PDA

View Full Version : Metalgitaar



}{Metalmaster}{
29 januari 2006, 00:14
Hallo mensen.
Ik ben hier net nieuw. Zelf speel ik nu nog akoestisch, maar ben vanplan om een elektrische te gaan kopen. Ik zou niet het beste van het beste willen maar ook zeker geen slechte. als eerst wilde ik een Stagg G490-TCH en wilde hem dus kopen bij the Groove Factory (www.groovefactory.nl). Totdat een vriend van me aanbood als ik genoeg geld had mee tegaan naar amsterdam en daar een elektrische gitaar te gaan uitzoeken. Ik weet dus niet echt hoeveel geld ik moet gaan sparen. Want ik wil namelijk ook nog een multipedaal van 200 ongeveer. zelf dacht ik aan 600 a 700,-. Maar toen dacht ik van Ephiphone is veel beter. En die hebben ook een SG.
Zouden jullie me mischien wat tips willen geven over wat ik zou moeten gaan kopen.


Greetz Metalmaster

Luke-wannabe
29 januari 2006, 02:39
In ieder geval géén Metalmaster pedaal! :D :dance:

robert-gitarist
29 januari 2006, 08:42
Mwah metalmaster is opzich geen slecht pedaal anders hoor ;)

Maare waarom nieuw kopen?voor dat geld heb je 2de hands een zeer leuk spul ervoor.Ik zal voorbeeld geven:

Epiphone SG(staat nieuwe op marktplaats in de doos een G-400 erg goed zijn die!!!) voor 295 euro.
Versterker nja eurotje of 150/200?
Boss ME-50 multi effect: eurotje of 160/170.
Dan heb je een erg leuke set.Nieuw ben je zowiezo meer kwijt hier voor!

}{Metalmaster}{
29 januari 2006, 13:08
mmm Ok.
Maarehh. Die Stagg dus niet doen en dan gewoon een beter merk nemen.
Zelf zat ik aan de multieffect van Korg te denken (de Korg Ax1500G. Maar die gitaar. ik wilde dus eerst deze http://www.groove-factory.nl/catalog/product_info.php?cPath=29_33_215_179&products_id=1534 .<<(moet even laten zien. Anders is het onduidelijk.) Zou ik deze nemen?? of voor een beter merk?

Bram+
29 januari 2006, 13:48
Als je een SG modelletje wil, kijk dan maar gewoon tweedehands (zoals Robert zei) naar een Epiphone G-400. Stagg gitaren zijn over het algemeen troep, en het lijkt me sterk dat dit een uitzondering is.

}{Metalmaster}{
29 januari 2006, 14:33
Ok. Maareh dan weet ik iedergeval dat ik geen stagg moet kopen. Ik zou bovendien met een vriend van me naar Amsterdam om daar een gitaar uittezoeken. dan heb ik ook langer garantie enzo. Ik heb het niet zo erg op 2ehands.

drap
29 januari 2006, 19:59
Als ik je naam mag geloven ben je een metalliefhebber? Ik zou binnen deze prijs gaan voor een Ibanez instapmodel of bijv een Yamaha Pacifica 112

}{Metalmaster}{
29 januari 2006, 23:45
Jah. Ik vind metal wel leuk, maar punk-rock, rock, >>GOTHIC<< ook wel hoor. Ik vind eigenlijk alles wel leuk :p. Ik vind alleen dat model wat je lied zien niet zo mooi. Ik houd het denk ik op een SG model.

drap
30 januari 2006, 00:59
Jah. Ik vind metal wel leuk, maar punk-rock, rock, >>GOTHIC<< ook wel hoor. Ik vind eigenlijk alles wel leuk :p. Ik vind alleen dat model wat je lied zien niet zo mooi. Ik houd het denk ik op een SG model.

Qua prijs/kwaliteitverhouding denk ik dat je dan het best kan gaan voor een Epiphone, maar er zijn natuurlijk meer namen op de markt. Zolang je maar niet bijv een stagg of een vintage koopt ofzo. Dat zou je nog wel es hevig kunnen teleurstellen

}{Metalmaster}{
1 februari 2006, 16:13
ok:p

Me vrienden vinden wel dat ik die stagg moet kopen, maar ik denk: Ik koop gelijk een goede gitaar, niet het beste van het beste maar ook niet het slechtste. Dan geef ik maar 100,- meer uit.:p
Trouwens...
Hebben jullie wel eens van het merk Greg Bennit gehoord?
Bij muziekhandel Beers in Schagen verkopen ze er een paar, waaronder ook een SG modelletje. Weten jullie hoe dit merk is. Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord. :satisfie:
(hoewel ik daar die gitaar niet ga kopen)

