PDA

View Full Version : JCM 900 50Watt buizen



Jorn69
1 februari 2006, 15:58
Ik heb mn Marshall bij een winkel gelaten om hem volledig op te lappen en ik had voor 6L6 tubes gevraagd maar ze hadden er EL34 in gestoken. Achteraf bleek dat de 6L6 tubes niet in de marshall passen. Klopt dit want toen ik hem binnenbracht stelden ze 6L6 buizen zelfs voor daarom dat ik een beetje zekerheid wil hebben nu

robert-gitarist
1 februari 2006, 16:12
Ik dacht niet dat 6l6 in een JCM900 passen.Ik wou ze toen ook in me Marshall JCM900 hebben maar kon ook niet zeiden ze.Had iets te maken met de Bias ofzo? ik weet niet meer precies waarom heb niet kon.Kon wel maar moest je iets aan passen ofzo..ja ik snapte er niet veel van :P
Mesa Dual Recto kon je dacht ik wel zo EL34 en 6L6 in drukken als ik me niet vergis

H.Manback
1 februari 2006, 17:46
Niet er in passen (letterlijk) lijkt me stug. Allebei dezelfde buisvoet met dezelfde pins, en er moet toch altijd wel wat ruimte rond de buis zelf blijven in verband met hitte, dus zou een verschil in grootte daar weinig voor uit moeten maken.

Misschien heeft het met de uitgangsimpedantie te maken. Alhoewel dat volgens mij niet zo nauw steekt, maar zeker weten doe ik dat niet.

Als het daar aan ligt kan het misschien nog wel door de uitgangsimpedanties er op aan te passen, dus bijvoorbeeld je 16ohm uitgang wordt 8ohm, je 8 wordt 4 etc. Maar om dat te doen moet je wel weten wat de primaire impedantie is van je trafo, en wat die hoort te zijn bij een 6L6 opstelling in je versterker.

mmrizio
1 februari 2006, 21:25
De eerste JCM900's kwamen met EL34's, later met 5881 eindbuizen. 5881's zijn volgens mij eenvoudig en zonder soldeerwerk uit te wisselen voor 6L6's. In de EL34 versie moeten een paar componenten gewisseld worden om 6L6's te kunnen monteren (bias weerstanden geloof ik plus nog wat klein spul).

Er zal vast nog wel iemand reageren met de details, maar dit is volgens mij de hoofdlijn.

Maar wat wil je bereiken met het wisselen van de buizen?

Maurice

Thijssie
1 februari 2006, 21:26
Ik heb mn Marshall bij een winkel gelaten om hem volledig op te lappen en ik had voor 6L6 tubes gevraagd maar ze hadden er EL34 in gestoken. Achteraf bleek dat de 6L6 tubes niet in de marshall passen. Klopt dit want toen ik hem binnenbracht stelden ze 6L6 buizen zelfs voor daarom dat ik een beetje zekerheid wil hebben nu

Vreemd verhaal omdat de jcm900 stock met 5881 (=6l6) buizen werden geleverd. Alleen de eerste productiemodellen kwamen met el34's.

Mi doen de 900's het met el34's wel beter maar dat is natuurlijk ook smaak....

Dolf
1 februari 2006, 22:24
Is het niet zo dat de EL34's voor de Europese markt waren en de 5881's voor de Amerikaanse markt?

Agent_Smith
1 februari 2006, 22:29
Is het niet zo dat de EL34's voor de Europese markt waren en de 5881's voor de Amerikaanse markt?

Klopt grotendeels, al zijn er hier ook voldoende met 5881's geleverd. Ik vind het niks. Een Marshall hoort el34 te hebben (jaja, ik weet het: de alllereersten hadden die ook niet).
Zo'n versterker ombouwen stelt niet veel voor, maar er moet wel een beetje gesoldeerd worden (en ge biassed natuurlijk).

Negative K3 fan
1 februari 2006, 22:30
Is het niet zo dat de EL34's voor de Europese markt waren en de 5881's voor de Amerikaanse markt?

hmm, niet helemaal, het zijn compleet verschillende buizen.

correct me if im wrong, maar in meende dat het als volgt zat:
de 5881 is vrijwel identiek aan de 6l6, maar er zit toch nog enig verschil tussen deze twee (slechts details). De 5881/6l6 zijn zogenaamde beam power tetrodes en de el34 is een pentode, de el34s heeft een lagere maximale dissipatie dan de 6l6GC's (de nu algemeen voorkomende variant), maar kan tegen hogere anode spanningen, ook hebben ze verschillende electrische eigenschappen waardoor ze niet zonder meer uitwisselbaar zijn.

de el34 is een buis ontwikkeld in europa en de 6l6 is een buis ontwikkeld in de VS, een van die twee was een reactie op de ander.

casper innosence
1 februari 2006, 22:32
Of juist anders om? want ik heb een 900 gehad met 5881 dus de EL34 voor de amerikaanse markt? een verhaal van verschillende buizen voor EU en VS heb ik iig wel eens vaker gehoord.

Scali
1 februari 2006, 22:41
Of juist anders om? want ik heb een 900 gehad met 5881 dus de EL34 voor de amerikaanse markt? een verhaal van verschillende buizen voor EU en VS heb ik iig wel eens vaker gehoord.

Volgens mij heeft dat ook met de kosten te maken.
In 1992 hadden de 6100 en 6101 ook EL34-buizen, in de jaren daarop hadden ze 5881, ik meen omdat EL34 buizen moeilijk te krijgen waren, en dus duur.
EL34s zijn iig wel Europese buizen, zijn door onze eigen Philips ontwikkeld, als hi-fi audio buizen. Ook de EL84 trouwens.