PDA

View Full Version : Fender, of iets anders...



Dauntless
30 januari 2006, 22:10
Ik speel nu bijna een jaar op een *kuch kuch stagg (snap ook niet hoe ik zo lang heb vol kunnen houden), en nu wil ik wel eens een nieuw gitaartje hebben.
Mijn budget is 500 euro, en ik wil het liefst een gitaar die veelzijdig is.

Zat zelf te denken aan een Fender strat. standart (die is bijna 500 euro) Of een tweede hands kopen, hoewel daar niet veel goedkope strats bij staan.

Voor dat geld kan ik natuurlijk ook een Ibanez kopen (rg320 fm oid). Maar die is dan weer niet zo veelzijdig (volgens mij :satisfie: )

Ook kan ik nog een Yamaha (pacifica) kopen, maar ik weet niet of deze beter is dan de fenders in deze prijsklasse.

Wie kan mij helpen?? alvast bedankt :cooler:

Neals
30 januari 2006, 22:16
Probeer door te sparen en een highway strat te kopen. Of zoek op marktplaats naar een leuke Jap-Strat.

Ik raad je aan bij dit soort beslissingen voor The Real Thing te gaan, en geen net-niet oplossingen.

Johnny V
30 januari 2006, 22:16
Ten eerste moet je nagaan wat voor sound je wil, het verschil tussen een Fender en een Ibanez is namelijk vrij groot. Als je een fender wil zou ik opteren voor een nieuwe Fender uit de classic serie, deze gitaren worden in Mexico in elkaar gestoken met voornamelijk Amerikaanse stukken. De classic serie is echt goed qua bespeelbaarheid, afwerking en sound!

iwamoto
30 januari 2006, 22:20
nou moet ik zeggen dat de ibanez altijd een heel erge wisselsound heeft, in mijn geval dan krijg ik er alles uit wat ik zou willen maare, een jaar op stagg? ik kocht mijn ibanez al na n half jaar crapocaster (music all in voor liefhebbers)

Dauntless
30 januari 2006, 22:42
Probeer door te sparen en een highway strat te kopen. Of zoek op marktplaats naar een leuke Jap-Strat.

Ik raad je aan bij dit soort beslissingen voor The Real Thing te gaan, en geen net-niet oplossingen.
Ja, alleen die centen komen niet zo snel binnen en ben nu echt schijt-zat van die stagg...denk dat ik dan maar 1 2e moet kopen...


Ten eerste moet je nagaan wat voor sound je wil, het verschil tussen een Fender en een Ibanez is namelijk vrij groot. Als je een fender wil zou ik opteren voor een nieuwe Fender uit de classic serie, deze gitaren worden in Mexico in elkaar gestoken met voornamelijk Amerikaanse stukken. De classic serie is echt goed qua bespeelbaarheid, afwerking en sound!
Die classic serie lijkt me ook wel wat, maar dan moet ik nog wel eventjes doorsparen...



nou moet ik zeggen dat de ibanez altijd een heel erge wisselsound heeft, in mijn geval dan krijg ik er alles uit wat ik zou willen maare, een jaar op stagg? ik kocht mijn ibanez al na n half jaar crapocaster (music all in voor liefhebbers)
M'n pa die zit de hele tijd te zeuren van "als je nou goed kan spelen dan koop je maar een nieuwe gitaar", terwijl hij er de ballen verstand van heeft... :stop:

iwamoto
30 januari 2006, 23:00
M'n pa die zit de hele tijd te zeuren van "als je nou goed kan spelen dan koop je maar een nieuwe gitaar", terwijl hij er de ballen verstand van heeft... :stop:
lijkt mijn pa wel, kan ik wel complexe nummers spelen wattie niet kent, maar geen simpel werk wattie wel kent, vind ie gelijk dat ik het nog niet goed kan :D

Dauntless
31 januari 2006, 16:51
lijkt inderdaad op mijn pa ja :p

wie weet of er veel verschil zit tussen de classics, de highways en de usa's??