Bram+
1 februari 2006, 16:56
Nogmaals over Stagg: je vrienden zitten fout (hebben ze zelf toevallig een stagg gitaar?).
Dan moet ik erbij zeggen dat ik die stagg SG-kopie die je liet zien, ook nog eens lelijk vind, maar da's persoonlijk natuurlijk.

belvedere86
1 februari 2006, 17:34
misschien een ibanez sz 320. Kost tss de 350-400 euro denk ik.

http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=SZ320&color=0

Squier4ever
1 februari 2006, 17:40
Maarehh. Die Stagg dus niet doen en dan gewoon een beter merk nemen.

dat je dat een merk durft te noemen, das je reinste teringzooi

Orpheo
1 februari 2006, 17:49
dat je dat een merk durft te noemen, das je reinste teringzooi

ja mag t IETS subtieler zeggen hoor....


edit: sorry, sorry. nu ik er over nadenk. je kan t niet subtieler zeggen.

@ topicstarter: wat zie jij onder 'garantie" bij gitaren? oeps gebroken hals, hup nieuwe? oh, gebroken brug, nieuwe? lijkt me stug. niet 2ehands kopen is jezelf bestelen, werkelijk waar. als je 2ehands koopt zijn de kinderziektes vaak al uit de gitaar. en wil je de gitaar niet meer, dan verkoop je m weer door, vaak met weinig verlies, en heb je een heel goeie deal, dan verkoop je m met winst door (bv discontinued models die zeer geliefd zijn ofzo...).

ik las 600 euro als budget? dan is t simpel. een ibanes sz320 (zo heet ie toch..) op de 2ehands markt, een epi valve junior met daarvoor een tubescreamer. kan je echt alle kanten op, en heppie voor thuis een buizenbakkie die vol open kan zonder dat je ramen eruit trillen, en een fijne gitaar. ik zou zelf NOOIT aan multieffecten gaan. echt NOOIT. dat is pas zonde van je geld. vin dik dan.

Reel Big Fish
1 februari 2006, 18:17
Hey "Metalmaster", wat voor metal vind je vet dan?

Trouwens, metal kun je toch beter op een Les Paul spelen dan op een SG? Het geluid van een SG is toch veel scheller dan dat van een Les Paul?

Gouden tip: Stagg is KUT

robert-gitarist
1 februari 2006, 18:36
Hey "Metalmaster", wat voor metal vind je vet dan?

Trouwens, metal kun je toch beter op een Les Paul spelen dan op een SG? Het geluid van een SG is toch veel scheller dan dat van een Les Paul?

Gouden tip: Stagg is KUT

Metal is meer sg hoor ;)
Kijk maar eens na de wat zwaadere metalbands-->sg modellen...Les Paul is meer gewoon Rock en hard Rock.Metal is gewoon SG en superstrat ;)

idno
1 februari 2006, 18:39
zoveel SGs zie ik niet hoor in de scene. wel veel Vipers bij de wat modernere bands.
Ik denk toch dat de superstrats overheerschen

robert-gitarist
1 februari 2006, 18:43
zoveel SGs zie ik niet hoor in de scene. wel veel Vipers bij de wat modernere bands.
Ik denk toch dat de superstrats overheerschen

Viper..
Ah en wat voorn model is de viper? goed kijken na de vorm aub ;)

GuitarMaster
1 februari 2006, 19:13
Metal is meer sg hoor ;)
Kijk maar eens na de wat zwaadere metalbands-->sg modellen...Les Paul is meer gewoon Rock en hard Rock.Metal is gewoon SG en superstrat ;)

Wat je nu zegt is echt bullshit....

Vonk
1 februari 2006, 19:38
Les Paul kan ook makkelijk voor metal, ik was laatst bij een grindcoreconcert. Enorme bak teringherrie dus ben ik maar de gitaristen gaan bestuderen. Zeker een sg EN een les paul aanwezig.

Als je wil kun je met beide een bak kutherrie maken.

Gitaro
1 februari 2006, 19:46
Het enige dat je nodig hebt is een humbucker :P

drap
1 februari 2006, 20:25
Altijd gedacht dat Gibsons, ongeacht SG, Les Paul, Explorer, Flying V etc, mits inbelegd met humbuckers allemaal erg geschikt zijn voor metal. Ja ik kan het fout hebben hoor...

