PDA

View Full Version : Losse pedaaltjes ipv multieffect



E-J
31 januari 2006, 18:21
Ik heb zojuist mijn multieffect verkocht, en ga dit weekend wat pedaaltjes testen. Ik speel voornamelijk (hard)rock, van Pink Floyd tot soms wat Guns 'n Roses. Geen metaltoestanden :).

Ik ben op zoek naar een mooie warme transparante booster en een distortion pedaal, versterker wordt waarschijnlijk een Fender Blues Deluxe. De Harmonics moeten goed klinken, niet dat het zo'n vage boel wordt. Wat raden jullie mij aan? 8-)

Oja, mijn budget is ongeveer 200 euro voor die 2 pedaaltjes (nieuw of tweedehands, het maakt mij niet uit)

idno
31 januari 2006, 18:24
MXR Zakk Wylde
Fulltone OCD

of iets van 2 in 1
Visual Sound Jekyll & Hyde

DREAMMACHINE
31 januari 2006, 18:26
zeker naar die ocd kijken!....

en ik vond zelf gewoon een ds-1 van boss erg lekker klinken op een fender blues deluxe. Komt goed door de mix heen maar is niet te scherp. Kijk maar wat je er van vindt, iig genoeg gain dan!

Speeddemon
31 januari 2006, 18:30
Als je de 'warme transparante booster' alleen gebruikt voor een tikkie meer volume bij solo's, kan ik me voorstellen,
maar om 'm als pre-amp boost te gebruiken (om meer vervorming uit je buizenamp te krijgen) kun je juist beter een tikkie dun klinkende booster nemen, omdat anders de boel te zompig wordt.

Een zeer goeie zou de Boss OD-3 zijn;
klinkt op zichzelf beter en voller dan een TS9 of SD-1,
maar als boost heeft ie veel meer volume (dan een SD-1 of TS9) en niet zoveel laag als een MXR Micro Amp of een Zvex SHO.

Voor je distortion; MXR Distortion II of een Marshall The Guv'nor MK I.
Evt. een gemodificeerde Boss BD-2 of DS-1 (Keeley SEM).
Zo'n DS-1 kan ik evt. nog wel voor je modden (heb hier een mint MIT DS-1 liggen, dus u roept maar...)

Rock&Roll
31 januari 2006, 18:36
Een zeer goeie zou de Boss OD-3 zijn;
klinkt op zichzelf beter en voller dan een TS9 of SD-1,
maar als boost heeft ie veel meer volume (dan een SD-1 of TS9) en niet zoveel laag als een MXR Micro Amp of een Zvex SHO.

Op de OD3 kan je tevens een keeley mod loslaten (D6 en D7 weglaten, of schakelbaar maken). Dat zou er voor zorgen dan de od3 transparanter wordt en ietwat gain verliest. Indien hij als boost gebruikt wordt lijkt me dat toch het proberen waard. Ga ik zelf ook eens doen :cooler:

DREAMMACHINE
31 januari 2006, 18:57
misschien is de nieuwe MI-Audio crunch box ook wel wat als distortion, zeker in de stijlen die je speel moet hij wel passen

E-J
31 januari 2006, 19:00
Die booster wil ik gebruiken om een lekker lichtoverstuurde geluid te krijgen en om het distortionpedaaltje te boosten.

Ik heb alleen geen flauw idee wat die mods allemaal doen/veranderen, wat voegt zo'n mod bij een boss od-3 en ds-1 toe?

Een Fulltone OCD is iets te duur voor me denk ik...

@Dreammachine
Wat is die crunch box voor iets? Ik heb daar niet echt wat van kunnen vinden op het net.

Dirk_Hendrik
31 januari 2006, 20:01
Ik ben op zoek naar een mooie warme transparante booster en een distortion pedaal,

Transparant en warm vind ik altijd lastig te combineren. Verder denk ik alléén maar "HWA MigBoost".

t0n3h^
31 januari 2006, 20:07
Speedy, volgens mij heb je weer een nieuwe klant. Al die promotie is goed voor je ;)

Speeddemon
31 januari 2006, 20:21
Speedy, volgens mij heb je weer een nieuwe klant. Al die promotie is goed voor je ;)

tja, jammer alleen dat OF de douane niet meewerkt OF er 10 behuizingen kwijt zijn... zo wordt m'n "back order" wel belachelijk groot... :mad:

Als 't aan mij lag had ik een half jaar geleden al een nieuwe batch MiG*Boosts klaar.
Verder is forumite Goose (mijn mogelijk toekomstige zeefdrukker) ook van de aardbodem verdwenen (al sinds 12 december geen posts meer) en ik heb z'n email niet, en z'n PM's leest ie niet.