Ganjaman
31 januari 2006, 18:37
lijkt inderdaad op mijn pa ja :p

wie weet of er veel verschil zit tussen de classics, de highways en de usa's??
classics en highways vershillen qua materialen amper van elkaar, alleen zijn de classics 'reissues' (oude modellen, 50's 60's en 70's strats nagemaakt) en de highways normale nieuwe strats, ook hebben de highways een andere (dunnere) laklaag, die beter zou moeten resoneren (heb toen ik op zoek was naar een strat highways en classics vergeleken en bijna alle classics hadden een betere tone dan de highways, dus dat lakverhaal gaat nergens over)
ik heb dan ook de classic (50's model) gekocht en kan je die ook zeker aanraden.
grof verschil:
50's classic: maple neck met maple fretboard (uit 1 stuk), blije kleurtjes.
60's classic: maple neck met rosewood fretboard en wat kleine optische andere dingetjes waarschijnlijk.
70's classic: Ash body (50's en 60's hebben alder, wat zwaarder is (en ik vind het beter voor een strat, maarja, dat is gewoon smaak) 3 punts halsbevestiging (andere 2 hebben 4 punts)

oftewel: classic ;)

Dauntless
31 januari 2006, 18:54
thx.. ik ga in elk geval de gitaren deze week nog even proberen, en kijken of er verschil tussen zit. Denk dat ik een '50's koop, omdat de '70 toch een stukje duurder is. Ligt wel weer wat buiten mn budget... maar ach :jam:

Scali
31 januari 2006, 18:57
Ik zou voor een Ibanez RG gaan, veelzijdiger, speelt lekkerder, klinkt beter dan een goedkope Fender, vind ik.

Dirk W
31 januari 2006, 19:02
Ik zou gaan voor een epiphone les paul. Als je dan later nog eens geld over hebt zet je er goede elementen in en heb je een top gitaar.
Dirk

dejohan
31 januari 2006, 19:18
Als ik je budget zie, en als je echt een strat wil zou ik ineens gaan voor een echte USA Fender, tweedehands (dus niet the Highway, California series of Mexicanen of Jappen). Zijn uiteindelijk toch beter dan de andere, je weet dan dat het gebruikte materiaal en de afwerking goed is. Bovendien is de herverkoop waarde veel hoger. Er zijn zoveel USA strats around, het moet gewoon lukken eentje te vinden voor 500-600 euro. Misschien nog een 100 € doorsparen ofzo. Een mexicaan, jap, of zelfs highway kopen voor die prijs als je een USA kunt vinden is imho dom. Ik heb er toch al verschillende zien staan voor die prijs, je moet gewoon heel goed zoeken op het internet en even geduld hebben.
Desnoods zoek je eentje voor 600-650 en bied je af.
Imho is een USA strat voor dat geld absoluut het beste qua prijs/kwaliteitsverhouding.

Luke-wannabe
31 januari 2006, 20:55
Als ik je budget zie, en als je echt een strat wil zou ik ineens gaan voor een echte USA Fender, tweedehands (dus niet the Highway, California series of Mexicanen of Jappen). Zijn uiteindelijk toch beter dan de andere, je weet dan dat het gebruikte materiaal en de afwerking goed is. Bovendien is de herverkoop waarde veel hoger. Er zijn zoveel USA strats around, het moet gewoon lukken eentje te vinden voor 500-600 euro. Misschien nog een 100 € doorsparen ofzo. Een mexicaan, jap, of zelfs highway kopen voor die prijs als je een USA kunt vinden is imho dom. Ik heb er toch al verschillende zien staan voor die prijs, je moet gewoon heel goed zoeken op het internet en even geduld hebben.
Desnoods zoek je eentje voor 600-650 en bied je af.
Imho is een USA strat voor dat geld absoluut het beste qua prijs/kwaliteitsverhouding.
Ik vind USA over het algemeen niks.. Gewoon een Jap, vind ik een veel lekkerdere vintage feel hebben!

@ Topicstarter
Zoek een Japanse Reissue, die zijn super!

Dauntless
31 januari 2006, 21:11
poeh, jullie maken me het niet makkelijk :satisfie: een fender classic, usa, highway, jap, of een ibanez rg, OF een epiphone LP...
Ik ga deze week in elk geval even naar de muziekboer en zoveel mogelijk gitaartjes uitproberen :B

@dejohan -> ik kan geen usa vinden onder de 700 eus... kan natuurlijk ook aan mij liggen...

Scali
31 januari 2006, 21:51
Een Les Paul is in ieder geval niet echt veelzijdig.
Een RG is dat wel, maakt een Les Paul min of meer overbodig, vind ik.

crazylay
31 januari 2006, 22:00
als je een beetje goede fender wil kopen kom je met een budget van €500,- niet echt ver.
je kan e rmischien wel wat voor kopen maar dat is meestal niet zo veel soeps.
als je een beetje kwaliteit zoekt moet je er op letten dat ze niet rechtstreeks van de rol tafel af komen in de fabriek.

ik ben geen ibanez fan..
maar ik denk dat je met een budget van €500,- wel een leuke ibanez kan kopen.