FruscianteFan
1 februari 2006, 20:29
Mits humbucker én solidbody :D. Ik denk niet dat je uit een hollowbody jazzkast lekker metal kunt halen :P

(dit is niet bijdehand, dit is gewoon flauw dus je kunt het gewoon negeren :P)

Ratdawg
1 februari 2006, 21:02
Voor het geld kan je niet veel missen met een g400. Cube30 ofzo erbij en dan heb je nog genoeg over voor setje reserve snaren, stembakje, strap, ... lekker veelzijdig allemaal. Goed om gestart te raken alleszins.

drap
1 februari 2006, 21:07
Epiphone Explorer lijkt me trouwens wel een leuke, betaalbare metalgitaar. Is behalve qua klank natuurlijk ook qua vorm een ultieme metalgitaar

drap
1 februari 2006, 21:41
Mits humbucker én solidbody :D. Ik denk niet dat je uit een hollowbody jazzkast lekker metal kunt halen :P

(dit is niet bijdehand, dit is gewoon flauw dus je kunt het gewoon negeren :P)

Bijen hebben geen handjes :cheerup:

Orpheo
1 februari 2006, 21:48
nou, frusciantefan, je hebt wel gelijk! maar he, die mongool van een tom deLonge heeft een ES335 waar hij punk mee ragt, dus t kan wel hoor. maar idd, uit een jazzbak haal ik geen dikke metalscheur. wie wel..:D

maar uhm... humbuckers zijn geen vereiste voor metal!!! kijk naar malmsteen, die speelt gewoon met een stratje en singlecoils, en met een p90 kan je heus wel lekkere metalrifs beuken, geeeeen probleem!

Luke-wannabe
2 februari 2006, 00:27
kijk naar malmsteen, die speelt gewoon met een stratje en singlecoils

Ja maar wat voor single coils. Dikke High output DiMarzio's

idno
2 februari 2006, 11:50
Viper..
Ah en wat voorn model is de viper? goed kijken na de vorm aub ;)

I know, maar een viper is geen 1:1 kopie, het model is iets aangepast. naar mijn idee een verbetering.

Orpheo
2 februari 2006, 15:44
Ja maar wat voor single coils. Dikke High output DiMarzio's

valt echt mee kerel. 60 tot 90 mV. ga maar effe na dat dimarzio nog een singlecoil heeft met 200 mV als output (en niet de p90, die is namelijk 270 mV ). t valt echt mee hoor, die 90 mV. tis niet extreem hot.

Lord Abortion
2 februari 2006, 16:14
Malmsteen speelt geen metal. Malmsteen speelt shred/hardrock.

Metal speel je met een solidbody en humbuckers. En al diegenen die dan een beetje komen zagen van "niet noodzakelijk ..." zouden beter hun bek houden.

Malle Eppie
2 februari 2006, 21:38
[QUOTE=Lord Abortion]Malmsteen speelt geen metal. Malmsteen speelt shred/hardrock.

Metal speel je met een solidbody en humbuckers. QUOTE]

Inderdaad, Malmsteen speelt zeker geen metal. En voor metal heb je eigenlijk al genoeg aan een paar dingen. Een gitaar met een humbucker bij de brug en een volumeknop, dikke snaren om lager te stemmen en een BOSS Super Distortion pedaal.

En als gitaar zou ik kiezen voor een LTD Viper, MH-serie of F-serie of iets van een Epiphone Explorer. Ibanez RG is ook altijd goed.

Orpheo
2 februari 2006, 23:07
[QUOTE=Lord Abortion]Malmsteen speelt geen metal. Malmsteen speelt shred/hardrock.

Metal speel je met een solidbody en humbuckers. QUOTE]

Inderdaad, Malmsteen speelt zeker geen metal. En voor metal heb je eigenlijk al genoeg aan een paar dingen. Een gitaar met een humbucker bij de brug en een volumeknop, dikke snaren om lager te stemmen en een BOSS Super Distortion pedaal.

En als gitaar zou ik kiezen voor een LTD Viper, MH-serie of F-serie of iets van een Epiphone Explorer. Ibanez RG is ook altijd goed.


ah waht?? ik zie tony iommi of de gasten van iron maiden nog niet laag stemmen (in ieder geval niet lager dan dropped D, en tony, ja, soms, maar das experimenteren, en t was een foutje, zoals ie zelf zei ooit). en een boss superdistortion? ach hemel, nee! een humbucker-solidbody gitaar met een jcm800, mesa recto, 5150, etc etc, is zat.

