PDA

View Full Version : Rack + monitor - wat te kopen?



intGod
31 januari 2006, 23:05
Hoi,

Ik ben aan een nieuwe versterker toe. Ik wil nu eigenlijk naar een rackmounted systeem met monitors - ik heb hier echter geen ervaring mee.

Concreet:

- Ik heb een Line6 POD-XT Live. In principe zit daar een pre-amp in en dus heb ik alleen een power-amp nodig, denk ik. Klopt dat?

- In verband met die Line6 wil ik een zo zuiver mogelijk eindversterker. Mesa heb ik al naar gekeken maar ligt erg ver uit mijn bereik. Zijn er goed(koper)e alternativen?

- Hoe zit het met die monitors? Ik neem aan dat ik die rechtstreeks op de poweramp aansluit. Wat voor monitors moet ik nemen? Ik heb gezocht maar er zijn geen specifieke monitors voor gitaar. Kan ik gewoon een PA-luidspreker kopen en die gebruiken? Kan ik gewoon wat luidsprekers kopen en die in een kast zetten en die gebruiken?

Alvast bedankt!

hoofd
31 januari 2006, 23:10
Misschien een paar actieve studiomonitors? Die worden gebouwd om een zo zuiver mogelijk geluid weer te geven, daar kan je je XT gewoon meteen op aansluiten, en een setje actieve monitors heb je al voor 300 euro ofzo. Maar live kan je er niks mee.

Yv
31 januari 2006, 23:38
Als je stereo wilt spelen, zou ik eens kijken naar bijv 2 van die roland keyboard versterkers (kc serie) Je kan natuurlijk ook voor eentje gaan !

thefox
1 februari 2006, 09:31
Ik zou eens kijken naar de Tech 21 Power Engine, die doet precies wat jij wilt. http://www.tech21nyc.com/pe60.html Ik heb er afgelopen week een gekocht en ik ben er best wel enthousiast over. Als je er twee hebt (stereo), dan zit je helemaal goed! (ze kosten ongeveer 390 euro/stuk)

De reviews op harmony central zijn ook erg lovend: http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Tech_21/Power_Engine_60-4.html

Je kunt hem eens uitproberen bij Rock Palace in Den Haag, dat is de enige winkel die hem op voorraad heeft voor zover ik weet. Neem wel je pod xt mee wanneer je uit gaat proberen, want die hebben ze daar niet in de winkel liggen (iig niet toen ik daar was)

vester86
1 februari 2006, 10:20
als je een zuivere eindversterker wil, ga dan niet voor buizen, die kleuren het geluid over het algemeen meer dan transistor. tenzij je die kleuring nou juist lekker vind, en die kans is best groot :)

waarom per se rack? je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt? beter zou dan zijn een Pod XT Pro+ los (midi)floorboard.
ga eens kijken in de racksectie, en dan vooral de F.A.Q. dan ben je al een heel stuk verder

Albert
1 februari 2006, 10:26
Andere optie is juist een buizenpoweramp + gitaarcab. Ik heb hiervoor gekozen om mijn podxt pro wat warmer te laten klinken. Geeft niet de originele resultaten zoals je ze over een stel studiomonitors hoort, maar neemt wel het digitale randje weg en geeft hele acceptabele resultaten.
(PS gebruik zelf een Mesa 20/20 en een Marshall 1936 met G12H30 speakers)

intGod
1 februari 2006, 13:13
Misschien een paar actieve studiomonitors? Die worden gebouwd om een zo zuiver mogelijk geluid weer te geven, daar kan je je XT gewoon meteen op aansluiten, en een setje actieve monitors heb je al voor 300 euro ofzo. Maar live kan je er niks mee.

Daar had ik nog niet aan gedacht. Live zou ik rechtstreeks de PA in kunnen met mijn POD XT Live.

Dan hoef ik in principe ook geen rack.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke set-up? Is 75 of 100W voldoende voor een oefenruimte? (ter vergelijking: mijn Line6 Flextone II staat meestal rond de 4 in de oefenruimte).

