PDA

View Full Version : Semi akoestische gitaar



Lorelai83
31 januari 2006, 17:39
Hallo, ik ben nieuw hier en ik heb gelijk een vraag.

Ik ben toe aan een nieuwe gitaar... Nu had ik het idee gekregen dat ik eigenlijk wel een versterker erbij wou. Dan kom je dus uit op een semi acoustische gitaar. Maarrrrr ik heb altijd een klassieke gehad met nylon snaren, en ik ben zeer gewend aan mijn nylon snaartjes. Het is fijner voor de vingers, en bij een western weet ik niet of je uberhaupt wel lekker kunt spelen met alleen de vingers? Want met een plectrum kan ik dus totaal niet overweg...

Maar ik wil eigenlijk geen klassieke gitaar met versterking, wel een western. Dat klinkt mooier, en is ook normaler zeg maar. Maar ik wil alleen zeker weten dat je er gewoon lekker op kunt spelen met je vingers, zonder ze open te halen. Dus dat verrekte plectrum wil ik eigenlijk niet gebruiken :P (met tokkelen vooral niet)

En bij staal snaren heb ik altijd het idee dat je vingers meer eelt ontwikkelen, en ik ben schoonheidsspecilaiste dus dat kan ik eigenlijk niet zo goed gebruiken :chicken:

Het is een vaag verhaaltje geworden, maar ik hoop dat iemand me wat kan uitleggen hierover... Ik ga geen 400 euro uitgeven en dan na een tijdje toch iets hebben van: ik wil mijn nylon snaren terug! :(

Groetjes,
Lorelai

piezo
31 januari 2006, 17:53
Welkom op het grootste en leukste nederlandstalige gitaarforum.

Je kunt uitstekend een staalsnarige akoestische met je vingers bespelen, dat heet "fingerstyle", ik heb in mijn beginjaren niet anders gedaan en doe het nog veel. Misschien zul je daarmee een klein beetje meer eelt opdoen dan je van het nylonsnarig spelen gekregen hebt, maar je vingers worden er heus niet ineens ongevoelig door.

Oplossing voor je dilemma is om voorlopig een staalsnarige akoestische gitaar te LENEN met een setje 011 snaren erop.

Of tijdelijke ruil nylon<>staal misschien? Heb ik in het begin ook gedaan, met mijn broertje.

Lorelai83
31 januari 2006, 18:21
Bedankt voor de reactie! :)

Ik ken niemand die zo'n gitaar bezit. Ik ken trouwens niemand (goed) die uberhaupt een gitaar heeft. Dus een ruil is niet mogelijk.

Alhambra gitaren, met versterking, en nylon snaren. Is dat wat? Ik heb ook nu een alhambra, alleen dan zonder versterking. Ik denk dat ik toch bij mijn nylon snaren wil blijven... Hoe langer ik erover nadenk.

Een electrische gitaar heb ik ook, en daar heb ik dus mee dat ik het onprettig vind om met mijn vingers te spelen...

Maar een western heeft weer zo'n kleine hals, en dat is weer fijn voor als je kleine vingers hebt, en ik heb erg kleine handjes, maar ik ben toch al gewend aan een grote hals. En daar was ik nu ook weer over aan het denken.

Zal ik eens voor een alhambra gaan kijken? Of raadt iemand me af om voor daarvoor te gaan?

Ik weet het niet meer :P

Groetjes,
Lorelai

gertdm
1 februari 2006, 09:26
Hoi

Als ik je zo lees dan ben je er nog niet goed uit wat je wilt. Ik zou je adviseren om een grote gitaarwinkel in de buurt te bezoeken en gewoon eens wat gitaren uitproberen.
Er zijn akoestiese gitaren met brede en smalle halzen. Het hangt vaak af van het model, het merk etc.

Staalsnaar biedt meer klankkleuren. Zoals piezo al schreef zit je met 011 setje wel goed omdat die net iets dunner zijn en toch voldoende toon hebben.

Eerlijk gezegd denk ik dat een OM model van bijvoorbeeld Cort al n heel eind in je richting komt. Het kan natuurlijk ook n ander merk worden. Alhambra bouwt zeer goede staalsnarige gitaren bijvoorbeeld. Furch ook en die hebben een goede bespeelbaarheid en een dunne hals.
Kortom, mogelijkheden volop.....

chris c
1 februari 2006, 10:55
Wat ik niet zou doen is een nieuwe Alhambra nylonsnarige kopen om de versterking alleen. Die kun je immers in je huidige gitaar laten plaatsen, wat goedkoper is.
Op een staalsnarige kun je zoals gezegd perfect met de vingers spelen, velen doen niets anders... Stalen snaren, ook lichte, zullen wel altijd harder aanvoelen dan nylon. Je zult dus inderdaad meer eelt ontwikkelen.
Waarom voelt je elektrische niet goed aan ? 1) Omdat de snaren te dicht opeen staan of 2) omdat ze van staal zijn ? In het eerste geval is de oplossing gemakkelijk : er zijn genoeg akoestische gitaren met een bredere hals (voornoemde merken, maar ook Seagull bv., die hebben bovendien een kortere snaarlengte waardoor de spanning wat minder is). Ook bij de brug staan de snaren verder uit elkaar, wat het tokkelen gemakkelijker maakt. In het tweede geval zou ik geen western kopen : meestal worden daar zwaardere snaren op geplaatst dan op een elektrische, waardoor je probleem nog zal verergeren.
Succes...

