PDA

View Full Version : tolexen...



Nocki
30 januari 2006, 22:16
Hoi,

Ik wil mn topje tolexen en ik wil graag tolex bestellen bij ****
en dat ook afwerken met wat hoekjes...

ik had deze vraag eerder gesteld en het topic werd op gegronde argumenten gesloten. vandaar deze 2e post.

de vraag is: hoe moet ik tolexen en hoe lijm ik het???

vie mn inbox heb ik al de volgende antwoorden gekregen.


Je kan gewoon bison tix gebruiken. Niet teveel, en goed uitsmeren.

Greetz Daniël


ej ik las je topic over bestellen bij ***, dus heb ik een mooi verhaal getiept, maar toen ik op verstuur klikte kwam ik erachter dat het al was gesloten. Ik heb niet voor niets zitten te tiepen dus bij deze.

ik heb mn spul ook bij nico vandaan. Zelf heb ik de Fender Tolex gebruikt voor mn mesa. Ten eerste omdat Mesa voor hun oude spul ook Fender achtig spul gebruikte, dat is dan de second best choice als je geen mesa spul kan krijgen. Ten tweede omdat ik de marshall tolex wat te grof vind, de kleine structuur en groeven van de fender stijl tolex heeft iets meer charme.

Als lijm gebruik ik Bison tix, dat is contactlijm in gel vorm, goed te gebruiken voor flinke opppervlakten. Gewoon te koop bij de praxis of gamme en dergelijke.

Voor de hoekjes gebruik ik de fender stoothoeken met lipjes. Dus dat je de tolex niet zo mooi uitsnijdt in de hoekjes is niet zo erg omdat die hoekjes erover heen gaan. Denk eraan dat die hoekjes zijn gemaakt voor randen van 18mm planken met afrondingen langs de zijlijn en hoek. Als je scherpe hoeken hebt, moet je daar wat aan doen.

Het resultaat kan je in dit topic zien
Het oplettend oog ziet dat de randen van mn cab aan de voorkant dikker is dan die 18mm voor die hoeken met lipjes, dus daar ben ik iets voorzichtiger geweest met snijden. Ik gebruik een (vers) stanley mesje en dan zonder handvat omdat ik dan iets beter kan manouvreren. Dan is het nog een kwestie van secuur snijden, beetje rekken (tolex nat in lijm is rekbaar) en plakken. Met een beetje ruimtelijk inzicht is dit zo gepiept.

IEDEREEN ALVAST BEDANKT!

Einzeln
31 januari 2006, 22:42
Je mag dus niet bij Nico bestellen? Of je mag niet schrijven dat je bij Nico kunt bestellen. En dan de thread sluiten, maar iedereen kan hem nog lezen?

Rare mensen toch die moderatoren.

Nocki
31 januari 2006, 22:44
SSSSSSTTTTT....... we weten het...

morgen druk ik op de bestel knop...

Nocki
8 februari 2006, 22:23
Morgen krijg ik het Tolex binnen! iemand nog tips en truucs????

alvast bedankt!

NOcki

V!N
9 februari 2006, 01:24
iemand nog tips en truucs????Bier en pizza gaan erg goed samen. :satisfie:

Daniël_san
9 februari 2006, 18:40
@Nocki, pm AART anders effies, die heeft zijn 2x12 getolext.

Nocki
9 februari 2006, 21:07
:-) tja en dat laatste was dus al te laat! ben net klaar ermee! :-)

ben benieuwd hoe het wordt! het ging een beetje bobbelen en dat was wel vervelend maar ik ga gewoon kijken hoe het gaat worden! :-)

Nocki

Daniël_san
9 februari 2006, 21:27
dan heb je waarschijnlijk te veel lijm gebruikt..... Dan kan er dus lucht en vocht onder komen.

Nocki
9 februari 2006, 21:29
dankje.dat zou wel eens kunnen... :-) we zullen zien hoe het verder gaat. de vorming was voornamelijk bij een stelvoorgeboorde gaten dus ik denk ook dat het daar aan ligt!