Scali
1 februari 2006, 13:22
Misschien dat een ValveState eindtrap wat voor je is. Die schijnen best goed te klinken in combinatie met een Pod. Ze zijn relatief goedkoop, en leveren een hoop vermogen.
Ze hebben ook twee standen, een lineaire stand en een 'gitaar'-stand. Dus je kunt dan kiezen of je een gekleurd geluid wilt hebben, of juist niet.

spanky_franky
1 februari 2006, 13:43
Of je koopt gewoon een actieve PA monitor. Ik ga zelf ook aan de POD xt live, en ben ook aan het kijken wat ik nu precies ga doen. Denk dat het dat wordt.

intGod
1 februari 2006, 14:57
Hmm, even wat meer rondgekeken.

2 Tech21 Power Engine 60 is een 700 EUR bij Piens Belgie (incl. verzendkosten). 2 Goede actieve monitoren zijn een 4-500 EUR. Voordeel van de Tech21 is dat 'ie een eigen poweramp heeft, een 60W speakertje en dat het geluid wat ik daarover zou horen in principe hetzelfde geluid is wat de zaal in een live-omgeving hoort als ik over de PA ga. Eventueel kan ik vanaf de Power Engine ook rechtstreeks de PA in, zodat ik wel mijn eigen geluid hoor op het podium en niet enkel afhankelijk ben van de monitors op het podium.

Of dat verschil de 200 EUR waard is blijft natuurlijk de vraag.

vester86
1 februari 2006, 16:47
en met de optie van scali (een valvestate eindtrap, dus de Marshall 8008) + 2 x all range 1x12" speaker ben je ook helemaal klaar, en dat kost minder dan 500

spanky_franky
1 februari 2006, 19:23
Hmm, even wat meer rondgekeken.

2 Tech21 Power Engine 60 is een 700 EUR bij Piens Belgie (incl. verzendkosten). 2 Goede actieve monitoren zijn een 4-500 EUR. Voordeel van de Tech21 is dat 'ie een eigen poweramp heeft, een 60W speakertje en dat het geluid wat ik daarover zou horen in principe hetzelfde geluid is wat de zaal in een live-omgeving hoort als ik over de PA ga. Eventueel kan ik vanaf de Power Engine ook rechtstreeks de PA in, zodat ik wel mijn eigen geluid hoor op het podium en niet enkel afhankelijk ben van de monitors op het podium.

Of dat verschil de 200 EUR waard is blijft natuurlijk de vraag.
Waarom 2 monitoren? Voor stereo?

intGod
2 februari 2006, 09:24
Waarom 2 monitoren? Voor stereo?

Yups, puur en alleen voor stereo. Dat en het feit dat ik het met 1x60W echt niet trek in onze oefenruimte :( Onze drummer speelt loei- en loeihard - en zachter spelen werkt niet, da's nou eenmal een feit bij drummers ...

intGod
2 februari 2006, 09:26
en met de optie van scali (een valvestate eindtrap, dus de Marshall 8008) + 2 x all range 1x12" speaker ben je ook helemaal klaar, en dat kost minder dan 500

Ik hou niet van het Marshall geluid. Ik ga er wel een keer naar kijken maar ik vrees dat ik het te schel ga vinden.

Overigens ben ik nog geen 1x12 tegengekomen voor een lage prijs als jij zegt? Of heb je daar voorbeelden van?

vester86
2 februari 2006, 12:29
maar das het leuke, het is gewoon een heel goeie eindtrap die zowel liniair als valvestate is te gebruiken, perfect dus voor een pod, en hij klinkt (zeker liniair) totaal niet als een marshall. veel van het schelle van marshall zit in de speakers....

en 1x12 kastjes, dat kunnen gewoon passieve monitors zijn, kijk maar eens 2e hands. ik heb het dus NIET over gitaarspeakers he!

Kaboemba
2 februari 2006, 12:47
Rocktron velocity is ook een prima eindtrap en doet wat jij vraagt.

Heb zelf de combinatie gehad met pod live xt, ben alleen volledig van de pod afgestapt.

intGod
2 februari 2006, 12:55
Rocktron velocity is ook een prima eindtrap en doet wat jij vraagt.