Want 't stapeltje "die wil ik eigenlijk ook wel laten zeefdrukken" groeit ook gestaag.

Robbert
31 januari 2006, 20:47
Het zal druk zijn bij de Douane, mijn Enveloope is ook nog steeds niet in huis, GRRRR!!!

jpb
31 januari 2006, 21:28
Transparant en warm vind ik altijd lastig te combineren. [....]
Helemaal mee eens; meer een contradictio in terminis..

Robbert
31 januari 2006, 21:52
Helemaal mee eens; meer een contradictio in terminis..

Hoezo? Een true bypass CE-1 kan beide zijn hoor!

vinni
31 januari 2006, 23:12
Booster...transparant....vleugje extra gain?

Dat kan alleen maar de Xotic RC Booster zijn :cooler: !

Ik heb er veel getest (o.a. ook de OCD gehad) maar ben al jaren
trouw aan mijn RC. Ik gebruik overigens ook een MXR M-109 EQ voor het boosten van solo's.

Vinni

Rock&Roll
1 februari 2006, 14:35
Ik heb alleen geen flauw idee wat die mods allemaal doen/veranderen, wat voegt zo'n mod bij een boss od-3 en ds-1 toe?


Ik heb zonet even de Keeley mod (d6 en d7 verwijderen) losgelaten op mijn reserve od3.
De gain wordt hierdoor inderdaad aanzienlijk verminderd en daardoor krijgt het pedaal een opener, helderdere klank. Als je de gain opendraait blijft hij ook helderder klinken dan stock. Voor de rest verandert er weinig aan de basissound van de boss. Oja, mijn gain staat nu op 9 uur en ik heb vrijwel geen oversturing (enkel een heeeel miniem randje), terwijl dat stock toch al redelijk wat drive geeft.
Maw, wil je de od3 als boost gaan gebruiken, dan is deze mod wel handig (nog handiger zou zijn om ze schakelbaar te maken, maar dat kan ik niet).

tot zover!

:cooler:

E-J
1 februari 2006, 16:55
Bedankt tot zover mensen! carry on met adviesjes a.u.b. :)

Ook nog een belangrijk criterium:

De booster moet mijn Strat een iets 'voller' en 'dikker' geluid geven...met welke boosters is dit mogelijk?

Bram+
1 februari 2006, 16:59
Ik ben ook op zoek naar een fatsoenlijke overdrive voor bij een DS-1 (waarbij dist/tone nooit ver openstaan). Die MI Audio Blues Pro, is die nou al ergens te verkrijgen hier? Andere suggesties? (Ik sta ook open voor HWA, hehe)

E-J
1 februari 2006, 20:23
Ik ben ook op zoek naar een fatsoenlijke overdrive voor bij een DS-1 (waarbij dist/tone nooit ver openstaan). Die MI Audio Blues Pro, is die nou al ergens te verkrijgen hier? Andere suggesties? (Ik sta ook open voor HWA, hehe)

Die MI-Audio Blues Pro is al te koop, ik ga hem zeker binnenkort ook uitproberen :) In Haarlem zit een zaak (www.musicmaniacs.nl), voor de rest heb ik hem niet ergens anders gezien. Ongeveer 110 euro is zeker niet duur...

e_lukather
1 februari 2006, 20:49
rc booster for sure!

jpb
2 februari 2006, 00:32
De booster moet mijn Strat een iets 'voller' en 'dikker' geluid geven...met welke boosters is dit mogelijk?
Dan zou ik toch ook een fulltone fat-boost overwegen. Werkt erg goed met single coils.