NOcki

Daniël_san
9 februari 2006, 21:34
klopt idd. Als je een nog ''natte'' lijm verbing hebt is die nogal gevoelig voor lucht en vocht. Vooral bij hout en kunstof.

chennie
9 februari 2006, 21:34
Tolex is een beetje als behang en kan redelijk weer rechttrekken bij het drogen. Hangt er eigenlijk een beetje vanaf hoe de bobbel erin zit dat dan weer wel, net als bij behang =)

Nocki
10 februari 2006, 10:36
Nou geen probleem... vanochtend wakker geworden voor de wekken ging! en gelijk naar beneden gerend...

en helemaal netjes en strak getrokken. de hoekjes zijn ook erg netjes en zin niet open gaan staan. daar was ik wel een beetje bang voor. maar gelukkig dus geen problemen...

binnenkort foto's dus van mn nieuwe topje als tie af is!

Nocki

AART
10 februari 2006, 22:25
mooi dat het gelukt is, maar bij mij ging het niet bobbelen, ak zag je net na het tolexen de schroefgaten wel, maar dat trok later weg.

Nocki
12 februari 2006, 17:25
Ja!!! het is gelukt! enhet resultaat is niet verkeed! ben er erg blij mee!

http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p56529n1.jpg

Nocki

nicoverduin
12 februari 2006, 18:50
Zie je wel....je kan het....je kan het....:D :D :D :D

chennie
12 februari 2006, 20:42
ziet er ok uit !
alleen, niet altijd even strak rond de randen =)

Unicron
4 mei 2006, 12:05
het topic is al enige tijd oud, maar in plaats van een nieuwe te maken reageer ik hier maar in...

ik wil volgende week mijn 4x12 opnieuw tolexen, alleen het frame, niet de backplate. Ik heb de volgende vragen:

-is zo'n spuitbuslijm ook geschikt? leek me makkelijk werken...
-kan je het project in delen doen, zonder dat je dit gaat zien? Ik heb een stuk van 3.2 m dat rondom moet, en doe het liefst zijde na zijde in plaats van eerst in 1x keer rond en dan de 'overhang' naar binnen werken.
-er zit nog verf op de box; pakt lijm beter op verf of beter op een geschuurde ondergrond?

okee, alvast bedankt!

Random_hero
4 mei 2006, 12:24
Over het algemeen is spuitbuslijm gewoon kut. Het is lastig egaal te verdelen en alles waar je geen lijm op wilt, zit ook onder de lijm. Volgens mij kun je beter gewone lijm met een spatel uitstrijken.

nicoverduin
4 mei 2006, 13:12
Gewoon bison tix gebruiken

JoostBaksteen
4 mei 2006, 13:42
-kan je het project in delen doen, zonder dat je dit gaat zien? Ik heb een stuk van 3.2 m dat rondom moet, en doe het liefst zijde na zijde in plaats van eerst in 1x keer rond en dan de 'overhang' naar binnen werken.


Al heb je 1 stuk van 3meter, dat zit niet aan elkaar, neem ik aan. Dus je krijgt daar toch minimaal één naad, dan kan je er net zo goed meer nemen.



-er zit nog verf op de box; pakt lijm beter op verf of beter op een geschuurde ondergrond?


Dat is niet vlak, wil je het mooi krijgen moet de ondergrond egaal zijn, eerst schuren dus.

Nocki
4 mei 2006, 13:53
Precies. bison tix. en dan gelijk een grote pot. niet een paar kleintjes maar genoeg kopen!!!

even uitstrijken en niet te gek veel erop smeren...

het is makkelijker dan het lijkt en de mooiste manier!

NOcki

AART
4 mei 2006, 14:17
Dat houd het idd uit tot er een botte vlerk komt om alles eraf te schuren en er een mooi hardwood topje van te maken he :satisfie: :cooler:

Unicron
5 mei 2006, 10:32
bedankt voor de reacties!

@Nocki: jouw topje ziet er ook best strak uit zo...