Heb zelf de combinatie gehad met pod live xt, ben alleen volledig van de pod afgestapt.

'k Zat idd ook aan de Rocktron Velocity 100 te denken met 2 losse speakers. Ik zie het zaterdag wel, dan ga ik naar Duitsland naar Musik Produktiv om eea te testen c.q. in te slaan ...

intGod
4 februari 2006, 19:40
Mocht het iemand interesseren: Het is een JBL EON-15 G2 geworden. Getest met Pod XT Live in Ibbenbuergen en volledig naar smaak: meer dan voldoende hoog en vooral lekker in het laag. Het is een actieve speaker met 300W laag en 100W hoog vermogen.

Trouwens heel wat bekijks getrokken daar in Ibbenbuergen door in de PA sectie gitaar te staan spelen. Niemand snapte er wat van maar ze bleven wel allemaal kijken :)

qwertyuiop
4 februari 2006, 23:09
net iets te laat begrijp ik, maar toch maar even dit;

ik gebruik een actieve floormonitor (zo'n pa-ding, 120 watt) van HK-audio voor het uitversterken van mijn podXTlive. uitstekend geluid. geeft gewoon precies weer wat je erin stopt en je kunt het goed horen omdat het op je oren gericht is. Van daaruit kan het originele signaal van de POD ook nog doorgelust worden naar de PA, dus PA-man ook weer blij.

die POd-dingen zijn gemaakt om inclusief speakersim te gebruiken, dus op die manier klinken ze ook het best. dus met een kleurloze eindtrap + kleurloze speaker. (hoewel de tonelab SE ook uitstekend klinkt zonder speakersim over ene buizen-eindtrap met gitaarspeakers, maar goed.)

spanky_franky
5 februari 2006, 13:50
net iets te laat begrijp ik, maar toch maar even dit;

ik gebruik een actieve floormonitor (zo'n pa-ding, 120 watt) van HK-audio voor het uitversterken van mijn podXTlive. uitstekend geluid. geeft gewoon precies weer wat je erin stopt en je kunt het goed horen omdat het op je oren gericht is. Van daaruit kan het originele signaal van de POD ook nog doorgelust worden naar de PA, dus PA-man ook weer blij.

die POd-dingen zijn gemaakt om inclusief speakersim te gebruiken, dus op die manier klinken ze ook het best. dus met een kleurloze eindtrap + kleurloze speaker. (hoewel de tonelab SE ook uitstekend klinkt zonder speakersim over ene buizen-eindtrap met gitaarspeakers, maar goed.)
Ik ga binnenkort een POD xt live kopen met een actieve monitor, en ik vraag me af hoe dat dan werkt met doorlussen. Gewoon linker (mono) kanaal naar monitor en dan via output v. monitor naar PA? Krijg je dan geen gezeur als je fx gebruikt die stereo is bedoeld?

En is links-->monitor, rechts-->PA een optie, of switcht de POD dan automatisch naar stereo (met alle nare gevolgen van dien..)?

vester86
5 februari 2006, 14:33
zorgen dat je 2 lijntjes krijgt op de PA, en die links en rechts uitpannen... zo hoor het ook. drums krijgen toch ook weet ik het hoeveel mics over het algemeen, dan kunnen er best 2 lijntjes af voor de gitaar..

Bram+
5 februari 2006, 14:53
Hehe ja, die asociale drummers, die zouden met één overheadje ook wel tevreden moeten zijn.

intGod
6 februari 2006, 11:08
Ik ga binnenkort een POD xt live kopen met een actieve monitor, en ik vraag me af hoe dat dan werkt met doorlussen. Gewoon linker (mono) kanaal naar monitor en dan via output v. monitor naar PA? Krijg je dan geen gezeur als je fx gebruikt die stereo is bedoeld?

En is links-->monitor, rechts-->PA een optie, of switcht de POD dan automatisch naar stereo (met alle nare gevolgen van dien..)?

Hij schakelt automatisch naar stereo en met name je MOD wil daar nog eens van in de war raken. Ik had laatst ook een raar geluid en toen bleek dat ik het kabeltje rechts en niet links had ingeplugd. Gevolg was dat hij automatisch naar stereo schakelde en ik dus het hele linkerkanaal mocht missen.

