PDA

View Full Version : Welke Ibanez(S of RG)???



teizzz
24 oktober 2002, 20:33
Hallo,
Ik wil binnenkort een gitaar aanschaffen, en ik weet al zeker dat het een Ibanez wordt.
Ik zit alleen nog te twijfelen tussen de S-serie en de RG-serie.
Het moet een veelzijdige gitaar zijn.
Welke bevelen jullie aan???
Groetjes,
Thijs

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: teizzz op 2002-10-24 20:34 ]</font>

Anders Destium
24 oktober 2002, 20:53
Als hij veelzijdig moet zijn een S-serie, de RG is meer bedacht als hardrock/metal gitaar....de meeste RG's zijn dan ook gemaakt van basswood en de S-serie van mahogany.

Misschien is het verstandig aan te geven wat je prijsklasse is/ welke je op het oog had, het maakt wel uit of je een RG270 met een S370 vergelijkt of een S2020 en een RG3120...

Voor een relatief goedkope en extreem veelzijdige S-serie : http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=S620XWNF

Daar zit ook een akoestisch element in

Ibanez RuleZ
24 oktober 2002, 20:57
alleereerst: goede keuze van gitaarmerk :grin:

net zoals altijd ligt het er aan wat je er van verlangt.
ik kan wel de grootste verschillen uitleggen tussen een s en een RG:

1. de body is anders gevormd, en is (vaak) van ander hout. de s is afgerond, die van de RG is scherp. met het spelen heb ik dat nooit echt gemerkt overigens. de s-bodies zijn dunner dan de RG bodies en het belangrijkst: de RG is (bijna) altijd van lindehout (basswood) terwijl de s standaard van mahonie (mahogany) is. dit geeft andere klankkarakterastieken en een andere sustain. vaak hebben die "essen" een langere sustain en een wat donkerder geluid. De RG's zijn gewoon wat agressiever, tenzij ze van mahonie zijn. (de RG vind je vaker bij metal terug, de s vind zijn plaats meer in de rock, al is dit volgens mij mijn interpretatie)
2. de hals van een RG is 2 octaafs (24 fretten) en die van een s-series heeft er maar 22.

Zelf zou ik een s kopen als ie ook een 2 octaafshals had, maarja, dat heeft ie dus niet... :sad:
ik hoop dat je hier wat mee kan.

harrald

Anders Destium
24 oktober 2002, 21:02
Het speelgemak ontloopt elkaar niet, omdat ze dezelfde halzen hebben. Ik raad aan minstens een 5xx serie van een van beide te kopen omdat dat superhalzen zijn en je dan een retegoede floyd erop hebt zitten...

En ik vind ook dat je merkkeuze getuigt van klasse :wink:

FNaRK
24 oktober 2002, 21:46
ik heb een Ibanez S570 en ben daar zeer te spreken over, met name de hals is om af te likken (doe ik dan ook regelmatig )

Moonchild
24 oktober 2002, 23:50
let wel op: de meeste S's hebben H-H config, en de RG's H-S-H, wat ikzelf erg lekker vind qua veelzijdigheid

teizzz
25 oktober 2002, 01:25
Op 2002-10-25 01:23, schreef teizzz:


Op 2002-10-24 20:53, schreef Anders Destium:
Als hij veelzijdig moet zijn een S-serie, de RG is meer bedacht als hardrock/metal gitaar....de meeste RG's zijn dan ook gemaakt van basswood en de S-serie van mahogany.

Misschien is het verstandig aan te geven wat je prijsklasse is/ welke je op het oog had, het maakt wel uit of je een RG270 met een S370 vergelijkt of een S2020 en een RG3120...

Voor een relatief goedkope en extreem veelzijdige S-serie : http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=S620XWNF

Daar zit ook een akoestisch element in

Ik weet niet al teveel van gitaren af. Heeft dat iets te maken met de 2 output-jacks die erop zitten?
Oh en ik zat aan een prijs te denken van rond de 6 a 700 eurootjes en hij moet een configuratie hebben met zowel humbuckers en single coils.

Raffel
25 oktober 2002, 09:23
het ligt een beetje aan je budget denk ik... Als je wat meer te besteden hebt, kun je misschien voor een wat duurdere RG gaan. (met mahonie body bijvoorbeeld)

Voor laag budget is misschien een S serie aan te raden.

Je hebt voor niet al te veel geld al een RG550 of RG570... Daar zou ik mee in de boot gaan als ik niet meteen kapitalen zou willen uitgeven..

skabouter
25 oktober 2002, 10:47
hallo, ik heb zelf een S sinds kort. de S2120Xav. das volgens mij de duurste S die er is. behalve customs dan, maargoed.

ik ben over de S zeeeer goed te spreken !
ze zijn echt lekker dun, en dat vind ik erg mooi. ik vind de RG`s ook prima ijzers, alleen inderdaad wat meer voor rock. ik speel zelf heel divers, en daar wil ik dan ook graag een diverse gitaar voor hebben.

ik vind de Rg`s zelf niet zo mooi. ze zijn heel scherp en hoekig, en de S is juist zacht, rond en subtiel.

maar het is maar wat je stijl is. probeer er een paar uit, beslis dan zelf

veel succes ermee !

dml
25 oktober 2002, 10:59
Heeeee,

Ik heb nog een SA 160 qm te koop. Check op http://www.ibanez.com voor spec's en details. De mijne is nog geen 5 maanden oud, HSS config, en ik heb er Sperzel Locking tuners op gezet (krijg je erbij, incl. gigbag en strap).

skabouter
25 oktober 2002, 11:10
wat vraag je ervoor ? ?

