duwen en palm muting gaat ook gewoon met een floyd. En dynamiek zit niet alleen in de jengelstengel of de vingers, gewoon hoe je met de hulmiddelen omgaat.. daar ligt de dynamiek. :hippie:

Orpheo
1 februari 2006, 22:50
Ik wist het.. de les paul is voor lompe boeren :seriousf: Gitaar spelen doe je met beleid, dus je hoeft de snaren niet hard in te duwen en palm muting gaat ook gewoon met een floyd. En dynamiek zit niet alleen in de jengelstengel of de vingers, gewoon hoe je met de hulmiddelen omgaat.. daar ligt de dynamiek. :hippie:

ja, klopt. ik ben een lompe boer :D and I am proud to be one :D

Nickname
1 februari 2006, 22:56
ja, klopt. ik ben een lompe boer :D and I am proud to be one :D

Sportief van je dat je het toegeeft :D hahaha.. je weet toch wel dat ik een beetje de draak aan het steken was met je he, ieder zn stijl toch? Peace! :hippie:

Orpheo
1 februari 2006, 23:02
Sportief van je dat je het toegeeft :D hahaha.. je weet toch wel dat ik een beetje de draak aan het steken was met je he, ieder zn stijl toch? Peace! :hippie:

tuurlijk, as if I care haha ieder zn eigen gitaartje toch?

bert k
1 februari 2006, 23:11
Ik heb een Les Paul én een Charvel.... wat ben ik dan?:)


Maar een Floyd is best tof als je er ff aan went, zelfs palmmuten gaat prima.

Nickname
1 februari 2006, 23:21
Ik heb een Les Paul én een Charvel.... wat ben ik dan?:)


Maar een Floyd is best tof als je er ff aan went, zelfs palmmuten gaat prima.

Dan ben jij vanaf nu onze gitaar-paus :)

patricia
1 februari 2006, 23:36
snaren verwisselen met een floyd rose?
heel simpel...blokkeer je tremolo..maar welzo dat de edge vlak blijft met de body.
en dan gewoon snaren verwisselen..ff goed uitrekken ,spelen ,weer goed uitrekken en daarna de toplock aandraaien en dan..........kun je de trem weer gebruiken.
lijkt simpel maar dat is het ook.
succes,
patricia

Orpheo
1 februari 2006, 23:46
waarom heeft iedereen het toch over REKKEN???? alsof die snaar nog 3mm verder uitrekt als ie eenmaal gespannen is! echt je reinste kolder. kom op guys, het is metaal, geen nylon! dat rekken is alleen maar ervoor dat de windingen op je tunerpeg wat strakker op elkaar komen te liggen, maar bij floyds hoeft dat toch nauwelijks, vanwege de toplock, en de aanneming dat degene die floyds hebben al zo lang spelen dat ze de snaren goed op kunnen winden... dat rekken is mijns inziens echt flauwekul. als ik op mijn toenmalige charvel de snaren verving (wat ik beperkte tot het uiterste minimum...) toen wond ik de snaren netjes om de tunerpeg heen, en idd de trem blokkeren, maar dat rekken hoefde bij mij nooit...

kan iets te maken hebben met mijn "huismerk", ernie ball, maar ok...

patricia
1 februari 2006, 23:50
ja weet ik veel!!!!

maar als ik het flik om niet goed uit te rekken gaat ie toch onstemmen hoor.
enne ik gebruik al jaren ernie ball.
doe ik al die tijd iets verkeerd?

Orpheo
1 februari 2006, 23:58
ik denk t.... want ik heb daar dus nooit last van. niet op mn les paul, ik had t niet met mn strats, niet met de jackson en ook neit met de charvel...

Luke-wannabe
2 februari 2006, 00:08
Volgens mij maakt dat geen fuck uit hoe je m stemt. Mijn strat zn tremolo zweeft ook (heeft geen floyd, maar denk niet dat dit uit maakt). gewoon snaren dr op en 10 keer stemmen. Duurt ff wat langer maar dan heb je wel wat ;-)

SBloke
2 februari 2006, 00:33
Ik heb hier net gister een RG320 te bruikleen gekregen..
ding staat in Bes gestemd (vraag mij niet waarom) maar als ik hem naar E ga tunen trek ik de trem BEHOORLIJK de veren in en staan de snaren ineens heel ver van de hals af...