SBloke
2 februari 2006, 23:13
[QUOTE=Malle Eppie]


ah waht?? ik zie tony iommi of de gasten van iron maiden nog niet laag stemmen (in ieder geval niet lager dan dropped D, en tony, ja, soms, maar das experimenteren, en t was een foutje, zoals ie zelf zei ooit). en een boss superdistortion? ach hemel, nee! een humbucker-solidbody gitaar met een jcm800, mesa recto, 5150, etc etc, is zat.


neem dan een 2: ninety en een triaxis... nog een 2x12 eraan hangen (ook van mesa uiteraard) en je komt al echt een heel eind.


http://www.paullenders.com/images/rigarchive_static/2005/010/01_large.jpg

De oude setup:
Mesa Boogie TriAxis pre-amp*
Mesa Boogie 50/50 power amp*
Mesa Boogie Rectifier 2*12 inch V30's cabinet*
Mesa Boogie Abacus footswitch*
Rocktron Intellifex Online effects processor*
Furman PL - Pro/E power conditioner*
Sennheiser G2 wireless system*
Sennheiser E906 mic*
Audio Technika 4040 mic*

De 50/50 is vervangen voor een 2:ninety


(I wish that was my rack ;) )

Orpheo
2 februari 2006, 23:17
[QUOTE=Orpheo]


neem dan een 2: ninety en een triaxis... nog een 2x12 eraan hangen (ook van mesa uiteraard) en je komt al echt een heel eind.

pff alsjeblieft, waar zie je me voor aan? :D IK en MESA?? :seriousf: ik blijf marshall jcm 800 beuken tot t echt niet meer kan. en zelfs dan... dan bouw ik m na zover als dat maar kan, ghehe

nee, voor mij geen mesa. alleen maar marshall met een 412 greenback eraan. of een mesa vTwin als extra boost/preamp/whatever pedaal in de low input. dat weer wel dan.

Anders Destium
2 februari 2006, 23:17
Je koopt gewoon een 5150 en de rest is bijzaak.

SBloke
2 februari 2006, 23:24
[QUOTE=SBloke]

pff alsjeblieft, waar zie je me voor aan? :D IK en MESA?? :seriousf: ik blijf marshall jcm 800 beuken tot t echt niet meer kan. en zelfs dan... dan bouw ik m na zover als dat maar kan, ghehe

nee, voor mij geen mesa. alleen maar marshall met een 412 greenback eraan. of een mesa vTwin als extra boost/preamp/whatever pedaal in de low input. dat weer wel dan.


Ach ja, jij liever als ik natuurlijk ;)

Als ik ooit nog een triaxis 2.0 kan overnemen voor een goede prijs ben ik happy.
Oude simulclass erbij (of die 2:90) en lekker spelen maar..

Orpheo
2 februari 2006, 23:24
Je koopt gewoon een 5150 en de rest is bijzaak.

tja, probleempje; de 5150 heeft 6l6's, en niet el34's, en ik ben verknocht aan dat el34 geluid. dat bijna neuzig middengebied, dat korrelig tophoog.... grandioos. maar alsof dat echt uitmaakt. ff wat weerstandjes en caps vervangen, goed biassen, done. de 5150 is denk ik soms wel iets te 'harsh' voor mijn smaak, vooral als ik m vergelijk met mijn 800 die dan flink op zn donder krijgt.

Orpheo
2 februari 2006, 23:26
[QUOTE=Orpheo]


Ach ja, jij liever als ik natuurlijk ;)

Als ik ooit nog een triaxis 2.0 kan overnemen voor een goede prijs ben ik happy.
Oude simulclass erbij (of die 2:90) en lekker spelen maar..

tja, ik ben meer zo'n dude van "plug in, en speel". effecten gebruik ik nauwelijks, en de aankomende noisegaite en een extra ODpedaal noem ik geen effect, en ook geen overbodige luxe bij bv een 5150 of jcm800.

Braindead
3 februari 2006, 22:04
[QUOTE=SBloke]

tja, ik ben meer zo'n dude van "plug in, en speel". effecten gebruik ik nauwelijks, en de aankomende noisegaite en een extra ODpedaal noem ik geen effect, en ook geen overbodige luxe bij bv een 5150 of jcm800.


Welke noisegate ga je nemen dan?

Anders Destium
3 februari 2006, 22:37
Ik hoop dat Marshall ook noisegates maakt, anders heeft Orpheo een probleem!

Malle Eppie
3 februari 2006, 22:58
en een boss superdistortion? ach hemel, nee! een humbucker-solidbody gitaar met een jcm800, mesa recto, 5150, etc etc, is zat.

Inderdaad, maar mijn JCM800 (gemodificeerd ddor Peter van Weelden http://www.vanweelden.com/ )i.c.m. de BOSS Super Distortion (distortion dicht, en level helemaal open) knalt als de beste!!

Nu alleen nog deze ESP http://www.espguitars.com/news/news_page.htm
en dan ben ik helemaal klaar om te scheuren!