PDA

View Full Version : Actieve floormonitor als versterking van de akoestische gitaar



ieme
31 januari 2006, 14:21
Ik zit er aan te denken mijn akoestiche gitaar uit te versterken door de PA en dan naar een (actieve) Laney floormonitor te sturen voor op t podium, tips opmerkingen ofzo?

piezo
31 januari 2006, 18:28
Feedback Buster in je gitaar, DI ertussen en een goeie man achter de (EQ) knoppen zou voldoende moeten zijn.

gijsbreghtgitaar
1 februari 2006, 15:44
Daar ben ik het mee eens.
Zo werk ik ook acoustisch. Het maakt wel verschil met welke gitaar je speelt.
Mijn Taylor gaat prima, maar m'n Furch komt veel slechter uit.

piezo
1 februari 2006, 15:58
Is dat dan vanwege de gevoeligheid voor monitoring feedback van de gitaar zelf of vanwege een ander ingebouwd transducer systeem? Mijn Furch met Baggs RT systeem werkt namelijk probleemloos, stukken beter dan de Seagull met Baggs Duet (ook met uitgeschakelde mic en ingeschakeld notch filter) die in mijn vorige band ernaast gebruikt werd.

peter_heijnen
2 februari 2006, 11:58
Ik zit er aan te denken mijn akoestiche gitaar uit te versterken door de PA en dan naar een (actieve) Laney floormonitor te sturen voor op t podium

Als je geen aparte monitormixer hebt moet je wel zorgen dat je voldoende eigen mogelijkheden tot eq hebt.
Als je het signaal normaal gesproken vanaf de zaalmixer terug gaat voeren naar je monitor zal dat oftewel pre- of anders post eq zijn. In het ene geval dus niet gefilterd en in het andere geval wel, maar dan wel ingesteld op de akoestiek van de zaal.

Als je het signaal pre eq terugkrijgt laat je het masterlevel bepalen door de zaaltechnicus. Deze kan dan bijv ook ingrijpen als je feedback krijgt, maar dus ook als ie last van je heeft mbt het podiumvolume. Je regelt zo dus wel je eigen klankkleur op het podium en ook je eigen afzonderlijke volume-speel-niveaus, maar de zaaljongen kan je mastervolume altijd overrulen.

Als je de gitaar post eq terugkrijgt zal de filtering dezelfde zijn als wat de zaaljongen nodig heeft om de gitaar aan te passen aan de akoestiek van de zaal. Helaas kan de zaal eq heel iets anders zijn dan je podiumbehoefte. In dat geval moet je dan op het podium weer extra en ook met extra apparatuur gaan bij- of zelfs terugfilteren en dat is dus behoorlijk de alom bekende omgekeerde weg.

Ik zou bij gebrek aan een aparte monitormixer de gitaar zelf op de laney aansluiten en liefst zo direct mogelijk.
De zaalmixer kan dan jouw gitaarsignaal met een di aftappen en zelf kiezen waar ie dat wil doen. Voor of na jouw ev randapparatuur.
Als je gitaar en voldoende uitgangsniveau voor de ingang van de laney en voldoende eigen toonregeling heeft, heb je in feite niets aan extras nodig. Een automatische en goede feedbackkiller is wel altijd handig als je veel volume nodig hebt.
Op deze manier heb je zelf alle touwtjes in handen, maar mag je het op het podium dus ook in je eentje opknappen als er problemen ontstaan.

piezo
2 februari 2006, 13:51
Een EQ en DI in één is het Carl Martin parametrisch EQ pedaal, ca. 190 Euro. Heeft ook level regeling om tegelijk met EQ je volume te verhogen of verlagen.

Lion
3 februari 2006, 17:33
Als alternatief mijn berichtje van exact een jaar geleden - en geen halve seconde spijt!

In mijn onderwerp "AER Domino - ook voor zang?" zagen jullie mijn zoektocht naar een akoestisch-gitaar- en zang-versterker.

Ik heb uitgeprobeerd: de AER Domino, de AER Acousticube, de Schertler Unico en de California Blonde.
De keuze bleef hangen op de AER Domino (geweldig helder, volstrekt eerlijk geluid) en de Schertler Unico, die werd aangevuld met de Schertler Side als tweede actieve box (veel body, vrij helder, heel warm, aanwezig geluid). Beide karakteristieken golden zowel voor de gitaar als de zang.
Omdat ik hem ook in een bandsituatie gebruik, heb ik de aarzeling van Guitartub in het eerder beschreven draadje naar voren gebracht: heeft de AER Domino wel power genoeg voor een leadzanger?

De keuze viel uiteindelijk op het prachtig transparante geluid van de AER Domino, maar met uitbreiding van de volle klank van de Schertler Side! Meer dan genoeg power samen (2x60W en 150+35W, zie hierna), da's dus geen punt meer.

:-D :-D ...en gisteravond stond ik in mijn band met een weldadige, heldere ruimte aan klank om mij heen te zingen tussen die Domino en de Side in...WAUW! :-D :-D