Erg vervelend, dus maar weer naar Bes gestemd. Maar hoeveel veren moeten erin zitten? Deze heeft er 3, die volgensmij wat te slap zijn, of de snaren die erop liggen zijn te dik ( helaas kan ik dat niet goed achterhalen, maar ze voelen als 0.11)

Jiboom
2 februari 2006, 00:58
...
Erg vervelend, dus maar weer naar Bes gestemd. Maar hoeveel veren moeten erin zitten? Deze heeft er 3, die volgensmij wat te slap zijn, of de snaren die erop liggen zijn te dik ( helaas kan ik dat niet goed achterhalen, maar ze voelen als 0.11)
Standaard zitten er drie veren in, maar volgens mij worden ze met .009 set geleverd. Met drie veren kun je nog wel .010 halen als je de schroeven in de tremcavity wat aandraait, maar bij .011 in E gestemd zul je wel een extra veer nodig hebben.

Nickname
2 februari 2006, 12:05
Ik heb hier net gister een RG320 te bruikleen gekregen..
ding staat in Bes gestemd (vraag mij niet waarom) maar als ik hem naar E ga tunen trek ik de trem BEHOORLIJK de veren in en staan de snaren ineens heel ver van de hals af...

Erg vervelend, dus maar weer naar Bes gestemd. Maar hoeveel veren moeten erin zitten? Deze heeft er 3, die volgensmij wat te slap zijn, of de snaren die erop liggen zijn te dik ( helaas kan ik dat niet goed achterhalen, maar ze voelen als 0.11)

Yup.. ik zou je aanraden om gewoon .09 te gebruiken omdat dat naar mijn ervaring het beste werkt met die bruggen :)

ibbie
2 februari 2006, 12:12
Ik had er dus 010 snaren op gezet. En kreeg em maar niet goed. Ben naar een kerel geweest die er aardig wat vanaf weet en die heeft die schroeven aan de achterkant wat verder erin gedraaid en heeft 'em mooi gestemd gekregen ook. Ik heb helemaal geen last mee rgehad van ontstemmen daarna. Hij zij ook al dat het mooi zou zijn om er een extra veer in te zetten achterin, dat ga ik maar doen denk ik. Is dit gewoon bij de gitaarboer te krijgen?


P.s. bedankt voor de vele reacties

Anders Destium
2 februari 2006, 12:45
Gefeliciteerd met je gitaar!

De volgende keer als er iets is dan kun je het beste ook even kijken op

www.ibanezrules.com (http://www.ibanezrules.com) en dan tech

of www.jemsite.com (http://www.jemsite.com)

Op beide staan allemaal tips en tutorials hoe je met je brug moet omgaan!



Een floyd is wennen maar is wel het meest stemvast van alle soorten bruggen is mijn ervaring :)

pol
2 februari 2006, 13:06
Ik stop altijd een ingetaped 9volt batterijtje onder mijn floyd als ik de snaren vervang, zodat de brug wat omhoog blijft staan
dan de snaren wat aanspannen,batterijtje eronderuit, en grof stemmen, en dan de veren bijregelen zodat de brug horizontaal staat, bij snaren dikker dan 09
heb je meestal al 4 veren nodig (in E )

Snaren oprekken is niet echt nodig, gewoon paar keer goed op en af gaan met de tremolo's en die rekken niet meer.

Als je tijdens het stemmen al de brug te laag of te hoog begint te staan, stop dan met stemmen en regel de veren wat bij.

Nickname
2 februari 2006, 13:48
Heb je eigenlijk een foto van je RG 1550? ben wel benieuwd nu :)

Anders Destium
2 februari 2006, 14:00
Ik gebruik zelf altijd een stapel bierviltjes onder de floyd (of andere brug) om de snaren makkelijk te kunnen vervangen, werkt prima en je weet zeker dat je zo niets kunt beschadigen!

almarvk
2 februari 2006, 14:18
Belangrijk met een floyd rose systeem is ook dat je een vaste stemming moet houden bij je gitaar. Want met elke andere stemming heb je de veren weer anders ingesteld. Dus speel je altijd in E, dan zal het stemmen steeds makkelijker gaan.

