PDA

View Full Version : Germanium Fuzz



Dolf
31 januari 2006, 15:29
Hoi,

Ik zou mij willen bezig houden met het nabouwen van twee Ge-fuzz pedaaltjes. Met name de Fuzz Factory van ZVEX en de Classic Fuzz van Roger Mayer.

Beide Fuzz pedalen maken gebruik van de Ge AC128 Transistor en nu heb ik eens gehoord van een ervaren pedalenbouwer dat als je deze transistors bestelt er maar weinig bruikbare tussenzitten voor deze toepassingen.
Ik zou mijn onderdelen bestellen bij Banzaieffects.com en hier kun je je transistor laten selecteren op de hFE parameter van de transistor (deze kosten dan wel 3eur per stuk!!!).
Ook verkopen ze er daar per paar, is deze keuze hier dan aanbevolen?

Nu is mijn probleem dat ik daar eigenlijk totaal geen gedacht van heb welke grootteorde van hFE parameter het best is voor zo'n pedaaltje. Is het hoe groter de versterking, hoe beter? Is het afhankelijk van de plaats in het schema? Bijvoorbeeld een grote hFE voor de eerste transistor die dan de tweede satureert? (=Fuzz?)

En ik vroeg mij af of er hier mensen waren die mij bij deze keuze kunnen helpen... :-)

Groetjes,
Dolf


Voor ik de kritiek krijg dat kopiëren niet mag wil ik eerst zeggen dat het niet is om te verkopen of zo, maar meer om zelf meer inzicht te krijgen in die dingen, dit wou ik nog even zeggen voor dit topic ontaard zoals een paar andere topics hier.

Vonk
31 januari 2006, 15:37
Check het forum van Newtone-online, waar volgens mij dit al langs is geweest. Tevens hoop ik dat ik kan zeggen dat Newtone transistors rangschikt naar Hfe als service.:sssh:

Is dit nog geoorloofd?

En misschien vindt je hier veel antwoorden:

http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

Speeddemon
31 januari 2006, 16:53
Nu is mijn probleem dat ik daar eigenlijk totaal geen gedacht van heb welke grootteorde van hFE parameter het best is voor zo'n pedaaltje. Is het hoe groter de versterking, hoe beter? Is het afhankelijk van de plaats in het schema? Bijvoorbeeld een grote hFE voor de eerste transistor die dan de tweede satureert?
Er wordt gezegd dat je 't beste kunt werken met een hFE tussen de 70-130 (beetje ruim genomen), waarbij 90-120 nog idealer zou zijn.
Q1 zou ietsjes lager moeten dan Q2.
Ik raad je aan om in plaats van de 8k2 weerstand (uit de standaard Fuzz Face, maar ook te vinden in Roger Mayer's fuzz) te vervangen met een 25k trimpotmeter.
Waarom niet 10k? Omdat Germanium transistoren vaak net iets meer dan 10k nodig hebben om precies 4,5-5V te 'krijgen'. Rond de 12-14k.

Bij silicium transistoren is een 10k trimpot vaak wel genoeg.

Verder loont het bij het maken van je 1e fuzz om een printplaatje te (laten) maken ipv alles op gaatjesbord te doen; zo klein als 't circuit is, zoveel valkuilen heeft ie ook. Zo heb ik dagen gestoeid met een Fuzz Face clone, die ontzettend veel volume verloor, zodra de Fuzz knop voorbij 3/4e kwam.
Eenmaal alles op print werkte ie perfect.

Dolf
1 februari 2006, 20:26
Thx voor de info, als ik mijn bestelling binnen heb houd ik jullie op de hoogte...