Mijn monitor heeft een doorlusmogelijkheid, dus ik kan 'em gewoon vanaf de monitor weer naar de PA sturen. Ik zou je dus aanraden om bij een actieve monitor er op te letten dat je ze kan doorlussen.

spanky_franky
6 februari 2006, 12:06
Hij schakelt automatisch naar stereo en met name je MOD wil daar nog eens van in de war raken. Ik had laatst ook een raar geluid en toen bleek dat ik het kabeltje rechts en niet links had ingeplugd. Gevolg was dat hij automatisch naar stereo schakelde en ik dus het hele linkerkanaal mocht missen.

Mijn monitor heeft een doorlusmogelijkheid, dus ik kan 'em gewoon vanaf de monitor weer naar de PA sturen. Ik zou je dus aanraden om bij een actieve monitor er op te letten dat je ze kan doorlussen.
Oké, tnx!

Heb inmiddels een deal gesloten, POD xt live mét alle modelpacks voor €450,- .. best netjes toch?

intGod
6 februari 2006, 14:49
Oké, tnx!

Heb inmiddels een deal gesloten, POD xt live mét alle modelpacks voor €450,- .. best netjes toch?

Da's niet slecht. Is dat tweedehands of nagelnieuw?

spanky_franky
6 februari 2006, 15:17
Da's niet slecht. Is dat tweedehands of nagelnieuw?
Tweedehands. Rifftracker zit er ook bij :hippie:

spanky_franky
7 februari 2006, 22:40
*bump*

Ik heb in de oefenruimte m`n POD xt live aangesloten op de fxreturn van een peavey bandit, en het klonk echt super! Fantastisch strak, vooral de overdrive patches klonken goed. Clean heb ik niet zo naar omgekeken.

harrie-beton
8 februari 2006, 14:57
ik lees dit ook vrij laat maar ik gebruik ook podxt en 2 neutrale basversterkers als power monitors.

Zie ook mijn wat groot uitgevallen gitaar site: http://www.besidesthat.nl/gitaar

Antwoord over stereo of mono, alle mod effecten zijn MONO te schakelen in de pod door ze op PRE te zetten. Hoewel post natuurlijk het mooiste stereo effect geeft! Ik speel stereo..

450 is geen koopje
Een nieuwe podxt live is 500. Modelpacks is 49 dollar.

hb

intGod
8 februari 2006, 16:31
ik lees dit ook vrij laat maar ik gebruik ook podxt en 2 neutrale basversterkers als power monitors.

Zie ook mijn wat groot uitgevallen gitaar site: http://www.besidesthat.nl/gitaar

Antwoord over stereo of mono, alle mod effecten zijn MONO te schakelen in de pod door ze op PRE te zetten. Hoewel post natuurlijk het mooiste stereo effect geeft! Ik speel stereo..

450 is geen koopje
Een nieuwe podxt live is 500. Modelpacks is 49 dollar.

hb


PER model pack betaal je 49 USD. Je krijgt er 1 gratis (junkie FX), dus in het totaal is de brave man toch 150 EUR goedkoper uit dan nieuw + beide packs downloaden.

harrie-beton
8 februari 2006, 18:04
intgod,
de dollar staat lager dan de euro dus je euro prijs klopt niet!
Bovendien zijn de 3 packs voor de prijs van 99 dollar

Maar met 450 euro is het een redelijke deal, niet een koopje.

spanky_franky
8 februari 2006, 20:17
intgod,
de dollar staat lager dan de euro dus je euro prijs klopt niet!
Bovendien zijn de 3 packs voor de prijs van 99 dollar

Maar met 450 euro is het een redelijke deal, niet een koopje.
Een koopje heb ík het nooit genoemd ;) Het is gewoon een nette deal, niets bijzonders. Nieuw is €500, tel je er nog €82,50 voor de modelpacks (bij een euro voor 1,2 dollar) bijop, zit je aan €582,5. Het ding is in nieuwstaat, dus ik ben al met al tevreden!