De eerste keer was het voor mij ook een hel, en nu is het een klein klusje.

Nickname
2 februari 2006, 14:20
als je de snaren 1 voor 1 doet heb je toch helemaal geen blokje of viltjes nodig?

Anders Destium
2 februari 2006, 14:41
Dat duurt alleen veel langer, en ik heb er net als veel anderen een gewoonte van gemaakt om als ik de snaren allemaal vervang om ook het fretboard schoon te maken.

ibbie
2 februari 2006, 16:55
http://img.photobucket.com/albums/v673/ibbie2/147_4709.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v673/ibbie2/147_4718.jpg



Kijk dit is 'em.
Ik heb hem onwijs goedkoop kunnen krijgen.
Dijkman in Amsterdam had een soort opruiming omdat ze ruimtegebrek hebben, dus een hele rij gitaren gingen voor 50% ja serieus 50% de deur uit. Deze ook dus en heb er 450€ voor betaald.

Anders Destium
2 februari 2006, 17:02
Hij is dus nieuw?

Wow, dan is het zeker een mooie prijs voor zo'n fijne gitaar :jam:

Jiboom
2 februari 2006, 17:09
Wow, een gevoel van déjà vu... lijkt nogal op mijn oude RG550. Die heeft alleen een Edge tremelo i.p.v. Edge Pro. Ik heb jaren met plezier op dat ding gespeeld. Zeker een mooie prijs die jij betaalt hebt.

Ik raad je trouwens aan om wel regelmatig de maple toets schoon te maken. Die is bij mij plaatselijk nogal zwart geworden door het vuil. Tenzij je het er stoer uit vindt staan natuurlijk, van die "relic-trekjes"... ;)

ibbie
2 februari 2006, 17:11
Ja hij is nieuw, vind dat ik het goed gedaan heb voor die prijs :D
En bedankt voor de tip, ik zal hem goed schoon houden.

Nickname
2 februari 2006, 20:32
Heeeeeel mooi ding!! :) Zeeeker voor die prijs :D (GAS GAS GAS!) alleen vreemd dat ie niet in de ibanez catalogus staat :???: is het misschien een oudere die een tijd in de winkel heeft gestaan? Kan je vrij simpel uit zien te vinden via het nummer achter op de headstock.

ibbie
2 februari 2006, 20:38
Ja, hij komt uit 2002. Maar dat drukt de pret niet wat mij betreft ;)

Nickname
2 februari 2006, 20:41
Gefeliciteerd dude, echt waar.. een zeer mooie plank. voel me nu haast opgelicht door de 800 euro die ik voor mn RG 1570 heb betaald (dezelfde behalve een donkere toets, een iets andere hals en zonder slagplaat)

Djurre
2 februari 2006, 21:23
vette gitaar hoor! 8-)

patricia
2 februari 2006, 22:48
pracht gitaartje. gefeliciteerd joh!!!

andy
2 februari 2006, 23:19
ja weet ik veel!!!!

maar als ik het flik om niet goed uit te rekken gaat ie toch onstemmen hoor.
enne ik gebruik al jaren ernie ball.
doe ik al die tijd iets verkeerd?

Nee hoor, ik rek ook bijna altijd, zonder het rekken ontstemt de gitaar bij mij altijd.
Oprekken, stemmen, lock er op, nog een keer stemmen en dan blijft ie ook verder goed. Zonder het oprekken sta je de halve avond die vervloekte snaar steeds bij te stemmen.

patricia
2 februari 2006, 23:21
precies!!! dat bedoel ik nou! als je niet uitrekt ga je problemen krijgen.

Anders Destium
2 februari 2006, 23:21
Dat uitrekken is echt iets om rekening mee te houden, zeker met floyds kan het heel vervelend zijn als je dat niet gelijk doet!