Rock&Roll
2 februari 2006, 11:48
Dan zou ik toch ook een fulltone fat-boost overwegen. Werkt erg goed met single coils.
Of nog beter de MEK fetboost! Een fulltone clone, die minder kost en een subtielere toneregeling heeft. :chicken:

E-J
3 februari 2006, 14:46
Morgen ga ik er een hoop uitproberen :cooler:

Bram+
4 februari 2006, 13:46
Die MI-Audio Blues Pro is al te koop, ik ga hem zeker binnenkort ook uitproberen :) In Haarlem zit een zaak (www.musicmaniacs.nl (http://www.musicmaniacs.nl/)), voor de rest heb ik hem niet ergens anders gezien. Ongeveer 110 euro is zeker niet duur...
Ah dankje! Ik was ooit op die site terecht gekomen, ik wist dus dat je ze ergens wel kon bestellen in NL, maar ik kon 'm natuurlijk niet meer vinden. Ik heb de blues pro maar meteen besteld, want, inderdaad, 110 euro is het risico wel waard. Meer info als ik 'm heb, thuis speel ik vooral over een 50 watts transistorcombo (met gelukkig wel een vintage randje), maar in de oefenruimte staat een Fender buizenbak. Binnenkort (hopelijk) dus mijn ervaringen met de blues pro.

drap
4 februari 2006, 20:53
Die booster wil ik gebruiken om een lekker lichtoverstuurde geluid te krijgen en om het distortionpedaaltje te boosten.

Ik heb alleen geen flauw idee wat die mods allemaal doen/veranderen, wat voegt zo'n mod bij een boss od-3 en ds-1 toe?

Een Fulltone OCD is iets te duur voor me denk ik...

@Dreammachine
Wat is die crunch box voor iets? Ik heb daar niet echt wat van kunnen vinden op het net.

Ik gebruik zelf een MXR Micro Amp voor zowel m'n clean als m'n distortion te boosten. Klinkt erg goed vind ik persoonlijk. Kan je in jouw geval ook wel gebruiken om alleen je distortion te boosten. Geeft absoluut wat meer "chunk" aan je geluid, ook beter voor een beetje palmmuten vind ik. Is redelijk vaak op Marktplaats te vinden, maar ook nieuw wel te betalen

E-J
4 februari 2006, 21:31
Ik heb vandaag helaas maar 2 pedaaltjes uitgebreid kunnen testen en ik vond ze beide flink tegenvallen. Ik speelde met een MiM Strat over een Roland Cube 30 en een Marshall TSL

Visual Sound Jekyll & Hyde
De booster(overdrive) klinkt wel lekker maar als je een akkoord aanslaat, wat een vage boel. Als je aan de knoppen draait wordt het geluid wel een stuk anders, maar steeds niet zo van 'wauw'. De distortion vind ik niet goed klinken, ook niet i.s.m. de overdrive. Ik denk dat dit pedaaltje niet bij een Strat past. Wat ik wel merkte, en ik ook erg vreemd vond, dat de Marshall echt voor geen meter klonk, terwijl hij toch flink hard stond (standje 5 en de gain ook op 5). Op het overdrive kanaal van de Marshall klonk de booster iets beter, alleen nog steeds niet zo goed als ik zou willen. Wat wel gek was: de Cube klonk een stuk warmer dan de TSL met dit pedaal ingeschakeld :confused: Ik dacht dat juist een buizenbak warmer hoort te klinken dan een transistortje...en een vriend van me die was meegegaan had precies dezelfde mening. Niet echt geweldig, deze Jekyll & Hyde. En als je dan het prijskaartje zag...

Dan de Proco Vintage Rat
Klonk niet verkeerd, maar ook niet mijn ding. De Rat heeft best een dikke distortion, alleen hetzelfde verhaal als met de J&H, totaal niet transparant (wat ik toch graag wil). Het wordt een orgie van geluid als je (ook met weinig gain) bv een G akkoord aanslaat. Je hoort niet wat je speelt. Toch jammer.

Mijn zoektocht gaat dus verder... :jam:

E-J
4 februari 2006, 21:32
Ah dankje! Ik was ooit op die site terecht gekomen, ik wist dus dat je ze ergens wel kon bestellen in NL, maar ik kon 'm natuurlijk niet meer vinden. Ik heb de blues pro maar meteen besteld, want, inderdaad, 110 euro is het risico wel waard. Meer info als ik 'm heb, thuis speel ik vooral over een 50 watts transistorcombo (met gelukkig wel een vintage randje), maar in de oefenruimte staat een Fender buizenbak. Binnenkort (hopelijk) dus mijn ervaringen met de blues pro.