Anders Destium
25 oktober 2002, 11:25
Waarom doe je een gitaar die zo mooi is weg, de lak op die dingen alleen al is de moeite waard om de gitaar voor the houden imho...

dml
26 oktober 2002, 03:56
Is idd een mooie gitaar maar het was een experiment. Ik heb er Seymour Duncan Livewire pups in gezet, dit zijn actieve pups. Ik wilde ze wel eens horen want niemand kent deze pups van SD. Ik weet nu hoe de Livewires klinken dus op naar het volgende experiment. Dus de Ibanez verkopen. En de Livewires ook.
Ik heb begrepen dat Feedback ze nou dumpt voor 400 euro. Ik heb er bijna 100 euro meer voor moeten betalen. Maar goed, er zitten nu dus Sperzel Locking tuners op, je krijgt er een gigbag en een strap bij. En de originele, niet echt stabiele tuners krijg je er ook bij. Laten we zeggen voor 300 euro??

Anders Destium
26 oktober 2002, 09:38
En hoeveel voor de SA mét livewires, dat is vast meer de moeite waard dan met de standaard pu's...

dml
26 oktober 2002, 13:37
Uhm, moet ik ff over nadenken. Ik neem aan dat je ze dan wel al in de SA gemonteerd wil hebben. Is op zich geen probleem, is zo gepiept. Sommetje: Livewire Classic set kost 345 euro, zijn net zo oud als de SA.
SA 160 qm + Sperzel tuners + gigbag + strap + Seymour Duncan Livewire Classic HSS set (gemonteerd) + originele tuners + originele pickups = 550 euro, incl. gratis bezorging binnen een straal van 100 km rond Zwolle.

De Livewires zijn idd een hele goede keus voor een dergelijke gitaar. Helder, dynamisch en warm. Geen ruis en brom.

Tja, wat ik al zei, niemand kent de actieve Seymour Duncan's, laat staan actieve DiMarzio's (ja, die hebben ook bestaan!!!). M.i. wordt EMG overgewaardeerd. O.a. de gitarist van Celine Dion speelt met Livewires, en dat is toch echt niet de eerste de beste gitarist. Let me know.

Ic3gl0vE
26 oktober 2002, 14:31
die livewires heavymetal lijken me wel gaaf :smile:
volgens de SD site is de output "off the scale"
hehe :smile:

no more clean tones!!

Moonchild
26 oktober 2002, 15:11
Teizzz, RG 570 is wel wat voor jou, en RG's zijn absoluut niet alleen rock gitaren, ik vind ze zelf veelzijdiger dan de S's, omdat je ook nog een single coil hebt.
De sounds gaan van warm jazzy naar scheurend rockgeluid en alles daartussenin.

Ic3gl0vE
26 oktober 2002, 15:22
er zijn ook wel S's met een singlecoil erin hoor... S270 onder andere

Anders Destium
26 oktober 2002, 15:24
alle op 70 eindigende ibbies hebben een single coil, op 60 twee, 50 een single coil en een slagplaat, de 20's twee hums...

teizzz
26 oktober 2002, 18:53
Bedankt allemaal voor jullie reacties!! Ik denk dat het toch een S wordt, deze vond ik ook fijner hanteren door zn mooigevormde body. Het beviel me ook erg goed dat ie niet zo zwaar was. Zo zie je maar weer, elke heug zn meug:)

teizzz
26 oktober 2002, 18:56
Oh, nog ff een vraagje. Waar vind ik een s5xx(of hoger) met 2 hums en een single coil? Het is me opgevallen dat deze wat moeilijker te vinden zijn.

Thijs

Ic3gl0vE
26 oktober 2002, 19:16
S5xx? ik wist niet dat die er waren...

Hey Anders.. vet dat er een systeem in die Ibanez namen zit, nooit geweten :smile:

Anders Destium
26 oktober 2002, 20:00
Roadkill heeft een S570, die is met twee hums en een single coil en blank gelakt hout
Ik heb een S520ex, is met alleen twee hums (vind ík fijner :smile: ), en een mat zwarte weirde finish...

maarten
26 oktober 2002, 20:08
misschien is de rg770 wel wat voor je!
ik zie dat ze bij musik productief nog van die dingen hebben.
1 eenmalige import uit japan, dus je ziet ze niet zo vaak
2 mahogany body dus warmere klank
3 qm elementen, toch weer beter dan v1 2 en powersound
4 lo pro edge
5 flame maple top (kwijl)

succes ermeej!

maarten
26 oktober 2002, 20:10
oh sorry je had al een keuze gemaakt :grin:


ik heb nix gezegd