Mich-B
3 februari 2006, 13:19
Ik heb er ook alng over gedaan om mijn floyd rose goed af te leren stellen, maar het is simpeller dan je denkt en als het eenmaal lukt, blijft je gitaar altijd goed gestemd, hoeveel je je tremolo en snaren ook verkracht.
Het belangrijkste is dat je tremolosysteem precies horizontaal met je body loopt. Vervang dus gewoon je snaren, stem ze globaal en zet je gitaar even weg. Na een tijdje stem je de gitaar weer alleen niet met de stemknoppen of de fijnstemmers, maar met de veren (achterin) met behulp van een schroevendraaier. Dit proces moet je dan een paar dagen herhalen, inclusief het oprekken van de snaren. (zorg dat je tremolo niet gelocked is bovenaan).
Je zult zien dat je gitaar na deze stappen een weekje herhaalt te hebben en je de lockers weer vastdraait nooit meer problemen hebt.
Als je er nieuwe snaren opzet wel weer hetzelfde doen uiteraard. Geen nieuwe snaren vlak voor een optreden als je een Floyd Rose hebt dus!!!

Mich-B
3 februari 2006, 13:21
en als je al die stappen doet, er dus wel continu op letten dat die brug excact horizontaal loopt met je body!!!
Blablabla nu is het wel weer genoeg...

andy
3 februari 2006, 17:08
Ik heb er ook alng over gedaan om mijn floyd rose goed af te leren stellen, maar het is simpeller dan je denkt en als het eenmaal lukt, blijft je gitaar altijd goed gestemd, hoeveel je je tremolo en snaren ook verkracht.
Het belangrijkste is dat je tremolosysteem precies horizontaal met je body loopt. Vervang dus gewoon je snaren, stem ze globaal en zet je gitaar even weg. Na een tijdje stem je de gitaar weer alleen niet met de stemknoppen of de fijnstemmers, maar met de veren (achterin) met behulp van een schroevendraaier. Dit proces moet je dan een paar dagen herhalen, inclusief het oprekken van de snaren. (zorg dat je tremolo niet gelocked is bovenaan).
Je zult zien dat je gitaar na deze stappen een weekje herhaalt te hebben en je de lockers weer vastdraait nooit meer problemen hebt.
Als je er nieuwe snaren opzet wel weer hetzelfde doen uiteraard. Geen nieuwe snaren vlak voor een optreden als je een Floyd Rose hebt dus!!!

Nou, mmm. Dit zou ik nou niet direkt als simpel omschrijven.
Misschien begrijp ik het niet goed, maar als ik het zo lees ben je dagen bezig om je gitaar te stemmen, met een schroevendraaier nota bene...... :o

Izegrim
5 februari 2006, 04:04
Crosstuning. E, e, A, B, E, e, A, B, G, D en dan weer van vooraf aan beginnen. Begin niet te secuur want dat kost alleen maar tijd. Als je zo leert stemmen heb je een FR eerder op stemming dan wanneer je steeds de E, A, D, G, B, e cyclus doorloopt. Voor iedereen die het nog niet wist: zo stem je een Floyd.

patricia
5 februari 2006, 13:20
hahaha gisteren heb ik van die optima snaren op mijn jem gezet.

nou ehhhhh wat een stelletje klote-snaren zeg!!!!
ik als de donder weer mijn oude vertrouwde ernie`s erop gezet.
ben je met trem-afstelling mooi een avondje zoet.(vriendje blij lol).

Mauser
16 februari 2006, 18:42
Om niet per se een nieuw topic te hoeven openen, hier maar even mijn vraag stelleen :D Mijn volgende gitaar wordt er ook een met Floyd Rose brug, maar de band waarin ik speel, speel ik in B. Ik hoorde eens dat als je er een setje 012. opzet en in B stemt, hetzelfde is als 009. in E, en dat je dan amper de tremolo nog hoeft af te stellen qua veren en zo.. Klopt dit?

vester86
16 februari 2006, 18:52
het zal wel ONGEVEER kloppen, precies klopt het toch nooit.
maar dat maakt niet uit, want je zult toch moeten intoneren, en als je dan toch bezig bent kun je meteen die brug even recht zetten

pol
16 februari 2006, 18:54
neen, dat klopt niet, of je moet al heel veel geluk hebben.