Lorelai83
1 februari 2006, 18:30
Bedankt voor de reacties!

Nee ik ben er inderdaad nog niet uit...
Maar ik zou graag een nieuwe willen, omdat mijn huidige Alhambra zodanig is versleten dat ik eigenlijk daarom een nieuwe wil.
En een betere met mooiere klank zou dan zowiezo heel prettig zijn. Maar ik wil mijn speelgemak niet verliezen...
En bij de Cort heb ik eigenlijk last van allebei die dingen, ze (de snaren) staan kort op elkaar en ze zijn ruw achtig...
Ik stel me gewoon aan ;)
Maar ik heb echt problemen met de eelt ontwikkeling, want dan voelen mijn massages niet meer zo lekker zacht...
En gevoel in je vingers heb je ook nodig op een huid.
En ik heb me ook al eens opengehaald aan de cort (wat ik doe, ik weet het niet hoor). En dan kan ik niet eens werken,
en dat kan ik me niet permitteren. Daarom juist dat staal snaar probleem.
Ik heb nu nieuwe snaren op de Alhambra, eens kijken hoe het geluid straks is als hij is ingespeeld.

Dan maar geen versterking anders... Ik zing er ook graag bij!
En als het versterkt is, en mijn microfoon is aangesloten, dan klinkt het net allemaal iets mooier.

Maar ik ben een beetje een gitaar leek eerlijk gezegd, heb wel les gehad een hele tijd, en daar heb ik veel geleerd.
Ik heb het nu een aantal jaar laten verwateren, en pasgeleden begon ik weer, en nu merk ik dat ik heel wat gemist heb al die tijd.

Ik heb nog altijd het gevoel dat ik geen western wil..
De man in de gitaarwinkel raadde mij aan om een klassieke versterkte morgan te nemen.
Ik heb voor de rest geen idee hiervan en ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Hebben jullie ervaring met dit merk?
Eentje met normale hals kostte 345 en met een westernachtige hals kostte 395.
Niet zo duur dus, ik heb iets meer te besteden, maar die man vond het goede kwaliteit.
What to do.....

Groetjes,
Lorelai

Merc Wiersma
2 februari 2006, 18:43
Beste Lorelai

Wat is er mooier dan een Spaans gitaar, als je graag tokkelend jezelf begeleid. De warmte van een Spaanse gitaar vind je vooral bij de goedkopere westerngitaren niet. Voor slaggitaar begeleiding zou ik wel de voorkeur aan Staal geven. Het is me overigens niet duidelijk waarom je graag versterkt wilt spelen. Zelf begeleid ik een koor waardoor ik genoodzaakt ben om versterkt te spelen, Versterkt spelen blijft een noodzakelijk kwaad. Gewoon akoestisch is nog steeds het mooist. Staalsnarig is duidelijk een andere wereld dan nylonsnarig spelen. Ik kan er niet aan wennen en heb mijn stalensnarige gitaar weer goedkoop te staan, maar dat is persoonlijk. Er zijn genoeg gitaristen die niets anders willen dan op staalsnarige gitaren spelen. Versterkt spelen is bij nylon wel wat lastiger dan bij stalen snaren. Vooral de goedkopere spaanse gitaren met element hebben vaak te weinig output om goed uit te kunnen versterken, neem in ieder geval een actief systeem (met batterij).

Lorelai83
2 februari 2006, 19:58
Nou de reden waarom ik aan een versterking dacht is omdat ik ook zing, en met mijn microfoon erbij klinkt het mooier natuurlijk, en dan kan ik ook opnemen...

Maarrrrr ik blijf nog een tijdje bij mij oude gitaar... Want als ik zo twijfel ga ik natuurlijk niets doen. Waarschijnlijk blijf ik uiteindelijk bij een nieuwe, betere maar niet versterkte gitaar...

Goed idee? ;)

Bedankt voor de adviezen.. :)

dejohan
2 februari 2006, 20:57
Nou de reden waarom ik aan een versterking dacht is omdat ik ook zing, en met mijn microfoon erbij klinkt het mooier natuurlijk, en dan kan ik ook opnemen...

Maarrrrr ik blijf nog een tijdje bij mij oude gitaar... Want als ik zo twijfel ga ik natuurlijk niets doen. Waarschijnlijk blijf ik uiteindelijk bij een nieuwe, betere maar niet versterkte gitaar...

Goed idee? ;)

Bedankt voor de adviezen.. :)

Nooit gedacht om gewoon een goeie microfoon voor je gitaar te houden? Kan wel als je niet te luid speelt, en een microfoon geeft haast altijd een meer getrouwe (en vaak veel mooiere) weergave van het geluid dan een element in je gitaar.