PDA

View Full Version : Funk 'standards'?



telecastermaster
1 februari 2006, 10:48
Ik heb besloten om maar eens een aantal funknummers in te studeren. Aub, doe mij eens een aantal standaard funk nummers aan de hand. Thx.

peter

Richwoodje
1 februari 2006, 15:01
komt toch niet door Het uur van de wolf gisteren he :chicken:

Harry
1 februari 2006, 16:11
fuck, weer vergeten te kijken. Maar het is wel een goeie tip; als iets funk mag heten is het de muziek van James Brown.

telecastermaster
1 februari 2006, 16:42
komt toch niet door Het uur van de wolf gisteren he :chicken:

Nee, maar goed funkgitaar spelen lijkt me gewoon retemoeilijk.

Gitaro
1 februari 2006, 17:47
Average White Band - Pick Up The Pieces :)

scholier
1 februari 2006, 19:16
zo veel vette funk, luister eens de oude peppers enzo, echt, eigenlijk is er teveel funk:P maar ik zal een paar namen noemen:

George Clinton/Parliament Funcadelic(de funk koning ever:D)
Red Hot Chili Peppers(vooral de oude, iedereen zegt tot en met mothers milk, maar ik vind blood sugar sex magik ook wel funky, koop gewoon het album mothers milk en je snapt wat ik bedoel;))
The Meters
Tower of Power
James Brown
Sly and the family Stone
En nog veel meer, download gewoon wat of koop ff wat van een van deze artiesten, persoonlijk raad ik vooral rhcp aan en george clinton, maarja dat is gewoon smaak, en rhcp is natuurlijk niet "echte" funk maar wel hele vette funk.

Funk on;)
Tom

Richwoodje
1 februari 2006, 20:15
Mother's Milk en Uplift Mofo Party Plan is agressievere funk met meer hiphop-elementen erin. Blood Sugar Sex Magik en Freaky Styley zijn relaxter, rustiger, naar mijn mening meer échte funk. Die eerste cd van ze ken ik niet...

Das Schaap
2 februari 2006, 16:03
Stevie Wonder man. :jam:

jaspie
2 februari 2006, 16:36
Nee, maar goed funkgitaar spelen lijkt me gewoon retemoeilijk.

valt best mee hoor, t zitm vooral in het ritme(16es). In de meeste funk heeft de gitaar een begeleidende rol en komt de bas meer naar voren. Als je funky dingen van RHCP gaat spelen, leer dan ook enkele snaren te spelen door de overige snaren te dempen( If you have to ask bv).

btw dis ook een funky manier om te spelen http://media.putfile.com/thumpoff ( slap guitar) maar das wss nie wat je bedoelt:P

drap
2 februari 2006, 22:11
Blood Sugar Sex Magic is funkles van de bovenste plank :strat:

Antoon
3 februari 2006, 00:26
Luister eens naar vroege platen van/met Hyram Bullock, Nile Rodgers, Bobby Womack, Prince, Joe Messina of platen zoals James Brown, Live at the Apollo, oude Earth Wind & Fire, Jackson Five, Sly Stone platen

Maar kom aub niet aan met de Peppers..

Richwoodje
3 februari 2006, 06:48
Luister eens naar vroege platen van/met Hyram Bullock, Nile Rodgers, Bobby Womack, Prince, Joe Messina of platen zoals James Brown, Live at the Apollo, oude Earth Wind & Fire, Jackson Five, Sly Stone platen

Maar kom aub niet aan met de Peppers..

als je zulke dingen zegt ga ik er van uit dat je Freaky Styley nooit hebt gehoord :stop:

savecracker85
3 februari 2006, 10:37
chili peppers zijn leuk hoor..Maar als je op zoek bent naar zogenaamde "funk-standards" moet je niet echt met freaky styley beginnen..

dingen die ik nog niet genoemd zie maar ook leuk zijn: The Headhunters, herbie hancock, Screaming Headless Torsos, The Incredible Bongo Band, Jack Ashford

drap
3 februari 2006, 19:56
Luister eens naar vroege platen van/met Hyram Bullock, Nile Rodgers, Bobby Womack, Prince, Joe Messina of platen zoals James Brown, Live at the Apollo, oude Earth Wind & Fire, Jackson Five, Sly Stone platen

Maar kom aub niet aan met de Peppers..

Ga jij dan aub Blood Sugar Sex Magic luisteren, kom ik niet meer aan met de peppers :D Maar je zult er dan ongetwijveld anders over denken. Ik vind trouwens het rijtje wat jij opnoemt meer soul dan funk. Bij funk denk ik meer aan bands zoals Parliament Funk, Funkadelik of bijv Gotcha, een Nederlandse band

Antoon
3 februari 2006, 23:29
D'r is niks mis met de Chili Peppers, ik vond ze toen wel cool toen ze nog soort van speed metal speelde midden jaren 80. Die platen die jullie noemen ken ik wel en ik heb het geluk gehad om Eddie Hazel (originele gitarist op Maggot Brain enz.) nog een keer live te zien. Funk vind ik alleen veel meer dan de acid rock en metal funk van de Parliament Funkadelics, zeker qua gitaarpartijen.

drap
4 februari 2006, 00:10
D'r is niks mis met de Chili Peppers, ik vond ze toen wel cool toen ze nog soort van speed metal speelde midden jaren 80. Die platen die jullie noemen ken ik wel en ik heb het geluk gehad om Eddie Hazel (originele gitarist op Maggot Brain enz.) nog een keer live te zien. Funk vind ik alleen veel meer dan de acid rock en metal funk van de Parliament Funkadelics, zeker qua gitaarpartijen.

speed metal??? goed geslapen? :o :???: metal funk??? van de parliament watte??? euh... Komt nog bij dat het enige album waar een lichte metal invloed in was verwerkt het album Mother Milk was en die is niet van halverwege de jaren 80. De Peppers stonden bekend om rauwe funk met een punk attitude. Maar funk was 't.

drap
4 februari 2006, 00:17
Over funk gesproken, kheb net downloadje voltooid van Living Colour. Ook lekker :)

LuukieRayVaughan
4 februari 2006, 12:54
Miles in zijn jaren 80 periode.
Marcus Miller heeft ook veel funk gemaakt.
Maar volgens mij wil je geen funk artiesten maar funk nummers horen..
Superstition, I Wish van Stevie Wonder
Jungle Man, Cissy Strut van The Meters
Chameleon, God Made Me Funky van Headhunters en Herbie Hancock
(Dit vind ik iig vet)

ajverbeek
5 februari 2006, 15:57
Kijk 'ns op http://guitar.about.com/library/weekly/aa091701d.htm
Hier vind je zowel funksongs als uitleg over hoe je funk speelt.

Butcher
13 februari 2006, 07:36
OK, hier is mijn lijst:

Le Freak - Chic
We Are Family - Chic
Crosscut Saw -Albert King (van de CD "I Wanna Get Funky")
Pusherman - Curtis Mayfield
Funk Beyond The Call Of Duty - Johnny Guitar Watson
Too Much Funk - Mem Shannon
Who Are They? - Mem Shannon
Dr. Beat - Gloria Estefan
Car Wash - Rose Royce
Cut The Cake - Average White Band
Use Me - Bill Withers
De volledige James Brown catalogus
That's The Way - KC and the Sunshine Band
Staying Alive - The Bee Gees

Harry
13 februari 2006, 10:55
behoorlijk wat disco in je lijssie, butcher!

Butcher
13 februari 2006, 23:49
Killer gitaarwerk is killer gitaarwerk...