Sim-Simon
16 februari 2006, 19:09
Ik heb m'n Floyd Rose gitaar in een hoekie gedumpt. Ik vind het knullige bruggen. Metal gitaristen vinden het misschien wel vet maar ik speel toch niet zo heel veel met die whammy.

patricia
16 februari 2006, 19:11
Om niet per se een nieuw topic te hoeven openen, hier maar even mijn vraag stelleen :D Mijn volgende gitaar wordt er ook een met Floyd Rose brug, maar de band waarin ik speel, speel ik in B. Ik hoorde eens dat als je er een setje 012. opzet en in B stemt, hetzelfde is als 009. in E, en dat je dan amper de tremolo nog hoeft af te stellen qua veren en zo.. Klopt dit?

klopt niet hoor,
kan je wel vergeten die stelling.je hele set-up gaat wankel,dus..je moet dan je brug weer laten zweven....de veren opnieuw afstellen en.......intoneren.
als je stalen zenuwen hebt ga je gang....zoniet......LATEN DOEN!!
goodluck,
patricia

vester86
16 februari 2006, 23:03
Ik heb m'n Floyd Rose gitaar in een hoekie gedumpt. Ik vind het knullige bruggen. Metal gitaristen vinden het misschien wel vet maar ik speel toch niet zo heel veel met die whammy.

je gaat voorbij aan het feit dat de (goeie) floyd rose bruggen stemvaster zijn dan gewone bruggen, doordat deze zwevend is opgesteld en dat eventuele rek van snaren word vereffend met de druk van de veren.mijn ibanez hoef ik vrijwel nooit te stemmen, ook niet bij flinke temperatuurswisselingen.bij mn hurricane, en ook mijn ex les paul, had ik dat veel meer.



Citaat:
Origineel gepost door Mauser
Om niet per se een nieuw topic te hoeven openen, hier maar even mijn vraag stelleen :D Mijn volgende gitaar wordt er ook een met Floyd Rose brug, maar de band waarin ik speel, speel ik in B. Ik hoorde eens dat als je er een setje 012. opzet en in B stemt, hetzelfde is als 009. in E, en dat je dan amper de tremolo nog hoeft af te stellen qua veren en zo.. Klopt dit?



klopt niet hoor,
kan je wel vergeten die stelling.je hele set-up gaat wankel,dus..je moet dan je brug weer laten zweven....de veren opnieuw afstellen en.......intoneren.
als je stalen zenuwen hebt ga je gang....zoniet......LATEN DOEN!!
goodluck,
patricia


wat je volgens mij niet doorhebt is dat de stemming ook flink verlaagd, namelijk in B
dat betekent dat de 2e snaar in E staat, en laat de 2e snaar uit een setje 0.12 net precies even dik zijn als de 1e snaar uit een setje 0.09. dus al die snaren staan op dezelfde spanning. het enige wat eraf gaat is de Hoge E, en daarvoor in de plaats komt een lage B. die verschillen hooguit een paar newton in trekkracht, en van die paar newton gaat jouw brug echt niet dramatisch scheef staan.misschien merk je het verschil niet eens...

pol
17 februari 2006, 18:26
zoveel werk is dat toch niet om effe die veren in te stellen ?

patricia
17 februari 2006, 18:35
mwahh,ligt eraan.....als je een beetje pech hebt..kan het een pain in the ass zijn hoor."

De Baron
17 februari 2006, 19:38
Damn, nu ik al dat gekut met dat stemmen van een FR-gitaar lees, moet ik er toch nog even een nachtje over slapen voordat ik die Jackson DK2FF koop.

patricia
17 februari 2006, 19:50
neeeeeeeeeeeee,niet twijfelen!!!
eenmaal gestemd en een zwevende brug heb je een pracht plank.

Orpheo
18 februari 2006, 02:41
neeeeeeeeeeeee,niet twijfelen!!!
eenmaal gestemd en een zwevende brug heb je een pracht plank.

jawel, WEL twijfelen. floyds zuigen tone als een bezetene.breek je een snaar ben je gelijk de lul, ontstemt de hele boel weer...fuck floyds.

Utreg
18 februari 2006, 10:49
Moet je wachten tot je gaat intoneren, wordt het vast helemaal leuk! :D

mee eens... intoneren...