drap
31 januari 2006, 22:01
Als ik je budget zie, en als je echt een strat wil zou ik ineens gaan voor een echte USA Fender, tweedehands (dus niet the Highway, California series of Mexicanen of Jappen). Zijn uiteindelijk toch beter dan de andere, je weet dan dat het gebruikte materiaal en de afwerking goed is. Bovendien is de herverkoop waarde veel hoger. Er zijn zoveel USA strats around, het moet gewoon lukken eentje te vinden voor 500-600 euro. Misschien nog een 100 € doorsparen ofzo. Een mexicaan, jap, of zelfs highway kopen voor die prijs als je een USA kunt vinden is imho dom. Ik heb er toch al verschillende zien staan voor die prijs, je moet gewoon heel goed zoeken op het internet en even geduld hebben.
Desnoods zoek je eentje voor 600-650 en bied je af.
Imho is een USA strat voor dat geld absoluut het beste qua prijs/kwaliteitsverhouding.

De Highway waar jij 't over hebt is een Amerikaantje. Ik zal in in jouw optiek wel dom zijn, maar ik heb zo'n ding en ben er zeer tevreden over. Heb je zelf wel es op een Highway gespeeld? En over Mexicaantjes gesproken, de standard telecaster is in z'n prijsklasse en soort 1 van de beste op het gebied van prijs/kwaliteitverhouding. Ik heb er zelf 1 gehad (dom genoeg ingeruild voor een epi, die lang niet van dezelfde kwaliteit is). Heeft ook keer op keer goeie recenties gekregen. Lees er maar es op na middels internet ofzo. Jouw advies is gebasseerd op een antipatie jegens je bovengenoemde gitaren en niet op eigen ervaring

drap
31 januari 2006, 22:03
Ik zou gaan voor een epiphone les paul. Als je dan later nog eens geld over hebt zet je er goede elementen in en heb je een top gitaar.
Dirk

En goeie stemmechanieken, want die slaan nergens op bij de gemiddelde epi

drap
31 januari 2006, 22:04
poeh, jullie maken me het niet makkelijk :satisfie: een fender classic, usa, highway, jap, of een ibanez rg, OF een epiphone LP...
Ik ga deze week in elk geval even naar de muziekboer en zoveel mogelijk gitaartjes uitproberen :B

@dejohan -> ik kan geen usa vinden onder de 700 eus... kan natuurlijk ook aan mij liggen...

Dat is natuurlijk altijd het beste, eigen bevinding

teeb
31 januari 2006, 23:00
En goeie stemmechanieken, want die slaan nergens op bij de gemiddelde epi
stemmechanieken op epiphone's zijn juist éénn van de betere op de markt, zo ervaar ik het toch. velen zeggen dat ze stabieler zijn als degenen op gibson gitaren


ik heb ook een highway strat, kostte twee jaar terug nog 800 euro en nu vind je hem al voor ongeveer 650. ik ben er over het algemeen wel tevreden over maar je ziet dat hier wel de waarde van daalt in tegenstelling met een echte usa standard strat die je niet snel vindt rond de 700 euro... wat wel is bij de highway is dat de finish nogal kwetsbaar is, de lak gaat er nogal makkelijk af en kan minder tegen een stootje. nu, niet dat een wat afgesleten strat body lelijk is... ben nu mijn strat terug wat aan het opfrissen/ herstellen, de nut moet vervangen worden, tremolohendel was niet meer stabiel ...

qua kwaliteit denk ik dat highway niet veel verschilt van een mexico strat, alleen heb je bij een highway 'made in usa' op headstock staan, maar dat maakt niet meer veel uit want waarde zakt ondertussen...

dejohan
1 februari 2006, 11:47
De Highway waar jij 't over hebt is een Amerikaantje. Ik zal in in jouw optiek wel dom zijn, maar ik heb zo'n ding en ben er zeer tevreden over. Heb je zelf wel es op een Highway gespeeld? En over Mexicaantjes gesproken, de standard telecaster is in z'n prijsklasse en soort 1 van de beste op het gebied van prijs/kwaliteitverhouding. Ik heb er zelf 1 gehad (dom genoeg ingeruild voor een epi, die lang niet van dezelfde kwaliteit is). Heeft ook keer op keer goeie recenties gekregen. Lees er maar es op na middels internet ofzo. Jouw advies is gebasseerd op een antipatie jegens je bovengenoemde gitaren en niet op eigen ervaring