Ik wil toch proberen de lap er in 1x omheen te doen, bij marshall boxen is er ook maar één naad, dat vind ik wel mooier. Bovendien hoeft een naad die onderop de box zit minder netjes dan wanneer ik er meerdere heb die ook in het zicht zitten.

Zaterdag krijg ik het stuk tolex, Oranje voor onder mijn OR120 :-] Ik doe het wel met Bizon Tix dan, als het klaar is post ik wel wat foto's.

J.

Franc
5 mei 2006, 10:50
De gemiddelde Marshall box heeft 2 naden boven en 2 onder hoor, al zie je het nauwelijks.
Je gaat enorm veel tolex verspillen als je er in 1x 1 lap overheen wilt doen.

Maar goed, hou ons op de hoogte :)

Jeroenvanhulsteijn
7 mei 2006, 16:54
Nocki, waar heb je dat pitriet/pietriet frontje vandaan? Kun je dat spul ergens krijgen. Mijn versterker heeft dat als speakerfront. Van de week ga ik een cabje uitproberen en daar zou ik dat spul ook op willen plakken.

Nocki
7 mei 2006, 16:57
Je kunt het bij de gamma vinden. ze gebruiken het voor voor een radiator te plakken. zit in een doosje opgerold. het is er in kunstof en in echt riet.

kost geen drol en ik erg leuk!

Nocki

Jeroenvanhulsteijn
7 mei 2006, 16:59
TOP! Ziet er mooi uit trouwens je top! Goed werk geleverd!

Unicron
11 juli 2006, 15:52
ik ben er haast aan toe de oranje tolex om mijn geschuurde 4x12 te plakken, nu vraag ik me af:

hoeveel rekt de tolex uit als ik er eenmaal tix op heb gesmeerd en krimpt het weer in dezelfde mate? Ik wil uiteraard niet op de verkeerde plek de tolex inknippen...

ik heb besloten toch maar één stuk van 3 meter lang eromheen te plakken, benieuwd of het gaat lukken.

Nocki
11 juli 2006, 16:14
Als je het netjes erop plakt en het doet zonder te trekken blijft het zo als het erop gaat. dus gewoon entjes op maat werken. bij mij ging het niet krimpen of rekken.

NOcki

AART
11 juli 2006, 17:41
bij mijn kast wel.

Het is dus niet te voorspellen.
Ik zou de hoekjes ed er pas inknippen ls het omn het cab zit.

Maar dat moet je zelf weten.

Dirk_Hendrik
11 juli 2006, 18:29
Als je het netjes erop plakt en het doet zonder te trekken blijft het zo als het erop gaat. dus gewoon entjes op maat werken. bij mij ging het niet krimpen of rekken.

NOcki

Bij mij ook niet. Inderdaad hoekjes pas knippen na het plakken.

Unicron
13 juli 2006, 13:42
bedankt!

hoekjes knippen na het plakken houdt dus in dat ik alle tolex pas in tweede instantie 'naar binnen' vouw? Krijg ik dan geen lelijke 'lijn' op de plek waar ik 'verder' ga met werken omdat ik het in twee fasen doe?

Unicron
13 september 2006, 01:29
goed even een heel snelle metamorfose van de JCM 800 4x12":

voor:

http://members.home.nl/jerommbah/oud.JPG

na:

http://members.home.nl/jerommbah/nieuw.JPG


Heb direct de 16 ohms plastic tuit input vervangen door een nieuwe inputplate, Nico bedankt, met twee parallele outputs en een 4/16 ohm switch. Het boxje klinkt weer prima met z'n G12H30s, ik wou alleen dat ik betere wielen had gekocht, deze waren samen 10 euro bij een restpostzaak, gaan niet lang mee merk ik na enkele optredens. Ook is het verse tolex al weer fors beschadigd door vervoer maar dat hou je toch...

almarvk
13 september 2006, 08:49
Ziet er netjes uit!

Ik ben ook bezig met het bekleden van m'n topje. Foto's volgen!