Let me know zodra je hem hebt :)

fullorder
5 februari 2006, 02:26
Ah dankje! Ik was ooit op die site terecht gekomen, ik wist dus dat je ze ergens wel kon bestellen in NL, maar ik kon 'm natuurlijk niet meer vinden. Ik heb de blues pro maar meteen besteld, want, inderdaad, 110 euro is het risico wel waard. Meer info als ik 'm heb, thuis speel ik vooral over een 50 watts transistorcombo (met gelukkig wel een vintage randje), maar in de oefenruimte staat een Fender buizenbak. Binnenkort (hopelijk) dus mijn ervaringen met de blues pro.

Heb 'm laatst in aktie gehoord. Klonk wel vetterdetet. Goede overdrive voor een goede prijs.

Bram+
19 februari 2006, 17:11
En hij is binnen, de MI Audio Blues Pro! Serial#BP050217, dus dat zal wel nummer 217 zijn, hehe. Wat kan ik zeggen? Perfecte clean booster met de Gainknop op nul, en met de gainknop op 3 uur wordt het een pittig beestje. Toneknop reageert zeer goed, maar die houd ik bij voorkeur rond 12 uur. Met de Gain gemaxed m.i. nog steeds transparant, met genoeg laag en mid. Als de volumeknop dan ook nog eens verder opengedraaid wordt, begint hij te klinken als een stock DS1 over een overdrivekanaal, maar zonder het 'net niet' idee dat ik normaal heb. Zowat bruikbaar in alle standen. Niet moeders mooiste met die drie grote zwarte knoppen op dat kleine blauwe kastje, maar wel robuust en, niet onbelangrijk, doeltreffend.

De BPs zullen voorlopig niet gemaakt worden, dus wees er snel bij, hehe. Als ik de site moet geloven zal Michael zich nu eerst richten op een paar modulatie-effecten. Daar ben ik zeker benieuwd naar.

E-J
19 februari 2006, 19:19
En hij is binnen, de MI Audio Blues Pro! Serial#BP050217, dus dat zal wel nummer 217 zijn, hehe. Wat kan ik zeggen? Perfecte clean booster met de Gainknop op nul, en met de gainknop op 3 uur wordt het een pittig beestje. Toneknop reageert zeer goed, maar die houd ik bij voorkeur rond 12 uur. Met de Gain gemaxed m.i. nog steeds transparant, met genoeg laag en mid. Als de volumeknop dan ook nog eens verder opengedraaid wordt, begint hij te klinken als een stock DS1 over een overdrivekanaal, maar zonder het 'net niet' idee dat ik normaal heb. Zowat bruikbaar in alle standen. Niet moeders mooiste met die drie grote zwarte knoppen op dat kleine blauwe kastje, maar wel robuust en, niet onbelangrijk, doeltreffend.

De BPs zullen voorlopig niet gemaakt worden, dus wees er snel bij, hehe. Als ik de site moet geloven zal Michael zich nu eerst richten op een paar modulatie-effecten. Daar ben ik zeker benieuwd naar.

Hmm, dan wordt de keuze toch wel erg moeilijk...ik denk dat ik voor 2 distortionpedaaltjes ga. Ik heb net een Boss DS-1 van een vriend van me geleend, die vind ik wel lekker klinken...maartoch...ik koop er dan voor de gein wel een EH Big Muff bij (blijkt erg goed te klinken met booster?). Delaypedaaltje wordt een Ibanez DE-7, maar ik ben er nog steeds niet uit welk boosterpedaaltje ik zou willen. Een Colorsound Power Boost (iemand ervaringen) blijkt erg goed te werken als booster...maar een MI-Audio Blues Pro staat ook dik op mijn lijstje.

Ik kan alleen de Colorsound en de Mi-Audio niet in de buurt testen...

Ik wil dus de booster gebruiken voor 2 dingen:
- op clean kanaal van mijn Fender voor een lekkere crunchsound (lichte overdrive)
- booster voor distortionpedaaltje (Boss DS-1 en misschien een Big Muff)

Moeilijk moeilijk moeilijk....iemand nog tips?

LPplayer
20 februari 2006, 00:13
Ibanez TS-9 Werkt goed zeer goed in combinatie met overdrive en distortionpedalen of Lead kanalen van de versterker.