Mauser
19 februari 2006, 14:15
jawel, WEL twijfelen. floyds zuigen tone als een bezetene.breek je een snaar ben je gelijk de lul, ontstemt de hele boel weer...fuck floyds.

Een gitaarverkoper heeft mij eens verteld dat je een gitaar met Floyd Rose echt alleen moet kopen, als je ook echt een Floyd Rose wilt gaan gebruiken, en dat als je 'm toch niet gaat gebruiken, dat je dan beter een vaste brug kan nemen. Daar ben ik het wel mee eens.. Maar ik weet zeker dat ik er een wil 8)

Kevin-D
19 februari 2006, 15:26
http://img.photobucket.com/albums/v673/ibbie2/147_4709.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v673/ibbie2/147_4718.jpg



Kijk dit is 'em.
Ik heb hem onwijs goedkoop kunnen krijgen.
Dijkman in Amsterdam had een soort opruiming omdat ze ruimtegebrek hebben, dus een hele rij gitaren gingen voor 50% ja serieus 50% de deur uit. Deze ook dus en heb er 450€ voor betaald.

Oh jij hier met je RG'tje ibbi :D Ik ben 't Psycho (redelijk inactief op 't moment) op gitaarplus.nl.tt

bertos
2 maart 2006, 21:13
Ik heb jullie hulp nodig.. Ik heb nog niet zolang een gitaar met dat floyd rose systeem.. En ik wou vandaag eens ff op mijn gemak alle snaren eraf halen en het geheel een beetje poetsen enzo.. Welnu, ik heb alle snaren eraf, gepoetst, maar als je de snaren weer terug moet doen? Ik krijg ze er nu eigelijk met geen mogelijkheid meer op, de brug waar je de uiteindes van de snaren in moet doen zit naar beneden en krijg ik niet meer goed naar boven om de knoppen aan te draaien..
Help?

patricia
2 maart 2006, 21:43
nou..heheh weggooien maar he?
nee hoor geintje!!!!!!!!!!
oke,allereerst de brug..die moet horizontaal met de body.
dus een blokje hout of iets onder de brug en kijken of tie gelijk met de body ligt.
alles ok??? dan snaren erop(met dat blokje nog onder de brug).
stemmen...en ik doet het wel!!!!!......uitrekken van de snaren.
als alles oke is..dan het blokje eronder uit.
duikelt je trem naar voren dan moet je de veren aanspannen(in dit geval zal je stemming continu gaan zakken).
gaat je trem naar achteren dan de veren iets losdraaien.(in dit geval zal je stemming continu gaan stijgen).
voor meer info......ibanezrules.com

http://www.jemsite.com/tech/1setup.htm#step1
succes dude!
patricia

MarkS
15 mei 2006, 21:35
Ik heb hier net gister een RG320 te bruikleen gekregen..
ding staat in Bes gestemd (vraag mij niet waarom) maar als ik hem naar E ga tunen trek ik de trem BEHOORLIJK de veren in en staan de snaren ineens heel ver van de hals af...

Erg vervelend, dus maar weer naar Bes gestemd. Maar hoeveel veren moeten erin zitten? Deze heeft er 3, die volgensmij wat te slap zijn, of de snaren die erop liggen zijn te dik ( helaas kan ik dat niet goed achterhalen, maar ze voelen als 0.11)

Ik blijf een haat-liefde verhouding hebben met die krengen. (Jap. Ibanez GR320DX/Floyd) Hoop gedonder met de trem (bijna een reden om af te zien van de koop), maar de gitaar speelt goddelijk lekker.

Voorheen had ik een Jap Strat met een Kahler/Rose trem. Amper problemen, de Strat had geen recessed cavity (uitgefreesde holte onder het blok), dus omhoog tremmen kon alleen als je de brug niet evenwijdig (dus schuin naar voren) instelde. Met 3 veren bleef ie op een 0.10 setje keurig op stemming. Door het dikke tremblok gaf ie ook amper problemen met palm-muting enz.