Ik heb op hetzelfde moment een jap strat en een USA strat gehad, alletwee 'standards', en de USA was stukken beter, zowal qua onderdelen als qua afwerking, terwijl een Jap algemeen als beter wordt beschouwd dan een Mexicaan. Ik heb ook op Highways gespeeld, goede gitaren, maar USA's hebben een hogere herverkoopwaarde en op bepaalde punten wordt er op een Highway bespaard in de productie.

drap
1 februari 2006, 21:28
Ik heb op hetzelfde moment een jap strat en een USA strat gehad, alletwee 'standards', en de USA was stukken beter, zowal qua onderdelen als qua afwerking, terwijl een Jap algemeen als beter wordt beschouwd dan een Mexicaan. Ik heb ook op Highways gespeeld, goede gitaren, maar USA's hebben een hogere herverkoopwaarde en op bepaalde punten wordt er op een Highway bespaard in de productie.

Blijft mijn punt overeind staan van die Mexicaanse tele's. En een inruilwaarde doet mij niet beslissen welke gitaar beter is. Dat is in mijn ogen dommer als iemand die een Highway boven een USA strat verkiest, zoals jij het ongeveer verwoordde. Tussen die 2 zit nog steeds een behoorlijk verschil in prijs btw en dan komen we bij de prijs/kwaliteitsverhouding terecht en dat heeft me nu juist doen besluiten om voor een Highway te gaan. Dom he? Daarmee zeg ik trouwens niet dat een USA strat slechter is, helemaal niet zelfs. Fender maakt per definitie niet vaak slechte gitaren, ongeacht gemaakt in de VS, Mexico of Japan. Iedereen heeft z'n voorkeur, maar om nou te zeggen dat iemand dom is omdat diegene jouw keuze niet heeft gemaakt...

Raytheman
1 februari 2006, 22:10
Zelf heb ik een japanse strat, een amerikaanse uit '74 en een HW1 TexasTelecaster ( die overigens bijna 1000 euro kost-zonder koffer- en tweedehands niet te vinden is.)
Ze spelen alledrie goed en zijn kwalitatief nagenoeg eender. Ze zijn alleen..anders. Net waar je persoonlijke vorkeur naar uit gaat.
Kortom: uittesten maar! :-)

Dauntless
1 februari 2006, 22:28
Moet ze idd veel gaan testen.. alleen het kutste is -> ik woon in Assen, en daar zijn geen fatsoenlijke muziekwinkels te vinden. Moet ik weer helemaal naar Groningen of Hoogeveen ofzo.

Trouwens over die discussie welke strats nou beter zijn -> ik denk dat het iedereens eigen smaak is of hij de usa's beter vindt of de jappen, of de mexicaantjes ook goed zijn. Zelf denk ik dat er niet heel erg veel kwaliteitsverschil tussen zit, hoewel de usa's de beste naam hebben.
Waardebehoud is iets waar ik niet echt waarde aan hecht. Want ik vind dat als je een gitaar koopt, je niet moet denken wat je ervoor gaat krijgen als je hem weer gaat verkopen. Ik bedoel, een gitaar kan ook niet zoveel in waarde dalen dat hij in 1 keer niets meer waard is :satisfie: Die paar euro die je er dan minder voor krijgt... ach

drap
1 februari 2006, 22:51
Moet ze idd veel gaan testen.. alleen het kutste is -> ik woon in Assen, en daar zijn geen fatsoenlijke muziekwinkels te vinden. Moet ik weer helemaal naar Groningen of Hoogeveen ofzo.

Trouwens over die discussie welke strats nou beter zijn -> ik denk dat het iedereens eigen smaak is of hij de usa's beter vindt of de jappen, of de mexicaantjes ook goed zijn. Zelf denk ik dat er niet heel erg veel kwaliteitsverschil tussen zit, hoewel de usa's de beste naam hebben.
Waardebehoud is iets waar ik niet echt waarde aan hecht. Want ik vind dat als je een gitaar koopt, je niet moet denken wat je ervoor gaat krijgen als je hem weer gaat verkopen. Ik bedoel, een gitaar kan ook niet zoveel in waarde dalen dat hij in 1 keer niets meer waard is :satisfie: Die paar euro die je er dan minder voor krijgt... ach

Hu??? Zo ver ligt Assen toch niet van Groningen? Als je toch naar Groningen gaat voor een Fender, zou ik als ik jou was ff gaan kijken bij Tonika in de Ebbingestraat. Die heeft behoorlijk wat Fender strats en tele's staan, zowel Amerikaans als Mexicaans. Zwolle is trouwens ook nog een optie, ik weet alleen niet meer hoe die zaak heet, maar das wel te vinden middels Google. Assen heeft trouwens toch ook een gitaarboer?