Als je je sound best wel 'dik' instelt, maakt de tubescreamer het geluid iets duidelijker en scherper weer en zorgt het voor meer sustain in je sound (als je meer drive bij draait) en het functioneert ook lekker als clean boost en de crunch met een randje.
Ben best tevreden tot nu toe ermee.
Ben zelf nu ook voor een los Distortion/overdrive pedaaltje aan het kijken en ik ga de DS-1 en een Big Muff ook testen. Volgens Guitargeek een hele juiste keus (nr1 pedaal!). Big muff klinkt los goed, maar best wollig dus ben benieuwd wat er gebeurd als ik zo'n lekkere transparante Tube Screamer erover heen gooi. MOoie zangerige tonen maak je ermee, alleen voor Shreddwerk of snellere dingen is het toch mooier om het geluid iets scherper te hebben doormiddel van zo'n Tubescreamer denk ik dan......


Hmm, dan wordt de keuze toch wel erg moeilijk...ik denk dat ik voor 2 distortionpedaaltjes ga. Ik heb net een Boss DS-1 van een vriend van me geleend, die vind ik wel lekker klinken...maartoch...ik koop er dan voor de gein wel een EH Big Muff bij (blijkt erg goed te klinken met booster?). Delaypedaaltje wordt een Ibanez DE-7, maar ik ben er nog steeds niet uit welk boosterpedaaltje ik zou willen. Een Colorsound Power Boost (iemand ervaringen) blijkt erg goed te werken als booster...maar een MI-Audio Blues Pro staat ook dik op mijn lijstje.

Ik kan alleen de Colorsound en de Mi-Audio niet in de buurt testen...

Ik wil dus de booster gebruiken voor 2 dingen:
- op clean kanaal van mijn Fender voor een lekkere crunchsound (lichte overdrive)
- booster voor distortionpedaaltje (Boss DS-1 en misschien een Big Muff)

Moeilijk moeilijk moeilijk....iemand nog tips?

Koenk2
24 februari 2006, 19:00
Is de RAT niet het pedaal voor david gillmour?

nielsduursma
24 februari 2006, 19:33
Is de RAT niet het pedaal voor david gillmour?

en nog vele andere geluiden ja.

E-J
25 februari 2006, 10:46
David Gilmour schijnt slechts een paar keer een Rat te hebben gebruikt als booster, voor de rest gebruikt hij een booster i.s.m. een Big Muff...toch?

Koenk2
25 februari 2006, 19:00
Ja, ik zie alleen vaak bij de RAT de naam van David Gillmoure staan...

Idd één van de pedalen.... Op een DVD van de Wall zag ik twee volledig gevulde 19" kasten staan en een tafel vol met 'gewoon' voetpedalen.. Ik zelf vond het een beetje overdreven, maar zijn geluid vind ik wel fantastisch...

greetz,

E-J
28 februari 2006, 12:37
Het delay (Ibanez DE-7) en distortionpedaaltje (Boss DS-1 en eventueel Big Muff) staan nu vast, maar Ik twijfel nu nog tussen 2 boosterpedaaltjes:

- de Colorsound Power Boost / Overdrive (verschillen alleen in uiterlijk)
- MI Audio Blues Pro

Ze kosten beide zo rond de 120 euro (Colorsound 2ehands maar als nieuw, MI Audio nieuw).

Het probleem is echter, voor beide zal ik echt flink moeten reizen, en een auto heb ik nog niet. Even saampjes uitproberen is dus helemaal out of the question.
Nu heb ik al flink wat soundclips van zowel de Colorsound en de MI Audio gehoord...en ik vind ze beide gewoon erg goed klinken, al doet de Colorsound me wat meer, ook omdat hij erg goed is als een booster van een ander distortionpedaal, zoals een Big Muff, en daarvoor wil ik hem voor gebruiken. Pfff lange zin. Bovendien, niet dat dit opzich zo belangrijk is, David Gilmour en Jeff Beck zijn pervente gebruikers van de Colorsound, en naar juist dit geluid ben ik op zoek. Een echt transparant geluid. Die MI Audio lijkt me meer een 'stand-alone pedaal'...

Wat vinden jullie?

paulusdeBKB
28 februari 2006, 18:39
Het is waarschijnlijk overkill, en wellicht ook boven je budget, maar je kunt ook eens naar een pedal preamp kijken a la de Hughes en Kettner TubeTone, Mesa Boogie V-twin etc. Ik gebruik zelf een V-twin als boost/scheur icm een Fender HotRod Deville 4x10 en ik ben er erg tevreden over!