De Ibanez is een ander verhaal. Hoop gedonder gehad om de brug parallel aan de body te krijgen en te houden. Palm-muting was een kleine ramp.
Op een gegeven moment de veren zover aangetrokken dattie achterover stond, maar dan prikte die pook weer in mijn elleboog ;-)

Met een paar "tweaks" heb ik 'em eindelijk in bedwang gekregen.
Ik heb de .009 set vervangen door 0.10, vind ik wel zo prettig met die Jumbo frets. Ik hou wel van een beetje stevige greep. En je krijgt een wat dikkere "tone".
Hardhoutblokje gelijmd tussen trem en holte richting hals (kan nu dus alleen nog maar omlaag tremmen).
4 veren ipv 3 veren.
Geeft wel meer weerstand, maar vind ik best prettig. Als ik nu de snaren opduw komt niet meteen de hele trem naar boven. Voorheen hingen de snaren meteen als uitgelubberde waslijnen langs de hals (bij wijze van spreken he...) als ik 'em een klein duwtje gaf.
Nu is het vibrato-effect veel beter te doseren. Sustain is ook enorm verbeterd hierdoor.

Wie weet, heb ik gewoon de verkeerde gitaar gekocht, maar hij speelt verder zo lekker!

heavy-metal-thunder
16 mei 2006, 12:38
nu weet ik weer waarom ik geen floyd wil!!!!!! dat ding zwabbert, palm muten is een ramp (vooral als je een LP gewend bent, want dan wil je wat voelen prikken in je hand, en doe je dat op een floyd, ontstemt de zaak. WEER), flink knijpen in de snaren met je superjumbofrets lukt ook niet, want dan ontstemt ie (zoals lennart mooi demonstreert in t videootje van de meeting :D en das niet lullig bedoelt tegen lennart, maar eerder als vloek tegen de floyd) en heb je een jengelarm op je gitaar zitten, zuigt dat ding alle tone op, omdat je geen reet meer doet met je vingers voor dynameik, en de dynamiek regelt met je floyd. althans, bij mij.

kortom: ik ben les paul speler (A)

Hell yeh!! Nu weet ik terug waarom ik mijn floyd rose heb geblokkeerd, de vijsjes op de brug heb verwijderd (zaten in de weg) en misschien ook nog de lock nut ga vervangen door een gewone kam (want daar doe ik mijn vinger aan pijn). Maar, na al deze werkzaamheden speel ik nog niet graag op deze gitaar, want de brug blijft op de één of andere wijze onnatuurlijk aanvoelen.

God save Les Paul! Een concept ontwikkelen dat er 55 jaar later nog staat!! Pray the lord!

Kaïn
16 mei 2006, 14:10
Voor mij is het meer Praise the Floyd...:satisfie:
Geen elke gitaar is zo stemvast als mijn gitaren met floyd. Ze ontstemmen vrijwel niet, ook niet naar extreem gebruik. Snaren verwisselen is echt een eitje, ik snap echt niet wat daar moeilijk aan is. En dat geen dynamiek meer hebt ben ik het niet mee eens, vibrato etc gaat prima. Bij mij in elk geval wel. En dat je niet kan knijpen in je hals vind ik geen argument. Je moet überhaupt niet knijpen in je hals. Dat het je tone zuigt ben ik mee eens, de sustain is zeker niet als die van een Les Paul, maar voor mij weegt dat niet op tegen de voordelen.
Zoveel mensen zoveel gitaren blijkt maar weer. Even offtopic...er staat een gruwelijk mooie Les Paul mét Floyd op marktplaats...Het is dat ik er geen geld voor heb anders zat die nu op mijn schoot.

vasnd
16 mei 2006, 15:35
ik ga zometeen maar weer eens nieuwe snaren op mijn gitaar zette, zal er wel weer een tijd mee bezig zijn jammer genoeg. Maar de voordelen wegen bij mij ook nog steeds zwaarder dan de nadelen. En die witte lp vind ik zelfs mooi ( normaal haat ik dus ook lp's, vooral door de mensen die er op spelen)

patricia
16 mei 2006, 15:46
dit is voor mij de oplossing!!

in 10min ben ik klaar met het verwisselen van snaren op mijn jem.



http://img.photobucket.com/albums/v435/karwei/P6260002.jpg